Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Beste Tesla mederijders,

Vrijdag mijn SR+ opgehaald met LFP accu, deze heb ik vrijdag aan een Supercharger gehad tot ongeveer 200KM en toen ik thuis kwam ‘s-avonds aan de laadpaal en kwam niet verder dan 82%. Vervolgens nog eens geprobeerd om bij een Supercharger te laden maar ook daar kwam hij niet verder dan 82%.Gisterenmiddag contact gehad met Tesla en die gaan er maandag naar kijken.

Waar ik heel erg benieuwd naar ben, of andere personen het zelfde probleem hebben of dat deze hem wel opgeladen krijgen tot 100%. Ik ga vanavond nog eens een poging doen.
 
Voor de zekerheid: heb je wel in het laad menu het laad percentage naar 100% gezet? Normaal gezien staat die standaard op rond de 80%
IMG_20201206_095144.jpg

Met "set limit" kun je het laad percentage aanpassen.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: OttoR
Beste, het is zelfs niet aan te raden om je batterijpack tot 100% te laden wanneer dit niet echt noodzakelijk is. Enkel bij bv een langere trip laad je ze tot 100%. Tijdens de rest van het jaar laad je best maar tot 80%.
Tesla heeft aangegeven dat deze accu tot 100% mag opgeladen worden, en er is dus geen enkele reden om ze niet tot 100% op te laden.
Tesla China recommends charging new LFP battery to 100% - Drive Tesla Canada

"The new standard endurance upgraded Model 3 equipped with lithium iron phosphate battery can be charged without considering the charging limit, and it can be fully charged!

The new Model 3 standard battery life upgrade version cancels the [daily use/long-distance travel] suggestion on the charging settings page, that is, car owners do not need to worry about whether they can be fully charged during daily charging.

We recommend that you charge the vehicle to 100% at least once a week. This helps to balance the voltage between the battery packs, and over time can also maintain accurate estimates of the vehicle and display the remaining power."
 
  • Like
  • Informative
Reactions: OttoR and Epyx
Voor de zekerheid: heb je wel in het laad menu het laad percentage naar 100% gezet? Normaal gezien staat die standaard op rond de 80%
View attachment 614939
Met "set limit" kun je het laad percentage aanpassen.

In de app en auto staat dit percentage op 100%, hij zou daarnaar toe moeten laden, maar stopt bij 82%. Maar dit kan zoals op internet te lezen is door de kou komen met LFP. Ik heb de range niet nodig nu, maar ‘t zou wel in orde moeten zijn.
 
Tips van Tesla via filmpje van Tesla Kim:

- zo min mogelijk snelladen, alleen als het echt nodig is
- laad liefst aan langzame (thuis)lader
- houdt de accu tussen de 20 en 90%
- in de winter, hou de auto zoveel mogelijk 's nachts aan de lader, dan blijft de accu beter op temperatuur


Hier één van haar antwoorden op een vraag of je ook moet aansluiten op de lader als je weinig rijdt:

"Tesla recommends always leaving it plugged in because that will keep it from the minor gradual discharge that takes place. Every single discharge leads to a small contribution towards cycling your battery and after a while your car is better off remaining at 70% than dropping to 50% before it charges back up to 70. Again, impacts will be negligible long term but there will be some impacts. Depends how much you care to hassle yourself for a potential 2-5% of degradation you might stave off after 10 years."
 
Tips van Tesla via filmpje van Tesla Kim:

- zo min mogelijk snelladen, alleen als het echt nodig is
- laad liefst aan langzame (thuis)lader
- houdt de accu tussen de 20 en 90%
- in de winter, hou de auto zoveel mogelijk 's nachts aan de lader, dan blijft de accu beter op temperatuur

Hier één van haar antwoorden op een vraag of je ook moet aansluiten op de lader als je weinig rijdt:

"Tesla recommends always leaving it plugged in because that will keep it from the minor gradual discharge that takes place. Every single discharge leads to a small contribution towards cycling your battery and after a while your car is better off remaining at 70% than dropping to 50% before it charges back up to 70. Again, impacts will be negligible long term but there will be some impacts. Depends how much you care to hassle yourself for a potential 2-5% of degradation you might stave off after 10 years."

Nogmaals dit zijn adviezen voor een ander type accu's (geen LPF zoals de nieuwe model 3 SR+ heeft). Tesla geeft voor deze LPF accu totaal andere adviezen (en adviseert minstens één keer per week tot 100% laden).
En rond 07:15 citeert ze trouwens ook die LPF accu's en dat je die dus tot 100% mag/moet opladen
 
Last edited:
According to reports in Germany this is an issue most SR+ LFP cars are experiencing. However it does seem to resolve itself after several battery cycles. I collected my SR+ on Friday also and it only charged to 93% on the first full charge. I am hoping this will improve as the computer gets to know the battery :)
 
Ik heb ook problemen met de snelheid, max 25KW aan een Supercharger. Daarnaast laad hij nog steeds niet verder op dan 82%, ik heb hem al een keer leeg gereden maar stopte weer bij 330KM en/of 82%.
Ik raad jullie aan een datalogger aan te zetten voor je auto die de SoC en de ritten en laadbeurten registreert. Meten is weten!
Ik gebruik zelf Teslamate maar Teslafi etc werkt ook prima