Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S bij 40 graden in de volle zon ?

This site may earn commission on affiliate links.
138 ? Welke mode is dat ?

insane-slow ? :wink:

Van huis naar werk is 14 km. Eerste 10 km 50 km weg met af en toe een rotonde. Zat een stuk achter een trekker die 35 reed dus inderdaad insane slow mode. Daarna 2 km snelweg waar ik 90 reed, stukkie 80 in Den Haag en dan nog 500 meter naar kantoor met 30. 138 was dus wel extreem laag. Normaal 150-160 Wh/km in de zomer en 200+ in de winter. Had de airco uit en de ramen open, heb n.l. de slechte gewoonte om te roken in Tes........
 
Gezien de afstand en de gereden snelheden (100-120km/u) lijkt me dat een behoorlijk verbruik.
Als je het verbruik lager wil krijgen, blijf dan onder de 100 km/u en 90km/u kruissnelheid. Zo haal je 170 Wh/km of zelfs lager.

- - - Updated - - -



Kan bijna niet anders. Dat cijfer heb ik enkel nog maar gezien in insane-slow modus (lees: 90km/u constante snelheid, arico af, geen tegenwind, droog, ...) én vooral door de verbruikte energie tijdens de acceleratie niet mee te tellen omdat die al van de grafiek gevallen is.
Als je alles meetelt (bvb. since last charge) dan lijkt me 138 Wh/km niet haalbaar. Prove me wrong, please :)

Is toch echt waar. Toen ik Tes net had (6 dec 2013) lag het verbruik aanzienlijk hoger en zat ik gemiddeld over de eerste 10.000 km boven de 250 Wh/km. Daarna heb ik er een sport van gemaakt hoe zuinig Tes kan zijn. Stond op iets van 40.000 km op 193 Wh/km gemiddeld. Nu, na de vreselijk strenge winter waarin ik maarliefst 2x de ruiten heb moeten krabben op 203 Wh/km bij 54.000 km. Heeft volgens mij met de software te maken dat het verbruik zo omhoog is gegaan. Probeer het weer onder de 200 te krijgen. Rij over het algemeen rustig maar doe ook leuke dingen (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27571-Tesla-gebeurtenissen/page29). Krijg toch ook nog regelmatig een liefdesbrief van CJIB met het verzoek om een bijdrage inclusief administratiekosten over te maken. Geweldig hoe ieder op zijn manier met z'n Tes omgaat.
 
Is toch echt waar. Toen ik Tes net had (6 dec 2013) lag het verbruik aanzienlijk hoger en zat ik gemiddeld over de eerste 10.000 km boven de 250 Wh/km. Daarna heb ik er een sport van gemaakt hoe zuinig Tes kan zijn. Stond op iets van 40.000 km op 193 Wh/km gemiddeld. Nu, na de vreselijk strenge winter waarin ik maarliefst 2x de ruiten heb moeten krabben op 203 Wh/km bij 54.000 km. Heeft volgens mij met de software te maken dat het verbruik zo omhoog is gegaan. Probeer het weer onder de 200 te krijgen. Rij over het algemeen rustig maar doe ook leuke dingen (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27571-Tesla-gebeurtenissen/page29). Krijg toch ook nog regelmatig een liefdesbrief van CJIB met het verzoek om een bijdrage inclusief administratiekosten over te maken. Geweldig hoe ieder op zijn manier met z'n Tes omgaat.

Gelijkaardig verhaal hier. Eerste tijd 253 Wh/km. De Deutsche Authobahn zat daar voor iets tussen. :biggrin:
Laatste 93km in insane-slow modus afgelegd en kom op 14,8 kWh of 159 Wh/km (since last charge). Moet inderdaad nog lager kunnen. Wil graag weten hoe ik op gemiddeld 138 kan komen?
Of had jij al de versie uit carbon fiber i.p.v. aluminium en staal? :)


Ter info: de 14.000 km die je in de winter hebt afgelegd geeft een gemiddeld verbruik van 231 Wh/km.
Met 54.000km aan 203 Wh/km zal je de komende 10.000 km een gemiddeld verbruik van 183 of minder moeten neerzetten om terug onder de 200 Wh/km grens te geraken. Ik ben benieuwd na hoeveel km je je doel bereikt. Succes met die uitdaging!
 
