Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S toch inruilen voor D?

This site may earn commission on affiliate links.
Zit, met name door de stoelen (blijkbaar overgevoelig) en andere ontwikkelingen toch te twijfelen om de P+ in te ruilen voor een P85D. 13 december 2013, dus 0% bijtelling, alle opties behalve de kinderzitjes met coating van detailtoday. Zeer nette staat (alleen ff de velgen laten bijwerken). Wat zou ik hier nu ten eerste voor terug krijgen? En dan, wat zijn de overige "schades" in de zin van kia, mia, vamil, die terug moeten worden betaald? en wat is het gene dat niet meer benut kan worden? Weet iemand wat de nieuwe regelingen zijn?

als t alleen om de 4% bijtelling gaat pak ik m nu in met een strik erom :) (dus kopers --> bellen :))
 
Zit, met name door de stoelen (blijkbaar overgevoelig) en andere ontwikkelingen toch te twijfelen om de P+ in te ruilen voor een P85D. 13 december 2013, dus 0% bijtelling, alle opties behalve de kinderzitjes met coating van detailtoday. Zeer nette staat (alleen ff de velgen laten bijwerken). Wat zou ik hier nu ten eerste voor terug krijgen? En dan, wat zijn de overige "schades" in de zin van kia, mia, vamil, die terug moeten worden betaald? en wat is het gene dat niet meer benut kan worden? Weet iemand wat de nieuwe regelingen zijn?

als t alleen om de 4% bijtelling gaat pak ik m nu in met een strik erom :) (dus kopers --> bellen :))
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...esteringsbijtelling/desinvesteringsbijtelling

Zoals ik het daar lees neem je het bedrag waarvoor je de auto dadelijk verkoopt, bereken je daarover het KIA en MIA bedrag met dezelfde percentages als je toen bij de aankoop in 2013 hebt gebruikt, en tel je het resultaat op bij je belastbaar inkomen/winst. Het bedrag waarvoor je de auto verkoopt komt natuurlijk ook als winst in de boeken.

De aankoop van de nieuwe auto, daar heb je nu alleen nog maar MIA aftrek over, afgetopt op 18.000€ (36% van max. 50.000€). Geen KIA, geen VAMIL.
Dus dat betekent dat de auto gewoon in 5 jaar (of welke termijn je ervoor kiest) moet afschrijven.

Effe de achterkant van een envelop erbij gepakt, reken even mee:

bijtelling bij de winst:
Stel je verkoopt de P+ voor 70k ex. btw (pure gok, geen idee wat ie waard is), dan tel je in 2015 bij je winst 70k€ + desinvesteringsbijtelling MIA 36% = 25,2k€ plus KIA 15,4k€. Dus totaal verhoogt dit je bedrijfsresultaat met 110,6k€.
Nu koop je een beetje goed aangeklede P85D. Laten we als aanschafprijs 110k€ ex. btw. nemen, en die wordt in september afgeleverd. Dus je kunt in 2015 18k€ MIA aftrekken en 3/60 (bij afschrijving in 60 maanden (5 jaar)) van 110k€, dus afschrijving in 2015 = 5,5k€. Als ik deze getallen van die 110,6k€ aftrek die ik hierboven had berekend dan kom ik op zo'n 87k€ die bij je inkomen/winst geteld wordt in 2015.

Nu de cashflow.
Je ontvangt 70k€ voor de P+, en je betaalt 110k€ voor de P85D, en je betaalt belasting over 87k€. Jij hebt een BV toch? Dan zou het op 25% van 87k€ komen (tenminste als je bedrijf winst maakt dit jaar), dus iets minder dan 22k€ belasting betalen. Oftewel je betaalt in 2015 40k€ bij voor de auto, en je betaalt over 2015 22k€ extra belasting. In 2016 t/m 2020 schrijf je wel de auto af met 12/60 van 110k€ per jaar ( = 22k€ aftrek) dus na 4 jaar (mits winstgevend bedrijf, 25% winstbelasting) heb je die 22k€ die je over 2015 extra betaalde grofweg weer terug vanwege de afschrijving.

Oftewel, all in all kost het je dan 40k€ netto om in september een nieuwe P85D te rijden, waarnaast je tijdelijk 22k€ bij de belastingdienst parkeert die je in 5 jaar weer terugvangt zeg maar, want toevallig heffen bij deze bedragen (P+ 70k€, P85D 110k€) de belastingbedragen elkaar ongeveer op over 5 jaar tijd bezien.
Ow ik heb de 4% bijtelling niet meegenomen hierboven...

Hopelijk heb ik geen fouten gemaakt in het bovenstaande (ik ben geen boekhouder) maar anders dan corrigeert iemand me hieronder wel :-D

Edit: uiteraard fouten gemaakt, de 70k€ in bovenstaand verhaal moet verminderd worden met de huidige boekwaarde van de P+. Ervan uitgaande dat je VAMIL hebt toegepast in 2013, heb je intussen ongeveer 75% + 25% * 18/60 van het aankoopbedrag van de P+ afgeschreven. Ik reken even met een 100k€ aanschafprijs van de P+ (ex. btw), dus dan is de boekwaarde van de P+ nu 17,5k€. Je winst over de verkoop ervan is dan geen 70k€ maar 52,5k€.
Het bedrag waarover je nog belasting moet betalen zakt dan van 87k€ naar 69,5k€ en het belastingbedrag wordt dan 17,3k€ ipv 22k€.
Dit foutje scheelt dus 4,7k€ in jouw voordeel.

Edit2: formules lezen misschien makkelijker dan lappen tekst:

Code:
[SIZE=1][FONT=courier new](      prijsverschil P+ en P85D       ) + (                     afrekenen met de fiscus                  )[/FONT]
[FONT=courier new](aankoopbedrag P85D - verkoopbedrag P+) + ((verkoopbedrag P+ - boekwaarde P+) + MIA2013 * verkoopbedrag P+ + KIA2013 - MIA2015) x belastingtarief[/FONT]
[FONT=courier new](110k€              - 70k€            ) + ((70k€       - 25% * 42/60 * 100k€) + 36%     * 70k€             + 15,4k€  - 18k€   ) x 25%[/FONT][/SIZE]
Niet meegeteld: afschrijving P85D (25% x aankoopbedrag P85D verdeeld over 5 jaar), 4% bijtelling.
 
Last edited:
IS het zo dat je de verkoopbedrag geheel bij de winst moet?
Ik dacht dat als de oude auto nu nog in de boeken staat voor (aanschaf = 100 afschrijving 2 jaar = 40 =>) 60k en de opbrengst is 70k, alleen over de verkoopwinst (= boekwinst) moet worden afgerekend.Scheelt een slok op een borrel.
 
IS het zo dat je de verkoopbedrag geheel bij de winst moet?
Ik dacht dat als de oude auto nu nog in de boeken staat voor (aanschaf = 100 afschrijving 2 jaar = 40 =>) 60k en de opbrengst is 70k, alleen over de verkoopwinst (= boekwinst) moet worden afgerekend.Scheelt een slok op een borrel.

Dat klopt uiteraard. Je winst is de verkoopwaarde minus de boekwaarde.
 
IS het zo dat je de verkoopbedrag geheel bij de winst moet?
Ik dacht dat als de oude auto nu nog in de boeken staat voor (aanschaf = 100 afschrijving 2 jaar = 40 =>) 60k en de opbrengst is 70k, alleen over de verkoopwinst (= boekwinst) moet worden afgerekend.Scheelt een slok op een borrel.
Ah ja, da's waar (was al laat gisteren), ik zal mijn post aanpassen.
Addertje onder het gras is hier dat als VAMIL is toegepast, de auto dan al voor 80% is afgeschreven, je winst over de verkoop zal dan ook hoog uitvallen.
 
P+ wordt lineair afgeschreven om dit soort grappen te voorkomen. Wil niet met uitgaven zitten (financiële lease) zonder kosten in Bv. Oftewel boekwaarde zou gelijk moeten zijn aan verkoopwaarde, en zodoende dus geen winst die bijgeteld moet worden toch? Alleen de aanvullende aftrek van de mia Kia vamil.
 
Verhaal is nog niet compleet. Voor de boekwinst mag je een HIR (herinvesteringsreserve vormen) vervolgens boek je die van de nieuwe investering af (kortom de gemaakte winst mag je als afschrijving boeken op de aanschafwaarde van de nieuwe auto (onder een aantal voorwaarden, maar daar voldoe je in dit geval wel aan). Blijft in feite dus dat je de Vamil en Mia (en Kia?) naar rato moet terugbetalen, en alleen Mia op de nieuwe auto kan aanvragen.
 
Verhaal is nog niet compleet. Voor de boekwinst mag je een HIR (herinvesteringsreserve vormen) vervolgens boek je die van de nieuwe investering af (kortom de gemaakte winst mag je als afschrijving boeken op de aanschafwaarde van de nieuwe auto (onder een aantal voorwaarden, maar daar voldoe je in dit geval wel aan). Blijft in feite dus dat je de Vamil en Mia (en Kia?) naar rato moet terugbetalen, en alleen Mia op de nieuwe auto kan aanvragen.

Let op: HIR mag alleen vanaf gebruikelijke / werkelijke afschrijving en niet van willekeurige afschrijving.

Dus als auto van 100K na 1,5 jaar voor 80K wordt verkocht, terwijl die gebruikelijk dan voor 70K in de boeken staat, en al voor de helft willekeurig is afgeschreven, dan moet er 30K boekwinst worden toegepast (=werkelijke - boekwaarde) maar mag er maar voor 10K aan HIR worden toegepast...... Laat dit natuurlijk wel even door je boekhouder / accountant checken!

Maar.... al dat rekenen maakt niet uit. De P85D is zooooooveeeeel meer fun dan de P85(+) dat ik blij ben dat ik mijn 0% P85 heb verruilt voor een P85D :biggrin:.

Peter: je bent wat moeilijk bereikbaar, maar als je me belt / mailt dan kan ik je een simpel rekenmodel doorsturen waar je je netto nadeel kan berekenen, waarna je je eigen beslissing kunt maken.....
Natuurlijk mag je ook een stuk mijn p85d rijden, en dat vergelijken....
 
Ja dat een P85D fun is, dat is duidelijk, anders bestond dit draadje niet...

Maar terug on topic: de HIR was ik idd ook vergeten. Ik kan helaas mijn originele post niet meer editen om 'm toe te voegen in het verhaal.

Dus het komt hierop neer: je verrekent de MIA en de KIA 2013 en de MIA 2015 met de belasting (in Peter's geval zal dat zo'n 7k€ zijn dat ie naar de fiscus moet schuiven), en je betaalt het verschil tussen verkoop- en aankoopprijs Tesla. Als je ook VAMIL hebt toegepast, dan betaal je ook belasting over het deel van de afschrijving dat niet met de HIR verrekend kan worden...
Zijn we er nu helemaal? Hebben we alle regeltjes in dit oerwoud nu correct toegepast?