TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC
Start a Discussionhttps://teslamotorsclub.com/tmc/tags/

Model S 60 en 60D stopt ermee

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Bankroetlama, Mar 17, 2017.

  1. Bankroetlama

    Bankroetlama Member

    Joined:
    Mar 30, 2016
    Messages:
    357
    Location:
    Mechelen
    Kreeg net deze e-mail binnen
    beetje flauw om als reden te geven "Om het orderproces voor onze klanten te vereenvoudigen, zal de 60 kWh optie niet langer beschikbaar zijn"; het productieproces van de 60 en 75 is immers identiek.

    De nieuwprijs van de goedkoopste Tesla stijgt hiermee van 86 900 naar 94 400 euro.
     
    • Informative x 1
  2. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,436
    Location:
    Den Haag
    <speculatie>
    Het verhogen van de prijzen en het laten vervallen van de goedkoopste 60 kWh modellen zou ook best een stategie kunnen zijn om het verschil met de Model 3 wat groter te maken en daarmee deze ook wat aantrekkelijker te laten lijken.
    Er is straks waarschijnlijk maar een kleine prijsoverlap tussen de duurste Model 3's en de basis Model S'en.
    </speculatie>
     
    • Like x 1
  3. pvkeep

    pvkeep Paul van Keep

    Joined:
    Nov 11, 2015
    Messages:
    1,448
    Location:
    Verkeerde kant van het bruggetje
    Merijn, dat was ook meteen waar ik aan moest denken. Ik vind het wel een beetje vroeg om dan nu al de 60 varianten te schrappen.
     
  4. JohnMX

    JohnMX Member

    Joined:
    Mar 18, 2016
    Messages:
    28
    Location:
    Amsterdam
    S 60 was geïntroduceerd om bestellers model 3 een alternatief te bieden voor lange wachttijd.
    Blijkbaar is deze wachttijd spoedig voorbij.
     
  5. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,494
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Bij de fossiele merken is dat toch ook anders. Een topmodel BMW 3 is al gauw 2x zo duur als de instapper vd 5-serie.
     
  6. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,886
    Location:
    Europe
    Maar met alle aftermarket 'upgrades' kom je toch bijna op die € 94.400,00, @Herbie65?
     
    • Funny x 3
    • Love x 1
  7. Glitch

    Glitch Member

    Joined:
    Oct 28, 2014
    Messages:
    750
    Location:
    The Netherlands, Europe
    Als ze zo door blijven gaan bij tesla met die prijs verhogingen krijg ik over 3 jaar de nieuw waarde van mijn auto terug ;)
     
  8. Jkr85

    Jkr85 Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    747
    Location:
    Rotterdam, The Netherlands
    Ik vind het eerlijk gezegd maar niks, die prijsstijgingen. Een S is inmiddels onbereikbaar voor zo ongeveer iedereen.
    Een model 3 is er over een jaar pas, met een instap prijs rond de 43k. Dat is nog steeds veel geld.

    Stilstand is achteruitgang. De enigen die winnen zijn de fossiele jongens. Die hebben alleen een beetje last van concurrentie met de E en 7 klasse, maar verdienen goed met hun middenklassers.
    Geen wonder dat ze niet echt moeite doen om een betaalbare ev als alternatief voor een 2, 3-serie of A klasse te ontwikkelen.
     
  9. MickC

    MickC Member

    Joined:
    Apr 3, 2016
    Messages:
    650
    Location:
    Belgium
    Of teveel mensen kochten een 60 en doen geen upgrade waardoor ze tot 100% laden en dus de 75 batterij optimaal gebruiken. En Tesla dus de 75 batterij goedkoper verkoopt.
    Ik heb zelf de 70 met 75 batterij, maar zou enkel upgraden indien betere acceleratie wat dus niet het geval is.
     
