Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S 75D 2019 ook een Raven?

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal,
Na bijna 4 jaar in een model 3 LR (2019) gereden te hebben, moest ik hem inleveren i.v.m. een nieuwe baan. Ik wil nu privé een Tesla kopen, maar ben er nog niet uit. Ik twijfel tussen de nieuwe model 3 RWD, een model Y RWD of een 2018 model S, want die laatste worden nu veel aangeboden. Totdat ik las dat de Raven modellen al 2019 geleverd werden. Mij is echter niet duidelijk of alle modellen uit 2019 Raven modellen zijn en waar ze precies aan te herkennen zijn. Is een 75D (mei 2019) ook een Raven uitvoering of zijn dat alleen de Long Range modellen? Op autoscout24 staat nl een 75D te koop waarbij de omlijsting van de ventilatierooster al donker is en het hout op het dashboard een lichte kleur heeft. Dat zijn toch kenmerken van een Raven uitvoering (naast andere motoren)?
Hopelijk kan iemand helpen.
 

Voor zover ik weet is een Raven altijd een 100 en VIN build date na April 2019. Toen zijn ze ook gestopt met accugrootte als type aanduiding en kreeg je achterop nu 'long range'
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ramonneke
Hallo allemaal,
Na bijna 4 jaar in een model 3 LR (2019) gereden te hebben, moest ik hem inleveren i.v.m. een nieuwe baan. Ik wil nu privé een Tesla kopen, maar ben er nog niet uit. Ik twijfel tussen de nieuwe model 3 RWD, een model Y RWD of een 2018 model S, want die laatste worden nu veel aangeboden. Totdat ik las dat de Raven modellen al 2019 geleverd werden. Mij is echter niet duidelijk of alle modellen uit 2019 Raven modellen zijn en waar ze precies aan te herkennen zijn. Is een 75D (mei 2019) ook een Raven uitvoering of zijn dat alleen de Long Range modellen? Op autoscout24 staat nl een 75D te koop waarbij de omlijsting van de ventilatierooster al donker is en het hout op het dashboard een lichte kleur heeft. Dat zijn toch kenmerken van een Raven uitvoering (naast andere motoren)?
Hopelijk kan iemand helpen.
Ik meen mij te herinneren dat de trims van het interieur in het antraciet ipv zilver zijn bij een Raven.
 
Zo heb ik het ook begrepen en dat heeft het genoemde model ook. De verkoper bevestigde mij vandaag ook dat het om een Raven model gaat. Of is toevallig ook het interieur van alle 2019 modellen geüpdatet? Het model dat te koop staat is volgens de aanbieder een Base model. Waarin verschilt dat model zich van de rest? In 2018 hadden deze uitvoeringen vaak stof met lederen bekleding, toch? Dat heeft deze niet. Wellicht was het een optie. Jammer dat Tesla geen brochures heeft :)
 
Hallo allemaal,
Na bijna 4 jaar in een model 3 LR (2019) gereden te hebben, moest ik hem inleveren i.v.m. een nieuwe baan. Ik wil nu privé een Tesla kopen, maar ben er nog niet uit. Ik twijfel tussen de nieuwe model 3 RWD, een model Y RWD of een 2018 model S, want die laatste worden nu veel aangeboden. Totdat ik las dat de Raven modellen al 2019 geleverd werden. Mij is echter niet duidelijk of alle modellen uit 2019 Raven modellen zijn en waar ze precies aan te herkennen zijn. Is een 75D (mei 2019) ook een Raven uitvoering of zijn dat alleen de Long Range modellen? Op autoscout24 staat nl een 75D te koop waarbij de omlijsting van de ventilatierooster al donker is en het hout op het dashboard een lichte kleur heeft. Dat zijn toch kenmerken van een Raven uitvoering (naast andere motoren)?
Hopelijk kan iemand helpen.
Mijn non raven 75D uit 10-2018 heeft de antraciet omlijsting, alsmede het lichte bamboehout. Daar kan je een raven niet aan herkennen. Deze herken je aan de slimme luchtvering, meer range, en snelle laden. De 75D heeft ook luchtverering, maar niet adaptief. Tevens dient de motor voor aan te geven ' permanente magneet'

Maar de wegever is dat het model in het menu 'long range' aangeeft, ipv '75D of 100D'.
 
