Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 verlagen - Ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Vaak lastig inderdaad, spacers weer verwijderen. Ook als je er iets tussen smeert. Gezien de zachte winters en omdat ik komend seizoen niet op wintersport ga, probeer ik zolang mogelijk op de zomervelgen door te rijden. Ik heb nog geen spacers ivm een andere offset van de zomervelgen, maar zou bij de winterbanden/aero's wel spacers willen. Staat goed.

Bij mij gaan de Cobra veren er ook onderuit. Aanstaande vrijdag komt er iets anders voor in de plaats. Laat nog wel weten hoe dat bevalt. :)
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Benieuwd wat jullie beide in de plaats gaan steken! Coilover, air ride?

Ik heb afgelopen zaterdag mijn KW V3 wat hoger moeten laten zetten, omdat de garage inrijden nog steeds een probleem was. De wagen is een dikke cm hoger gezet, en hij rijdt aanzienlijk comfortabeler ook nu zonder aan de rebound & compressie geweest te zijn.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Vaak lastig inderdaad, spacers weer verwijderen. Ook als je er iets tussen smeert. Gezien de zachte winters en omdat ik komend seizoen niet op wintersport ga, probeer ik zolang mogelijk op de zomervelgen door te rijden. Ik heb nog geen spacers ivm een andere offset van de zomervelgen, maar zou bij de winterbanden/aero's wel spacers willen. Staat goed.

Bij mij gaan de Cobra veren er ook onderuit. Aanstaande vrijdag komt er iets anders voor in de plaats. Laat nog wel weten hoe dat bevalt. :)

Yep, gelukkig niet heel lang mee bezig geweest, met een beitel en hamer ertussen slaan kwamen ze toch al redelijk snel eraf. Maar zaten toch goed vast. ;) Daarom nu dus die extra gaten met schroefdraad erin, dan zal verwijderen geen probleem meer zijn. Als je spacers gaat plaatsen, doe ook even kijken of er een manier is om ze weer makkelijk eraf te kunnen halen over paar maanden. :p
Ik had zelf graag ook wat langer door gereden op de zomer set maarja zodra het weer beneden de 7 graden komt zijn de winterbanden toch echt beter. En zo blijven de zomerbanden ook nog wat langer goed. :D

Nog een die de Cobra veren verwijderd, interessant! Benieuwd wat jij gaat doen dan. Zal vast niet hetzelfde zijn als waar ik nu mee bezig ben maar we gaan het zien. :)

Benieuwd wat jullie beide in de plaats gaan steken! Coilover, air ride?

Ik heb afgelopen zaterdag mijn KW V3 wat hoger moeten laten zetten, omdat de garage inrijden nog steeds een probleem was. De wagen is een dikke cm hoger gezet, en hij rijdt aanzienlijk comfortabeler ook nu zonder aan de rebound & compressie geweest te zijn.

Je zit in de goede richting maar eigenlijk toch ook weer niet. :p

Jammer dat je hem hoger hebt moeten zetten. Maar beter dat dan de hele tijd vanalles raken natuurlijk. Wat extra comfort ook weer meegenomen, al is dat wel logisch als de veerweg weer wat groter is. Hoe lager hoe minder comfort. ;)
 
Zeer jammer, want nu staat hij achteraan toch weer aanzienlijk hoger, maar het is in afwachting van de relaunch van Accuair...voor mijn situatie is air ride een ideale oplossing.

IMG_8114.JPG

Ik wacht vol ongeduld op jullie aanpassingen!
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Zeer jammer, want nu staat hij achteraan toch weer aanzienlijk hoger, maar het is in afwachting van de relaunch van Accuair...voor mijn situatie is air ride een ideale oplossing.

View attachment 611367

Ik wacht vol ongeduld op jullie aanpassingen!
Moet je in België er dan wel steeds het hele zootje van onderuit halen en omruilen voor de originele veren telkens je naar autokeuring moet.
 
Moet je in België er dan wel steeds het hele zootje van onderuit halen en omruilen voor de originele veren telkens je naar autokeuring moet.

Mag je in België geen air ride hebben dan ofzo? Model S en X hebben dit toch ook? Of zijn ze daar gewoon zo strict met aanpassingen aan auto's? Dat is wel stom vind ik, kentekenplaten mogen jullie wel personaliseren maar de auto zelf ho maar. :p

Deze gaan eronder. Mountain Pass Performance adjustable comfort coilovers.

