Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
mijn idee: het batterij pack is een geheel van een 100-tal reeksen in serie. het gewone laden stopt wanneer 1 reeks de maximale spanning heeft bereikt. Dan wordt er gebalanceerd tot ook de andere reeksen vol zijn of 90% SOC halen.
ik vermoed dat in jouw pack minstens een reeks vanaf het begin veel voller zit dan de rest. Bij 68% SOC bereikt die de maximale spanning. Eer je 32% hebt rechtgetrokken door balanceren ben je een hele tijd bezig. Ik zou de auto eens heel lang, in de zin van minstens 24u tot 100% laten laden.

En een tweede tip van Tesla is om de accu helemaal leeg te rijden <10% en dan een paar uur zonder verbruik te laten staan. Dus ook bewaking uit en niet via de app de auto wakker maken. Dat helpt om onderaan de curve de spanning tussen de cellen te balanceren en het BMS te "leren" wanneer de accu echt leeg is. Ik heb zelf een paar keer met de MIC SR+ tot 1-2% gereden en vervolgens nog met de verwarming aan op de oprit gestaan tot er echt 0% staat. Vervolgens dus een uur of 3 laten staan en daarna helemaal opladen aan AC Soms stopt het laden bij 97% en gaat er later toch nog een paar procent bij.

Als je dit twee keer hebt gedaan en de auto laad nog steeds niet op tot minimaal 97% zou ik toch maar een service afspraak maken. Let er wel op dat je een laadpunt met 11kW gebruikt. Bij hele lage buitentemperaturen kan de accu zo koud worden dat er zoveel energie naar de accuverwarming gaat dat er geen energie meer overblijft om te laden. Zeker bij laden via een gewoon stopcontact is dit een probleem.
 
Vandaag Software Version: 2021.4.10 binnengekregen.
In de release notes stond niets over firmware upgrade en dat lijkt te kloppen.
Tegen beter in toch even de Supercharger geprobeerd.

Gemiddeld rond de 56 kW.
Ok half uurtje opwarmen en 'hoge' SoC van 33% bij aanvang, maar het was 17 graden buiten dus dan hoeft er ook niet zo heel veel warmte de accu in.
Na 10 min afgeblazen.

Wachten op de volgende upgrade...




upload_2021-2-21_18-0-38.png
 
deze ontwikkeling ziet er goed uit. Ikzelf laadt in 90% van de gevallen thuis, maar die 22 kW bij de supercharger was echt vervelend.
Ik had gehoopt op een verbetering van de aangegeven range. In mijn geval is 99% 374km. vorige maand was dit gezakt naar maximaal 93%, maar na een keer leegrijden (1%), 4 uur laten staan en dan thuis volladen zat hij weer op de 99%.
Maar tot nu toe nog steeds 374km als maximum, hopelijk veranderd dat als ik weer heb geladen (nog niet gedaan sinds de update eergisteren)
 
107 kw! Dat ziet er idd erg goed uit.
Gisteren gister een update van Tesla service gehad. Volgens dat bericht gaan er nog meer verbeteringen komen....


VehicleSupportEMEA
wo 24 feb. 11:27 (20 uur geleden)

aan mij


Hello Mr.,

Apologies for the delay in answer!
But we finally had meeting with the engineers regarding the Supercharging speed and battery performance and they informed that for Tesla this is an high priority to have this improved as soon as possible and are working hard to achive that.
There will be multiple firmwares sent over the air in the future with improvements such as implement more effective (on route) battery warming.
We understand that these issues continue to be frustrating and we apologize for the inconvenience!


Below you can find some tips to improve the charging time:

  1. The HV battery pre-heats while navigating to a Supercharger. Make sure to navigate to a Supercharger as soon as you start driving to give sufficient time to pre-warm the battery pack. Depending on ambient temperature, this requires a drive of 45 min or more.
  2. Ensure to arrive with low state of charge, ideally below 25%.
  3. Use the pre-conditioning feature to pre-heat cabin and HV battery prior to departure. This may be done by using the Scheduled Departure feature, or by preconditioning your vehicle using the mobile app. 2020.48.25 (aka "Holiday Release") introduced new features for Scheduled Departure that allow customers to automatically precondition right for departure time without being connected to a charging station. NOTE: Tesla recommends activating climate settings at least 30-45 minutes before departure. Preconditioning times depend on outside temperature (among other factors) and is especially helpful for instances where only a short drive (less than 45 mins) to the Supercharger is necessary.
Kind regards,

Tesla Support EMEA
 
Laatst met x.4.10 met een warme batterij en halfuur richting Supercharger gereden maar kwam niet hoger dan 55kW en toen zakte die snel naar 35 en bleef hierop hangen.
Ik begon dan wel met 37%

Tevens moet ik de batterij 2x goed leegrijden en dan met een 11kW oplader tot 100% doen om de calibratie te verbeteren want met een 100% accu zegt mijn Tesla dat ik 344km kan rijden en dat moet meer zijn.
Tesla geeft aan 2x redelijk leeg rijden en dan met 11kw opladen en 3 uur laten staan.
 
Laatst met x.4.10 met een warme batterij en halfuur richting Supercharger gereden maar kwam niet hoger dan 55kW en toen zakte die snel naar 35 en bleef hierop hangen.
Ik begon dan wel met 37%

Tevens moet ik de batterij 2x goed leegrijden en dan met een 11kW oplader tot 100% doen om de calibratie te verbeteren want met een 100% accu zegt mijn Tesla dat ik 344km kan rijden en dat moet meer zijn.
Tesla geeft aan 2x redelijk leeg rijden en dan met 11kw opladen en 3 uur laten staan.
Bij mijn Mic sr+ is de 99% gelijk aan 415 km. Na 4.10 update ook voor het eerst tot 100% geladen met 11kw lader.