Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Raar toch dat verschillende SECs verschillend reageren. Ik kreeg deze melding:

View attachment 625037

Heb ook een Model 3 SR + met LPF accu uit de batch die begin December '20 in Amsterdam opgehaald kon worden.
Geen issue's met niet tot 100% laden gehad maar maximaal rond de 40 kw aan de supercharger.

upload_2021-1-7_18-35-46.png


Bovenstaande is inclusief 37 min erheen rijden met supercharger als bestemming. Buiten was het die dag zo rond de 10 C dus ook niet echt winter.

Afspraak gemaakt met Tesla service centre in Eindhoven net voor Kerst.
Auto is daar een volle dag geweest en ze konden alleen bevestigen dat het een bekend probleem is en ze wachten op de firmwareupgrade. Tijdslijn konden ze niet geven.

Deze week verzoek gekregen Tesla Tilburg om ook meer details te geven zodat ze kunnen onderzoeken.

Fingers crossed dat ze het oplossen want dit is echt heel irritant.
 
Fingers crossed dat ze het oplossen want dit is echt heel irritant.

Dat zullen dan toch vooral de fingers van Tesla moeten zijn, anders blijven ze in gebreke en kunnen ze claims verwachten. Ik hou van het merk, maar ze moeten wel leveren wat ze beloven. Ik rij al in een MS die niet meer sneller laadt dan 80kw omdat ik teveel zou superchargen. Dat dat zou gebeuren had ook niemand mij verteld toen ik hem bestelde, en nu hebben we daarnaast een MIC3SR+ die niet sneller laadt dan 45kw....
 
Last edited:
Dat zullen dan toch vooral de fingers van Tesla moeten zijn, anders blijven ze in gebreke en kunnen ze claims verwachten.
Ik ben stomverbaasd dat ze zo een auto's durven uitleveren. Of zijn het een paar onfortuinlijke nieuwe eigenaars die toevallig dat probleem met een LFP batterij hebben, en hebben de meeste LFP-batterijen niet dat probleem?
 
Ik ben stomverbaasd dat ze zo een auto's durven uitleveren. Of zijn het een paar onfortuinlijke nieuwe eigenaars die toevallig dat probleem met een LFP batterij hebben, en hebben de meeste LFP-batterijen niet dat probleem?

De fora staan er bol van, ik vermoed dat het software-gerelateerd is en vast wel OTA gefixed zal worden. Maar dat wil ik wel graag even van Tesla weten, want de huidige toestand als permanent accepteren doe ik niet.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: BMW740iL and Koifim
Mijn zwager heeft onlangs ook een M3 leasebak gekregen. En heeft op een verkeerd moment (nog geen 10 km gereden en met ongeveer 50% SoC) bij Uden aan de supercharger gehangen omdat hij dat ook eens wou proberen. Maar kreeg slechts 34Kw.
Tesla zal er echt iets aan moeten doen want dit is een zeer slechte zet.
 
Hierbij mijn gegevens over het snelladen van de MIC SR+, die begin december in Amsterdam van de boot kwam. De gele lijn is een benadering van de EV-database laadcurve van de "oude" SR+. Alle laadsessies zijn na een rit van meer dan 100km en bij snelladers van 150kW of meer.

De volgende dingen vallen mij op: Het 20 a 30 minuten voorbereiden op het snelladen voegt weinig toe.
Wat wel veel invloed heeft is het maken van een lange rit 200km+ of het zwaar belasten van accu door 100km lang 140km/h te rijden. Reeks 7 (donkerblauw) was bij 4 graden buitententemperatuur na rit van 100 km met hoge snelheid (in Duitsland).

upload_2021-1-8_14-55-58.png


Conclusie: De temperatuur van de accu op peil krijgen is lastig. Toen ik Tesla met deze gegevens confronteerde kreeg de volgende reactie:
- Laadvermogen van LFP accu zal altijd lager zijn dan van het oude type. Na doorvragen werd er maximaal 125 tot 150kW genoemd in plaats van 170kW.
- Er wordt aan een update gewerkt zodat het snelladen sneller verloopt dan nu bij mij het geval is. Deze update is dus specifiek voor de SR+ met LFP accu's van CATL. Maar het vermogen zal dus altijd beperkt blijven.
- wanneer de update beschikbaar komt is niet bekend.

Ik wacht dus nog even af. Of deze auto acceptabel zal worden is nog de vraag. Om de laadtijd van 10 naar 80% op het niveau van de "oude" SR+ te krijgen, moet het vermogen gemiddeld 110kW zijn. Als ze dat voor elkaar krijgen ben ik tevreden, anders mogen ze de auto weer terug hebben.

PS: het zou mooi zijn als meer eigenaren van dit model (Made in China Model 3 SR+ met CATL LFP accu) hun laadcurve posten. Dat kan dus heel eenvoudig door het vermogen [kw] af te lezen in de auto tijdens het laden bij iedere 10%. of met in eerdere posts genoemde apps. Dan kunnen we namelijk ook objectief vaststellen of de update die gaat komen ook werkt. Meten is weten.
 

