Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - We gaan toch niet bibberen in de winter?

This site may earn commission on affiliate links.
Eens even polsen of er nog mensen zijn die er last van hebben...

Het valt me de laatste dagen met het koude weer op dat het in mijn wagen behoorlijk koud blijft.
Ja, ik vertrek vroeg, ja ik gebruik preconditioning en dat werkt op zich allemaal prima.

Maar...

Zodra de stekker eruit gaat en we gaan rijden, lijkt het wel haast alsof de verwarming gewoon uit gaat.
Vanmorgen was het 4°C buiten, verwarming stond op 21°C automatisch en het was gewoon koud in de wagen.
Daarna de temperatuur naar 27°C gezet en een half uur later was het nog steeds even koud.
In het begin van het jaar heb ik wel vaker met die settings gereden en was het gewoon aangenaam in de wagen.

In "auto" stand blijft de ventilator gewoon op standje 3 draaien en voel je dat hij wel iets van warme lucht afgeeft maar duidelijk niet genoeg om de warmteverliezen te compenseren.

Als je de boel manueel gaat regelen kan je het wel lekker warm maken, dus functioneel lijkt er me weinig mis te zijn.
't Zal toch niet zijn dat "auto" wilt zeggen "standje 3 op de ventilator" en verder niks?
Zijn er nog mensen die dit zo ervaren? Morgen gaat alleszins de thermometer mee om te zien of ik nu gek aan het worden ben, da's natuurlijk ook nog altijd een optie.... :D

Bart
 
Het viel mij van de week ook op dat de preconditioning (stand hoog) de kachel na het opwarmen had uitgezet. Tijdens het rijden begonnen mijn ramen namelijk te beslaan en ik vond het eerlijk gezegd ook vrij fris.Bij verdere inspectie bleek dus de verwarming uit te staan. Dit viel niet direct op. Wel was de temperatuur indicatie een een beetje greyed out, wat kennelijk betekend dat de kachel uitstaat. Misschien een bug in 2019.36.2.1?
 
Het viel mij van de week ook op dat de preconditioning (stand hoog) de kachel na het opwarmen had uitgezet. Tijdens het rijden begonnen mijn ramen namelijk te beslaan en ik vond het eerlijk gezegd ook vrij fris.Bij verdere inspectie bleek dus de verwarming uit te staan. Dit viel niet direct op. Wel was de temperatuur indicatie een een beetje greyed out, wat kennelijk betekend dat de kachel uitstaat. Misschien een bug in 2019.36.2.1?
Ik heb dit probleem ook 1x gehad deze week.
Continu beslaan van ramen.
Op de terugweg dezelfde dag geen problemen meer gehad.
 
Zodra de stekker eruit gaat en we gaan rijden, lijkt het wel haast alsof de verwarming gewoon uit gaat

Ik heb dat ook. Niet eens als ik de stekker loshaal. Zet de auto 's morgens 10/15 min. op voorverwarmen, dat werkt zoals verwacht en is prima op temperatuur als ik wil gaan rijden.
Maar... Loop ik dan even naar de auto om de raamtrekker te pakken dan gaat op dat moment gaat de kachel echt uit. Als ik dat niet direct in de gaten heb blijft hij dan uitstaan tot ik 10 min. later wegrijd en hij niet warm is. ik zet dan de kachel weer op zo'n 22 graden en eind van de straat voel ik de aangename warmte komen. Hij wordt bij mij echter wel goed warm.
 
Als je de boel manueel gaat regelen kan je het wel lekker warm maken, dus functioneel lijkt er me weinig mis te zijn.
't Zal toch niet zijn dat "auto" wilt zeggen "standje 3 op de ventilator" en verder niks?
Zijn er nog mensen die dit zo ervaren?

Ik gebruik stand 'auto' niet of nauwelijks als het koud is. Vind het niet prettig dat de AC periodiek koude lucht er door heen mixt. Als de ramen dreigen te beslaan zet ik de blower harder (standaard op stand 1) en als dat niet afdoende is, de AC even er bij aan. Ik merk na een half uurtje rijden als de accu goed warm is, dat ik behoorlijk warme voeten krijg. Ik zet de luchtstroom daarom altijd naar boven en naar mijn stuur. Ik heb het nooit koud in de Model 3. Eerder te warm en zet de stand na een half uurtje meestal op 19 graden en de stoelverwarming op 1 streepje. Is voor mij na goed voorverwarmen van de auto meer dan voldoende. Ik moet wel zeggen dat ik extra deurrubbers heb. i.v.m. geluidsisolatie. Die doen waarschijnlijk ook wel iets tegen het verlies van warme via de kieren.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Wat je natuurlijk niet moet doen:

1. auto voorverwarmen op 26 graden of high en dan de deur open doen en weer 10 minuten weglopen want dan gaat de HVAC uit.
2. de auto voorverwarmen op een hoge temperatuur en daarna bij het wegrijden de temperatuur op 21 graden en 'auto' zetten, want dan gaat de HVAC als zijnde een climate control zo snel mogelijk de temperatuur op 21 graden proberen te krijgen. Met als gevolg, koude lucht.