Zie deze post


Als je dus in menu air suspension type is dan;
Adaptive = raven
Standaard = dit is voor niet-raven

je zal deze gegevens ook vinden in het Software menu - en dan Voertuig gegevens
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: Nick-m and Maarten
@nico180: ik heb de verkoper vanmorgen gevraagd een foto te sturen van 'aanvullende voortuiginformatie' dan moet het duidelijk worden.
@FransDH: Dat geloof ik. Ik heb inmiddels ook modellen uit 2018 met donkere omlijstingen gezien. Het model dat te koop staat laat overigens nog wel 75D zien, dus daarmee is het antwoord misschien ook al gegeven.

@FransDH: wat is de range van jouw 75D bij 100%? Mijn model 3 LR gaf nog 469km aan in april van dit jaar. Dat vond ik nog heel netjes. Maar ik heb ook weinig supercharger geladen.

Dank voor jullie reactie!
 
Last edited:
@nico180: ik heb de verkoper vanmorgen gevraagd een foto te sturen van 'aanvullende voortuiginformatie' dan moet het duidelijk worden.
@FransDH: Dat geloof ik. Ik heb inmiddels ook modellen uit 2018 met donkere omlijstingen gezien. Het model dat te koop staat laat overigens nog wel 75D zien, dus daarmee is het antwoord misschien ook al gegeven.

@FransDH: wat is de range van jouw 75D bij 100%? Mijn model 3 LR gaf nog 469km aan in april van dit jaar. Dat vond ik nog heel netjes. Maar ik heb ook weinig supercharger geladen.

Dank voor jullie reactie!
Niet doen tenzij je niet veel rijdt. Mijn MS75D uit 2018 had in 2021 op 90 procent nog 220 over van de 345 bij afhalen. En stiekem verdenk ik Tesla ervan dat ze de degeneratie verstoppen, mijn M3 van 2021 kent nauwelijks degeneratie. Enfin, in de zomer is het niet zo'n probleem, in de winter een drama. Hoe fijn de auto verder ook is. Vergeet ook niet dat de MS nauwelijks nog softwareupdates krijgt en tergend langzaam laadt. Choose wisely!!
 
  • Like
Reactions: RLX68
Oh, dat is niet best @Enzo63. Dat zou toch niet mogen. Dat zit tegen de 30% aan. Zoals gezegd had ik op mij M3 ook nauwelijks degeneratie. Bijzonder hoe er zoveel verschil tussen de modellen zit. Toen ik de Tesla monteur onlangs vroeg welke auto hij zou aanraden, zei hij dat ik het beste een model Y kon kopen, t.o.v. een model 3 RWD. Als ik het kon/wilde betalen. En als ik echt een Model S wilde ik dan beter een 90D of 100D kon nemen. Later was ik in de Tesla showroom en daar zei de verkoper dat ik beter een 75D moest nemen omdat de accu's daarvan beter zijn. Er is geen pijl op te trekken. Ik ben blij met dit forum :)

Ik verwacht dat ik zo'n 20-25.000 km per jaar ga rijden. Niet heel veel dus. Op dit moment rijden we in de i3 van mijn vrouw. Prima auto. Hoge zit, stil en comfortabel. Op dit moment een actieradius van zo'n 250km, dus prima voor woon-werk verkeer. In de winter is dat echter rond de 180km en dat is niet veel. Vandaar dus de zoektocht naar iets nieuws/anders. Ik heb geen haast, maar het begint wel te kriebelen. Een model X vind ik ook nog steeds prachtig, maar de prijzen voor een 2019 model zijn nog behoorlijk. Daar kan ik ook een nagenoeg nieuwe Mercedes EQC 400 (vloeken in de kerk?) voor kopen. Die heb ik ook op mijn lijstje staan.
 
