Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S60D

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag de knoop doorgehakt en mijn order "confirmed" naar Tesla. Ga voor een Model S60D, na ontzettend véél uren leeswerk op dit forum en ontelbare uren Bjorn Nyland én andere Tesla filmpjes op youtube.

Titanium metallic, beige lederen interieur met zwarte hemel, pano dak, autopilot en mat obeche inleg.

Het meeste verzet kwam van mijn vrouw en kroost die zich hardnekkig bleven verzetten en mij (subtiel) naar het alternatief ,XC90 T8, wilden drukken. Maar als zaakvoerder van een eco-minded bedrijf heb ik mijn wil doorgedreven. Hopend dat een boemerang effect uitblijft...

Waarom 60D? Mijn dagelijkse commute is niet zo ver maar wil wel jaarlijks op skivakantie in Oostenrijk en minstens 1x per jaar naar zuid Frankrijk. Moest het niet lukken in deze config dan upgraden we naar de 75kW. Dus interesting times...
 
Enige weken terug een kale S 60 besteld met alleen de AP als extra. Leek mij de meest rationele keuze. 250/300km rijden vraagt daarna toch om een pauze. De 60kWh batterij kun je voor 100% benutten. En het lijkt erop dat de S update de nieuwe AP-hardware heeft.
Wat is je levertijd?
 
Levertijd staat nu nog op een schrikwekkende feb-march 2017 maar ik vermoed dat deze nog wel bijgesteld gaat worden.

X60D was geen alternatief wegens te graag op skivakantie met dakkoffer/sk rack (dat moet ik nog bekijken)

Nog 1 optie vergeten te vermelden, upgrade interior. Toen was mijn geld (lang) op ;-)
 
Titanium metallic, beige lederen interieur met zwarte hemel, pano dak, autopilot en mat obeche inleg.

Top ! Heb de mijne een weekje geleden besteld en muv de inleg (bij mij koolstofvezel) een identieke configuratie samengesteld.
Gisteren stond er voor het eerst een leverdatum op : eind november-begin december. Zal dan voor jou wellicht ook zo iets zijn
(ga dat wel in de gaten houden ;))
 
Top ! Heb de mijne een weekje geleden besteld en muv de inleg (bij mij koolstofvezel) een identieke configuratie samengesteld.
Gisteren stond er voor het eerst een leverdatum op : eind november-begin december. Zal dan voor jou wellicht ook zo iets zijn
(ga dat wel in de gaten houden ;))

Dus jij ook een 60? Carbon was geen optie want eerst van de eerste dingen waar ik aan verslingerd was...mat obeche.
 
Mooi om te zien dat terwijl de "buitenwereld" nog steeds hamert op een steeds grotere range (minimaal 500 of 600 km) voordat een EV overwogen kan worden zie je bij de ervaringsdeskundigen dat er een trend is naar een compactere batterij met wel iets kleinere range maar substantieel lagere prijs. Ik ben ook van 85 naar 70 gegaan en zou geen enkele moeite hebben met een X60D. Gewoon omdat de praktijk uitwijst dat de keren dat je ervaart dat een grotere batterij handig zou zijn op de vingers van één hand te tellen zijn en dat los je dan op door even naar een SuC (om desnoods) te rijden.

En uiteindelijk blijven we boven de door Elon genoemde 200 mijl als minimum range voor bredere acceptatie van een EV.

Veel plezier met de S!
 
@Hans Noordsij als diezelfde fabrikanten niets doen aan reisladen dan kan ik me best voorstellen dat je een grotere accu gaat inbouwen :)

Tja, maar eerlijk gezegd denk ik dat de toekomstige EV's niet meer van de oude fabrikanten gaan komen maar van startup's die verspreid over de wereld, al dan niet met hulp van Tesla en niet gehinderd door de ingebakken handicaps van de oude fabrikanten de zaak gaan overnemen voordat er een fatsoenlijke EV echt gepresenteerd wordt (dus meer dan Powerpoint) door de oude fabrikanten. En die hebben niet de aversie tegen het bestaande SuC netwerk. Maar dat is mijn mening.
 
Om te beginnen, proficiat.

Wat ik melf trouwens af vraag is wat het betekend voor de bijtelling als je AP, 75kWh en andere achteraf te activeren opties niet af fabriek afneemt, maar bijvoorbeeld 1 maand na levering activeert. Voor nu niet relevant maar over een paar jaar (of misschien zelfs al na de komende verkiezingen) wel.

Als je straks 20k of 30k later kan activeren, scheelt dat bizar. Ik zou zelf in 2020 een upgrade wel zien zitten van een Tesla model s/x 20, naar een model s/x p100d(l). Dual, P uitvoering, batterij capaciteit (eventueel met omwisseling batterij), AP, dubbele Charger, allemaal achteraf te activeren.

ook voor de model III zou het een reëel business model kunnen zijn. Niet alleen vanuit bijtelling perspectief voor de gebruiker. Ook voor Tesla. Klanten kunnen upgraden wanneer ze weer geld voor opties over hebben.
 
Om te beginnen, proficiat.

Wat ik melf trouwens af vraag is wat het betekend voor de bijtelling als je AP, 75kWh en andere achteraf te activeren opties niet af fabriek afneemt, maar bijvoorbeeld 1 maand na levering activeert. Voor nu niet relevant maar over een paar jaar (of misschien zelfs al na de komende verkiezingen) wel.

Als je straks 20k of 30k later kan activeren, scheelt dat bizar. Ik zou zelf in 2020 een upgrade wel zien zitten van een Tesla model s/x 20, naar een model s/x p100d(l). Dual, P uitvoering, batterij capaciteit (eventueel met omwisseling batterij), AP, dubbele Charger, allemaal achteraf te activeren.

ook voor de model III zou het een reëel business model kunnen zijn. Niet alleen vanuit bijtelling perspectief voor de gebruiker. Ook voor Tesla. Klanten kunnen upgraden wanneer ze weer geld voor opties over hebben.

Naar wat ik begrepen heb wordt na de upgrade een nieuwe DOC afgeleverd waarop staat dat het een 75D is. Dus moet je de meerprijs ook gaan verrekenen in je VAA (of bijtelling in NL)

Maar ik hoop stilletjes dat na een succesvolle launch van de Model 3 Tesla wat coulanter gaat zijn in de upgradeprijs van 60->75kW.
 
  • Informative
Reactions: Keezje
Mooi om te zien dat terwijl de "buitenwereld" nog steeds hamert op een steeds grotere range (minimaal 500 of 600 km) voordat een EV overwogen kan worden zie je bij de ervaringsdeskundigen dat er een trend is naar een compactere batterij met wel iets kleinere range maar substantieel lagere prijs. Ik ben ook van 85 naar 70 gegaan en zou geen enkele moeite hebben met een X60D. Gewoon omdat de praktijk uitwijst dat de keren dat je ervaart dat een grotere batterij handig zou zijn op de vingers van één hand te tellen zijn en dat los je dan op door even naar een SuC (om desnoods) te rijden.
Ik herken dat hier ook wel. Inmiddels ben ik best ervaren met elektrisch rijden en zou ik zelfs een Nissan Leaf 30 kWh nog wel overwegen (zeker gezien overal Fastned stations zijn in Nederland tegenwoordig), alleen het concept (geen updates, geen spannende features als autopilot, geen 'familie' gevoel) en het exterieur trekken mij niet zo.

@PasVol heel veel plezier met de mooie Model S. Ik weet zeker dat je er veel plezier mee gaat hebben en de 60 kWh echt geen probleem gaat zijn! Nu nog even het gezin bewijzen dat het ook echt geen probleem is :)
 
  • Like
Reactions: PasVol
Ben het niet helemaal eens vwb de capaciteit. Net weer terug van een trapje naar Hamburg. Ik kom zelden aan met een grote rest lading in de accu. Als t moet kan t wel maar t is toch prettig dat ik gisteren maar 1 stop in Emsburen heb hoeven maken en toch een prettig tempo aan heb kunnen houden.
 
Ik heb begin juli een S60 besteld en deze wordt waarschijnlijk geleverd tussen 20 en 30 september.

Dit jaar heb ik geen enkele keer 300 km of meer op een dag gereden, een S60 moet dus voldoende zijn. Alleen heb ik wat schrik indien ik toch eens door Europa zou rijden om niet tot aan de Sucs te geraken.

Als oplaadpunt las ik op documentatie van Tesla zelf dat monofase met 230v en 32amp met Mennekes stekker voldoende is om 40km/uur te laden. Voor nog geen 50 euro was dit bij me thuis geïnstalleerd. Nu nog hopen dat het werkt, want gezien veel forumtopics ben ik hier toch wat wantrouwig aan.
Gelukkig woon ik op goeie 10min van de Suc in Gent, waardoor in noodgeval een snelle oplading toch vlakbij is.
 
  • Like
Reactions: DriesM