Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Ik snap even iets niet. Jullie Belgen zeggen toch geen rotonde maar ‘Rondpunt’?
klopt, maar we passen ons graag aan zodat jullie het ook verstaan.
Normaal moest de tekst van Wooter als volgt zijn:
In Belgen ga de nooit links pinken om op 't rond punt te blijven. da zien ik in Holland wel ies doen. 't ziet er even onnozel uit as Fransmannen die op 't links vak ulder pinkers naar links aan laten. ;)
 
klopt, maar we passen ons graag aan zodat jullie het ook verstaan.
Normaal moest de tekst van Wooter als volgt zijn:
In Belgen ga de nooit links pinken om op 't rond punt te blijven. da zien ik in Holland wel ies doen. 't ziet er even onnozel uit as Fransmannen die op 't links vak ulder pinkers naar links aan laten. ;)
Hahaha! Geweldig! Ik keek vroeger altijd zo graag naar KetNet, vond de Vlaamse TV altijd extra leuk door het accent. Samson en Gert, ik ben hun grootste fan!

Excuus voor deze off-topic maar dit bericht moest ik even kwijt.
 

en binnen 24h 500+ commentaren die het met Teslabjorn eens zijn …

@mikeraphone785 14 hours ago
The yoke is a perfect example of a a "solution" to a question no one was asking, and a problem that didn't exist.
Denk dat het commentaar ivm richting aangeven bij rotonde juist is. Aangezien het resultaat ronde stuur nog steeds geen armen hebben blijft het probleem van de yoke nog steeds aanwezig....
 

en binnen 24h 500+ commentaren die het met Teslabjorn eens zijn …

@mikeraphone785 14 hours ago
The yoke is a perfect example of a a "solution" to a question no one was asking, and a problem that didn't exist.
In de beginjaren had ik veer respect voor TB, maar de laatste jaren kan hij af en toe wel een "stukske zeveren" ook.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
In de beginjaren had ik veer respect voor TB, maar de laatste jaren kan hij af en toe wel een "stukske zeveren" ook.
Het is idd een hele hoop 'gezever' maar... Ik heb nu een Model X in bestelling en twijfel toch nog erg over de gemaakte keuze. ik heb de Yoke besteld. @Xfrank Frank, ik hecht waarde aan jouw mening. Nu na de eerste maanden rijden met Yoke, wat zeg je: Yoke heeft meerwaarde? Is alleen een kwestie van wennen? Tocht beter de configuratie aanpassen naar een rond stuur?
 
Het enige probleem is het vinden van de richtingaanwijzer bij het verlaten van een kleine rotonde. Bij een grote rotonde is er minder een probleem omdat je meer tijd hebt en het stuur niet zo snel van rechts naar links en terug moet. Dit probleem los je niet op met het ronde stuur te nemen.
Het puur sturen met de Yoke is even wennen maar is aangenaam. Best is om met 1 hand een bocht te nemen ipv met beide handen aan de Yoke. Je duwt de Yoke rond vanuit een bovenhoek of onder hoek die je veel stabieler in de hand hebt dan een rond stuur met 1 hand.
Verder heb je het stuur bijna altijd op een betere manier vast dan een rond stuur. Waarbij dikwijls met één hand onderaan op bovenop het stuur gereden wordt.
Verder is er het fantastische vrije zicht op de display en de weg. En de knappe futuristische uitstraling.
Als ik nu de keuze moest maken, ga ik terug voor de Yoke. Maar graag op termijn een oplossing voor de knipperlichten. Mij lijkt het niet moeilijk om ervoor te zorgen dat deze vanzelf aan gaan als de navigatie wordt gevolgd.

met het naar boven of beneden swipen als drive selector heb ik totaal geen probleem. bij mij staat de functie aan dat hij zelf die keuze mag maken en dat doet hij zeer goed.
 
Last edited:
Ik denk dat het na een tijdje aanpassen wel OK is, maar aangezien we al jaren met een rond stuur rijden het een heel grote aanpassing is. bijvoorbeeld al draaiend aan het stuur je pinker meenemen, het zit gewoon ingebakken bij mij. Met die Yoke moet je dat terug echt in programmeren in je hersenen en/of geheugen.
 
Ik denk dat het na een tijdje aanpassen wel OK is, maar aangezien we al jaren met een rond stuur rijden het een heel grote aanpassing is. bijvoorbeeld al draaiend aan het stuur je pinker meenemen, het zit gewoon ingebakken bij mij. Met die Yoke moet je dat terug echt in programmeren in je hersenen en/of geheugen.
De yoke is op zich dan ook niet het probleem, maar het feit dat we de pook links van het stuur gewoon zijn en we ons moeten aanpassen.

Zet m'n dochter van 13 achter het stuur en die moet zoeken hoe bij een klassieke auto de richtingsaanwijzers aan zetten.

Ik had enkele weken geleden een vervangwagen, en daar duurde het ook even voor ik door had hoe de ruitenwissers werkten. Ik reed deze week door de keuring, en moest zelf de dimlichten, grootlichten, knipperlichten en mistlichten activeren op onze Model 3. Knipperlichten kon ik nog doen, de dim/grootlichten en mistlichten waren toch even zoeken...
 
Zonet tijdens het wachten bij een servicebeurt even een Model S LR kunnen testrijden omdat ik wel erg benieuwd was naar de rijervaring met de Yoke.

Eerste indruk: instant sportgevoel en een "clean" overzicht op het dashboard, wat het totaalplaatje wel een futuristische look geeft die ik wel kan waarderen. Uiteraard is het wennen als je van een rond stuur komt. Maar wat eigenlijk het meest wennen is, is niet zozeer de vorm van het stuur maar eerder het ontbreken van de hendels. Met andere woorden; je knipperlicht makkelijker vinden bij het nemen van een rond punt los je niet op door een nieuwe S/X te bestellen met een rond stuur. De andere functies gebruiken via de knopjes vragen ook wat aanpassing, maar die aanpassing is te verwaarlozen lijkt me. Ook de gear selection op het scherm raak je snel gewend.

Conclusie: voor de enthousiasteling die wel van vernieuwing houdt en graag die extra sportieve/futuristische rijervaring wil beleven, ga voor de Yoke. Ben je eerder traditioneel ingesteld en kies je voor maximaal comfort, dan zou ik zeggen: ga voor een rond stuur.