Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X configuratie gewijzigd

This site may earn commission on affiliate links.
Het verschil bij een MX tussen een 6 zitter en 7 zit config is € 2900,-........de 7 zit is goedkoper dan de 6 zit! Waarbij de 7 zits altijd de meest prijzige is geweest! Zelfde auto, 1 stoel minder + € 2900 euro.......

Er is zelfs geen verschil meer tussen een 6 zits met of zonder midden console......
 
Last edited:
Tesla is aan 't experimenteren...

In de micro-economie is een van de belangrijkste wetten die van vraag en aanbod. In de theorielessen zie je dan twee mooie curves van hoe dat werkt - maar in werkelijkheid weet niemand, voor een bepaald product, hoe zo'n curves er echt uit zien! Uber komt er wellicht nog het dichtst bij, omdat zij, in functie van vraag/aanbod, hun prijzen soms optrekken en dan kunnen zien hoeveel mensen klaar waren om een Uber-dienst te bestellen, maar afgehaakt zijn omwille van de meerprijs. Er zijn naar 't schijnt veel economen die ervan dromen de data van Uber te kunnen bekijken.... (luister naar de Freakonomics podcast, in je Tesla!)

Tesla doet dus maar wat: geen logica tussen Amerikaanse, Canadese en Europese prijzen inzake prijsverschil tussen S75 en S100D bijvoorbeeld: ze "spelen" er om de drie weken mee om het vraag/aanbod effect te zien :) Zou toch best wel kunnen?

PS: hopelijk leest Tesla ook mee dat die @*$!@!! 32kEUR meerprijs van S100D versus S75 hier te lande nergens op lijkt, vraag/aanbod-gewijs :)
 
IMG_0633.PNG
Eigenlijk staat er weer een typische Tesla-fout in de configurator. Men toont eerst een foto van de vlakke vloer van een 7-zitter met de tweede en de derde rij stoelen neergeklapt, en dan zie je bij de beschrijving van de 7-zitter dat ze stellen dat enkel de 3e rij neergeklapt wordt.
IMG_0635.PNG



Ook nog zo een vreemde "Tesla-style" vaststelling : in de beschrijving in de configurator wordt geen gewag gemaakt zoals vroeger over de ingebouwde lader (ondertussen kennen we al de 11 ("standard"), 16,5 ("enhanced") en de 22 kwh ("duo") laadversie) en zij die de MX wat volgden weten dat de 75D geleverd werd met een 'standaard' lader van 11 en de MX 100D met een enhanced lader. Als je evenwel de bestelprocedure start voor een 75D, staat nu op die plek in de beschrijving van je samenstelling : "inclusief : Oplader voor extra hoog vermogen", wat suggereert dat nu ook bij de MX 75D minstens al de 16,5 versie aanwezig is !

Tot vorige week die affaire van de 'vergeten' trekhaak gezien, en nu dit. Iedereen gaat daardoor speculeren naar de redenen (tot zelfs het uitgebreid hebben over gewijzigde Europese homologatie toe), terwijl het meer en meer trekt op enkel een ondoordacht en inconsistent wijzigen van de Tesla website.

Ik vind dit onprofessioneel en bijzonder jammer voor zo een multinational, onze adoratie voor het product ten spijt.

Uiteraard is dit schitterend voor een forum zoals TMC, weer een ganse periode erbij van slapeloze nachten vol draadjes en discussies zonder dat iemand (zelfs Tesla personeel niet) nu precies weet hoe de vork nu weer in de steel zit.... vooraleer we op "Buy" drukken en tegen dat de auto in onze garage staat al minstens nog drie keer van versie/prijs veranderd is.
 
View attachment 239802 Eigenlijk staat er weer een typische Tesla-fout in de configurator. Men toont eerst een foto van de vlakke vloer van een 7-zitter met de tweede en de derde rij stoelen neergeklapt, en dan zie je bij de beschrijving van de 7-zitter dat ze stellen dat enkel de 3e rij neergeklapt wordt.
View attachment 239803


Ook nog zo een vreemde "Tesla-style" vaststelling : in de beschrijving in de configurator wordt geen gewag gemaakt zoals vroeger over de ingebouwde lader (ondertussen kennen we al de 11 ("standard"), 16,5 ("enhanced") en de 22 kwh ("duo") laadversie) en zij die de MX wat volgden weten dat de 75D geleverd werd met een 'standaard' lader van 11 en de MX 100D met een enhanced lader. Als je evenwel de bestelprocedure start voor een 75D, staat nu op die plek in de beschrijving van je samenstelling : "inclusief : Oplader voor extra hoog vermogen", wat suggereert dat nu ook bij de MX 75D minstens al de 16,5 versie aanwezig is !

Tot vorige week die affaire van de 'vergeten' trekhaak gezien, en nu dit. Iedereen gaat daardoor speculeren naar de redenen (tot zelfs het uitgebreid hebben over gewijzigde Europese homologatie toe), terwijl het meer en meer trekt op enkel een ondoordacht en inconsistent wijzigen van de Tesla website.

Ik vind dit onprofessioneel en bijzonder jammer voor zo een multinational, onze adoratie voor het product ten spijt.

