Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Ik volg wel een beetje met verbazing dit topic. De MIC M3 batterijen presteren eigenlijk bij een aantal mensen (ver) onder de maat bij het laden waarvoor onvrede wordt geuit op het forum.
Vervolgens komen alle standaard trucages weer uit de kast...je laadt toch gewoon thuis, met 50-85kw moet je niet zeuren, je batterypsck is na x km nog koud,etc etc.

Kan iemand me dan uitleggen wat het nut is van 't pochen van Tesla overde V3 Superchargers die 250kw geven, als je auto dat vermogen vanwege een brakke batterij niet aan kan?
Kan me vinden in het feit dat je batterij moet opwarmen voordat hij optimaal laadt, maar het is simpelweg te kort door de bocht om dergelijke opmerkingen te plaatsen.
Dan hadden we net zo goed bij V2 kunnen blijven met 150kw. Niemand (met nieuwe accu) die dat in de praktijk gaat halen.

Met alle respect, maar dit is een geval waarbij tesla's visie niet aansluit op de praktijk.
Als je een SR+ besteld, verwacht je ook geen snelheden hoger dan 150kw. Deze auto heeft een accu van "maar" een 50kwh. Het maximale laadvermogen (kw) loopt gelijkmatig op met de capaciteit van de accu. Hoe meer cellen je hebt, hoe hoger het maximale vermogen om te laden.
Andere merken halen maximaal 150kW bij een accu van 80kwh. Tesla bij de model 3LR maximaal 250kw met een accu van 80kwh. Voor de SR+ met een accu van 50kwh is 150kw al een goede prestatie. Gezien andere merken met een 50kwh accu maar 100kw halen.

Zelf was ik eerst erg ontevreden over het laden van de SR+ met LFP accu, maar na een aantal updates gaat dat nu prima. Deze voor auto's nieuwe accutechniek is wel gevoeliger voor lage temperaturen. Het snelladen gaat prima, als je dit doet na een lange rit. Vandaag nog bij een V2 geladen van 4% naar 81% in 26 minuten. Maar als je met een koude accu naar de SC gaat, dan heb je een probleem.
1617018209559.png
 
Ik volg wel een beetje met verbazing dit topic. De MIC M3 batterijen presteren eigenlijk bij een aantal mensen (ver) onder de maat bij het laden waarvoor onvrede wordt geuit op het forum.
Vervolgens komen alle standaard trucages weer uit de kast...je laadt toch gewoon thuis, met 50-85kw moet je niet zeuren, je batterypsck is na x km nog koud,etc etc.

Kan iemand me dan uitleggen wat het nut is van 't pochen van Tesla overde V3 Superchargers die 250kw geven, als je auto dat vermogen vanwege een brakke batterij niet aan kan?
Kan me vinden in het feit dat je batterij moet opwarmen voordat hij optimaal laadt, maar het is simpelweg te kort door de bocht om dergelijke opmerkingen te plaatsen.
Dan hadden we net zo goed bij V2 kunnen blijven met 150kw. Niemand (met nieuwe accu) die dat in de praktijk gaat halen.

Met alle respect, maar dit is een geval waarbij tesla's visie niet aansluit op de praktijk.
Eens. Tesla vergelijkt zelf het superchargen met het authentieke tanken. Gisteren moest ik van Arcen naar Amersfoort en daarna (na circa 1,5 uur) naar Sint Michielsgestel. Dan heb je echt de supercharger nodig. Vanuit Arcen anderhalf uur gereden naar supercharger Leusden (350kw) en gestart op 19%. Aangegeven laadtijd 1 uur. Deels op 107 kW (dat is zeker een verbetering) geladen maar vanaf 60% dook hij weer onder de 80 kW. Een uur laden voor een volle tank is niet vergelijkbaar met tanken. Nu hoefde hij niet helemaal vol voor deze trip dus kon na een half uur wel afkoppelen maar voor een vakantie in het buitenland lijkt me dit niet handig (1 uur per ‘tankbeurt’)
 
Eens. Tesla vergelijkt zelf het superchargen met het authentieke tanken. Gisteren moest ik van Arcen naar Amersfoort en daarna (na circa 1,5 uur) naar Sint Michielsgestel. Dan heb je echt de supercharger nodig. Vanuit Arcen anderhalf uur gereden naar supercharger Leusden (350kw) en gestart op 19%. Aangegeven laadtijd 1 uur. Deels op 107 kW (dat is zeker een verbetering) geladen maar vanaf 60% dook hij weer onder de 80 kW. Een uur laden voor een volle tank is niet vergelijkbaar met tanken. Nu hoefde hij niet helemaal vol voor deze trip dus kon na een half uur wel afkoppelen maar voor een vakantie in het buitenland lijkt me dit niet handig (1 uur per ‘tankbeurt’)
Stel het gemiddelde vermogen is 80kw bij het laden . Je laad van 20 naar 80%, dat is dus 0.6x50= 30kwh. Dan ben je echt na (30/80)x60=22,5 minuten klaar.

De inschatting van de laadtijd van op de display is niet erg nauwkeurig. Als je de limiet op 100% laat staan is de aangegeven tijd erg lang.
 
  • Like
Reactions: BobB72
Toevoeging: voor lange ritten kan je rekenen op gemiddeld 100kw van 10 tot 80%. 0.7x50=35 kwh. Dat duurt dus (35/100)x60=21 minuten. Dat is genoeg voor ruim 200km. Dus twee uur rijden en 20 minuten pauze. Vind ik prima voor vakantie. (Ja het is minder snel dan 60 liter diesel tanken en 800km rijden)
 
  • Like
Reactions: OttoR and BobB72
Ik rij zelf in een SR+ uit 2019 en ik vind persoonlijk de audio niet tegenvallen. Flinke Bass in ieder geval.
je zult ongetwijfeld verschil horen als je het verschil gaat beluisteren.
volgens mij heeft Björn (YouTube) dit ook wel eens getest, en vond het niet tegenvallen.
Ok, dank je. Ik hou het toch maar bij de LR. Wel gigantisch prijsverschil voor 120 km extra in de tank zogezegd.
Het is ook meer vermogen, 4wd, wat luxere uitrusting.

Dat is al met al ook wat waard.
 
Eens. Tesla vergelijkt zelf het superchargen met het authentieke tanken. Gisteren moest ik van Arcen naar Amersfoort en daarna (na circa 1,5 uur) naar Sint Michielsgestel. Dan heb je echt de supercharger nodig. Vanuit Arcen anderhalf uur gereden naar supercharger Leusden (350kw) en gestart op 19%. Aangegeven laadtijd 1 uur. Deels op 107 kW (dat is zeker een verbetering) geladen maar vanaf 60% dook hij weer onder de 80 kW. Een uur laden voor een volle tank is niet vergelijkbaar met tanken. Nu hoefde hij niet helemaal vol voor deze trip dus kon na een half uur wel afkoppelen maar voor een vakantie in het buitenland lijkt me dit niet handig (1 uur per ‘tankbeurt’)
Als je lekker een langer stuk op de autobahn aan het rijden bent, dan is de accu gewoon op temperatuur en ben je tussen de 15-30 minuten weer door naar de volgende stop.
 
Bijzonder, uit het niets hebben we per vandaag opeens tot 8 April een EAP trial abonnement in onze MIC 3SR+. Direct toen ik het zag om 22:15 op de oprit wat lopen pielen met summon. Onze S beheerst dat kunstje redelijk, de 3 kwam goed in de buurt. Maar toen ik in de Tesla App keek zag ik opeens deze glitch.

Het lijkt op een vrij precieze rendering van de oprit + stukje voortuin. Heeft iemand anders dit ook al meegemaakt?
 

