Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S 60 en 60D stopt ermee

This site may earn commission on affiliate links.
In de VS had de prijs fors kunnen dalen. Immers de prijzen van batterijen zijn sinds 2013 fors omlaag gegaan. Er gaan zelfs geruchten dat de batterijen uit de nieuwe fabriek 100 dollar per kWh kosten. In 2013 lag dat nog tussen de 300 en 400 dollar. Dus waar er eerst een batterij in zat van 35.000 dollar, zit er in de 100 een batterij die waarschijnlijk maar 10.000 dollar kost.

De marge op een Tesla moet daarom ondertussen exorbitant hoog zijn. Maar zo lang er geen andere partij in de markt met een serieus alternatief komt en vraag/aanbod positief voor Tesla uitpakt, kan Tesla haar eigen weg bewandelen.

True..Tesla heeft tenminste tot 2020-2021 het rijk voor zich alleen. Zeker in het luxe segment. De accuprijs is natuurlijk hoger dan de celprijs. Het gerucht gaat dat de accupack-prijs inmiddels rond de $125/kWh zou zitten (op basis van de claim van 35% prijsreductie en een eerdere inschatting van $190/kWh). Door de toenemende productie, de 2170s, packdesign 3 (S/X(P)100D), daalt het waarschijnlijk nog verder.

Blijkbaar is er nog geen noodzaak de prijs te laten zakken...en is de vraag naar S en X nog goed op peil om een kleine 90.000 stuks per jaar te kunnen verkopen.
 
Ik vind het eerlijk gezegd maar niks, die prijsstijgingen. Een S is inmiddels onbereikbaar voor zo ongeveer iedereen.
Een model 3 is er over een jaar pas, met een instap prijs rond de 43k. Dat is nog steeds veel geld.

Stilstand is achteruitgang. De enigen die winnen zijn de fossiele jongens. Die hebben alleen een beetje last van concurrentie met de E en 7 klasse, maar verdienen goed met hun middenklassers.
Geen wonder dat ze niet echt moeite doen om een betaalbare ev als alternatief voor een 2, 3-serie of A klasse te ontwikkelen.
Ik daarom maar gegaan voor een 330e ipv een S met 75KWh.
 
In de VS had de prijs fors kunnen dalen. Immers de prijzen van batterijen zijn sinds 2013 fors omlaag gegaan. Er gaan zelfs geruchten dat de batterijen uit de nieuwe fabriek 100 dollar per kWh kosten. In 2013 lag dat nog tussen de 300 en 400 dollar. Dus waar er eerst een batterij in zat van 35.000 dollar, zit er in de 100 een batterij die waarschijnlijk maar 10.000 dollar kost.

De marge op een Tesla moet daarom ondertussen exorbitant hoog zijn. Maar zo lang er geen andere partij in de markt met een serieus alternatief komt en vraag/aanbod positief voor Tesla uitpakt, kan Tesla haar eigen weg bewandelen.

Klopt, dat wil dan zeggen dat we buiten Amerika dubbel pech hebben...
 
Mooie auto, prima afwerking, maar verder mijn inziens in vergelijking met een Tesla, zoals een Nokia 3310 zich verhoudt tot iPhone.
Wil je daarmee zeggen dat binnenkort GEEN nieuwe Nokia 3310 gaat kopen? Alleen al ter voorkoming van extra oponthoud aan de US grenzen is het me die 50 euro waard. Vraag me alleen nog af hoe eenvoudig je van SIM kunt wisselen met een iPhone.
 
Laten we ook eerlijk zijn het doel van elon was zo snel mogelijk alternatief vervoer brengen met prijzen van 90K plus gaat dat nog wel even duren. Ja de model 3 komt eraan maar als die ook al snel naar de 60K gaat dan zie ik het somber in.
Volgens mij was het doel van EM een andere, namelijk de transitie naar duurzamer vervoer in gang zetten/versnellen. In tegenstelling tot de gevestigde orde met miljarden budgetten en winsten moest hij als nieuwkomer keuzes maken. De keus viel op de veelrijders, want daar is immers de meeste winst te behalen. M3 gaat daaraan fors bijdragen, want onder andere 3/C/A4 rijders vallen in die categorie en tikken nu moeiteloos 40-50K af. Met wat belastingvoordeel en een lagere TCO lijkt succes verzekerd.
 
  • Like
Reactions: Defiant and Cohiba
Dat de 60 niet populair was klopt natuurlijk helemaal nik van. Het valt me op dat vooral "nieuwe" tesla rijders vaak tevreden zijn met een kleiner accupack.
Logisch...je hebt het voordeel van een "kleiner" pack (prijs) en het voordeel van een "fysiek" groter pack...namelijk hogere max. laadsnelheid en hogere laadsnelheden tot "100%" (want eigenlijk 80%).

Een "klassiek" 60 pack zou een lagere maximumsnelheid hebben gehad en vanaf 45-48kWh flinke tapering (want 80%).

Wanneer bijvoorbeeld de Model 3 stiekum (in het begin) een software limited basispack heeft (zeg fysiek 70 en gelimit tot 55kWh), dan moet ik nog maar zien of ik "de volle mep" zou willen betalen voor de volledige accu. Zeker wanneer ze (net als de afzwaaiende S60) niet lullig doen met de tapering.
 
Logisch...je hebt het voordeel van een "kleiner" pack (prijs) en het voordeel van een "fysiek" groter pack...namelijk hogere max. laadsnelheid en hogere laadsnelheden tot "100%" (want eigenlijk 80%).
Omwille van die redenen ben ik zeer tevreden met mijn X 60D. Ik zie op dit moment geen reden om die € 10 600 neer te leggen voor die extra 60 km die ik toch bijna nooit zal gebruiken.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN