Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 voorverwarming batterij en cabine (precondtioning) en WiFi conflicten.

This site may earn commission on affiliate links.
Waar wordt dat beschreven in TeslaFi?

Ik denk dat punt 2 en 3 in feite dezelfde oorzaak hebben. Vandaag kreeg ik update 2019.36.2.3 nu heb ik 2019.36.2.1. Mogelijk gaat dat een verschil maken. Omdat de oorzaak van 1. hetzelfde als 2 en 3 neem ik aan dat je WiFi gewoon verbonden is anders zou die 20 minuten slaaptijd ook niet zijn opgetreden.
De fout dat de laadtijd voor 06:00 ophoudt is bij jouw trouwens wel aanwezig.

Het slapen na 2 uur wordt vermeld in diverse post in het TeslaFi support forum, zoals hier: In sleep goïng times. / General / TeslaFi, maar ook bijvoorbeeld hier in het TMC forum.

Ik zit nog op 2019.36.2.1, dus dezelfde versie als jouw waarnemingen. Het blijft verwarrend...

Dat de laadtijd om 6:00 ophoudt is geen fout. Dat is conform de release notes. Ik ben het er mee eens dat het in heel veel gevallen niet zinvol en ongewenst is.
 
Het slapen na 2 uur wordt vermeld in diverse post in het TeslaFi support forum, zoals hier: In sleep goïng times. / General / TeslaFi, maar ook bijvoorbeeld hier in het TMC forum.
Ja dat ben ikzelf, maar ik dacht meer dat bedoelde in de spec. ergens. Hier beschreef overigens nog niet het verband met WiF connectie.
Ik zit nog op 2019.36.2.1, dus dezelfde versie als jouw waarnemingen. Het blijft verwarrend...
Ja :( Ik zal hem eens resetten. Overigens gebruik je de 24 uurs of de AM/PM setting? En Engelse of Nederlandse taal instelling?
Dat de laadtijd om 6:00 ophoudt is geen fout. Dat is conform de release notes. Ik ben het er mee eens dat het in heel veel gevallen niet zinvol en ongewenst is.
Ik heb die niet uitgespeld, maar wel de Nederlandse tekst van het manual gelezen (samen met de Tesla service) want bij mij werkte de instelling helemaal niet dacht ik eerst maar ik had niet gereden, alleen maar ingesteld en dacht dat het de volgende dag meteen zou werken. Niet dus. Toen het wel werkte ben ik nog eens bij de service geweest, maar zij snappen het ook niet. Er staat dit in het manual:

8. Stel een terugkerend oplaadschema in voor de locatie. Als er een tijdstip voor het opladen is ingesteld, geeft de Model 3 dit tijdstip weer nadat u bij de geplande locatie parkeert. Als de Model 3 op dat tijdstip niet op de desbetreffende locatie is aangesloten op een laadstation, begint het opladen automatisch zodra u de auto aansluit, mits dit binnen zes uur na het geplande tijdstip is. Als dit later gebeurt, zal het opladen pas de volgende dag op het geplande tijdstip starten. U kunt deze instelling onderdrukken via Start Charging of Stop Charging (zie stap 4).

Daar staat wel iets over zes uur maar daar staat niet dat hij voor 06:00 ophoudt met te laden?
Ik zal de release note nog eens nalezen, maar verwacht niet veel wijzer te worden. Ik geloof dat dit echt een stomme fout is.
 
Ik heb tot nu toe ook meermaals geobserveerd dat de auto eerst de accu gaat verwarmen en dan pas begint met laden. Bij mij duurde het precies een kwartier. Het getrokken vermogen was 3,5 kW, waarvan ongeveer 3 werd gebruikt voor voorverwarmen en 0,5 voor het laden. In alle gevallen stond hij gewoon aan de wifi. Ook het voorverwarmen vindt bij mij altijd netjes plaats, de wifi is altijd ingeschakeld.

Ik kan punten 2 en 3 van de openingspost dan ook niet bevestigen. Of ik begrijp iets niet.
 
