Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S: occasion baby?

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemorgen, wij overwegen de aanschaf van een model S occasion. Belangrijk is de kofferruimte en de actieradius. Heeft iemand ervaringen met de kofferruimte en kinderwagens (is de kofferruimte in alle types Model S hetzelfde?)? En welk type model S zouden jullie aanbevelen met het oog op actieradius/prijs verhouding, met inachtneming van leeftijd / teruggang van de accu?

Dank alvast!

Groet,

Kees.
 
Goedemorgen, wij overwegen de aanschaf van een model S occasion. Belangrijk is de kofferruimte en de actieradius. Heeft iemand ervaringen met de kofferruimte en kinderwagens (is de kofferruimte in alle types Model S hetzelfde?)? En welk type model S zouden jullie aanbevelen met het oog op actieradius/prijs verhouding, met inachtneming van leeftijd / teruggang van de accu?

Dank alvast!

Groet,

Kees.
Hoi Kees, er is op dit forum erg veel te vinden over de verschillende eigenaardigheden van een Model S. Wat betreft je kofferruimtevraag: Er passen 2 grote koffers en 2 reiskoffers (formaat Ryanair) naast elkaar in en in het onderruim nog eens 2 reiskoffers. Voor ons gezin van 3 kon ik alles voor 3 weken kwijt in de achterbak dus dat zal wel loslopen. Verder moet je er rekening mee houden dan sommige batterijen door Tesla geknepen worden bij snelladen waardoor je reizen langer kunnen uitvallen. Hoge kilometers zijn niet altijd een bezwaar, het vervangen van de batterij en de motor zijn ook niet ongebruikelijk. Je kunt het makkelijkst op het forum zoeken als je weet wat je wilt, bijv. een P85D uit 2014 of een 90D uit 2016. Dan komen de daarbij behorende eigenaardigheden ook snel naar boven. Veel plezier met zoeken!
 
Hoi Kees, er is op dit forum erg veel te vinden over de verschillende eigenaardigheden van een Model S. Wat betreft je kofferruimtevraag: Er passen 2 grote koffers en 2 reiskoffers (formaat Ryanair) naast elkaar in en in het onderruim nog eens 2 reiskoffers. Voor ons gezin van 3 kon ik alles voor 3 weken kwijt in de achterbak dus dat zal wel loslopen. Verder moet je er rekening mee houden dan sommige batterijen door Tesla geknepen worden bij snelladen waardoor je reizen langer kunnen uitvallen. Hoge kilometers zijn niet altijd een bezwaar, het vervangen van de batterij en de motor zijn ook niet ongebruikelijk. Je kunt het makkelijkst op het forum zoeken als je weet wat je wilt, bijv. een P85D uit 2014 of een 90D uit 2016. Dan komen de daarbij behorende eigenaardigheden ook snel naar boven. Veel plezier met zoeken!

Bedankt voor je snelle reactie en goed om te weten dat een model S in principe ruimte genoeg biedt voor reizen met 1 kind. Ik zal even verder zoeken op de verschillende modellen.
 
Beetje weinig info van jou kant. Als budget geen issue is zou ik een 100d kiezen.
Als je dagelijkse ritten niet veel kms zijn, dan kan je ook voor een 75d gaan.

Een eind 2017 model, dan heb je de betere stoelen en achterbank.

Je hebt gelijk. Ik reed een Model 3 tot voor kort, maar aangezien ik van baan ben gewisseld heb ik deze niet meer. De Model 3 vond ik qua laadruimte echt te klein voor met een baby (de baby liep gelijk met de overstap van baan). Nu heb ik ooit een model S te leen gehad van de garage, en meen ik me te herinneren dat deze wel genoeg laadruimte zou (kunnen) hebben voor een gezinssituatie met 3. Dit was echter even geleden dus dit weet ik niet zeker. Budget is wel een issue, vandaar dat ik bij de Model S uitkom en niet bij bijvoorbeeld een Model X. Binnen de types Model S ben ik echter helaas ook gebonden aan een budget van 30-35k. Als ik hiervoor op MP of AS zoek vind ik verschillende types (60,70,85) die binnen dit budget vallen (100 en 90 helaas niet). Qua bereik lijkt het maximaal haalbare dan een 85 of heel misschien een 85d als je geluk hebt, de 60 en 70 vind ik echt te beperkt want ik zou wel een bereik van minimaal 400 km willen (clean, dus uitgaande van normaal rijgedrag). De verschillende aanbieders op MP en AS heb ik al gevraagd naar de teruggang van de accu, maar ik krijg daar wisselende antwoorden op (van 0% tot 15%). Ik was van plan één van deze aanbieders binnenkort te bezoeken, en dan een scanmytesla apparaat mee te nemen om de werkelijke capaciteit te testen. Alvorens zo'n bezoek in te plannen, was ik benieuwd of meer ervaren Tesla rijders dan van mening waren of je qua actieradius moet zoeken bijvoorbeeld op eerder een 85 (ouder maar grotere actieradius) of toch liever een 75D (nieuwer). Of misschien zeggen jullie, voor jouw budget is de kans klein dat je een fatsoenlijke vindt en kan je maximaal een 2013 60 versie kopen?
 
Je hebt gelijk. Ik reed een Model 3 tot voor kort, maar aangezien ik van baan ben gewisseld heb ik deze niet meer. De Model 3 vond ik qua laadruimte echt te klein voor met een baby (de baby liep gelijk met de overstap van baan). Nu heb ik ooit een model S te leen gehad van de garage, en meen ik me te herinneren dat deze wel genoeg laadruimte zou (kunnen) hebben voor een gezinssituatie met 3. Dit was echter even geleden dus dit weet ik niet zeker. Budget is wel een issue, vandaar dat ik bij de Model S uitkom en niet bij bijvoorbeeld een Model X. Binnen de types Model S ben ik echter helaas ook gebonden aan een budget van 30-35k. Als ik hiervoor op MP of AS zoek vind ik verschillende types (60,70,85) die binnen dit budget vallen (100 en 90 helaas niet). Qua bereik lijkt het maximaal haalbare dan een 85 of heel misschien een 85d als je geluk hebt, de 60 en 70 vind ik echt te beperkt want ik zou wel een bereik van minimaal 400 km willen (clean, dus uitgaande van normaal rijgedrag). De verschillende aanbieders op MP en AS heb ik al gevraagd naar de teruggang van de accu, maar ik krijg daar wisselende antwoorden op (van 0% tot 15%). Ik was van plan één van deze aanbieders binnenkort te bezoeken, en dan een scanmytesla apparaat mee te nemen om de werkelijke capaciteit te testen. Alvorens zo'n bezoek in te plannen, was ik benieuwd of meer ervaren Tesla rijders dan van mening waren of je qua actieradius moet zoeken bijvoorbeeld op eerder een 85 (ouder maar grotere actieradius) of toch liever een 75D (nieuwer). Of misschien zeggen jullie, voor jouw budget is de kans klein dat je een fatsoenlijke vindt en kan je maximaal een 2013 60 versie kopen?
Voor dit budget zou ik ook een 5-serie station kunnen kopen van 5-6 jaar oud, maar als het even kan zou ik dan liever voor een Tesla gaan mits de laadruimte voldoende is voor een baby/klein kind incl. spullen en mits ik daarvoor ook een Tesla kan kopen die een bereik heeft van minimaal 400km (dan zit je al snel aan de 85 als je de 90 en 100 niet kan betalen tweedehands). Maar gratis superchargen (voor mid 2017 op kenteken) is ook wel interessant in deze afweging.
 
Voor dit budget zou ik ook een 5-serie station kunnen kopen van 5-6 jaar oud, maar als het even kan zou ik dan liever voor een Tesla gaan mits de laadruimte voldoende is voor een baby/klein kind incl. spullen en mits ik daarvoor ook een Tesla kan kopen die een bereik heeft van minimaal 400km (dan zit je al snel aan de 85 als je de 90 en 100 niet kan betalen tweedehands). Maar gratis superchargen (voor mid 2017 op kenteken) is ook wel interessant in deze afweging.
Daarnaast hebben de oude versies wel een grotere frunk waar - naar ik begrijp - zelfs een kinderwagen in zou passen..
 
Daarnaast hebben de oude versies wel een grotere frunk waar - naar ik begrijp - zelfs een kinderwagen in zou passen..
Klopt,
De oude S met achterwielaandrijving mist een motor voor en heeft daardoor meer ruim.
Maar een kinderwagen past er niet in, wel een buggy. (Er past een golftas in zonder driver)
Ik zou niet voor een S85 gaan, die heeft de Supercharger snelheid beperking, de S75D (nog) niet.
De S85 komt ongeveer net zo ver als de S75D (300km in de zomer als je 100-120km/u rijdt).
Maar dat is met volle batterij, dus alleen tot de eerste Supercharger op vakantie, daarna laad je niet meer tot 100% op omdat dat te lang duurt.
 
Last edited:
Bedankt voor je snelle reactie en goed om te weten dat een model S in principe ruimte genoeg biedt voor reizen met 1 kind. Ik zal even verder zoeken op de verschillende modellen.
Als je twijfelt of een Model S (die toch echt wel heel veel ruimte heeft) genoeg ruimte heeft voor je spullen met maar 1 kind, denk ik niet dat je op de mening moet afgaan van de meeste mensen hier maar beter zelf test.
Want ik vermoed dat jij dan ook bovengemiddeld veel spullen hebt die je wilt meenemen.
 
Voor dit budget zou ik ook een 5-serie station kunnen kopen van 5-6 jaar oud, maar als het even kan zou ik dan liever voor een Tesla gaan mits de laadruimte voldoende is voor een baby/klein kind incl. spullen en mits ik daarvoor ook een Tesla kan kopen die een bereik heeft van minimaal 400km (dan zit je al snel aan de 85 als je de 90 en 100 niet kan betalen tweedehands). Maar gratis superchargen (voor mid 2017 op kenteken) is ook wel interessant in deze afweging.
als je 400 km bereik wilt hebben kom je alleen op de 100D uit. Met een 85 ga je dat niet halen.
 
Klopt,
De oude S met achterwielaandrijving mist een motor voor en heeft daardoor meer ruim.
Maar een kinderwagen past er niet in, wel een buggy. (Er past een golftas in zonder driver)
Ik zou niet voor een S85 gaan, die heeft de Supercharger snelheid beperking, de S75D (nog) niet.
De S85 komt ongeveer net zo ver als de S75D (300km in de zomer als je 100-120km/u rijdt).
Maar dat is met volle batterij, dus alleen tot de eerste Supercharger op vakantie, daarna laad je niet meer tot 100% op omdat dat te lang duurt.
Een buggy is wel handig aangezien dat binnen afzienbare tijd het vervoersmiddel van de 'occasion-baby' gaat worden. In die zin wel een extra argument voor het nemen van een oudere (niet-D) versie. Ik zie op EV database dat de S75D 'slechts' 20km extra radius heeft dan de S75, klopt dat ongeveer dat jij weet? Als dat echt niet veel scheelt focus ik me eerder op de S75 ipv S75D vanwege de frunk..
 
Ik heb een 100D, ik ben nu aan het camperen in zuid Frankrijk met een tiener. Past allemaal prima. Met 2 tieners ook maar dan moet er een dakkoffer bij :)

400km haal je trouwens niet als je een beetje doorrijdt. Hou je je rechter voet onder controle dan lukt dat zeker.

Maar waarom heb je die afstand nodig? Achteraf had ik denk ik gewoon voor de 75D gegaan. 100D laad wel iets sneller.

Kijk gewoon naar je dagelijkse gebruik. Focus op de winter.

Als je thuis kunt laden kun je waarschijnlijk af met een kleinere accu. Size is overrated als je een eigen laad voorzieninging hebt. Ik sta enkel op vakantie bij de SuC.

Aantal keer per jaar doe ik Rotterdam - Dedemsvaart - Rotterdam. Nu haal ik dat met gemak en hoef niet eens 100% op te laden.
 
Ik heb een 100D, ik ben nu aan het camperen in zuid Frankrijk met een tiener. Past allemaal prima. Met 2 tieners ook maar dan moet er een dakkoffer bij :)

400km haal je trouwens niet als je een beetje doorrijdt. Hou je je rechter voet onder controle dan lukt dat zeker.

Maar waarom heb je die afstand nodig? Achteraf had ik denk ik gewoon voor de 75D gegaan. 100D laad wel iets sneller.

Kijk gewoon naar je dagelijkse gebruik. Focus op de winter.

Als je thuis kunt laden kun je waarschijnlijk af met een kleinere accu. Size is overrated als je een eigen laad voorzieninging hebt. Ik sta enkel op vakantie bij de SuC.

Aantal keer per jaar doe ik Rotterdam - Dedemsvaart - Rotterdam. Nu haal ik dat met gemak en hoef niet eens 100% op te laden.
Bedank voor je uitgebreide toelichting! Nuttige input!

Waarom zou je dan voor 75D gaan, en niet bijvoorbeeld voor een 85 of 70?
 
Onderstreep de argumentatie van ramonneke mbt de 400km. Veel liever een nieuwere S met een lagere range dan andersom. Met alle SuC's kan je prima uit de voeten met circa 300km. Kan je dagelijks uit de voeten met max 300km? Ik heb een 100D maar stop bij lange stukken in de praktijk doorgaans elke 225 tot 250 km. Veel relaxter, wat vaker, kort en snel laden. Voor langere stukken stukken stop je (in de winter) desnoods een keer extra. Hoe vaak doe je die lange stukken per jaar??

Een nieuwere auto is betrouwbaarder (ze worden continue verbeterd), minder kans op onderhoudskosten, stoelen zitten beter etc.
 
Onderstreep de argumentatie van ramonneke mbt de 400km. Veel liever een nieuwere S met een lagere range dan andersom. Met alle SuC's kan je prima uit de voeten met circa 300km. Kan je dagelijks uit de voeten met max 300km? Ik heb een 100D maar stop bij lange stukken in de praktijk doorgaans elke 225 tot 250 km. Veel relaxter, wat vaker, kort en snel laden. Voor langere stukken stukken stop je (in de winter) desnoods een keer extra. Hoe vaak doe je die lange stukken per jaar??

Een nieuwere auto is betrouwbaarder (ze worden continue verbeterd), minder kans op onderhoudskosten, stoelen zitten beter etc.
Oké helder, duidelijk, kan ik wat mee, merci!