Heb hier ook 53 graden gehad. Toen airco opgezet (auto geparkeerd/niet bewogen), en binnen het uur zat ie weer aan 28 graden binnen

ter info, de airco, at full charge, verbruikt ongeveer 3.3kW (zoals gemeten via de laadpaal)

Nadeel is dat na een half uur je airco uitgaat. In de nieuwe Remote S app is een maxi cool stand, die de airco kan aanhouden. Je kan er ook voor kiezen om het dak open te zetten EN de airco op max e laten draaien, alles op afstand. Super handig!
 
Nadeel is dat na een half uur je airco uitgaat. In de nieuwe Remote S app is een maxi cool stand, die de airco kan aanhouden. Je kan er ook voor kiezen om het dak open te zetten EN de airco op max e laten draaien, alles op afstand. Super handig!

De airco hoeft niet persé uit te gaan na een half uur, zet hem in de Remote S app gewoon op Camp Mode!

Volgens de app zou dat op de volgende werkwijze tot stand gebracht kunnen worden:

"Keeps the HVAC on. Normally the climate control will stop after 30 minutes if you don't use the car. Once you start Camp Mode, you must keep this page open and your device on. Camp Mode stops when you turn it off, leave this page, lock your device, or switch apps. If you lock the device or switch apps, you have less than 3 minutes to come back to this screen before Camp Mode is turned off. If you don't see a countdown timer, then Camp Mode is off."
 
Gelijkaardig verhaal hier. Eerste tijd 253 Wh/km. De Deutsche Authobahn zat daar voor iets tussen. :biggrin:
Laatste 93km in insane-slow modus afgelegd en kom op 14,8 kWh of 159 Wh/km (since last charge). Moet inderdaad nog lager kunnen. Wil graag weten hoe ik op gemiddeld 138 kan komen?
Of had jij al de versie uit carbon fiber i.p.v. aluminium en staal? :)


Ter info: de 14.000 km die je in de winter hebt afgelegd geeft een gemiddeld verbruik van 231 Wh/km.
Met 54.000km aan 203 Wh/km zal je de komende 10.000 km een gemiddeld verbruik van 183 of minder moeten neerzetten om terug onder de 200 Wh/km grens te geraken. Ik ben benieuwd na hoeveel km je je doel bereikt. Succes met die uitdaging!

Nu bij 55.000 op de 202 Wh/km. Laatste 1.000 km zo rond de 168 Wh/km gereden. Zal het posten als ik weer onder de 200 Wh/km kom. Heb toch echt niet het idee dat ik een slome rijder ben maar op stukken 50 km en 80 km maak ik er wel een sport van zo zuinig mogelijk te rijden want met al die rotondes en stoplichten ben ik misschien 0,03 seconden sneller op mijn werk als ik stevig doorrij. Heb ik echt het laagste verbruik van iedereen? 138 Wh/km haal je denk ik alleen op 50 en 80 km wegen.

- - - Updated - - -

Willem komt net terug uit Death Valley. Die zet hier in Nederland de airco niet eens meer aan.

Op weg naar Death Valley gebruikten we nog minder (sorry voor d
DSC_0696.jpg
e vette vingertjes op het scherm, het was warm...).
 
Nu bij 55.000 op de 202 Wh/km. Laatste 1.000 km zo rond de 168 Wh/km gereden. Zal het posten als ik weer onder de 200 Wh/km kom. Heb toch echt niet het idee dat ik een slome rijder ben maar op stukken 50 km en 80 km maak ik er wel een sport van zo zuinig mogelijk te rijden want met al die rotondes en stoplichten ben ik misschien 0,03 seconden sneller op mijn werk als ik stevig doorrij. Heb ik echt het laagste verbruik van iedereen? 138 Wh/km haal je denk ik alleen op 50 en 80 km wegen.

Ik denk dat je inderdaad het laagste verbruik hebt... 168 Wh/km is al scherp, maar 138 Wh/km is echt moeilijk haalbaar.
Onlangs de proef op de som genomen. 's Nachts dan wel, quasi geen verkeer, 20 graden C, droog, een heel eind 70 kunnen cruisen om uiteindelijk over 16,5km aan 139 Wh/km (since last charge) te komen.
Optrekken met het oranje lijntje net boven de 20 kW voelde onaangenaam traag. Met andere verkeer rond mij zou ik zo traag niet durven accelereren :)
 
Ik denk dat je inderdaad het laagste verbruik hebt... 168 Wh/km is al scherp, maar 138 Wh/km is echt moeilijk haalbaar.
Onlangs de proef op de som genomen. 's Nachts dan wel, quasi geen verkeer, 20 graden C, droog, een heel eind 70 kunnen cruisen om uiteindelijk over 16,5km aan 139 Wh/km (since last charge) te komen.
Optrekken met het oranje lijntje net boven de 20 kW voelde onaangenaam traag. Met andere verkeer rond mij zou ik zo traag niet durven accelereren :)

Mee eens. Maar het is toch een heel prettig idee dat je zo flexibel kunt zijn, als het er op aan komt. Stranden lijkt mij niet echt voor te hoeven komen.
 