  • Like
Reactions: Robipad
Ja dat ben ikzelf, maar ik dacht meer dat bedoelde in de spec. ergens. Hier beschreef overigens nog niet het verband met WiF connectie.

Haha, dat had ik even niet in de gaten... Er zijn meer posts hierover, ook op Reddit en TMC, wel slim dat ik jouw post eruit heb gepikt...

Overigens gebruik je de 24 uurs of de AM/PM setting? En Engelse of Nederlandse taal instelling?

24 uurs en Nederlands

Er staat dit in het manual:

8. Stel een terugkerend oplaadschema in voor de locatie. Als er een tijdstip voor het opladen is ingesteld, geeft de Model 3 dit tijdstip weer nadat u bij de geplande locatie parkeert. Als de Model 3 op dat tijdstip niet op de desbetreffende locatie is aangesloten op een laadstation, begint het opladen automatisch zodra u de auto aansluit, mits dit binnen zes uur na het geplande tijdstip is. Als dit later gebeurt, zal het opladen pas de volgende dag op het geplande tijdstip starten. U kunt deze instelling onderdrukken via Start Charging of Stop Charging (zie stap 4).

Daar staat wel iets over zes uur maar daar staat niet dat hij voor 06:00 ophoudt met te laden?
Ik zal de release note nog eens nalezen, maar verwacht niet veel wijzer te worden. Ik geloof dat dit echt een stomme fout is.

Jij refereert hier aan de paragraaf over gepland opladen. In de paragraaf gepland vertrek die daarna komt staat wel degelijk het volgende:

Opmerking: Uw auto probeert het opladen vóór 6:00 uur (eind van de daluren) te voltooien. Als er voldoende tijd is om de auto op te laden, kan het zijn dat het opladen om 6:00 uur stopt, zelfs als uw geplande vertrek later plaatsvindt. Als uw auto onvoldoende tijd heeft om het opladen vóór 6:00 uur te voltooien, gaat het opladen door totdat het beoogde batterijpercentage is bereikt.

Deze oplossing is natuurlijk lang niet flexibel genoeg, maar zal hopelijk in de toekomst verder uitgebreid worden. Vergeet niet dat in de VS de verschillen tussen dal- en piektarief enorm kunnen zijn: soms is het piektarief 3x zo hoog als het daltarief. Mensen met zo'n contract zullen ondanks de beperkingen blij zijn met de oplossing.
 
Haha, dat had ik even niet in de gaten... Er zijn meer posts hierover, ook op Reddit en TMC, wel slim dat ik jouw post eruit heb gepikt...



24 uurs en Nederlands



Jij refereert hier aan de paragraaf over gepland opladen. In de paragraaf gepland vertrek die daarna komt staat wel degelijk het volgende:

Opmerking: Uw auto probeert het opladen vóór 6:00 uur (eind van de daluren) te voltooien. Als er voldoende tijd is om de auto op te laden, kan het zijn dat het opladen om 6:00 uur stopt, zelfs als uw geplande vertrek later plaatsvindt. Als uw auto onvoldoende tijd heeft om het opladen vóór 6:00 uur te voltooien, gaat het opladen door totdat het beoogde batterijpercentage is bereikt.

Deze oplossing is natuurlijk lang niet flexibel genoeg, maar zal hopelijk in de toekomst verder uitgebreid worden. Vergeet niet dat in de VS de verschillen tussen dal- en piektarief enorm kunnen zijn: soms is het piektarief 3x zo hoog als het daltarief. Mensen met zo'n contract zullen ondanks de beperkingen blij zijn met de oplossing.
Grappig in mijn laatste handleiding die Tesla service vorig week opstuurde (speciaal om de allerlaatste gevraagd) staat alleen Europa, daar staat er nog niets over in, en ik maar zoeken. In de laatste handleiding staat specifiek voor 2019.36.2.1 erbij vermeldt wel, die stond kennelijk nog niet op de website vorige week. Allemaal te vlug getest.
Een van de bedoelingen is dat de batterij juist wordt voorverwarmd om te zorgen dat je met een redelijke warme batterij wegrijdt, dus moet het laden zo laat mogelijk stoppen. Eigenlijk kunnen ze beter ook naverwarmen en zorgen dat ze tijdens het opwarmen van de cabine ook de batterij nog een keer op te warmen, dat lijkt me een stuk intelligenter.
 
