Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 te laag - Onderkant schraapt over het wegdek

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt voor het idee, inmiddels zijn de veren nog wat ingezakt en is het niet meer praktisch, eind deze maand gaan de veren er onderuit en komt er een KW v3 set onder. Deze laat ik dan zo hoog mogelijk zetten, dan is hij alsnog iets lager dan standaard (voor de looks) en een betere wegligging :)
 
Dat gaat maar net goed in m'n eentje...Met meer personen erin schraapt ie over de vloer van m'n parkeergarage. Ervaringen mee?


View attachment 489649
Dat moet je hier niet melden maar bij je architect! Dat die man in rechte lijnen denkt is het probleem. Beton kun je ook heel mooi glooiend aanleggen.
Een oplossing kan zijn een kleine verhoging aanbrengen op de plaats waar precies je voor of achterwielen staan op het kritiekste punt.
 
Volgens NVN 2443 is het hellingspercentage afhankelijk van de lengte v.d. hellingbaan. Bij een hellingbaan van korter dan 10 m. is het maximale hellingspercentage 16 %. Tussen de 10 en 40 m. verloopt dit linear tot een hellingspercentage van maximaal 10 %. Bij een hellingbaan langer dan 40 m. blijft dit percentage 10 %.

Volgens NVN 2443 moeten bij hellingen die steiler zijn dan 14 % overgangshellingen worden toegepast.

Aangezien de hoogte in een parkeergarage al snel 2m hoog zijn is een hellingbaan dus ook al snel langer dan 10m.
De architekten hier heeft of geen overgangshelling ontworpen of en aannemer vond dat hij dit wel kon overslaan.

tn_2014extra023%20parkeren.jpg

Je ziet dat deze knikken ontbreken bij deze helling.
 
Tijdens onze vakantie heb ik deze ervaring helaas ook opgedaan. Aan de linkerkant is de kunststof bescherming van de rand van de auto onderkant nu beschadigd. De rest van de onderkant ziet er helemaal intact uit, zelfs zonder schraap sporen. Is die beschermstrip zelf te vervangen of adviseren jullie me om naar het service centre te gaan voor reparatie?
 
Volgens NVN 2443 is het hellingspercentage afhankelijk van de lengte v.d. hellingbaan. Bij een hellingbaan van korter dan 10 m. is het maximale hellingspercentage 16 %. Tussen de 10 en 40 m. verloopt dit linear tot een hellingspercentage van maximaal 10 %. Bij een hellingbaan langer dan 40 m. blijft dit percentage 10 %.

Volgens NVN 2443 moeten bij hellingen die steiler zijn dan 14 % overgangshellingen worden toegepast.

Aangezien de hoogte in een parkeergarage al snel 2m hoog zijn is een hellingbaan dus ook al snel langer dan 10m.
De architekten hier heeft of geen overgangshelling ontworpen of en aannemer vond dat hij dit wel kon overslaan.

tn_2014extra023%20parkeren.jpg

Je ziet dat deze knikken ontbreken bij deze helling.
Ah check. Ben er gisteren achter gekomen dat de parkeergarage van Airport Eindhoven ook niet helemaal conform deze NVN 2443 is gebouwd. Flinke schraapsporen op de baan te zien en ook de bodem van mijn model 3 maakte vervelende geluidjes ;)