TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Model S importeren uit de USA ?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by juggie, Nov 14, 2014.

  1. juggie

    juggie Member

    Joined:
    Aug 14, 2014
    Messages:
    63
    Ik heb begrepen dat dit wordt afgeraden (door Tesla...) ivm met afwijkende software en geen garantie in EU

    Iemand ervaring en /of kennis?
     
  2. LionKingBike

    LionKingBike Member

    Joined:
    Sep 14, 2013
    Messages:
    315
    Location:
    Kaatsheuvel
    Om te beginnen is het stroomcontact een andere, geen type 2. Het us contact komt hier niet voor. Dus SuC is ook niet mogelijk
     
  3. juggie

    juggie Member

    Joined:
    Aug 14, 2014
    Messages:
    63
    Daar gaat mijn businessmodel :(
    Ombouwen zal een pittige uitdaging zijn... Jammer de prijzen liggen daar voor een 2de hands rond de 60k $ twee jaar oud ...
     
  4. Patrick Claerhout

    Joined:
    Jun 3, 2012
    Messages:
    400
    Location:
    Gent, België
    Beste,

    Kennis en ervaring kan je wellicht bevragen bij Gunter van http://vitaemobility.com/.
    Deze had -voor zover mijn geheugen mij niet in de steek laat- al 1 of meerdere Tesla's in bezit vooraleer de Europese markt beleverd werd.
    Dacht gehoord te hebben dat naast laden ook homogolatie van de wagens een probleem was.
     
  5. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Gewoon niet doen, nee, echt NIET doen. Een US-spec auto is nutteloos en waardeloos in Europa.
     
  6. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,648
    Location:
    Eindhoven
    Is dat zo? Als je de laders onder de achterbank en de chargeport assy vervangt (en misschien nog voor/achterlicht units), hoeveel verschil zit er dan nog tussen een US Model S en een EU model S?

    Zonder medewerking van Tesla zal de vervanging van die delen ws. niet lukken, maar om nu meteen te stellen dat een US auto nutteloos is hier lijkt me wat overdreven.
     
  7. DimiVdb

    DimiVdb Member

    Joined:
    Aug 11, 2014
    Messages:
    595
    Location:
    Zonhoven
    En hoe zit dat met de verbinding met internet? Ik herinner me goed dat de eerste modellen in Europa in 2012 (geen Europese modellen maar gewone Amerikaanse modellen) die voor testdoeleinden waren overgebracht ook geen verbinding konden krijgen met internet omdat het niet compatibel was om een of andere reden...
     
  8. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Er zitten zo veel hardware verschillen tussen de twee auto's in dat je het niet wil doen:
    - Laders
    - Laadpoort
    - Richtingaanwijzers
    - Nosecone (nummerplaat)
    - GSM/3G modem

    Als je dat wil vervangen kijk je tegen een flinke kostenpost van makkelijk duizenden euro's aan. Tesla wil het niet eens doen, zo sprak ik laatst iemand die het gevraagd had.
     
  9. juggie

    juggie Member

    Joined:
    Aug 14, 2014
    Messages:
    63
    Jammer...
    Je zou verwachten dat de verschillen minimaal zouden zijn ivm efficiency productieproces

    Zeker weer de (R)overheid met hun marktverstorende regelgeving...
     
  10. vlisie

    vlisie Member

    Joined:
    Jul 25, 2013
    Messages:
    18
    Location:
    Haastrecht
    Importeren uit een EU land lijkt mij dan wel weer interessant, omdat er volgens mij geen BPM (CO2-tax) afgedragen hoeft te worden. Dan hoef je alleen de wagen voor een paar honderd euro te laten keuren voor een gele plaat. En binnen de EU geen importheffingen.
     
  11. MichelB

    MichelB ICE driver but TesIa fan

    Joined:
    Jul 6, 2014
    Messages:
    157
    Location:
    Spijkenisse, Netherlands
    Het is inderdaad een regelgevings issue. Hier in Europa gelden op diverse onderdelen andere regels dan in de USA.
    Dit komt allemaal uit Brussel, en is niet landelijk. ( per land kunnen aparte aanvullingen zijn )
     
  12. AudubonB

    AudubonB Mild-mannered Moderator Lord Vetinari*

    Joined:
    Mar 24, 2013
    Messages:
    4,251
    Location:
    Denali Highway, Alaska
    I can read enough of these posts to understand...somewhat.

    And it IS a real shame, as we have been wanting to export our P85 to Netherlands, to leave garaged there for use when we're in Europe. But, as all of you who have been reading this also now know - it really can't be done.

    G*ttferdickety......
     
  13. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,328
    Location:
    de Kempen
    By the time you want to travel in Europe, just post it in the forum, and maybe someone will offer you a loaner. And if you station your car in a place where a lot of roadtrips in the US start from (Las Vegas / CA coast / Seattle?) you might even start an "exchange program".
     
  14. juggie

    juggie Member

    Joined:
    Aug 14, 2014
    Messages:
    63
    #14 juggie, Nov 16, 2014
    Last edited: Nov 16, 2014
    Nice plan but I prefer to ask Elon Musk to support US => EU specs conversion kits + world wide warranty This will speedup the marketshare of (Tesla) EV numbers considerable special in Europe!
     
  15. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,648
    Location:
    Eindhoven
    There is a thread over at the Europe section about someone who rented a model S in Germany... Let me look it up... here: Renting Model S out of Frankfurt, Germany? , might be an option for short stays over here...
     
  16. Firebird

    Firebird Active Member

    Joined:
    Dec 7, 2013
    Messages:
    1,124
    Location:
    Ardooie, Belgium (EU)
    Inderdaad ! Ik kan spreken uit bijna persoonlijke ervaring. M'n pa heeft in 1979 een nagelnieuwe Chevrolet Malibu Classic gekocht bij een onafhankelijke importeur; dus niet via het reguliere officiële importeurscircuit.
    Ik kan me nog levendig herinneren de kartons met onderdelen te zien die destijds moesten gewijzigd worden om de auto door de (import-) keuring te krijgen.
    Op het eerste zicht was dit te zot om los te laten, zelfs de spiksplinternieuwe remblokken moesten vervangen worden omdat de originele een US stempel hadden en dus geen EU ( later CE ) keuring hadden. Jacques ( de invoerder ) zei toen ook dat dit 100% dezelfde blokken waren, enkel de stempel was de reden tot afkeuring. Alsook de verlichting moest toen aangepast worden, sidemarkers waren toen helemaal nog uit den boze, enfin, er moet heel wat gebeuren, maar het kan !!
    Het was wel zo dat die invoerder ( destijds JVR Cars uit Roeselare ) ze zelf volledig in orde zette om de auto de baan op te krijgen, dus we hebben zelf niet het minste probleem ervaren.
    Ik rij zelf al 11 jaar met Amerikanen, heb zelf ook niet conform Belgische wagens - mits veel ambras met papieren en aanvragen van certificaten bij de fabrikant en aanvragen van Uitzonderlijke Gelijkvormigheidsattesten - in het verkeer gebracht. Probeer maar eens een lijkwagen tot Lichte Vracht om te zetten... . :wink:
    Maar bij de jaarlijkse keuring is het iedere keer weer een struggle; ze haten daar Amerikaanse bakken... . :mad:

    Enfin, conclusie:

    Een "echte" Amerikaan hier in verkeer brengen KAN ZEKER, maar reken toch een aanzienlijke aanpassing aan de wagen + een "helse" papierwinkel, waarbij je zeker rekening moet houden met 2 à 3 maand tijdsverlies om alle paperassen hier in orde te krijgen.

    Moest je hier mee willen doorgaan, stuur me een PB of een email en ik leer je de truken van de foor om het in orde te krijgen... . :cool:
    Succes !

    Grtz.

    Xavier
     
  17. jpet

    jpet Jan P.

    Joined:
    Aug 8, 2014
    Messages:
    3,288
    Location:
    Herne & Leuven, BE
    Wanneer Tesla geen garantie wil geven, lijkt me dit heel moeilijk haalbaar. Het komt immers regelmatig voor dat de batterij of de drive train vervangen dient te worden.
     
  18. juggie

    juggie Member

    Joined:
    Aug 14, 2014
    Messages:
    63
    Als de US garantie vervalt bij export wordt het idd een dure hobby
     
  19. AudubonB

    AudubonB Mild-mannered Moderator Lord Vetinari*

    Joined:
    Mar 24, 2013
    Messages:
    4,251
    Location:
    Denali Highway, Alaska
    Yes - that also is of interest not just to us, but to many.

    In OUR specific case, however, we would want to be in touch with those who have an interest in longer-term swaps: on the order of 3-5 months, between, usually, November and April.

    And - during those months our Tesla is in an extremely highly desirable winter vacation site for Europeans (not Alaska!!!!). Potentially also including a house swap.

    But, as others have said before, there needs to be set up a fairly formal exchange program, whether or not it is through a dedicated section of this forum.
     

Share This Page