Attachments

  • upload_2021-1-8_14-46-39.png
    upload_2021-1-8_14-46-39.png
    50.1 KB · Views: 56
  • upload_2021-1-8_14-48-19.png
    upload_2021-1-8_14-48-19.png
    45.2 KB · Views: 62
  • Informative
Reactions: Niek
Dat zullen dan toch vooral de fingers van Tesla moeten zijn, anders blijven ze in gebreke en kunnen ze claims verwachten. Ik hou van het merk, maar ze moeten wel leveren wat ze beloven. Ik rij al in een MS die niet meer sneller laadt dan 80kw omdat ik teveel zou superchargen. Dat dat zou gebeuren had ook niemand mij verteld toen ik hem bestelde, en nu hebben we daarnaast een MIC3SR+ die niet sneller laadt dan 45kw....

Heb dat bij de leasemaatschappij neergelegd, want ben zelf niet de formele eigenaar. Die hebben vast een hele vloot van die M3's en dus ook meer buying power. De aanvraag vanuit Tesla voor meer data kwam ook nadat Alphabet contact met ze heeft gelegd.
Als ik m privé had gekocht had de auto al weer bij Tesla gestaan. Wil er ook mee op en neer naar de Alpen zodra dat weer kan, en dat gaat momenteel een hele lange reis worden.

Overigens is de afwerking van de MIC auto verder top. Geen kraakje, spleet of krasje. Kan de verhalen van inferieure bouwkwaliteit niet plaatsen bij deze modellen. Het rijden is fantastisch. Dus wil eigenlijk gewoon deze auto maar dan met een acceptabele Supercharger curve.

@Erik MIC SR+ : Maak de grafieken met abetterrouteplanner.com. Je kan dan trip and charge data downloaden vanaf je PC.
Tijdens het chargen geen zin om administratie te doen.
 
Ik ben stomverbaasd dat ze zo een auto's durven uitleveren. Of zijn het een paar onfortuinlijke nieuwe eigenaars die toevallig dat probleem met een LFP batterij hebben, en hebben de meeste LFP-batterijen niet dat probleem?
Ik ben stomverbaasd om te lezen dat jij kritiek levert op Tesla! Ik had niet verwacht dat nog ooit mee te maken!

;):p:D
 
Overigens is de afwerking van de MIC auto verder top. Geen kraakje, spleet of krasje.

Dat is dan wel weer heel erg fijn. Na 2x een bezoek van een ranger en keer of 6 een bezoek aan een SeC blijft er windgeruis aan de linker zijde op de snelweg en brommend trillen achter bij rijden over een straatweg. Beide zijn luid en storend. Dan neem ik het scala aan kraakjes nog voor lief. Ach ja het euvel van een vroege 3. Toch echt wel de slechtst gebouwde auto die ik ooit heb gehad, dan wel weer by far de best rijdende.
 
Hieronder een video van een ex-Mercedes ingenieur verantwoordelijk voor kwaliteit die de overstap maakt naar Tesla Grünheide.

Hij heeft in een eerdere video over de kwaliteit van een Made in USA Model 3 gemaakt en nu van twee MiC Model 3's. Het gaat in de video (bijna) alleen om de buitenkant:

 
Overigens is de afwerking van de MIC auto verder top. Geen kraakje, spleet of krasje. Kan de verhalen van inferieure bouwkwaliteit niet plaatsen bij deze modellen. (...)

Helemaal mee eens, dit ding staat als een huis. Naast het fijne en stille rijden heb ik op mijn gemak de auto gewassen en alles tot op de vierkante centimeter bekeken. Werkelijk nulkommanoppes aan onregelmatigheden gevonden. Wat een superieure afwerking, dit overstijgt volledig mijn verwachtingen.
 
De fora staan er bol van, ik vermoed dat het software-gerelateerd is en vast wel OTA gefixed zal worden. Maar dat wil ik wel graag even van Tesla weten, want de huidige toestand als permanent accepteren doe ik niet.

Net even wat gegevens uit Teslafi gehaald (amperage/voltage kan je daar wel niet uithalen dus het is een simpele tabel).
Alleszins daar haal je ook wel uit dat er wat scheelt met de superchargers in Machelen, daar moet ik met mijn LFP batterij praktisch een minuut wachten per +1% batterij...

2021-01-08_23-21-11.png
 
Nope, heb ik ook al en doet niets voor wat betreft snelheid superchargen.

Vreemd want ik merk hier met 30.2 wel degelijk een verbetering op. Ik was daarnet aangenaam verrast toen ik mijn wagen zag pieken naar 108 kW. Hij is daarna wel redelijk snel terug gezakt naar 68 kW maar is toch aan die snelheid blijven opladen. Bij al mijn vorige supercharges kwam ik niet boven de 47kw uit. Het is nog steeds niet wat het moet zijn natuurlijk maar toch al enige verbetering...

1.jpg


2.jpg