Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zat vorige week ff in de configurator te kijken en zag tot mijn zeer grote schrik dat het schuif/kanteldak niet meer leverbaar is! 😳
Ik heb de pest aan climatecontrol met die luchtuitdrogende klotetairco dus die staat altijd uit, tenzij het bloedheet is óf om te ontwasemen. In een heel jaar is dat dus niet vaak. Dat dak staat dus de helft van het jaar vaak open. Heerlijk. Frisse lucht zonder het gewapper van open ramen. Het ontbreken van stengels aan de stuurkolom vond ik al vervelend genoeg en nou ook dit nog. Pffffffff......
 
  • Like
Reactions: Nowyony
Precies dit. Allemaal spiergeheugen, training en gewenning.

Wie stampt er na een tijdje in een automaat nog op de rem in een ontkoppelingsreflex?

Wissen en overschrijven die schijf 😁
Klopt. Toen ik weer in de Model 3 reed probeerde ik te schakelen op het scherm. Het went heel snel. Is het beter? Niet perse. Is er aan te wennen? Ja zeker. Hadden al deze wijzingen perse gehoeven? Nee, naar mijn mening niet. Maar goed het is en blijft Tesla, dus het hoort er een beetje bij.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
1674465624134.png

Zojuist zijn de levertijden voor nieuwe orders MXP van Jan-Maart naar April - Juni gegaan :).

🤞dat de preorders niet hetzelfde lot ondergaan.
 
De verwachte prijsverlaging van de S/X is er helaas nog niet van gekomen. Ik zit toch iedere dag te kijken of die wordt doorgevoerd. Ik vind de huidige prijs van de Long range (dual motor) X eigenlijk zo'n € 15.000 - € 20.000 te hoog. Ik ben ook aan het kijken bij de (volgens mij vergelijkbare) Volvo EX 90. Die kost in de (erg complete) basis € 102.500. Dan moet je nog kijken naar de verschillende opties. De Volvo is standaard al een zevenzitter en er wordt ook geen meerprijs gerekend voor een licht interieur. Alleen heeft de Volvo standaard geen trekhaak. Verder zijn de auto's volgens mij gelijkwaardig aan elkaar en erg compleet. De Volvo heeft een groter accupakket maar is iets onzuiniger zodat de WLTP range nagenoeg gelijk is (585 km voor de Volvo en 576 km voor de Tesla). Met dat in het achterhoofd is naar mijn mening de Tesla zo'n 15 - 20.000 Euro te duur. Een Mercedes EQS SUV is zelfs goedkoper dan de Tesla. Maar die is in de basis minder compleet uitgerust. Zelfs t.o.v. de eigen tesla Model Y is de Model X meer dan twee keer zo duur (als de X precies twee keer zo duur zou zijn als een Y bestel ik vandaag nog een Model X). Ik ben dus in afwachting van de prijsverlaging van de S/X om mijn bijna 5 jaar oude Model X te vervangen. Als Tesla in Nederland verzuimd om de prijzen te verlagen zal ik (en ik ben bang velen met mij) toch gaan omkijken naar een alternatief.
 
Herkenbaar verhaal.. Op sommige punten 😁

Probleem van de Volvo is de levertijd. Volgens mij wordt dat sowieso 2024. De nieuwe MX zou ik graag willen, maar kan ik rationeel niet verantwoorden. Als de MS idd wat zakt wordt die het. Blijft wel dat een MY op het moment het best te verantwoorden is (maarja, emotie...).

Gelukkig hoeft er pas op 1 okt dit jaar een vervanger te zijn. Dan is de huidige MX 5 jaar oud en gaat ie er hoe dan ook uit.
 
Verder zijn de auto's volgens mij gelijkwaardig aan elkaar en erg compleet.

Hmm, de Volvo weegt maar liefst 500 kg meer dan de X en is kleiner qua afmetingen en binnenruimte.

In principe zou je met zeven personen aan boord al een groot rijbewijs nodig hebben 😅

Het accupakket is een slag groter wat voor de efficiëntie geen goed teken is als ze even ver komen.
 
De verwachte prijsverlaging van de S/X is er helaas nog niet van gekomen. Ik zit toch iedere dag te kijken of die wordt doorgevoerd. Ik vind de huidige prijs van de Long range (dual motor) X eigenlijk zo'n € 15.000 - € 20.000 te hoog. Ik ben ook aan het kijken bij de (volgens mij vergelijkbare) Volvo EX 90. Die kost in de (erg complete) basis € 102.500. Dan moet je nog kijken naar de verschillende opties. De Volvo is standaard al een zevenzitter en er wordt ook geen meerprijs gerekend voor een licht interieur. Alleen heeft de Volvo standaard geen trekhaak. Verder zijn de auto's volgens mij gelijkwaardig aan elkaar en erg compleet. De Volvo heeft een groter accupakket maar is iets onzuiniger zodat de WLTP range nagenoeg gelijk is (585 km voor de Volvo en 576 km voor de Tesla). Met dat in het achterhoofd is naar mijn mening de Tesla zo'n 15 - 20.000 Euro te duur. Een Mercedes EQS SUV is zelfs goedkoper dan de Tesla. Maar die is in de basis minder compleet uitgerust. Zelfs t.o.v. de eigen tesla Model Y is de Model X meer dan twee keer zo duur (als de X precies twee keer zo duur zou zijn als een Y bestel ik vandaag nog een Model X). Ik ben dus in afwachting van de prijsverlaging van de S/X om mijn bijna 5 jaar oude Model X te vervangen. Als Tesla in Nederland verzuimd om de prijzen te verlagen zal ik (en ik ben bang velen met mij) toch gaan omkijken naar een alternatief.
Verwachte prijsverlaging? Heeft deze in het buitenland dan al plaatsgevonden?
 
Het gaat niet over stuurhouding, of zicht, of hoe makkelijk/moeilijk een rotonde op de openbare weg te nemen valt.

Een yoke (in het geval van Tesla, waar geen steer by wire aanwezig is) introduceert een extra risico in (nood)situaties - het mis kunnen grijpen van je stuur wanneer het echt nodig is.

Mocht je twijfelen - rij met je yoke eens een dagje mee met een rijvaardigheidstraining.
De rijvaardigheidstrainingen die ik heb gevolgd leerden je om net niet het stuur te lossen in noodsituaties 😜

En als je dan toch full lock moet sturen, leert BMW je deze techniek aan:


Bovenste helft van het stuur neem je nooit vast.
 
  • Like
Reactions: Tazmanian
De rijvaardigheidstrainingen die ik heb gevolgd leerden je om net niet het stuur te lossen in noodsituaties 😜

En als je dan toch full lock moet sturen, leert BMW je deze techniek aan:


Bovenste helft van het stuur neem je nooit vast.
En dat is precies de techniek die moeilijker gemaakt wordt met een yoke, in (uitzonderlijke) noodsituaties waar je het stuur 2-3x zo snel beweegt terwijl je de dood op je af ziet komen uit je raam.

Anyway, hou vooral vol. Hoop dat je het, zowel met als zonder yoke, nooit in praktijk zal mee hoeft te maken 🙏
 
  • Like
Reactions: watt and DVR-MYP
En dat is precies de techniek die moeilijker gemaakt wordt met een yoke, in (uitzonderlijke) noodsituaties waar je het stuur 2-3x zo snel beweegt terwijl je de dood op je af ziet komen uit je raam.

Anyway, hou vooral vol. Hoop dat je het, zowel met als zonder yoke, nooit in praktijk zal mee hoeft te maken 🙏
Met een juiste stuurtechniek grijp je nooit de bovenkant van het stuur (zie filmpje) dus hoeft de yoke geen probleem te zijn.

Het filmpje is natuurlijk traag, zodat je ziet wat er gebeurt. Ik heb zitten driften met die stuurtechniek dus het loopt wel snor ermee. Ik denk dat de meeste rijvaardigheidscursussen die verder gaan dan handjes op 9 en 3 dergelijke stuurtechniek aanleren, en dus op zich geen probleem zien met de yoke. Als je bij een rijvaardigheidscentrum bent geweest waar ze het stuur door de handen laten glijden, heb je met amateurs te doen. Punt is namelijk dat je met je ogen dicht altijd moet weten waar je stuur naartoe wijst, en dat gaat niet door het stuur door je handen te laten glijden of lukraak in een noodsituatie te grijpen.
 
Mag ik jullie vragen waar jullie de Model X/S ondergebracht hebben wat betreft de lease?
Gezien de nogal hoge aanschafprijs van de model X plaid, en daarmee hoge bijtelling, was ik van plan om de auto privé te financieren via Findio. Echter nadat ik de bestelling geplaatst heb, kom ik erachter dat Findio financiert tot 100K. De plaid is 159K zoals ik hem wil hebben. In de Tesla berekening zou ik met 30K aanbetalen best een redelijk maandbedrag hebben, echter nu begrijp ik dat ik 59K moet aanbetalen om überhaupt in aanmerking te komen voor de financiering. Ander optie zou toch financial lease zijn en dan toch de bijtelling pakken :(

Ik ben dus op zoek naar andere opties. Heeft iemand wellicht wat tips of adviezen? Dank alvast.