Beter is dus (volgens mijn persoonlijke ervaringen):
1. de auto goed voorverwarmen, ook de stoelen, want die blijven lang koud
2. daarna bij het wegrijden de HVAC op stand 'manual' zetten en op 21 graden, stand 1 of 2 en zonder AC aan.
 
  • Like
Reactions: MaSansky
Het viel mij van de week ook op dat de preconditioning (stand hoog) de kachel na het opwarmen had uitgezet. Tijdens het rijden begonnen mijn ramen namelijk te beslaan en ik vond het eerlijk gezegd ook vrij fris.Bij verdere inspectie bleek dus de verwarming uit te staan. Dit viel niet direct op. Wel was de temperatuur indicatie een een beetje greyed out, wat kennelijk betekend dat de kachel uitstaat. Misschien een bug in 2019.36.2.1?
Idem, dit had ik ook afgelopen zaterdag. En toen ik iets deed in het verwarmingsmenu sprong het systeem in 1 keer aan en ging alles weer goed. Is denk ik echt een bug in de verwarming icm preheating
 
Kachel werkt bij mij wel. Maar zorgt voor een tikkend geluid de eerste 5 min. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Yes, heb ik sinds een paar maanden ook last van. Ook als het een software reset (de bekende 2 knopjes) zijn krijg ik een tikkend geluid. Het lijkt in de ventilatie te zitten, maar alles werkt wel gewoon. In mijn geval is het overigens wel een model S, geen 3.... Als ik weer een in de buurt ben van een service center zal ik eens langs rijden.
 
Yes, heb ik sinds een paar maanden ook last van. Ook als het een software reset (de bekende 2 knopjes) zijn krijg ik een tikkend geluid. Het lijkt in de ventilatie te zitten, maar alles werkt wel gewoon. In mijn geval is het overigens wel een model S, geen 3.... Als ik weer een in de buurt ben van een service center zal ik eens langs rijden.
herfstbladeren in luchtinlaat?? Heb er zelf nu geen last van, maar ken het wel met de auto van m'n eega ...
 
Vanmorgen maar eens een beetje zitten spelen onderweg.

Voorverwarmen doe ik trouwens gewoon op 21°C, is voor mij warm zat.
Daarna instappen en wegrijden en ja hoor, de koude sloeg weer onaangenaam toe.
Alles op auto laten staan en temperatuur naar 26°C en daarna hi, maakte geen fluit uit. Kachel bleef hardnekkig op standje 3 staan blazen en de temperatuur bleef gevoelsmatig hetzelfde.

Daarna maar eens manueel gegaan en de AC uit gezet. Dat was direct een wereld van verschil. Blijkbaar zitten de verwarming en de AC mekaar gewoon lekker tegen te werken.

Daarna de recirculatie eens aangezet en dat leverde inderdaad vrij snel aangeslagen ruiten op. Recirculatie uit, aanslag weer weg.

De conclusie is dus, dat als het buiten koud is, de kachel niet op AUTO mag staan omdat de AC dan de verwarming tegen werkt en het lekker koud blijft in de wagen.
Komaan Tesla, dat kan beter!

Weetje van de dag (was toch alleszins nieuw voor mij):

Blijkbaar zit er rechts onderaan op het AC scherm een aparte button om de ventilatie achteraan ook aan te zetten. Nu snap ik ineens waarom de kids de laatste weken altijd vragen om de stoelverwarming vanachter aan te zetten...

Bart
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Voorverwarmen doe ik trouwens gewoon op 21°C, is voor mij warm zat.

Is ook warm zat, maar toch zou ik eens proberen om de cabine 10/ 15 minuten echt goed warm te krijgen met een temperatuur van 27 graden, zodat de warmte goed in het materiaal trekt. Op het moment dat je instapt neem je al weer koude lucht mee naar binnen. Het valt me ook op dat als je het voorverwarmen uit zet, de cabine binnen 10 minuten al weer 10 tot 15 graden kouder is geworden.
 
Blijkbaar zit er rechts onderaan op het AC scherm een aparte button om de ventilatie achteraan ook aan te zetten. Nu snap ik ineens waarom de kids de laatste weken altijd vragen om de stoelverwarming vanachter aan te zetten...

Dat zou automatisch aan moeten gaan als er iemand op de achterbank zit. Of zijn de kids nog heel klein en licht? Dan werkt het misschien niet. Mijn vrouw zit altijd achterin naast ons kind in het kinderzitje en dan gaat de ventilatie naar achteren automatisch aan.
 
Weetje van de dag (was toch alleszins nieuw voor mij):

Blijkbaar zit er rechts onderaan op het AC scherm een aparte button om de ventilatie achteraan ook aan te zetten. Nu snap ik ineens waarom de kids de laatste weken altijd vragen om de stoelverwarming vanachter aan te zetten...

Misschien word het dan eens tijd om een keer door de gebruikershandleiding te lezen :)