Ik heb tot nu toe ook meermaals geobserveerd dat de auto eerst de accu gaat verwarmen en dan pas begint met laden. Bij mij duurde het precies een kwartier. Het getrokken vermogen was 3,5 kW, waarvan ongeveer 3 werd gebruikt voor voorverwarmen en 0,5 voor het laden. In alle gevallen stond hij gewoon aan de wifi. Ook het voorverwarmen vindt bij mij altijd netjes plaats, de wifi is altijd ingeschakeld.

Ik kan punten 2 en 3 van de openingspost dan ook niet bevestigen. Of ik begrijp iets niet.
Je laadt dus met een heel laag vermogen, enkelfasig neem ik aan.
Er blijken meer mensen te zijn die 2 en 3 niet bevestigen. Bij mij reproduceert het echter steeds hetzelfde. We zoeken verder.
 
Ik heb gisteravond de logging van mijn router aangezet en kan nu met 100% zekerheid bevestigen dat in mijn geval gepland opladen gewoon prima werkt als de auto WiFi ontvangst heeft. Ik zit nog op 2019.36.2.1.
  • Om 21:23 Auto geparkeerd op 62%; verbonden met WiFi
  • Gepland opladen ingesteld op 08:00
  • Om 23:39 gaat de auto slapen; WiFi verbinding verbroken
  • Om 03:22 wordt de auto wakker; WiFi verbonden. Auto begint, voor zover ik kan zien, met voorverwarmen van de accu. Accu heeft 61%
  • Om 03:35 begint het opladen
  • Om 05:40 is het opladen klaar. Accu heeft 90%
  • Om 06:22 gaat de auto weer slapen; WiFi verbinding verbroken
  • Om 07:40 wordt de auto weer wakker; WiFi verbonden. Auto gaat weer even opladen (met 11kW)
  • Om 07:42 begint het voorverwarmen van het interieur (met 3 kW)
  • Om 8:10 vertrek. Interieur is 20 graden, accu heeft 90%. WiFi verbinding verbroken.
Voor zover ik kan beoordelen is dit dus precies zoals het hoort te werken, en speelt het, althans bij mij, geen enkele rol dat de auto is verbonden met WiFi.

Tot slot nog een belangrijk punt: er zijn veel mensen die kritiek uiten op het feit dat je het gepland laden niet kunt instellen of wijzigen via de app. Die kritiek is op zich valide. Dat zou ontzettend handig zijn. Maar als je iets later vertrekt dan gepland, zoals in dit geval 10 minuten, hoef je dus niet terug naar de auto om de instellingen aan te passen. Het interieur blijft op temperatuur. Of daar een maximum aan zit heb ik niet kunnen testen, en of je op enig moment een waarschuwing krijgt weet ik ook niet.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DucaTinus
Ik heb gisteravond de logging van mijn router aangezet en kan nu met 100% zekerheid bevestigen dat in mijn geval gepland opladen gewoon prima werkt als de auto WiFi ontvangst heeft. Ik zit nog op 2019.36.2.1.
  • Om 21:23 Auto geparkeerd op 62%; verbonden met WiFi
  • Gepland opladen ingesteld op 08:00
  • Om 23:39 gaat de auto slapen; WiFi verbinding verbroken
  • Om 03:22 wordt de auto wakker; WiFi verbonden. Auto begint, voor zover ik kan zien, met voorverwarmen van de accu. Accu heeft 61%
  • Om 03:35 begint het opladen
  • Om 05:40 is het opladen klaar. Accu heeft 90%
  • Om 06:22 gaat de auto weer slapen; WiFi verbinding verbroken
  • Om 07:40 wordt de auto weer wakker; WiFi verbonden. Auto gaat weer even opladen (met 11kW)
  • Om 07:42 begint het voorverwarmen van het interieur (met 3 kW)
  • Om 8:10 vertrek. Interieur is 20 graden, accu heeft 90%. WiFi verbinding verbroken.
Voor zover ik kan beoordelen is dit dus precies zoals het hoort te werken, en speelt het, althans bij mij, geen enkele rol dat de auto is verbonden met WiFi.