Heel mooi! Ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee. :) Hoe lang duurde het voor je ze kreeg? Lange wachttijden nu bij KW toch?
Misschien dat onze upgrades toch wat dichter bij elkaar zitten dan ik eerst dacht. :cool: Maar gaat bij mij toch wel een verschilletje in zitten nog. :D

Klopt! Das het grote nadeel natuurlijk. Ze zouden wel mijn KW v3 dempers behouden, maar de airbags worden niet geaccepteerd.

Erg apart daar in België, waarom zou airride niet mogen en aftermarket coilovers wel? Maar misschien hoef je die KW v3 helemaal niet weg te doen om de ideale oplossing te krijgen. Zal over paar weekjes wel laten zien hoe het ook kan. :D Misschien dat dat in België ook wel mag.
 
Heel mooi! Ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee. :) Hoe lang duurde het voor je ze kreeg? Lange wachttijden nu bij KW toch?
Misschien dat onze upgrades toch wat dichter bij elkaar zitten dan ik eerst dacht. :cool: Maar gaat bij mij toch wel een verschilletje in zitten nog. :D

6 weken levertijd. Voordeel is dat ze in Duitsland bij KW geproduceerd worden en van daaruit naar NL komen. Dus geen dure verzendkosten. Helaas geen BTW voordeel, want dat kennen ze niet in Canada.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het rijdt. Ik heb wel een proefrit gemaakt met een Model 3 met een K-Sport schroefset. Luuk van Automontage DeLuuks in Zuidbroek heeft een Model 3 met een K-Sport Super Sport set en levert die ook. Dat reed erg goed. Uiteindelijk voor MPP gekozen omdat deze een mooi verstelbereik heeft van -10 tot -60mm, een comfort set levert en erg goede reviews krijgt. Ben geloof ik straks de eerste in NL met een MPP set.

Ben benieuwd naar jouw upgrade!
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
Mag je in België geen air ride hebben dan ofzo? Model S en X hebben dit toch ook? Of zijn ze daar gewoon zo strict met aanpassingen aan auto's? Dat is wel stom vind ik, kentekenplaten mogen jullie wel personaliseren maar de auto zelf ho maar. :p



Heel mooi! Ben heel benieuwd naar je ervaringen ermee. :) Hoe lang duurde het voor je ze kreeg? Lange wachttijden nu bij KW toch?
Misschien dat onze upgrades toch wat dichter bij elkaar zitten dan ik eerst dacht. :cool: Maar gaat bij mij toch wel een verschilletje in zitten nog. :D



Erg apart daar in België, waarom zou airride niet mogen en aftermarket coilovers wel? Maar misschien hoef je die KW v3 helemaal niet weg te doen om de ideale oplossing te krijgen. Zal over paar weekjes wel laten zien hoe het ook kan. :D Misschien dat dat in België ook wel mag.
Van de fabriek af is airride toegelaten maar niet aftermarket. Coilovers of verlagingsveren zijn wel toegelaten mits de nodige attesten en een duurdere "tuning" keuring.
 
  • Informative
Reactions: Firehuntah
6 weken levertijd. Voordeel is dat ze in Duitsland bij KW geproduceerd worden en van daaruit naar NL komen. Dus geen dure verzendkosten. Helaas geen BTW voordeel, want dat kennen ze niet in Canada.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het rijdt. Ik heb wel een proefrit gemaakt met een Model 3 met een K-Sport schroefset. Luuk van Automontage DeLuuks in Zuidbroek heeft een Model 3 met een K-Sport Super Sport set en levert die ook. Dat reed erg goed. Uiteindelijk voor MPP gekozen omdat deze een mooi verstelbereik heeft van -10 tot -60mm, een comfort set levert en erg goede reviews krijgt. Ben geloof ik straks de eerste in NL met een MPP set.

Ben benieuwd naar jouw upgrade!

Hmm oke, dat is nog lang niet slecht dan. :) Nu heb je wel de AWD versie, die worden schijnbaar wat sneller gemaakt en hebben ze nu zelfs op voorraad gewoon. Inderdaad fijn dat ze rechtstreeks uit Duitsland komen, bespaart je toch wel wat geld en tijd. ;) Denk inderdaad ook dat je de eerste gaat zijn met MPP coilovers in NL, heb tenminste nog geen andere gezien. Goede keuze, denk als ik de reviews mag geloven dat dit wel echt de beste coilovers zijn voor de Model 3.