  10. Herman

    Herman Member

    Joined:
    Apr 15, 2016
    Messages:
    24
    Location:
    Bilthoven
    instapprijs van de goedkoopste S is nu 83.585, en dat wordt 91.085 als de 60 en 60D er uit gaan.
    In de configuratie staat nu standaard lederen bekleding (3.800 euro)
     
  11. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    781
    Location:
    Enschede, NL
    Ik heb ook een beetje het vermoeden dat dat de eigenlijke reden is. Als ik nu zou moeten kiezen, zou ik voor de 60 kWh versie gaan, mede gezien je inderdaad tot 100% kan laden zonder dat het echt schadelijk is voor de batterij en ik ben na ruim 2 jaar elektrisch rijden zo gewend aan het laden dat ik daar een stuk zekerder over ben dan voordat ik elektrisch reed. En 60 kWh is voor mij 99% van de tijd voldoende.

    Alleen bij roadtrips zou het soms betekenen dat ik wat vaker moet Superchargen, maar dat is dan ook weer het voordeel van de nieuwe 60 kWh versie ten opzichte van de oude (uit 2013/2014), hij blijft veel langer op hoge snelheid chargen omdat het eigenlijk een 75 kWh accu is.

    Maar goed, niks aan de hand, want ik ben blij met mijn 85 kWh versie :)
     
  12. Defiant

    Defiant Member

    Joined:
    Dec 12, 2016
    Messages:
    445
    Location:
    NL
    Lekker speculaas! Dan gooi ik deze er in...

    De 75 gaat eruit en Tesla wil zoveel mogelijk omzet uit de laatste batch halen. Waarom denk ik dat?

    De 75 is verouderd. Het Pack design van de 100 is de nieuwe standaard. Mijn onderbuik zegt me dat een nieuwe pack op komst is met een nieuw design, maar nog steeds met 18650s. De 80 zal dan komen.

    Mijn kristallen bol zegt medio september ;)

    Of dit is een kunstmatige ingreep een 'verkoophoos' te creëren. Tijdelijk vraag stuwen. Net als met het eindigen van Unlimited superchargen. Maar de nieuwe pack vind ik een leukere reden :).
     
  13. Cloxxki

    Cloxxki Member

    Joined:
    Aug 20, 2016
    Messages:
    783
    Location:
    Rotterdam
    Ze zouden ook de upgrade optie kunnen wegnemen. Gewoon weer minder cellen in een auto, spaart kosten.
    Maar wellicht hebben ze een zo vol orderboek dat ze liever alleen auto's verkopen waar ze gegarandeerd hoge omzet en marge op maken, de beste deal wegnemend. Met de huidige cell kosten is elke kWh die ze verkopen voor een groot deel winst. In de 60 geven ze cellen weg waar men flink voordeel van heeft. Nu ze de 60 wegnemen lijken de 75 en 100 minder slechte deals dan ze eigenlijk zijn. Met dezelfde marge op een 100D als op een 60D of zelfs 75D zou die een flink stukje minder kosten... Misschien wel genoeg voor een Model 3 om ernaast te zetten.
     
  14. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,886
    Location:
    Europe
    OK, nog meer speculatie dan maar.
    Ze willen van alle modellen van de huidige generatie S af, want de volgende generatie heeft HUD, altijd dual motor en 2170 cellen.
    De S 60 is nu als eerste in de ramsch. Gewoon tegen de huidige prijs. Daarna volgen de S 75 en S 90, verdwijnen ook helemaal.
    De enige verkijgbare modellen worden de S 80D en S 100D, met HUD en de nieuwe 2170 cellen. Ik reken op een forse prijsverhoging, behalve voor de Performance topmodellen, die toch al overdreven duur zijn.
     
    • Funny x 1
  15. Glitch

    Glitch Member

    Joined:
    Oct 28, 2014
    Messages:
    750
    Location:
    The Netherlands, Europe
    Laten we het qua prijsverhoging niet hopen. Tesla zal hier dan op den duur echt last van krijgen.

    Sowieso verwacht ik dat er na 2019 bar weinig Tesla's (S en X) verkocht zullen worden.
     
  16. Phil_BE

    Phil_BE Member

    Joined:
    Aug 14, 2015
    Messages:
    982
    Location:
    Strombeek Bever,Belgium
    er is zoiets als prijs elasticiteit .... ik denk dat die stilaan bereikt is maar dat zal tesla wel zelf moeten inzien lijkt me.
     
