Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X configuratie gewijzigd

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels in 2 maanden 30.000 gezakt, full options P100D zonder de achteruitkijkstoelen en niet het te openen dak. Van 192.800 naar 169.335. Duidelijk USD correctie.

Ik denk dat de USD correctie nog moet komen. En dan gaan ook de 75 & 100 goedkoper worden.
Ook in de US zijn de prijzen (in USD) aardig gedaald, zeker sinds gisteren.

Wel een beetje spijtig voor de herverkoopwaarde want die gaat nu ook dalen. Maar we kopen geen Tesla om hem te verkopen he.
 
Ik denk dat de USD correctie nog moet komen. En dan gaan ook de 75 & 100 goedkoper worden.
Ook in de US zijn de prijzen (in USD) aardig gedaald, zeker sinds gisteren.

Wel een beetje spijtig voor de herverkoopwaarde want die gaat nu ook dalen. Maar we kopen geen Tesla om hem te verkopen he.

Dat zou helemaal fantastisch zijn. In mijn geval ga ik toch mijn huidige S niet wegdoen, dus de her-verkoopwaarde speelt bij mij niet meer mee. Wel wil ik het liefst aanschaf van een nieuwe uitstellen tot september/oktober 2018 ivm het ingaan van de nieuwe bijtellingsregels in 2019. Dan kan je tot bijna 2023 tegen 4% bijtelling rijden. Ja, 31 december levering zou helemaal mooi zijn maar te groot risico uiteraard... 1 dag later leveren = 4% over de eerste 50.000 en 22% over alles daarboven. Is een verschil van €6.800 of €33.200 bruto bijtelling......

Maar als ze nou met een P120D komen dan ben ik bang dat ik me niet in kan houden.... En ja, rij niet veel, woon-werk verkeer is 8,5 km heen en 8,5 km terug, kan iedere dag opladen, en zit eigenlijk nooit onder de 250km range. Maar het scheelt laden op lange ritten, en dan vrouw blij, ik blij :)
 
Ik zit net even op de configurator te kijken.
Basisprijs voor een 75: € 80.800.
Basisprijs voor een 100D: € 112.850.
Een verschil van iets meer dan € 32.000. In 2013 kostte de upgrade van 60 naar 85 € 10.000. Het verschil zit hem niet in de performance, want 0-100 gaat in respectievelijk 4,6 (75) en 4,3 (100D) seconden. Qua opties zijn beide basisversies gelijk, zo te zien.
Wat mis ik hier, dat ik dit grote prijsverschil niet begrijp?
 
Ik zit net even op de configurator te kijken.
Basisprijs voor een 75: € 80.800.
Basisprijs voor een 100D: € 112.850.
Een verschil van iets meer dan € 32.000. In 2013 kostte de upgrade van 60 naar 85 € 10.000. Het verschil zit hem niet in de performance, want 0-100 gaat in respectievelijk 4,6 (75) en 4,3 (100D) seconden. Qua opties zijn beide basisversies gelijk, zo te zien.
Wat mis ik hier, dat ik dit grote prijsverschil niet begrijp?

Meerprijs voor 33% extra batterij?
 
Ik zit net even op de configurator te kijken.
Basisprijs voor een 75: € 80.800.
Basisprijs voor een 100D: € 112.850.
Een verschil van iets meer dan € 32.000. In 2013 kostte de upgrade van 60 naar 85 € 10.000. Het verschil zit hem niet in de performance, want 0-100 gaat in respectievelijk 4,6 (75) en 4,3 (100D) seconden. Qua opties zijn beide basisversies gelijk, zo te zien.
Wat mis ik hier, dat ik dit grote prijsverschil niet begrijp?
En dan te bedenken dat in 2013 batterijen inderdaad op ca. 300 dollar per kWh lagen en nu op ongeveer 100. Op basis daarvan zou je een prijsverschil verwachten van 2500. Ik vermoed dat het tekort aan cellen de prijs opdrijft. Als iedereen nu een 100D zou kopen, zouden ze 1/3 meer batterijen nodig hebben en daarmee ook ca. 1/3 minder auto's kunnen verkopen. Daarom is het prijsverschil ongeveer 1/3 van een leuk aangeklede 75D (beetje giswerk van mijn kant).
 
Aangezien bij heel veel mensen op exact hetzelfde moment die showroom korting was toegevoegd zal dat wel centraal vanuit Fremont zijn gedaan na het updaten van de nieuwe optiepakketten en de bijbehorende prijzen.

Waarschijnlijk is het lokale team gewoon niet op de hoogte gesteld van deze doorgevoerde korting. Zal wel goedkomen.

Dat bleek inderdaad te kloppen, na schakelen van het lokale Delivery Team met Operations is er zojuist een nieuwe 'final' invoice opgesteld.
Dit maal met de showroom discount.
 
De meerprijs voor 25kWh extra was in 2013 € 10.000. Nu 3x zo duur? Dat gaat dan de verkeerde kant op..
Het enige wat ik kan bedenken is dat ze de verkoop van de 100D willen ontmoedigen (of er proportioneel meer aan willen verdienen, wellicht om de reden die Pascal-R geeft).
Precies. Trouwens, verschil in range S100D vs. S75 is zelfde als verschil in range tussen M3LR en M3SR en daar gaat die upgrade 10.000 EUR kosten of zo. Die 32.000 EUR vind ik ook echt onbegrijpelijk.
 
De prijs wordt vooral bepaald door vraag en aanbod. En als er alleen aanbod is van Tesla, dan is de prijs vrij te bepalen door Tesla.

Maar mark my words, binnen dit en een jaar bestaat de 75 niet meer en is de 100 het basismodel, waarschijnlijk tegen een prijs niet ver van de huidige 75. Dit soort van batterij- en prijsevolutie was er ook de voorbije jaren. Je koopt vandaag wat er vandaag wordt aangeboden, en je moet niet zeuren dat de auto van morgen beter en goedkoper is.

Intussen krijgen al diegene die een bestelling lopen hebben toch een aardige korting, prima van Tesla. Zoals ik al zei, het zijn diegene die gisteren hun auto in ontvangst namen die de peer zijn.
 
De prijs wordt vooral bepaald door vraag en aanbod. En als er alleen aanbod is van Tesla, dan is de prijs vrij te bepalen door Tesla.

Maar mark my words, binnen dit en een jaar bestaat de 75 niet meer en is de 100 het basismodel, waarschijnlijk tegen een prijs niet ver van de huidige 75. Dit soort van batterij- en prijsevolutie was er ook de voorbije jaren. Je koopt vandaag wat er vandaag wordt aangeboden, en je moet niet zeuren dat de auto van morgen beter en goedkoper is.

Intussen krijgen al diegene die een bestelling lopen hebben toch een aardige korting, prima van Tesla. Zoals ik al zei, het zijn diegene die gisteren hun auto in ontvangst namen die de peer zijn.
Prijs evolutie van batterijen ten spijt. Als je ziet wat batterijen in 2012 nog kostten, dan zou een 100d goedkoper moeten zijn dan een s85 uit 2012. En gezien het feit dat andere merken voorlopig niet met serieuze alternatieven komen kan Tesla doen met de prijs van de s en x wat telsa wil. Met de.model 3 is dat een ander verhaal. Daar heb je wel enige concurrentie.
 
Prijs evolutie van batterijen ten spijt. Als je ziet wat batterijen in 2012 nog kostten, dan zou een 100d goedkoper moeten zijn dan een s85 uit 2012. En gezien het feit dat andere merken voorlopig niet met serieuze alternatieven komen kan Tesla doen met de prijs van de s en x wat telsa wil. Met de.model 3 is dat een ander verhaal. Daar heb je wel enige concurrentie.

Eens, en laten we niet vergeten dat de 18650 cellen ongetwijfeld duurder zijn dan de nieuwe 2170 cellen. Het zou best kunnen dat de 18650 cellen niet zo sterk zijn gedaald in prijs. Het verschil tussen de 75 en 100 blijft desondanks in mijn ogen onterecht groot.