Attachments

  • 15B9F3F2-E276-4E50-88E2-AAAA4A6F2DDF.jpeg
    15B9F3F2-E276-4E50-88E2-AAAA4A6F2DDF.jpeg
    116.1 KB · Views: 91
Haha goed om te horen. Ik laat mijn order maar mooi staan. Kijk uit naar de levering in mei.
Je gaat niet teleurgesteld zijn....
Eens. Tesla vergelijkt zelf het superchargen met het authentieke tanken. Gisteren moest ik van Arcen naar Amersfoort en daarna (na circa 1,5 uur) naar Sint Michielsgestel. Dan heb je echt de supercharger nodig. Vanuit Arcen anderhalf uur gereden naar supercharger Leusden (350kw) en gestart op 19%. Aangegeven laadtijd 1 uur. Deels op 107 kW (dat is zeker een verbetering) geladen maar vanaf 60% dook hij weer onder de 80 kW. Een uur laden voor een volle tank is niet vergelijkbaar met tanken. Nu hoefde hij niet helemaal vol voor deze trip dus kon na een half uur wel afkoppelen maar voor een vakantie in het buitenland lijkt me dit niet handig (1 uur per ‘tankbeurt’)
Zet de laadlimiet maar eens op 80% dan geeft hij geen uur aan. Ondanks dat de lfp accu zonder problemen tot 100% geladen mag worden elke dag gaan die laatste 20% ook trager net zoals bij alle andere tesla's aan de supercharger.
 
Je gaat niet teleurgesteld zijn....

Zet de laadlimiet maar eens op 80% dan geeft hij geen uur aan. Ondanks dat de lfp accu zonder problemen tot 100% geladen mag worden elke dag gaan die laatste 20% ook trager net zoals bij alle andere tesla's aan de supercharger.
Met een beetje geluk had ik er vandaag al 1 op kunnen pikken, was in contact met Tesla Eindhoven maar kwamen er helaas niet uit met inruilwaarde (elders hoger) maar kan ik niet vandaag rond krijgen.
Wat mij opviel toen ik vroeg over de batterij is dat er werd aangegeven dat de model 3 sr+ gewoon uit Fremont komen en dus niet mic met lfp batterij. Toen ik vroeg van oh zijn ze daar van af gestapt kreeg ik te horen dat alle 2021 refresh model 3 sr+ uit Fremont komen en alleen de ‘oude’ modellen uit china.
 
Weet men of de huidige nieuwe SR+ nog steeds met LFP batterijen geleverd zijn ?

Gistermiddag heb ik alsnog een sr+ 2021 weten te bestellen vanuit snel leverbaar. Als ik naar de vin kijk komt deze uit Fremont en heeft een E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC). Geen lfp dus.

Misschien haal ik wel iets hogere laadsnelheden maar ik had misschien toch liever een lfp batterij gehad gezien de levensduur + wat ik begrijp is dat laden naar 100% wekelijks wordt aangeraden en bij het andere type batterij tot 80%.

Hoe dan ook zeeeeer blij want vandaag mag ik de auto al ophalen :)
 
Gistermiddag heb ik alsnog een sr+ 2021 weten te bestellen vanuit snel leverbaar. Als ik naar de vin kijk komt deze uit Fremont en heeft een E = Lithium Ion Battery – Electric (NMC). Geen lfp dus.

Misschien haal ik wel iets hogere laadsnelheden maar ik had misschien toch liever een lfp batterij gehad gezien de levensduur + wat ik begrijp is dat laden naar 100% wekelijks wordt aangeraden en bij het andere type batterij tot 80%.

Hoe dan ook zeeeeer blij want vandaag mag ik de auto al ophalen :)
Gewoon naar 95% laden kan ook prima met de Panasonic.

De lfp van vorig jaar is echt de mindere keuze. Zwaarder, pre facelift, onzuiniger (met name als het kouder is).

Je hebt dus gewoon een hele goede keuze gedaan.
 
  • Like
Reactions: dominic_decoco
Gewoon naar 95% laden kan ook prima met de Panasonic.

De lfp van vorig jaar is echt de mindere keuze. Zwaarder, pre facelift, onzuiniger (met name als het kouder is).