Tot slot nog een belangrijk punt: er zijn veel mensen die kritiek uiten op het feit dat je het gepland laden niet kunt instellen of wijzigen via de app. Die kritiek is op zich valide. Dat zou ontzettend handig zijn. Maar als je iets later vertrekt dan gepland, zoals in dit geval 10 minuten, hoef je dus niet terug naar de auto om de instellingen aan te passen. Het interieur blijft op temperatuur. Of daar een maximum aan zit heb ik niet kunnen testen, en of je op enig moment een waarschuwing krijgt weet ik ook niet.
OK, bedankt voor dit verslag. Dus het ziet er naar uit dat er nog wat verder door gezocht moet worden waarom dit bij mij anders lijkt te gaan. Komt dit tijdverslag uit de logs van TeslaFi?
Dit komt overeen met mijn situatie als WiFi niet verbonden is met dien verstande dat ik nog nooit heb gezien dat hij weer even gaat opladen om als hij begint met interieur voorverwarmen. Was hij weer wat teruggezakt vanaf 90% vanaf 5:40?

Ik heb nu 2019.36.2.3 geïnstalleerd en voordat ik opnieuw ga testen doe ik ook nog een harde reset. Dat laatste is het enige waarvan ik nu nog kan verwachten dat hij zich anders gaat gedragen.
 
OK, bedankt voor dit verslag. Dus het ziet er naar uit dat er nog wat verder door gezocht moet worden waarom dit bij mij anders lijkt te gaan. Komt dit tijdverslag uit de logs van TeslaFi?
Dit komt overeen met mijn situatie als WiFi niet verbonden is met dien verstande dat ik nog nooit heb gezien dat hij weer even gaat opladen om als hij begint met interieur voorverwarmen. Was hij weer wat teruggezakt vanaf 90% vanaf 5:40?

Het tijdverslag komt uit TeslaFi en uit de log van mijn router. De SoC was nog steeds 90%, maar de range die TeslaFi aangeeft fluctueert tussen 445.03 en 444.32. Hoeveel er daadwerkelijk is bijgeladen kan ik in TeslaFi helaas niet zien.
 
Het interieur blijft op temperatuur. Of daar een maximum aan zit heb ik niet kunnen testen, en of je op enig moment een waarschuwing krijgt weet ik ook niet.

Als ik me niet vergist houdt mijn model S zijn interieur gedurende 2 uur op temperatuur. Mits aangesloten op laadkabel. Het kan zijn dat ik er qua tijd naast zit, maar wat ik zeker weet is dat hij op een gegeven moment stopt met het verwarmen van het interieur.
 
  • Om 03:22 wordt de auto wakker; WiFi verbonden. Auto begint, voor zover ik kan zien, met voorverwarmen van de accu. Accu heeft 61%
  • Om 03:35 begint het opladen
  • Om 05:40 is het opladen klaar. Accu heeft 90%
Ik kom nog even terug op de opmerking "zover ik kan zien", ik zou het prijs stellen als je de laadcurve laat zien want dan kan je meteen zien of en hoelang hij heeft voorverwarmt.
Hoeveel er daadwerkelijk is bijgeladen kan ik in TeslaFi helaas niet zien.
In TeslaFi kun je alles zien ook hoeveel er is bijgeladen zelfs per minuut.

