Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S extra geld waard?

This site may earn commission on affiliate links.
Thanks allen voor de info!

Ik ben tegenwoordig meer van het relaxed cruisen met voldoende power achter de hand, meer het GT gevoel zeg maar. Snel bochtenwerk op zijn tijd is wel leuk maar is in het huidige verkeer amper mogelijk en bovendien op de openbare weg, als ik eerlijk ben, onverantwoord (tjee, begin echt een ouwe lul te worden:eek:). Vroeger genoeg auto’s gehad waarmee je vlak door de bocht ging, maar is ook wel fijn als je vullingen gewoon blijven zitten als je over een klinkerweg rijdt:D Zit btw het gros van de kilometers ook op de snelweg, dus sportieve lijnen zijn daar ver te zoeken.

Het gratis superchargen is een leuk lokkertje, maar meer ook niet. Voor het verschil in prijs kan ik de 3 heeeeeeeeeeeeel vaak laden en dan haal ik dat bedrag nog never nooit niet. Lastig lastig dit first world problem. Zal er deze week eens diep over na gaan denken en wil uiterlijk van het weekend de bestelling plaatsen.

Ik hou jullie op de hoogte!
 
  • Like
Reactions: Hans_TM3
Ik rijd een Model 3 LR AWD maar vandaag als leenauto een Tesla Model S P90D meegehad, bouwjaar 2016. Km stand rond de 90k, totaal circa 240 km gereden (woon-werk en terug).

In vergelijking met de Model 3 voelt de Model S veel zwaarder en wolliger aan. Vond ik zelf toch wel veel minder prettig en eigenlijk een groter verschil dan ik dacht. Heb best wat slagschepen gereden maar dit was mij too much.

Een S P90D is natuurlijk veel sneller dan mijn 3 LR maar eerlijk gezegd voelde ik dat vooral vanuit stilstand (zeker in de insane plus modus, bizar snel) en niet zozeer op snelweg snelheden. Kan mij voorstellen dat een Model 3 Performance er niet voor onderdoet.

Verschil tussen een nieuwe Model S (Raven) en een Model 3 is wellicht minder groot maar op basis van de ervaring van vandaag zou ik een Model 3 altijd prefereren boven een Model S als het op rijgedrag aan komt. Wellicht vind ik de Model 3 zelfs comfortabeler door het strakkere weggedrag, maar dat is persoonlijk. Was voor mij overigens best een desillusie want had door mijn goede ervaring met de 3 eigenlijk een S op mijn verlanglijstje staan.
 
  • Like
Reactions: Desiré
jm2c. Ik heb ze beide. Dat wil zeggen, vrouwlief rijdt in de 3 LR RWD, ik in de S P100D. De S is fijn, ruim en razendsnel. Bizar en onwaarschijnlijk rap. Maar toch, als ik heel eerlijk ben, de 3 stuurt zo dynamisch, rijdt zoveel strakker, en met zo'n compact (stil!) onderstel dat ik mijzelf erop betrap dat ik steeds vaker 'de kleine' pak. Mijn P is van eind '18 en ik ben van plan om er nog heeeeul lang in te rijden, maar als ik nu voor de keuze zou staan denk ik dat een P3 zomaar de favoriet zou kunnen zijn. Ik weet niet waar je vandaan komt maar je mag best even komen proeven... (locatie: Leiderdorp)
 
Deze zomer eens gekeken om de S te vervangen door een 3. De vaste hoedenplank is voor mij wel een showstopper. Voldoende kofferruimte, maar een stoel krijg je er niet in. Een fiets wellicht ook niet.
De trekhaak kan een en ander wel compenseren.
Ik denk dat we moeten wachten op de Y. Mooi compromis en een echte 5e deur. En de range zal wel in de buurt komen van mijn 90D tegen dan.
 
Heb zelf al eens zo’n afgeragde loaner S Classic meegekregen en zelfs die voelde nog heel comfortabel aan. De model 3 is gewoon een compactere auto maar wel geweldig op reis door de range en de laadsnelheid. Het feit dat een S geen trekhaak heeft zou voor mij dan weer een afknapper zijn. Zet nl mijn fietsen niet graag op een dak.
 
Heb zelf al eens zo’n afgeragde loaner S Classic meegekregen en zelfs die voelde nog heel comfortabel aan. De model 3 is gewoon een compactere auto maar wel geweldig op reis door de range en de laadsnelheid. Het feit dat een S geen trekhaak heeft zou voor mij dan weer een afknapper zijn. Zet nl mijn fietsen niet graag op een dak.
De Raven heeft een nog langere range dan de M3 LR en een redelijk vergelijkbare laadsnelheid, alleen de zéér korte start bij een lege accu is de M3 met 250kW en de S met 200kW, echter, door de grotere accu van de S zal hij langer op 200kW kunnen doorladen, dus laden tot zo een 50-60% zal je gelijk opgaan denk ik. Trekhaak tbv fietsen kan je wel op de S krijgen, een trekhaak op een S is naar mijn mening vloeken in de kerk, maar ach.
 
  • Like
Reactions: nico180
jm2c. Ik heb ze beide. Dat wil zeggen, vrouwlief rijdt in de 3 LR RWD, ik in de S P100D. De S is fijn, ruim en razendsnel. Bizar en onwaarschijnlijk rap. Maar toch, als ik heel eerlijk ben, de 3 stuurt zo dynamisch, rijdt zoveel strakker, en met zo'n compact (stil!) onderstel dat ik mijzelf erop betrap dat ik steeds vaker 'de kleine' pak. Mijn P is van eind '18 en ik ben van plan om er nog heeeeul lang in te rijden, maar als ik nu voor de keuze zou staan denk ik dat een P3 zomaar de favoriet zou kunnen zijn. Ik weet niet waar je vandaan komt maar je mag best even komen proeven... (locatie: Leiderdorp)

Dank je voor het aanbod Onno, helaas is Leiderdorp een aardig stukje rijden vanuit Veldhoven. Ff aanwaaien wordt daardoor wat lastiger;) Hoe ervaar je het interieurgeluid, S merkbaar stiller?
 
