Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - We gaan toch niet bibberen in de winter?

This site may earn commission on affiliate links.
Jawbone,

Tellen youtube filmpjes dan niet als handleiding? :D
Net even de manual doorgeploegd maar wat je zegt is blijkbaar alleen maar geldig voor de stoelverwarming achteraan.
De luchtverwarming moet je blijkbaar toch echt manueel opzetten.
Kids zitten ook nog in een autstoeltje waardoor de zetel eigenlijk niet detecteert of er iemand op zit.
 
Jawbone,

Tellen youtube filmpjes dan niet als handleiding? :D
Net even de manual doorgeploegd maar wat je zegt is blijkbaar alleen maar geldig voor de stoelverwarming achteraan.
De luchtverwarming moet je blijkbaar toch echt manueel opzetten.
Kids zitten ook nog in een autstoeltje waardoor de zetel eigenlijk niet detecteert of er iemand op zit.
Mijn ervaring is dat het luchtrooster achter begint te werken zordra er iemand achterin zit. Of hij dat doet op basis van de gordel of het gewicht op de bank weet ik niet.
 
Ik rij weg en warm no-time (ook voeten).

Als ik dan het raam open heb gehad is uiteraard gelijk de warmte weg en dan heb ik zeker 10 minuten koude voeten. Lijkt wel of die niet meet bij de voeten en alleen hoger (die sensor is dan schijnbaar nog niet echt koud). Doe ik dat niet (raam open), dan blijft het behaaglijk (ook voeten).

Nu paar getest in 2 verschillende M3's, precies hetzelfde.
 
Voor wie twijfelt aan de verwarmingscapaciteit. Ik ben vanmorgen na het opzetten van de voorverwarming toch niet vertrokken. Na een uur dacht ik er aan dat de wagen nog aan het voorverwarmen was. Staat buiten en het is 3 graden. Kostte 30km range.
A3158FFF-572F-4952-B614-3FCE13EAF550.jpeg
 
Sinds ik de verwarming op manual heb staan, is het stukken aangenamer in de auto. De airco en de veel te hard draaiende ventilatie maken er andere een kille en tochtige bende van. Helaas geen stuurverwarming in de 3. Dat zou het wel veel fijner maken.

Oh, en zet de voorverwarming niet handmatig uit in de app voor het wegrijden. De verwarming in de auto blijft dan uitstaan. Ook als je instapt en wegrijdt. Beetje dom, maar ja, Amerikanen...
 
De laatste dagen wat zitten experimenteren en tot de volgende conclusies gekomen:

De verwarming achteraan gaat inderdaad automatisch aan zodra er iemand gaat zitten. :D

De auto stand is een ander dingetje en daar is volgens mij wel degelijk iets mis aan het gaan.
Ik heb een paar dagen rondgereden met de kachel op auto en de temperatuur op 27,5 °C.
De auto warmt initieel wel goed op, maar stopt daar ook weer heel rap mee.

Als je het een beetje begint te volgen op de app, dan warmt hij idd. op tot de ingestelde temperatuur bereikt is.
't Enige probleem is dat hij een uur later nog steeds denkt dat het in de auto 27.5 à 28°C is, maar in de realiteit is de cabine temperatuur nauwelijks warmer dan buiten.

Ergo conclusio, ergens gaat er iets fout. Het lijkt wel alsof de cabine temperatuurmeting heel erg dicht bij een air duct zit (waar warme lucht door gaat) of dat hij zich baseert op de foute temperatuursensor.

'k Heb alleszins een service request gelanceerd en ben eens benieuwd wat daar uit gaat komen....

To be continued....
 
  • Informative
Reactions: Hbrink and MaSansky
De laatste dagen wat zitten experimenteren en tot de volgende conclusies gekomen:

De verwarming achteraan gaat inderdaad automatisch aan zodra er iemand gaat zitten. :D

De auto stand is een ander dingetje en daar is volgens mij wel degelijk iets mis aan het gaan.
Ik heb een paar dagen rondgereden met de kachel op auto en de temperatuur op 27,5 °C.
De auto warmt initieel wel goed op, maar stopt daar ook weer heel rap mee.

Als je het een beetje begint te volgen op de app, dan warmt hij idd. op tot de ingestelde temperatuur bereikt is.
't Enige probleem is dat hij een uur later nog steeds denkt dat het in de auto 27.5 à 28°C is, maar in de realiteit is de cabine temperatuur nauwelijks warmer dan buiten.

Ergo conclusio, ergens gaat er iets fout. Het lijkt wel alsof de cabine temperatuurmeting heel erg dicht bij een air duct zit (waar warme lucht door gaat) of dat hij zich baseert op de foute temperatuursensor.

'k Heb alleszins een service request gelanceerd en ben eens benieuwd wat daar uit gaat komen....

To be continued....

Wat gebeurd er als je een keer niet voorverwarmd via de app? Dus gewoon in de koude auto stappen en vanaf dat moment de boel op laten warmen..... (aan einde vorige rit de temp. bijvoorbeeld op 22 Gr.C. instellen met verwarming op AUTO) Ik ben benieuwd of het dan beter/anders gaat.
 