Voornbeeld:
IMG_5829.jpg
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: DucaTinus
Vanmorgen geladen:
Soc limit: 80%
Niet gereden dus vanuit een ZZZ status gaan laden.
WiFi aan en verbonden met de router

Er zitten wel wat onduidelijkheden in wat TeslaFi aangeeft. Zo stijgt de binnentemperatuur in korte tijd anderhalve graad om daarna weer terug te zakken, en verandert de status van charging naar stopped en gelijk weer terug naar charging. De grafiek begint pas om 11:08, terwijl de auto al om 11:03 wakker gemaakt werd en volgens de tabel toen ook al begon met laden. Dit soort rare dingetjes zitten er bij mij ook in. Daarom zal ik vrijdag nog een keer met exact dezelfde instellingen testen, maar dan met de WiFi uit. Ik zal dan laten weten of ik verschillen zie.
 
Er zitten wel wat onduidelijkheden in wat TeslaFi aangeeft. Zo stijgt de binnentemperatuur in korte tijd anderhalve graad om daarna weer terug te zakken, en verandert de status van charging naar stopped en gelijk weer terug naar charging. De grafiek begint pas om 11:08, terwijl de auto al om 11:03 wakker gemaakt werd en volgens de tabel toen ook al begon met laden. Dit soort rare dingetjes zitten er bij mij ook in. Daarom zal ik vrijdag nog een keer met exact dezelfde instellingen testen, maar dan met de WiFi uit. Ik zal dan laten weten of ik verschillen zie.

Zo raar is dat niet. Ik heb de deur open gemaakt om de charge Port te unlocken. Zit even in de auto om het uitgesteld laden uit te schakelen in het menu. Temperatuursstijging komt waarschijnlijk door mijn lichaamswarmte.

Voor wat betreft de tijd heb je gelijk. Ik zie nu dat er nog 1 charge voor was. Heel kort. Geen idee waarom die gestopt is. Kan zomaar zijn dat ik dat zelf gedaan hebt om hem opnieuw te starten ivm een instelling
Screenshot_20191127-162747_Chrome.jpg
 
  • Like
Reactions: Robipad
Zo raar is dat niet. Ik heb de deur open gemaakt om de charge Port te unlocken. Zit even in de auto om het uitgesteld laden uit te schakelen in het menu. Temperatuursstijging komt waarschijnlijk door mijn lichaamswarmte.

Voor wat betreft de tijd heb je gelijk. Ik zie nu dat er nog 1 charge voor was. Heel kort. Geen idee waarom die gestopt is. Kan zomaar zijn dat ik dat zelf gedaan hebt om hem opnieuw te starten ivm een instelling

Ik had begrepen dat de grafiek en de tabel betrekking hadden op het laden met geplande vertrektijd, omdat dat het topic is waar hier over wordt gediscussierd. Als jj het laden handmatig hebt gestart dan begrijp ik de gaefiek en de tabel beter, maar het betreft dan een heel andere situatie.
 
Ik had begrepen dat de grafiek en de tabel betrekking hadden op het laden met geplande vertrektijd, omdat dat het topic is waar hier over wordt gediscussierd. Als jj het laden handmatig hebt gestart dan begrijp ik de gaefiek en de tabel beter, maar het betreft dan een heel andere situatie.
De topic is echt wat breder bedoelt. Het gaat ook over de invloed van WiFi op de voorverwarming van de batterij sec. Het begon met het feit dat ik verbaasd was dat in de video van Björn Nyland bleek dat bij AC laden aan een willekeurige 11 kW laadpaal voorverwarming van de batterij optrad. Dat had ik nog nooit gezien bij mij thuis. Ik dacht dat voorverwarming voor "slechts" 11 kW echt niet zinvol was. Want dat laadt hij net zo goed zonder voorverwarming. Dat is nu ook gemixed met deze nieuwe feature van een planned vertrektijd na de update 36.2.1. Dus beide zaken zijn belangrijk. Het enige verschil dat ik kon bedenken is dat je bij een willekeurige laadpaal nooit zomaar WiFi hebt en ik thuis altijd wel. Het bleek ook dat ik na WiFi vergeten te hebben ik inderdaad gewoon 's morgens bij zomaar opladen eerst 10 minuten voorverwarming kreeg, zie mijn voorbeeld. Vandaar de topic.
 
Last edited: