Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S uit 2012/2014 of Model 3 uit 2019?

This site may earn commission on affiliate links.

Johnvdb

New Member
Sep 12, 2019
1
0
Best
Als nieuweling op dit forum bestaat de kans dat ik een thread begin die toch al bestond of hem op de verkeerde plaats begin. Mijn excuses alvast;-)

Afgelopen maand heb ik 3 weken in een model 3 mogen rijden (dat was nog eens proefrijden!:)). Zoals de meeste hier, was ik al snel verkocht en was het weer even wennen toen ik mijn eigen auto in stapte (ik moest weer zelf gaan remmen!;-))
Nu ik dus verkocht ben, ben ik ook eens aan het kijken naar de mogelijkheden om zelf een Tesla aan te schaffen (als particulier). Dit zal zoals het er nu naar uit ziet pas over een kleine 3 jaar zijn. Ik ben er dus behooorlijk op tijd bij, maar met een beetje rondkijken en uitzoeken is de voorpret al niet verkeerd!

Over 3 jaar kan ik eventueel de model 3 overnemen waar ik nu in gereden heb. Deze was in aanschaf rond de 60K.
Mijn verwachting is dat deze qua prijs tegen die tijd ongeveer gelijk zal liggen met een model S die nog een paar jaar ouder is. Hoewel er natuurlijk nog wel wat verschil zit in beide modellen en verschillende opties op beide modellen, ben ik benieuwd naar jullie ideeën hierover.

<b>Specifiek de vraag</b>
Als je, voor hetzelfde geld, de keuze hebt tussen een Model 3 uit 2012/2014 of een model 3 uit 2019, waar zou je dan voor kiezen? Deels is dit natuurlijk persoonlijke voorkeur en waar je hem voor zal gebruiken. Ik ben vooral benieuwd naar wat jullie ervaring is met kwaliteitsverschillen. Bij een 'gewone' auto let je vooral op het aantal gereden km's en de staat van de motor. Ik begreep dat het aantal km's bij een Tesla veel minder van belang is. Waar let je dan vooral op bij de aankoop? En hoe veel ouderwetser ben je met een model S uit 2012? In hoeverre krijgt die de huidige updates nog mee, zoals de autopilot e.d.?

Ik hoop dat de strekking van het verhaal een beetje duidelijk is en ben benieuwd naar jullie ervaringen! :)
 
Ik heb vorig jaar zo'n Tesla model s gekocht van 2013, dus ook de btw afgetikt. ruim 39.000 euro.
Flink veel geld, ook ik dacht dat ik hem niet kon betalen, maar de rekensom bewees snel anders.

Bijna 50.000km per jaar, kostte met mijn diesel 11.300 euro per jaar, enkel aan brandstof, wegenbelasting en onderhoud. Met de Tesla heb ik dat berekend op 4500 euro per jaar. Dan laat ik nog een boel zaken buitenbeschouwing, zoals afschrijving maar dat is met mijn Range Rover toch zeker zo hoog.
Omdat ik niet wil leasen heb ik de helft van de aanschaf betaald en voor de andere helft, 20.000 euro een DK afgesloten á 3.6%. het verschil in kosten gebruik ik om versneld af te lossen, inmiddels na bijna een jaar rijden vallen de kosten nog wat mee, onderhoud is op banden na zelfs Nihil dus het DK is al terug naar 12.500 euro.
Nog ruim een jaar en ik heb van de besparing ten opzichte van mijn diesel auto de Tesla betaald.
Stilzitten is wachten is dus niet altijd de beste keuze ;)

Oja en voor mij was de keuze makkelijk, een M3 moet nog gaan afschrijven dan zou ik moeten wachten. Een MS heeft al 5 jaar afschrijving gehad, Ik wilde wel een P85 en heb genoegen genomen met een hogere km stand.

Nee je hebt niet de laatste updates, de stoelen van de 2013 zijn minder, de actieradius is lager, geen autopilot geen sentry mode. Maar wel over the air updates die van toepassing zijn. Vanochtend nog de laatste update gezien met configuratie voor winterwielen bijvoorbeeld.
 
No brainer voor mij: de M3, en dat zeg ik als MS rijder. Ik rij Tesla voornamelijk voor de AP (AP/EAp/FSD/NoA). En Tesla's zijn in mijn ogen net mobieltjes: je hebt hem nog niet aangeschaft of er is al weer een nieuwer, mooier, sneller, beter model uit. Een auto van een jaar oud, soit, maar zes jaar zou ik niet doen.
 
Let ook op de laadsnelheid van de classic 85. Die is bij veel mensen in een update enorm verlaagd. mocht dat bij degene die je op het ook hebt niet zo zijn-> niet aan internet hangen :)
De model 3 is beste elektrische auto op dit moment qua combi van range en laadsnelheid. Lijtk me een no-brainer vanuit tech-prespectief, Financieel kan de oude S weleens beter zijn. Als je niet veel roadtript dan zou ik misschien toch lekker voor een oude S gaan. Afschrijving heeft de ergste drop gehad en het is een lekkere ruime auto. Alleen hopen dat het scherm niet buiten garantie stuk gaat.
 
Let ook op de laadsnelheid van de classic 85. Die is bij veel mensen in een update enorm verlaagd. mocht dat bij degene die je op het ook hebt niet zo zijn-> niet aan internet hangen :)
De model 3 is beste elektrische auto op dit moment qua combi van range en laadsnelheid. Lijtk me een no-brainer vanuit tech-prespectief, Financieel kan de oude S weleens beter zijn. Als je niet veel roadtript dan zou ik misschien toch lekker voor een oude S gaan. Afschrijving heeft de ergste drop gehad en het is een lekkere ruime auto. Alleen hopen dat het scherm niet buiten garantie stuk gaat.

De s heeft een mobiel abbo, dus permanent verbonden ;)
Er is inderdaad een verschil in laadsnelheid bij de verschillende uitvoeringen dus wel op letten.

Mijn reden van keuze was voornamelijk financieel inderdaad maar tevens de ruimte.
En wat betreft dat scherm, ja die zal een keer kapot gaan, maar dat doet hij ook maar 1 keer....
Ik geloof dat een replacement 1600 euro kost, dus daar kom je ook wel weer overheen!

Oja en wat dat roadtrippen betreft, mijn 2013 heeft nog gewoon lifetime free supercharging.
 
De s heeft een mobiel abbo, dus permanent verbonden ;)
Er is inderdaad een verschil in laadsnelheid bij de verschillende uitvoeringen dus wel op letten.

Mijn reden van keuze was voornamelijk financieel inderdaad maar tevens de ruimte.
En wat betreft dat scherm, ja die zal een keer kapot gaan, maar dat doet hij ook maar 1 keer....
Ik geloof dat een replacement 1600 euro kost, dus daar kom je ook wel weer overheen!

Oja en wat dat roadtrippen betreft, mijn 2013 heeft nog gewoon lifetime free supercharging.

Ja maar hij haalt geen updates binnen op 4g toch? Of doet de S dat wel? Onze S hangt gewoon aan de wifi dus weet niet op die dat naar binnen trekt met 4g of wifi :). Vergeet ook continue dat ik met mn 3 inderdaad maar een jaar data heb. Ben benieuwd wat het daarna wordt aan kosten. Weet vast iemand hier (hint)
 
Ik zit met een zelfde soort vraag.

Ik heb een S75 uit 06/2016 met 55.000 km op de teller en gratis SC gebruik.

Dagwaarde is ongeveer €40.000 ex btw. En 4% bijtelling.

Aan de andere kant twijfel ik over een Model 3 , nieuw te kopen dit jaar nog.
Prijs ongeveer €42.500 ex btw.

Verzekering ligt lager en de bijtelling is nagenoeg gelijk.

Financieel op eerste gezicht is het een koop met gesloten beurs.

Maar ben ik wel slim bezig, is de Model 3 als auto wel beter dan mijn 2016 Model S. Zeker is dat de 3 kleiner dan de S , Heb ik met de 3 weer 4 jaar garantie en vast wel een hogere afschrijving. Heeft de 3 zoveel meer belangrijke technische innovaties?

Hou ik uiteindelijk met een nieuwe model 3 niet minder auto over, denk hierbij aan comfort en ruimte.