Ook al geprobeerd, zelfde resultaat.

Hij warmt op tot hij denkt dat hij zijn temperatuur bereikt heeft, dus de temperatuurregeling werkt wel degelijk.
Verwarmingscapaciteit is er ook meer dan zat want manueel kan ik mezelf spreekwoordelijk de tent uit stoken....
 
Heb je dan geen last dat je ramen snel beslaan bij Airco uit?
Daarom gebruik ik de airco ook niet in de winter.
Gewoon de verwarming (airco uit) op standje 2 zetten, in heb begin op standje 4 en stand op 19,5 graden.
Bij het voorverwarmen gaat de airco (helaas) standaard aan, maar je hebt geen last van beslagen ramen als je daarna overgaat naar de verwarming,

Telkens aan en uitzetten van de airco werkt averechts.
 
Ik ervaar eigenlijk maar 1 vreemd ding aan de climate control / temperatuur in de auto.
Ik heb een SR+ en als ik een bocht naar rechts maak, dan komt er een briesje frisse lucht naar binnen. In de zomer was dit een briesje warme lucht. Hebben meerdere mensen dit toevallig?
 
Ik ervaar eigenlijk maar 1 vreemd ding aan de climate control / temperatuur in de auto.
Ik heb een SR+ en als ik een bocht naar rechts maak, dan komt er een briesje frisse lucht naar binnen. In de zomer was dit een briesje warme lucht. Hebben meerdere mensen dit toevallig?

Ik heb het zelfde met mijn X. Het waait soms gewoon echt in mijn auto. Ik vermoed slechte afstelling van de deuren e/o falende rubbers. Zit nu met de kou echt te bibberen in de wagen. Verwarming moet echt zijn best doen. Ventilator gaat naar stand 8 of 9. Meermaals terug geweest. Software bedrijf als Tesla is lezen ze dan de computer uit (HVAC) en zeggen 'niets aan de hand, werkt goed'. Monteur mee in de auto na de beurt 'oh dat is toch wel erg, kunnen we helaas nu niet meer doen vandaag, ik zet het op de lijst voor de volgende beurt' en bij de volgende beurt vergeten ze het...

Ik rij rond in een MX van € 137.300,- en heb het elke dag koud! Hij rammelt, piept en kraakt bij een drempel. Bij optrekken heb ik het shudder probleem. De gele randen rond het hoofdscherm heb ik ook. Roest bij de bevestiging van de achterklep. Subwoofer resoneert. Falconwings schuren langs de carrosserie. Na regen heb ik aquariumgeluiden in de achterklep wat enkele dagen blijft aanhouden. Regen zorgt ook voor een storing van de achteruitrijcamera en het hoofdscherm. Ben meerdere malen terug geweest zonder oplossing tot nu toe. Op aangetekend schrijven krijg ik domweg geen reactie. Op aanmaning per post idem. Op aanmaning per email blijkt er toch nog iemand te werken in Amsterdam. In november via app maar weer een afspraak gemaakt. Kon ik op zijn vroegst 2 jan 2020 terecht... Zit eind van de week om de tafel met advocaat daar ik nu serieuze compensatie wil. Ergste van alle issues vind ik de continue koude windvlagen nu voor de 3e winter als of ik in een tweedehands Lara met roestgaten in Seberië rij. Dus ja er zijn meer mensen met wind inde auto ;-)
 
  • Informative
Reactions: BMW740iL
Ik ervaar eigenlijk maar 1 vreemd ding aan de climate control / temperatuur in de auto.
Ik heb een SR+ en als ik een bocht naar rechts maak, dan komt er een briesje frisse lucht naar binnen. In de zomer was dit een briesje warme lucht. Hebben meerdere mensen dit toevallig?
Is dit niet gewoon lucht uit het ventilatiesysteem zelf, wat wordt afgebogen doordat je een bocht neemt? Ik heb dit in al mijn voorgaande auto’s gehad. Middelpuntvliedende kracht dus.
 
Kleine update,

't Is gefixt! :D
Na veel vijven en zessen bleek de HVAC Evaporator thermistor 1107675-00-A (temperatuursensor na de verdamper) de weg kwijt te zijn met als netto resultaat dat er wat overmatig gekoeld werd, wat natuurlijk opvalt in de winter.
Sensor vervangen, probleem opgelost.

Rammeltje aan de B-Stijl is ook gelijk aangepakt.

Rammeltje waarvoor er een nieuwe hoedenplank besteld was, is ineens van alle lijsten verdwenen.
En het nieuw opgemerkte rammeltje in de frunk deksel, komt door een los onderdeel in een afgesloten ruimte van datzelfde frunk deksel.
Als het echt stoort vervangen ze dat zonder morren, maar dan moet die ook weer opnieuw gewrapt worden.

Eerst maar eens alle andere rammels oplossen, te beginnen bij die verrekte hoedenplank. :D