Ik denk dat de model 3 meer bedoeld is voor in de stad en de wat kortere afstanden (lees: 200km) en de model S wat meer is bedoeld voor de wat langere afstanden (lees: 1000 km)

Als je vaak met 2 wat oudere tieners achterin rijdt, is het voor de lange afstanden misschien wel relaxter rijden in een S.

Van beide zal je geen spijt zal krijgen, maar mocht geld niet zo'n probleem zijn dan zou ik iig full self driving erbij kopen.
 
Ik zie hier best vaak de vergelijking voorbij komen van de M3 en de S, is erg begrijpelijk maar mensen, de M3 is inderdaad een fantastisch voertuig maar laten we wel eerlijk zijn, er is echt gebruik gemaakt van veelal mindere materialen (meer staal ipv aluminium) Betere geluidsdichting in de S, (rubbers etc) "kofferbak" elektrisch openen en dicht te doen, luxere afwerking, etc etc. De M3 is gewoon de Tesla voor de massa door zijn scherpe prijsstelling en doordat de concurrentie mijlen achterloopt ervaar je de M3 als premium. Maar dat is hij gewoon niet. En nogmaals, de Raven S is echt een heel ander "ding" dan de met name S'en tot pak hem beet medio 2018. De M3 heeft er voor gezorgd dat ook mensen die eerst alleen konden dromen om een Tesla te rijden dit nu wel kunnen en dan is ook nog eens per 2019 de S (en de X) drastisch in prijs verlaagd waardoor ik van mening ben dat als je echt niet puur alleen om de kosten/geld je keuze moet maken tussen een M3 en een S bijna iedereen die het zich kan veroorloven voor een S zal gaan....
 
Voor ons is het makkelijk, de 3 is te klein. met twee kids en beide lang, ik 1.96 en mijn vrouw 1.85 zitten we gewoon ruim in de S. De kids hebben dan in de 3 vrijwel geen beenruimte meer over en zouden we naar voren moeten.
Het ligt natuurlijk aan hoe vaak je weg gaat met het gezin, in ons geval is dat wel een keer of 4 een vakantie/weekendtrip en daar bovenop de familiebezoekjes, die wonen allemaal een uur of langer weg.

Kortom we zitten zeker 2 keer in de maand met z'n allen in de auto en dan zit ik graag comfortabel.

Als ik hem alleen had voor woon-werkverkeer dan de 3, wendbaarder, kleiner makkelijker parkeren en veel minder aanschaf. Voor de acceleratie hoef je het niet te doen... sinds ik de Tesla heb probeert vrijwel niemand meer tegenstand te bieden bij het stoplicht :(
 
Voor mij was het makkelijk: hiervoor reed ik een BMW 740d en daarvoor een A8. Een model 3 was echt geen optie.
Waarom niet? Heb je de ruimte nodig? Zit je achterin of rij je zelf? Maakt nogal wat uit denk ik. Achterin zitten is voor volwassenen in een Model 3 niet ideaal. maar mijn kids prefereren hem boven de Model S 75D uit 2018 van mijn vriendin. De hoge taillelijn van de S maken dat ze niet veel zien door de zijramen.
Als rijdersauto is de model 3 met afstand de fijnere auto. Directe besturing, communicatief onderstel en tot op zeer hoge snelheid enorm stabiel.
Als cruiser is de Model S wellicht weer beter. maar dat ligt er maar net aan wat je doet. Ik vind in Duitsland lekker op de linkerbaan jagen heerlijk met >150km/h. Dat gaat door de beter accuarchitectuur van de model 3 zonder enig probleem qua hitte. ook is de model 3 zuiniger en laad hij sneller waardoor je beter kan roadtrippen. De model S is ruimer en comfortabeler.
De breedte van de S en X is ook al vaak beschreven. Ik moest gisterenavond laat parkeren in de Mediapark garage in Keulen. Daar zaten een paar bochten met hoge curbs in die ik niet graag met de 21"turbines van onze S had geschraapt... :).
Kortom; beide zijn heerlijke auto's en ik prijs mezelf gelukkig dat we beide voor de deur hebben staan.
Puur op basis van voorgaande auto's een auto afschrijven vind ik teveel op reputatie en buitenkant gestoeld. Zou ik nooit doen i.i.g.. Maar ik reed voorheen dan ook zonder schaamte in een Prius 2 ;-)
 
Zou toch zonde zijn als je een Tesla hebt en dan voor de vakantie een reisauto moet gaan regelen.
Model S met enorme bergruimte is echt super om mee op vakantie te gaan.
En die opbergvakken binnen die ontbreken? Ook dat vind ik alleen maar fijn; even wennen maar eigenlijk lag er vroeger alleen maar rotzooi in.
Dus als je auto als gezinsauto wil hebben en niet alleen voor ritjes alleen, zou ik voor de S gaan!
(En voor schaken is het verticale scherm juist weer fijner haha)
 
Als ik louter op de looks zou afgaan dan ga ik voor de M3.
Ziet er veel strakker uit en het design van het interieur is veel vernieuwender dan de S.
De S is nu ook al lang op de markt, als je het faceliftje niet meetelt en ziet er wat verouderd uit.
Het dashboard heb ik nooit mooi gevonden, een veel te groot scherm dat ze in een klassiek dash gepropt hebben.
Maar dit alles is persoonlijk en op uiterlijk vertoon gebaseerd.