  • Like
Reactions: Maurice1 and Enzo63
Oh, dat is niet best @Enzo63. Dat zou toch niet mogen. Dat zit tegen de 30% aan. Zoals gezegd had ik op mij M3 ook nauwelijks degeneratie. Bijzonder hoe er zoveel verschil tussen de modellen zit. Toen ik de Tesla monteur onlangs vroeg welke auto hij zou aanraden, zei hij dat ik het beste een model Y kon kopen, t.o.v. een model 3 RWD. Als ik het kon/wilde betalen. En als ik echt een Model S wilde ik dan beter een 90D of 100D kon nemen. Later was ik in de Tesla showroom en daar zei de verkoper dat ik beter een 75D moest nemen omdat de accu's daarvan beter zijn. Er is geen pijl op te trekken. Ik ben blij met dit forum :)

Ik verwacht dat ik zo'n 20-25.000 km per jaar ga rijden. Niet heel veel dus. Op dit moment rijden we in de i3 van mijn vrouw. Prima auto. Hoge zit, stil en comfortabel. Op dit moment een actieradius van zo'n 250km, dus prima voor woon-werk verkeer. In de winter is dat echter rond de 180km en dat is niet veel. Vandaar dus de zoektocht naar iets nieuws/anders. Ik heb geen haast, maar het begint wel te kriebelen. Een model X vind ik ook nog steeds prachtig, maar de prijzen voor een 2019 model zijn nog behoorlijk. Daar kan ik ook een nagenoeg nieuwe Mercedes EQC 400 (vloeken in de kerk?) voor kopen. Die heb ik ook op mijn lijstje staan.

Niks ergers dan stress hebben. Met mijn M3LR nog nooit gehad. Wat dat betreft mis ik de MS niet. Voor het comfort, ruimte en rijden wel. Succes met de keuze!!
 
Het comfort, de ruimte, luxe zijn voor mij ook een reden om iets anders te kiezen dan een M3. Ik vind het ook leuk om na vier jaar iets anders te rijden. Ik moet nog in een Y gaan rijden. Voor zowel de 3 als de Y geldt dat ze lekker minimalistisch zijn en dat vind ik geen probleem, maar ik zat laatst in een nieuwe MS en dat is toch wel een groot verschil. Wat ik jammer van de Y vind is dat ze de voorstoelen op blokjes hebben gezet en er tapijt tegenaan hebben geplakt. Dat had ook anders gekund denk ik. Doet goedkoop aan. De MS is na al die jaren nog steeds een prachtige auto om te zien.
 
Toen ik de Tesla monteur onlangs vroeg welke auto hij zou aanraden, zei hij dat ik het beste een model Y kon kopen, t.o.v. een model 3 RWD. Als ik het kon/wilde betalen. En als ik echt een Model S wilde ik dan beter een 90D of 100D kon nemen. Later was ik in de Tesla showroom en daar zei de verkoper dat ik beter een 75D moest nemen omdat de accu's daarvan beter zijn. Er is geen pijl op te trekken. Ik ben blij met dit forum :)
Iedereen bekijkt het natuurlijk vanuit zijn eigen perspectief en belang. Een monteur denkt wellicht meer aan betrouwbaarheid en onderhoud en een verkoper meer aan waar hij het meest aan verdient…..
 
  • Like
Reactions: RLX68
@nico180: ik heb de verkoper vanmorgen gevraagd een foto te sturen van 'aanvullende voortuiginformatie' dan moet het duidelijk worden.
@FransDH: Dat geloof ik. Ik heb inmiddels ook modellen uit 2018 met donkere omlijstingen gezien. Het model dat te koop staat laat overigens nog wel 75D zien, dus daarmee is het antwoord misschien ook al gegeven.