  17. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,886
    Location:
    Europe
    Het komt hier regelmatig voorbij, marktverzadiging en prijsverlaging. En dan vooral in het geval van de Model S.

    Daar geloof ik echter helemaal niet in. Om het te visualiseren; we staan niet met een emmer uit een badkuip te scheppen waarbij de bodem al in zicht raakt, maar met een koffiemok uit een meertje dat ook weer vol stroomt..
    Daarbij deze overwegingen: de Californiërs en wij (hier op TMC oververtegenwoordigd) zien Tesla's als een normaal onderdeel van het straatbeeld, terwijl die in de rest van de wereld (buiten Noorwegen en nog een paar andere plekken) nog steeds een zeldzame verschijning zijn. Er zijn nog veel witte vlekken op de kaart voor Tesla, waar de verkoop nog moet starten. Inmiddels zitten wij al met herhalingsaankopen van de eerste kopers (het meertje vult zich voortdurend).

    Gegeven de beperkte productiecapaciteit denk ik daarom dat de S en X zich prima thuis voelen aan de bovenkant van de markt en een forse meerprijs voor het 'halo effect' kunnen blijven toucheren. De toekomstige Gigafactories richten zich alleen op batterijen en Model 3 varianten, voor zover ik dat meekrijg. Geen forse capaciteitsuitbreiding, dus.
    In feite levert Tesla nog steeds een elektrische BMW 5 voor de prijs van een 7, resp. een elektrische Audi Q5 voor de prijs van een Q7. Om dat vol te houden zal er wel wat meer in secundaire zaken als interieur, bouwkwaliteit, bling-bling en snufjes geïnvesteerd worden, maar de prijzen en marges gaan echt niet omlaag.

    Het eerste signaal van verzadiging zal adverteren in massamedia zijn. Dan zien we nog steeds geen prijsverlagingen, maar dat kost natuurlijk wel marge.
     
  18. Jkr85

    Jkr85 Member

    Joined:
    Sep 22, 2016
    Messages:
    747
    Location:
    Rotterdam, The Netherlands
    Mee eens, tenzij de (in andere draadjes al besproken) Tesla Taks geschrapt wordt.
    Bijtelling moet weer naar nul, met als doel alle BMW 5/7 rijders de Tesla S of X in.
    Of een andere chique up market EV, overigens.
    Er is hier vast wel iemand met een politiek lijntje naar Mark R., toch?
    Het is nu tijd voor aandacht voor het milieu. Kost geen kiezers meer.
     
  19. DimiVdb

    DimiVdb Member

    Joined:
    Aug 11, 2014
    Messages:
    629
    Location:
    Zonhoven
    En vergeet niet dat het grootste deel van de prijsstijgingen vooral te danken zijn aan de sterke stijging van de dollar (van 1,35 usd/eur een paar jaar terug naar 1,05 usd/eur nu) en dat Tesla dit zelf niet in de hand heeft. In Amerika is de prijs bijlange niet zoveel gestegen.


    Een S85 zonder opties koste 75800 euro midden 2014 (dat is zowat het laagste wat die ooit heeft gestaan) ten opzichte van een kale S75 waarvoor je nu 90600 neertelt. En alle opties zijn ook nog eens 20%-25% duurder geworden.
     
    • Informative x 3
  20. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    772
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    In de VS had de prijs fors kunnen dalen. Immers de prijzen van batterijen zijn sinds 2013 fors omlaag gegaan. Er gaan zelfs geruchten dat de batterijen uit de nieuwe fabriek 100 dollar per kWh kosten. In 2013 lag dat nog tussen de 300 en 400 dollar. Dus waar er eerst een batterij in zat van 35.000 dollar, zit er in de 100 een batterij die waarschijnlijk maar 10.000 dollar kost.

    De marge op een Tesla moet daarom ondertussen exorbitant hoog zijn. Maar zo lang er geen andere partij in de markt met een serieus alternatief komt en vraag/aanbod positief voor Tesla uitpakt, kan Tesla haar eigen weg bewandelen.
     

Share This Page