Mee eens. Maar het is toch een heel prettig idee dat je zo flexibel kunt zijn, als het er op aan komt. Stranden lijkt mij niet echt voor te hoeven komen.

Klopt helemaal! Het is leuk om de grenzen van de wagen te kennen en om ermee te expirementeren :tongue:

Ik vraag me af of er een "optimale" manier van accelereren bestaat. Welk scenario is efficiënter (qua verbruik voor alle duidelijkheid) bij het accelereren van 0 naar 70:
1) constant vermogen rond 20 kW tot 70 km/u (insane-slow modus)
2) constant vermogen rond 40 kW en vanaf 30km/u cruise control laten doen
3) vol vermogen tot 70 km/u (i.e. insane modus)
Wat accelereren denk ik dat je scenario 3 wel kan uitsluiten als meest efficient. Jammer :biggrin:
M.a.w. is er tussen 1 en 2 een significant verschil??

En wat betreft het vertragen mag het duidelijk zijn dat de (schrijf)remmen gebruiken zowiezo energie verlies betekent. Dus blijven over:
4) full regen (60kW) tot 0 km/u
5) vermogen rond 0kW houden en laten uitbollen
Ik zou denken dat scenario 5 efficienter is omdat er geen energieomzetting plaatsvindt.
 
Klopt helemaal! Het is leuk om de grenzen van de wagen te kennen en om ermee te expirementeren :tongue:

Ik vraag me af of er een "optimale" manier van accelereren bestaat. Welk scenario is efficiënter (qua verbruik voor alle duidelijkheid) bij het accelereren van 0 naar 70:
1) constant vermogen rond 20 kW tot 70 km/u (insane-slow modus)
2) constant vermogen rond 40 kW en vanaf 30km/u cruise control laten doen
3) vol vermogen tot 70 km/u (i.e. insane modus)
Wat accelereren denk ik dat je scenario 3 wel kan uitsluiten als meest efficient. Jammer :biggrin:
M.a.w. is er tussen 1 en 2 een significant verschil??

En wat betreft het vertragen mag het duidelijk zijn dat de (schrijf)remmen gebruiken zowiezo energie verlies betekent. Dus blijven over:
4) full regen (60kW) tot 0 km/u
5) vermogen rond 0kW houden en laten uitbollen
Ik zou denken dat scenario 5 efficienter is omdat er geen energieomzetting plaatsvindt.

Ik gok op 1 en 5. 5 pas ik geregeld zelf toe bij langere afstanden. 1 heb ik het geduld niet voor. Misschien dat zuinigheidskampioen XFrank daar een mening over heeft?
 
vlot (niet zot )optrekken tot de beoogde snelheid en dan laten bollen lijkt me uit ervaring efficiënter dan zeer traag optrekken tot diezelfde snelheid.

maar vooral het verkeer lezen en proberen om te blijven bollen, hoe traag ook.
Van stilstand vertrekken is dodelijk voor het verbruik!

Het verkeer lezen is volgens mij het belangrijkste. Begin me bijna schuldig te voelen maar vandaag vanaf SuC Oosterhout naar huis 136 Wh/km. Gewoon 90 gereden op de snelweg want ik was in the slow mode, eind van de vrijdag middag en vakantie in aantocht, had geen haast en heb heerlijk naar klassieke muziek geluisterd.
136 Whkm.JPG
 
Het verkeer lezen is volgens mij het belangrijkste. Begin me bijna schuldig te voelen maar vandaag vanaf SuC Oosterhout naar huis 136 Wh/km. Gewoon 90 gereden op de snelweg want ik was in the slow mode, eind van de vrijdag middag en vakantie in aantocht, had geen haast en heb heerlijk naar klassieke muziek geluisterd.

Willem, aan jou is een P85D met Ludicrous Mode niet besteed, zie ik wel ;)