@FransDH: wat is de range van jouw 75D bij 100%? Mijn model 3 LR gaf nog 469km aan in april van dit jaar. Dat vond ik nog heel netjes. Maar ik heb ook weinig supercharger geladen.

Dank voor jullie reactie!
Ik laad zelden tot 100%. Ik meen te herinneren dat dit rond de 360 is.

Op 90% heb ik in de zomer rond de 320 over, waar dit 330 was bij ophalen. 10 KM eraf in bijna 5 jaar tijd vind ik netjes.
 
Klopt @Mars2020 Hij noemde de luchtvering die stuk kon gaan, het open dak dat regelmatig problemen geeft bij de oudere modellen S etc. De verkoper dacht waarschijnlijk alleen maar hoe hij mij in een nieuwe model Y kon krijgen :)
Ik kan enkel zeggen dat we, als we in de winter op skiverlof vertrekken, van thuis net bij de SuC in Reims geraken. Dat is een 240km.

Dat wil zeggen: 100% opgeladen vertrekken, en met enkele procenten aankomen. Nu, dat wil ook zeggen: met skimateriaal mee, maar zonder skibak. Met skibak geraak ik er niet en moet ik laden in Charleville-Mézières. In de zomer gaat het natuurlijk allemaal wat verder maar ook niet zooo spectaculair veel verder.

Langs de andere kant: nog geen enkel probleem gehad met de luchtvering of met het open dak.

Een kleine 180k kms op 4 jaar; de laatste maanden geen km meer gereden sinds er mid februari iemand achterop is geknald en de auto sindsdien op stukken wacht.

Gezien ik 3 kinderen heb, heb ik geen nieuwe S meer besteld maar ben ik voor een Y gegaan, die iets meer ruimte heeft op de achterbank. De nieuwe S heeft trouwens een 2+1 achterbank, en geen 3 plaatsen meer. Een X vond ik te duur.

(trouwens: i3: super auto!)
 
  • Like
Reactions: RLX68
325km in de zomer en 240km in de winter (weliswaar met volle bepakking) is niet veel inderdaad. Dan zijn lange reizen een stukje tijdrovender. Aan de andere kant. Regelmatig pauzeren is ook verstandig ;-)

Ik heb vanmorgen nog een reactie gehad van de verkoper. Bij 100% geeft de accu 480km aan. Dat lijkt mij nog erg veel, want volgens ev-database zou het max 435km zijn bij een combi van stad en snelweg (in de zomer).
 
325km in de zomer en 240km in de winter (weliswaar met volle bepakking) is niet veel inderdaad. Dan zijn lange reizen een stukje tijdrovender. Aan de andere kant. Regelmatig pauzeren is ook verstandig ;-)

Ik heb vanmorgen nog een reactie gehad van de verkoper. Bij 100% geeft de accu 480km aan. Dat lijkt mij nog erg veel, want volgens ev-database zou het max 435km zijn bij een combi van stad en snelweg (in de zomer).
de range display(in km) kan in 2 standen gezet worden, de aangegeven range is inderdaad de onrealistische range.
 
325km in de zomer en 240km in de winter (weliswaar met volle bepakking) is niet veel inderdaad. Dan zijn lange reizen een stukje tijdrovender. Aan de andere kant. Regelmatig pauzeren is ook verstandig ;-)

Ik heb vanmorgen nog een reactie gehad van de verkoper. Bij 100% geeft de accu 480km aan. Dat lijkt mij nog erg veel, want volgens ev-database zou het max 435km zijn bij een combi van stad en snelweg (in de zomer).
Je vergeet wel dat de pauzes wel erg lang zijn als je je MS onderweg gaat opladen. Is gewoon verouderde technologie. Was dat anders dan reed ik mijn MS nu nog.
 
  • Like
Reactions: RLX68