Nja wat betreft mijn upgrade, ik ga nog niet direct alles laten zien nu, maar heb wel alvast dit mooie plankje in mijn frunk gelegd. :D

fMoBDcI.jpg


Van de fabriek af is airride toegelaten maar niet aftermarket. Coilovers of verlagingsveren zijn wel toegelaten mits de nodige attesten en een duurdere "tuning" keuring.

Hmm, dat is wel jammer voor jullie Belgen dan dat jullie zo beperkt zijn in de modificaties die jullie mogen doen. Snap het van de ene kant wel aangezien er waarschijnlijk ook genoeg onveilige modificaties worden gedaan. Alleen zijn degene die het wel allemaal netjes en veilig doen de dupe ervan. Dan is het wat dat betreft bij ons in NL gelukkig een beetje beter geregeld.
 
  • Like
Reactions: Junni and Hayden
ik raak de laatste tijd weer wat vaker de grond sinds mijn winterset er op zit.
in de zomer setting rij ik rond op 255/35/20 voor en achter 285/30/20. De winter set is de standaard performance set dus 235/35/20. Wellicht dat de diameter net iets groter is van de zomerset waardoor ik net wat meer speling hebt, die ik de laatste tijd dus vaak te kort kom.
 
@Firehuntah lijkt verdomd veel op voorbereiding voor airride...

ik raak de laatste tijd weer wat vaker de grond sinds mijn winterset er op zit.
in de zomer setting rij ik rond op 255/35/20 voor en achter 285/30/20. De winter set is de standaard performance set dus 235/35/20. Wellicht dat de diameter net iets groter is van de zomerset waardoor ik net wat meer speling hebt, die ik de laatste tijd dus vaak te kort kom.

Herkenbaar. Mijn zomerset is 245/35/20. Heeft een iets grotere wielomtrek dan de standaard 235/45/18. Omdat de Cobra veren vooral voor verder zakten dan opgegeven raakte ik met de winterset ook de grond weleens. Met de zomerset vrijwel nooit. Verschil is 1,08cm in totale hoogte, dus de helft in echte wagenhoogte. Als de nieuwe veren eronder zitten wil ik de achterkant hetzelfde houden als nu en de voorkant een cm hoger. Dan staat 'ie voor en achter gelijk en hopelijk is dat genoeg om ook met de winterset geen problemen te hebben.

Jouw voorwielen zijn overigens ook groter dan je achterwielen. Check hier maar https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
 
Last edited:
@Firehuntah lijkt verdomd veel op voorbereiding voor airride...



Herkenbaar. Mijn zomerset is 245/35/20. Heeft een iets grotere wielomtrek dan de standaard 235/45/18. Omdat de Cobra veren vooral voor verder zakten dan opgegeven raakte ik met de winterset ook de grond weleens. Met de zomerset vrijwel nooit. Verschil is 1,08cm in totale hoogte, dus de helft in echte wagenhoogte. Als de nieuwe veren eronder zitten wil ik de achterkant hetzelfde houden als nu en de voorkant een cm hoger. Dan staat 'ie voor en achter gelijk en hopelijk is dat genoeg om ook met de winterset geen problemen te hebben.

Jouw voorwielen zijn overigens ook groter dan je achterwielen. Check hier maar https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/

hmm, heeft de banden boer het met de zomerset dus onbewust "verbeterd". Voorlopig dus maar opletten met de drempels en als de winterset versleten is maar is kijken wat er mogelijk is qua bandenmaten.
 
@Firehuntah lijkt verdomd veel op voorbereiding voor airride...

Lijkt er misschien op, maar is het dat ook echt? :D Over paar weekjes zal ik het wel laten zien, denk net voor kerstmis als alles mee zit. ;)

Heb je deze trouwens ook van MPP? Rear toe en camber arms. Weet niet hoe laag je hem precies wil gaan leggen met de coilovers maar merk zelfs nu met mijn 20mm verlaging van Cobra al dat de achterbanden aan de binnenkant wat meer slijten aangezien ze iets camber staan. Verder uitlijnen was niet mogelijk met de standaard ophanging. Gaat met deze nu wel mogelijk zijn dus hopelijk wat minder slijtage aan de binnenkant na uitlijning met deze erop, vooral omdat die van mij nog wel een stuk lager komt te liggen dan de huidige 20mm. :p

QbYc7fb.jpg
 
  • Like
Reactions: Junni
Ik herken het! Mijn twee voorste banden zijn er volledig doorgegaan aan de binnenkant en zijn deze week vervangen. De wagen moest nog wel uitgelijnd worden (dacht dat dat gebeurd was reeds door diegene die de install gedaan had).

