TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Model S bij 40 graden in de volle zon ?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans (Amsterdam), Jul 1, 2015.

  1. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    De komende dagen wordt het erg warm in Europa.
    Kan het kwaad om de Model S in de volle zon te zetten ?
    De accu zal dan flink warm worden en dat is niet goed.
    Nu heeft de Model S een accu verwarming/koeling maar werkt die wel als de auto niet aan een laadpaal staat ?
     
  2. MichelB

    MichelB ICE driver but TesIa fan

    Joined:
    Jul 6, 2014
    Messages:
    157
    Location:
    Spijkenisse, Netherlands
    Als je in Las Vegas bent is het vaker zo warm en daar hebben ze volgens mij ook geen problemen toch?
    Daar zullen ze vast aan gedacht hebben bij het ontwerp.
     
  3. ebullio

    ebullio Active Member

    Joined:
    Mar 13, 2013
    Messages:
    2,882
    Location:
    Rotterdam, Netherlands
    Hoge temperaturen zijn inderdaad minder gunstig voor de levensduur van de accu, wat dat betreft hebben wij nog niet zo'n slecht klimaat hier. Ik laad nu met deze temperaturen ook (op aanraden van Jan) nog maar tot 70% vol als ik niet ver moet rijden.
     
  4. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Nu is het gelukkig wel zo dat de accu onder de auto hangt en zelf nooit in de zon komt. Onder de geparkeerde auto blijft het relatief koel. Zeker nu er bij het parkeren geen motorwarmte meer wordt afgegeven :) Wel opletten of er geen katten onder de auto in de schaduw gaan liggen. Verder waakschijnlijk geen enkel probleem te verwachten. Wat bij ons een zeldzaamheid is, is op andere plaatsen soms gebruikelijk en dat gaat ook goed). Ik denk ook niet dat er bijzondere laadregels nodig zijn. Ik zou meer oppassen met het rijden en daarbij de batterij te ontzien (dus niet vaak en lang erg veel vermogen trekken).
     
  5. HansBe

    HansBe Member

    Joined:
    Aug 1, 2014
    Messages:
    372
    Location:
    Langdorp, Belgie
    Zou de MS dan niet je vermogen beperken - net zoals-ie op een koude winterdag in het begin doet ?
     
  6. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Jazeker, maar dan is hij al erg warm. Dat is de ervaring van wie er serieus mee op het circuit zijn gaan rijden. Bij normaal gebruik zal er niets gebeuren.
     
  7. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    Nu heb ik voor de zekerheid maar even in de manual gekeken. Daar staat:

    Temperatuurbeperkingen
    Stel de Model S niet gedurende meer dan 24
    uur bloot aan omgevingstemperaturen boven
    60° C of onder -30° C voor betere prestaties
    op de lange termijn.


    Het duurt natuur enorm lang voordat een accupack van 600kg de temperatuur van de buitenlucht aanneemt.
    Daarom zal een tijdelijke hoge buitentemperatuur niet onmiddellijk een even warme accu ten gevolge hebben.
    's Nachts koelt het weer af, waardoor je over 24 uur gerekend met een gemiddelde temperatuur te maken hebt die waarschijnlijk nooit boven de 30 graden Celsius zal uitkomen.
     
  8. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #8 Hans Noordsij, Jul 1, 2015
    Last edited: Jul 1, 2015
    Ja, en wat staat er eigenlijk? Niet meer dan 24 uur in 60 C. Dat is dus Death Valley op een warme dag. En als je gaat rijden zorgt de rijwind weer voor verkoeling onder de auto. Zo hielden wij (heel) vroeger op vakantie bij heet weer een reep chocola (Milka) in vaste vorm, buiten het raampje houden. Airco was toen nog iets van ver over de grote plas :)
     
  9. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Inderdaad, bij mij staat hij zo veel mogelijk binnen in een koele garage bij deze temperaturen. En pas als ik weg moet gaat hij naar 70% zodat de SoC doorgaans een stuk lager zit. Dramatisch is het allemaal niet natuurlijk. Veel Tesla eigenaren in Florida of de West coast hebben bijna dagelijks dit soort van temperaturen. Maar je kan er zeker van zijn dat onze battery packs langer zullen mee gaan dan die van hen. Ons klimaat is een stuk beter geschikt voor Li-Ion batterijen. Helemaal ideaal is het als je aan de noordpool woont. Daar heb je zo goed als geen degradatie door de erg lage temperaturen (maar dan weer wel een gevoelig hoger verbruik).
     
  10. tonvanboven

    tonvanboven Member

    Joined:
    Aug 15, 2014
    Messages:
    671
    Location:
    Winterswijk
    Kom er net achter dat er een ventilator in het grote scherm zit, tot nu toe nog nooit mogen horen.
     
  11. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    Temperatuur frunk momenteel 72,8 graden Celsius, onderzijde auto 31,6 graden.

    temp.jpg
     
  12. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #12 Hans Noordsij, Jul 1, 2015
    Last edited: Jul 1, 2015
    Leuk, jij hebt bruin. Ik wit. Hij staat ook in de zon en ik zal eens in de Frunk meten:)

    edit, heb thermometer er in gelegd maar voelt helemaal niet zo warm aan. Ben benieuwd. Zal over een kwartiertje eens gaan kijken.
     
  13. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,074
    Location:
    Amsterdam
    72,8 graden is de temperatuur van de aluminium frunk deksel. Ik heb niet gemeten hoe warm het is in de frunk.
     
  14. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Ik zal kijken of ik die ook kan meten. Ik kon wel zonder dat hij heet aanvoelt de frunk openen. De kleur maakt zonder meer veel uit. Voorheen hadden we een witte en een groene. Als die naast elkaar in de zon stonden kon je je hand op de witte leggen en een ei bakken op de groene
     
  15. Bj0rn

    Bj0rn Member

    Joined:
    Nov 13, 2014
    Messages:
    154
    Location:
    Gent
    hmm, heb een zwarte... Iemand zin in een reuzenomelet? :biggrin:
     
  16. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Zou leuk zijn om eens te meten. Bij mij was binnentemperatuur in de frunk 28,8 C tegen 35,1 C buitentemperatuur.
    Frunkdeksel voelt wel warm aan maar je kunt je hand er op laten liggen zonder dat het vervelend wordt :)

    - - - Updated - - -

    Mag het ook een pizza als deze zijn?

    Schermafbeelding 2015-07-01 om 15.42.38.png
     
  17. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,326
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Daar zijn ze weer met die frutti di mare met één mossel er op!
     
  18. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Had je maar mee moeten gaan!
     
  19. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,518
    Location:
    Breda, Netherlands
    Momenteel 49 graden binnen:
    ImageUploadedByTapatalk1435760118.990612.jpg
     
  20. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,875
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    5d172deb79e7181b6b0ea4f3c367bf6c.jpg

    Wit toch minder. Je hebt net als ik flinke SoC trouwens. Ik keek niet goed, valt wel mee. Ik heb veel ivm komend ritje naar Almelo,
     

Share This Page