Uiteraard is dit schitterend voor een forum zoals TMC, weer een ganse periode erbij van slapeloze nachten vol draadjes en discussies zonder dat iemand (zelfs Tesla personeel niet) nu precies weet hoe de vork nu weer in de steel zit.... vooraleer we op "Buy" drukken en tegen dat de auto in onze garage staat al minstens nog drie keer van versie/prijs veranderd is.

Ik heb weleens gemaild naar verkoop met opmerkingen. Dat werd netjes opgevangen. Ik kreeg zelfs een keer iemand aan telefoon die mij (wetende dat ik student ben) een proefrit aanbood. Was geweldig. Als ze het niet aanpassen zal ik van de week wel weer eens mailen :)
 
even de site taal aanpassen door het vlaggetje onderaan de site te switchen

Wat ik altijd check is de verschillende talen, waar het bij tesla helpt om even de americaanse versie te pakken.
op de US versie staat namenlijk wel 2nd and 3rd row folding, er is dus een stukje wat ontbreekt, hoewel klein snap ik je verwarring, maar het plaatje wat ze tonen klopt wel :)

Overigens werkt dit op vele sites en programmas zo, ik schakel vaak de US versie aan, simple om dat dit voor mij beter werkt, alleen even wel rekening houden met de locals zoals inch/charding rates etc :cool:
 
even de site taal aanpassen door het vlaggetje onderaan de site te switchen

Wat ik altijd check is de verschillende talen, waar het bij tesla helpt om even de americaanse versie te pakken.
op de US versie staat namenlijk wel 2nd and 3rd row folding, er is dus een stukje wat ontbreekt, hoewel klein snap ik je verwarring, maar het plaatje wat ze tonen klopt wel :)

Overigens werkt dit op vele sites en programmas zo, ik schakel vaak de US versie aan, simple om dat dit voor mij beter werkt, alleen even wel rekening houden met de locals zoals inch/charding rates etc :cool:

Ergens op dit forum las ik dat voor de 7seats versie in se EU de inklapbare 2e rij voorlopig nog niet leverbaar zou zijn.
 
@nico180 : idd, en hiermee bevestig je alleen maar mijn stelling.
Ben je wel 100% zeker dat dit zo is ? ;)

Je ziet al direct aan de reactie van @Jkr85 dat er geen 100% zekerheid is.

Voor +100K denk ik toch wel als consument het recht te hebben om te weten wat ik koop en niet te moeten uitgaan van veronderstellingen van derde partijen in plaats van de commerciële deal met de verkopende partij.

Uiteraard is de zalf zachter en de glimlach des te zoeter als nu en dan blijkt dat de correcties boven de beginverwachtingen van de koper uitdraaien.

Nog zo een Tesla-verhaal : nu leer is weggevallen, en vervangen door synthetische imitatie (however you call it), heb je bij de keuze van Interieur de optie 'Zwart' (waar vroeger Zwart Leder stond, met de normale meerprijs) en 'Zwart met verschillende effecten'. Nog steeds een verschil van 3500 euro (vroeger 3800 euro) maar ik "zie" enkel in de rendering op de website een bruine houtinleg ipv een soort van zwarte inleg (synthetisch of niet) en een photoshop oefening met schaduweffecten. Volgens mij exact dezelfde kwaliteit zetelbekleding (ik zeg wel kwaliteit - ik kom uit een ver verleden van meubelstoffen en textiel) tussen beide zwarte zeteluitvoeringen, maar geen kat die weet of al geopperd heeft wat het echte verschil tussen de twee opties is... en waarvoor men 3500 euro vraagt.
Idem dito voor de wijziging van de 'beige' kleur, die ook in tint gewijzigd is maar buiten een computerrendering hebben de Tesla stores zelfs geen kleurstaal om te tonen en te vergelijken.
 
@nico180 : idd, en hiermee bevestig je alleen maar mijn stelling.
Ben je wel 100% zeker dat dit zo is ? ;)

Je ziet al direct aan de reactie van @Jkr85 dat er geen 100% zekerheid is.

Voor +100K denk ik toch wel als consument het recht te hebben om te weten wat ik koop en niet te moeten uitgaan van veronderstellingen van derde partijen in plaats van de commerciële deal met de verkopende partij.

Uiteraard is de zalf zachter en de glimlach des te zoeter als nu en dan blijkt dat de correcties boven de beginverwachtingen van de koper uitdraaien.

Nog zo een Tesla-verhaal : nu leer is weggevallen, en vervangen door synthetische imitatie (however you call it), heb je bij de keuze van Interieur de optie 'Zwart' (waar vroeger Zwart Leder stond, met de normale meerprijs) en 'Zwart met verschillende effecten'. Nog steeds een verschil van 3500 euro (vroeger 3800 euro) maar ik "zie" enkel in de rendering op de website een bruine houtinleg ipv een soort van zwarte inleg (synthetisch of niet) en een photoshop oefening met schaduweffecten. Volgens mij exact dezelfde kwaliteit zetelbekleding (ik zeg wel kwaliteit - ik kom uit een ver verleden van meubelstoffen en textiel) tussen beide zwarte zeteluitvoeringen, maar geen kat die weet of al geopperd heeft wat het echte verschil tussen de twee opties is... en waarvoor men 3500 euro vraagt.
Idem dito voor de wijziging van de 'beige' kleur, die ook in tint gewijzigd is maar buiten een computerrendering hebben de Tesla stores zelfs geen kleurstaal om te tonen en te vergelijken.
Voor mij de reden om voor de goedkoopste optie te gaan. Is ook nog de enige manier nu om alles (inclusief de trims) geheel in zwart te krijgen. Hou je € 3.500,- over om als de kwaliteit van de bekleding je tegenvalt als de wagen te voorzien van een koeienhuidje met de stiksels precies zoals je het zelf wil hebben.
 
Is de coinfigurator kapot ofzo? De P100D heeft geen optie meer voor premium pakket en de luxe bekleding heet geen meerprijs, maar de prijs is wel hetzelfde als toen ik gisteren keek en deze opties had gekozen. Zouden ze de P100D versie inclusief premium pakket gaan maken en hebben ze de tekst nog niet aangepast?
 
Is de coinfigurator kapot ofzo? De P100D heeft geen optie meer voor premium pakket en de luxe bekleding heet geen meerprijs, maar de prijs is wel hetzelfde als toen ik gisteren keek en deze opties had gekozen. Zouden ze de P100D versie inclusief premium pakket gaan maken en hebben ze de tekst nog niet aangepast?
Volgens eerdere berichten is de P nu incl. premium, dus de facto prijsverlaging.

De prijzen van de S & X zijn alweer aangepast deze nacht, en deze keer in de goede richting.

De P versies hebben nu standaard het Premium interieur EN het Premium package en dat voor dezelfde prijs. Het wordt wel echt eenvoudig om een P te kiezen, alleen nog de zetelconfiguratie kiezen en al dan niet Autopilot aanklikken. De rest is standaard.
De X is blijkbaar $3000 goedkoper geworden, en alle D versies van de S zijn ook wat goedkoper (in de US dan toch, geen idee hoeveel het minder is bij ons).

En wat met de lopende bestellingen? Er zijn hier zeker mensen die een bestelling lopen hebben en nu een kortingske zullen verwachten. Pech voor diegene die gisteren zijn auto in ontvangst nam.


Wel altijd en elke dag alle berichten herlezen hoor!! :D
 
Het verschil bij een MX tussen een 6 zitter en 7 zit config is € 2900,-........de 7 zit is goedkoper dan de 6 zit! Waarbij de 7 zits altijd de meest prijzige is geweest! Zelfde auto, 1 stoel minder + € 2900 euro.......

Er is zelfs geen verschil meer tussen een 6 zits met of zonder midden console......


Vermoedelijk is dit het einde van de 6 zit config (algemene verlaging productiekosten), deze staat ook niet meer op de pagina van de X weergegeven, terwijl dit juist de opstelling was waarmee Tesla de X graag voorstelde.
 
Volgens eerdere berichten is de P nu incl. premium, dus de facto prijsverlaging.


Wel altijd en elke dag alle berichten herlezen hoor!! :D

Ik had alle berichten ook gelezen maar ik lees toch echt op de website alleen verwarmde voorstoelen en niets over het hoge kwaliteit audio systeem. Vandaar mijn vraag of de tekst mogelijk vergeten is aan te passen...


-update-

..... Staat er nu wel inneens bij...
 
Last edited:
Is de coinfigurator kapot ofzo? De P100D heeft geen optie meer voor premium pakket en de luxe bekleding heet geen meerprijs, maar de prijs is wel hetzelfde als toen ik gisteren keek en deze opties had gekozen. Zouden ze de P100D versie inclusief premium pakket gaan maken en hebben ze de tekst nog niet aangepast?

Ik denk dat er een caching probleem is met de configurator/webbrowser. Sinds enige tijd wordt de config gecached als je met de configurator speelt. Heb even een andere browser geopend, en voila, opnieuw 3500 EUR extra ;-)
 
Al gemerkt dat sedert vannacht de configuratie van de Financial Lease serieus is aangepast ?
In essentie komt het erop neer dat het afkoopbedrag op einde leasing zeer serieus werd opgetrokken, waardoor de maandelijkse aflossingen zeer sterk worden verlicht. Lijkt me een voorstel die veel potentiële kopers zal aantrekken. Zonder financieel of automobiel expert te zijn, kan ik hieruit concluderen dat Tesla er alle vertrouwen in heeft dat de tweedehandsmarkt bereid is nog ongewoon hoge prijzen te betalen voor einde-leasing-wagens van Tesla en/of marges hoog genoeg zijn om eventueel verkoopverlies te absorberen.
Mooie zet.
Er zullen meer Tesla wagens verkocht worden aan het hogere middenklasse segment, wel wetende dat die kopers nu al a priori beslissen dat ze de wagen na leasing niet gaan houden. Dus : op termijn ook veel meer Tesla's van het topsegment op de weg. Kort door de bocht : de helft van de autowaarde vergoed uit de leasing en erna de andere helft van de waarde door de tweedehandskopers in een tweede leven.