Die camber arms heb ik ook voorgelegd, maar mag blijkbaar weer niet voor de Belgische keuring :(
 
Ik herken het! Mijn twee voorste banden zijn er volledig doorgegaan aan de binnenkant en zijn deze week vervangen. De wagen moest nog wel uitgelijnd worden (dacht dat dat gebeurd was reeds door diegene die de install gedaan had).

Die camber arms heb ik ook voorgelegd, maar mag blijkbaar weer niet voor de Belgische keuring :(

Dat is ook weer best stom dan. Je kunt het misschien ook gewoon proberen, ze zullen ze toch niet zien zitten tenzij ze de wielen eraf gaan halen. :p Of als ze hem op de brug zetten, weet niet hoe zo'n keuring gaat bij jullie. Kan je het niet gewoon op noodzaak gooien aangezien een juiste uitlijning toch wel best belangrijk is?

Maar als je vooraan meer slijtage aan de binnenkant hebt dan is die gewoon niet goed uitgelijnd geweest. Vooraan is dit namelijk wel gewoon goed te doen. Alleen achter dus niet als die verlaagd is.
 
Heb je deze trouwens ook van MPP? Rear toe en camber arms. Weet niet hoe laag je hem precies wil gaan leggen met de coilovers maar merk zelfs nu met mijn 20mm verlaging van Cobra al dat de achterbanden aan de binnenkant wat meer slijten aangezien ze iets camber staan. Verder uitlijnen was niet mogelijk met de standaard ophanging. Gaat met deze nu wel mogelijk zijn dus hopelijk wat minder slijtage aan de binnenkant na uitlijning met deze erop, vooral omdat die van mij nog wel een stuk lager komt te liggen dan de huidige 20mm. :p

Nee, niet mee besteld. Vond het wel even mooi geweest voor nu. Ik heb ook geen last van scheve slijtage met de Cobra verlaging. Inmiddels 16000km daarmee gereden.

Set zit er inmiddels onder. Nog niet veel mee gereden, maar voelt wel beter in balans nu. Stuurt ook strakker. Moet nog wel nagesteld worden, want is nu te laag naar mijn zin. Demperinstellingen staan nog op standaard en ga ik nog mee experimenteren.
 
Nee, niet mee besteld. Vond het wel even mooi geweest voor nu. Ik heb ook geen last van scheve slijtage met de Cobra verlaging. Inmiddels 16000km daarmee gereden.

Set zit er inmiddels onder. Nog niet veel mee gereden, maar voelt wel beter in balans nu. Stuurt ook strakker. Moet nog wel nagesteld worden, want is nu te laag naar mijn zin. Demperinstellingen staan nog op standaard en ga ik nog mee experimenteren.

Hmm apart, heb ongeveer even veel gereden met de Cobra veren en hier toch wel een merkbaar verschil qua slijtage binnen- en buitenkant. Zie de achter wielen ook best schuin staan als je langs de auto af kijkt. ;)

Mooi om te horen dat ze eronder zitten en je nu al tevreden bent ermee. :) Kunt inderdaad beter net wat te hoog zetten want de veren zullen de komende weken waarschijnlijk nog wel iets gaan zakken als je wat meer gereden hebt ermee. Daarna ook pas laten uitlijnen voor beste resultaat. Ben benieuwd hoe je het na een tijdje ervaart als je wat meer gereden hebt ermee.
 
Dat is ook weer best stom dan. Je kunt het misschien ook gewoon proberen, ze zullen ze toch niet zien zitten tenzij ze de wielen eraf gaan halen. :p Of als ze hem op de brug zetten, weet niet hoe zo'n keuring gaat bij jullie. Kan je het niet gewoon op noodzaak gooien aangezien een juiste uitlijning toch wel best belangrijk is?

Maar als je vooraan meer slijtage aan de binnenkant hebt dan is die gewoon niet goed uitgelijnd geweest. Vooraan is dit namelijk wel gewoon goed te doen. Alleen achter dus niet als die verlaagd is.

Het op noodzaak steken gaat niet veel zin hebben vrees ik :(
De wagen is gewoon niet uitgelijnd geweest, dus dat gaan we nu zo snel mogelijk in orde brengen. Het zal nu wel maar voor een paar maanden zijn nog, maar goed. Morgen gaat de winterset er terug op, met de standaard 20" Performance velgen.