Je hebt dus gewoon een hele goede keuze gedaan.
Inmiddels terug uit Tilburg maar helaas al een service afspraak moeten maken, helaas de beruchte panelgaps...1 portier sluit zelfs slecht. Daarnaast kentekenplaat die scheef zit gemonteerd, achterbank waar je een buisje ziet lopen en tot slot zie ik nu ik thuis ben dat de lak ook slecht is. Voorbumper zie je wat zwarte stipjes.

Achteraf zou ik best de auto willen retouren maar wat ik lees is dat Tesla is gestopt met het 7 dagen proefrijden beleid.

Ik zal vanavond na het werk eens wat foto’s maken, hopelijk kan het allemaal netjes opgelost worden. Auto rijd verder top en audio is ook meer dan prima, ook in het laag.
 
  • Like
Reactions: djlorenz
Inmiddels terug uit Tilburg maar helaas al een service afspraak moeten maken, helaas de beruchte panelgaps...1 portier sluit zelfs slecht. Daarnaast kentekenplaat die scheef zit gemonteerd, achterbank waar je een buisje ziet lopen en tot slot zie ik nu ik thuis ben dat de lak ook slecht is. Voorbumper zie je wat zwarte stipjes.

Achteraf zou ik best de auto willen retouren maar wat ik lees is dat Tesla is gestopt met het 7 dagen proefrijden beleid.

Ik zal vanavond na het werk eens wat foto’s maken, hopelijk kan het allemaal netjes opgelost worden. Auto rijd verder top en audio is ook meer dan prima, ook in het laag.
Kun je via een servicemelding in de app bij een SeC laten bekijken. Kan immers niet door gebruik zijn ontstaan (tenzij het op de bumper wel steenslag kan zijn)
 
Lakproblemen zie je helaas niet op de foto maar dit is toch niet normaal meer.
 

Attachments

  • 934A3E38-F664-43B8-8184-3869E5EB0568.jpeg
    934A3E38-F664-43B8-8184-3869E5EB0568.jpeg
    86.1 KB · Views: 85
  • F11D585C-A3CB-4B3F-A5C1-7580BE801531.jpeg
    F11D585C-A3CB-4B3F-A5C1-7580BE801531.jpeg
    51 KB · Views: 86
  • 0144CC86-4469-4C56-9CC9-44FDB310B279.jpeg
    0144CC86-4469-4C56-9CC9-44FDB310B279.jpeg
    47.8 KB · Views: 72
  • 4E0D61B9-6D36-4DF3-B34E-25171972E9ED.jpeg
    4E0D61B9-6D36-4DF3-B34E-25171972E9ED.jpeg
    58 KB · Views: 73
  • CFBC28B6-BCC4-4C5E-94B1-1D0683FD685C.jpeg
    CFBC28B6-BCC4-4C5E-94B1-1D0683FD685C.jpeg
    55.8 KB · Views: 74
  • 2C06621B-5151-40BA-A7BA-35AC373DFD98.jpeg
    2C06621B-5151-40BA-A7BA-35AC373DFD98.jpeg
    73.7 KB · Views: 77
  • B7861D05-3797-47DE-B8A8-DD9A01FB9472.jpeg
    B7861D05-3797-47DE-B8A8-DD9A01FB9472.jpeg
    68.8 KB · Views: 83
  • 24F34E73-316F-4DB9-9C14-A21E96BF99D1.jpeg
    24F34E73-316F-4DB9-9C14-A21E96BF99D1.jpeg
    55.3 KB · Views: 76
  • FD14A631-34ED-4F55-9402-79BABAA89975.jpeg
    FD14A631-34ED-4F55-9402-79BABAA89975.jpeg
    39.4 KB · Views: 77
  • 55160D83-A18D-40C1-9192-33F1EE996F63.jpeg
    55160D83-A18D-40C1-9192-33F1EE996F63.jpeg
    49.3 KB · Views: 80
Last edited: