Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom stuurt er niemand met een hand open op het stuur?
Omdat je dan maar de helft grip hebt. 2 handen > 1 hand.

Als je dan zoals gaat sturen zoals de figuur in het filmpje, heb je nog minder grip want bij rechtdoor rijden is de hefboom-werking van de arm quasi weg, en bij het draaien is de grip quasi helemaal verdwenen.

Dit gaat goed genoeg met een auto met stuurbekrachtiging en zolang je geen gekke dingen moet doen. Zonder stuurbekrachtiging gaat dit nauwelijks lukken, en bij een onverwachte situatie zoals het wegdek dat een slag geeft tegen je wielen, verlies je grip en gaat de auto lekker zelf sturen.

Let ook op hoe ie vooruit leunt om zijn hand boven op het stuur te houden. Hij verliest bijgevolg nog eens extra contactpunten met de autostoel om stabiel en kordaat te sturen. Waar een goeie chauffeur in z'n zetel zit en enkel het contact tussen rugleuning en stuur flexibel is (door de armen), zit deze heer vooruit in zijn stoel, waardoor er tussen contactpunt de zetel en het stuur een ketting van flexibele contacten zitten, die elk kracht moeten compenseren als ie toch aan het stuur moet gaan draaien.
 
Elke keer naar dat scherm moeten grijpen als ik wil schakelen
Dacht dat schakelen automatisch zou gebeuren (predictif). Je moet alleen naar het scherm grijpen als de inschatting van de wagen verkeerd is. Als je vooruit op je oprit staat, dan weet de wagen dat als je de rem induwt dat hij achteruit mag schakelen. Idem bij dwarsparkeren. Bij langsparkeren is het ingewikkelder, zeker als je meermaals vooruit en achteruit moet, maar ook dat is voorspelbaar. De wagen rijdt achteruit zo lang als hij achteruit kan en er nog geen plaats genoeg is om vooruit uit te draaien. Als er geen plaats meer is achter de wagen, dan schakelt hij vooruit tot er geen plaats meer is en herhaalt dit proces tot je kan uitrijden.
 
Als je dan zoals gaat sturen zoals de figuur in het filmpje, heb je nog minder grip want bij rechtdoor rijden is de hefboom-werking van de arm quasi weg, en bij het draaien is de grip quasi helemaal verdwenen.
Ik heb het specifiek ook over full lock situaties als bij parkeren. Als je voldoende kracht in je bovenlichaam hebt kom je ook helemaal niet uit je stoel maar druk je jezelf erin vast.

N=1, maar ik heb nog nooit de grip verloren met deze techniek en als mijn volgende auto een Yoke stuur heeft ben ik blij dat ik die techniek beheers.
 
Ik heb het specifiek ook over full lock situaties als bij parkeren. Als je voldoende kracht in je bovenlichaam hebt kom je ook helemaal niet uit je stoel maar druk je jezelf erin vast.

N=1, maar ik heb nog nooit de grip verloren met deze techniek en als mijn volgende auto een Yoke stuur heeft ben ik blij dat ik die techniek beheers.
In parkeren zal het niet zo uitmaken, tot je een borduur ofzo raakt en dan riskeer je dat het stuur wegslaat.

Er zal niemand met kennis van zake zijn die dergelijk stuurgedrag als correct zal bestempelen. Maar ook toegeven: ook de beste rally-rijders rijden wel eens met 1 hand aan het stuur relax naar huis.
 
De reviews beginnen binnen te lopen.


49F2425D-1276-47F2-B97D-7885B60B3B30.jpeg
3D7A2F36-C2ED-45E0-9DDA-31EA1567A28C.jpeg
 
Ik heb het specifiek ook over full lock situaties als bij parkeren. Als je voldoende kracht in je bovenlichaam hebt kom je ook helemaal niet uit je stoel maar druk je jezelf erin vast.

N=1, maar ik heb nog nooit de grip verloren met deze techniek en als mijn volgende auto een Yoke stuur heeft ben ik blij dat ik die techniek beheers.
Volgens mij is de belangrijkste reden dat met 1 hand rijden in 99% van de gevallen prima te doen is. Maar als je ineens onverwacht moet uitwijken, bijvoorbeeld een overstekend kind, onverwachte rembeweging van de voorganger op de snelweg etc, dan verlies je altijd controle. We zien de F1 bestuurders ook niet met 1 handje rijden, zij moeten continue snelle acute bewegingen maken. En dan is 1 hand zo op het stuur echt kansloos.
 
De reviews beginnen binnen te lopen.


View attachment 674321View attachment 674322
There you go...

Je ziet: iets dat er maar zo-zo uitziet op papier blijkt in de praktijk misschien best wel nog ok te zijn.

Iets wat ik al eerder heb gehad: "Haha wie koopt er nu een Tesla om dan om de 300km te moeten laden? Sukkels! Ben dan toch beter af met mijn diesel broem broem kuch kuch toch wel traag veel lawaai" naar "Waw. Dit is echt wel super om mee te rijden".
 
Misschien bedoelt jpvdheijn een andere formule 1 auto. De snelste tijden bij de presentatie lagen ook nog wat hoger

View attachment 672156

MotorTrend review:


0-60mph 1,98s op geprepareerde ondergrond, 2,28s op gewoon asfalt volgens Vbox.
@BMW740iL bent u nu overstag? Sneller als een formule 1 auto 😉
 
De Yoke:


Ik zie geen probleem met de yoke, en aanzienlijke voordelen in combinatie met autopilot.

De yoke in vliegtuigen wordt bv voornamelijk met 1 hand bediend, en door de brede onderkant van de Tesla yoke kan je dus comfortabel met 1 hand het stuur vasthouden terwijl autopilot rijdt. Loopt er toch iets mis, kan je onmiddellijk overnemen, en met 2 handen sturen dwingt je dan in 3-en-9 wat de optimale positie is bij het sturen.

Het mogelijke nadeel bij inparkeren lijkt me miniem. Nu al neem ik zelden de bovenkant van het stuur vast bij meer dan 90º in elke kant draaien, want dan komt de onderkant van het stuur naar boven. Het dwingt je daarbij om je kracht te duwen aan de onderkant van het stuur, ipv te trekken aan de bovenkant, wat weeral accurater en beter is.