Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S60D

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb begin juli een S60 besteld en deze wordt waarschijnlijk geleverd tussen 20 en 30 september.

Dit jaar heb ik geen enkele keer 300 km of meer op een dag gereden, een S60 moet dus voldoende zijn. Alleen heb ik wat schrik indien ik toch eens door Europa zou rijden om niet tot aan de Sucs te geraken.
het probleem is dat je met de model S veel meer wil en gaat rijden. Mijn eerste was ook een 60 en we gingen vroeger nooit met de auto op vakantie. nu zijn we al 3 jaar, ieder verlengt weekend weg en rijd ik meer dan het dubbel aantal km.
vorig jaar een roadtrip naar Noorwegen met 10 Tesla's 5500km in 10 dagen
deze zomer een weekje naar Slowakije. 4000km in 8 dagen
volgende week roadtrip naar Zwitserland en Italië met 4 tesla's: 4300km in 10 dagen.

het klopt wel dat je met een 60 ook gemakkelijk van SuC naar SuC kan geraken. Alleen wordt het lastig als je een roadtrip gaat maken in een groep, waar de andere een grotere batterij hebben.
in ieder geval ga je er van genieten.

En mocht je zin hebben om al 10 dagen met een model S te rijden op de mooiste wegen van Zwitserland en Italië, er is nog een plaatje vrij op onze volgende roadtrip:). E-Mille Miglia 16-25 september 2016
 
Met een 60kWh zou je toch 250/300km kunnen rijden afhankelijk van de snelheid. Dit jaar enkele dagen meer dan 1000km gereden. Maar ook dan heb je toch wel rust nodig en is een kleine wandeling na een paar uur rijden geen overbodige luxe.
De laadtijd lijkt mij dan meer een issue dan de range. Het lijkt erop dat Tesla daarop inspeelt en de laadinfrastructuur al naar 145kW brengt.
Het maximum zinvolle lijkt laden op 175kW, ongeveer 850 km/uur is 300km in 20 minuten. Precies genoeg om lang door te rijden met af en toe een pauze.
 
Met een 60kWh zou je toch 250/300km kunnen rijden afhankelijk van de snelheid. Dit jaar enkele dagen meer dan 1000km gereden. Maar ook dan heb je toch wel rust nodig en is een kleine wandeling na een paar uur rijden geen overbodige luxe.
De laadtijd lijkt mij dan meer een issue dan de range. Het lijkt erop dat Tesla daarop inspeelt en de laadinfrastructuur al naar 145kW brengt.
Het maximum zinvolle lijkt laden op 175kW, ongeveer 850 km/uur is 300km in 20 minuten. Precies genoeg om lang door te rijden met af en toe een pauze.
Klopt dat t sterk afhankelijk is van je snelheid. Maar ook belading en temperatuur heeft behoorlijke invloed. Er zijn hier rijders die verder met hun 70 komen dan ik met m'n 90. Zal grotendeels aan de rijstijl liggen maar ik heb ook het vermoeden dat de 70, en 60 ook, veel zuiniger met hun energie omgaan.
 
Heb jij dit kunnen testen @shoot72 ? Zij die er verstand van hebben zeggen dat je met een enkele lader op 1 fase 32A kunt laden.
@HWS, Ja in augustus ben ik naar Schotland geweest waar ik bij verschillende hotels (DeC) gebruik heb gemaakt van laders die waren uitgerust met 1 fase 32A. Auto laadt dan toch maar met 1 fase 16A.

Drie fase is in de U.K. Geen gemeen goed. Kan natuurlijk zo zijn dat ik iets verkeerd doe ;).
 
het probleem is dat je met de model S veel meer wil en gaat rijden. Mijn eerste was ook een 60 en we gingen vroeger nooit met de auto op vakantie. nu zijn we al 3 jaar, ieder verlengt weekend weg en rijd ik meer dan het dubbel aantal km.
vorig jaar een roadtrip naar Noorwegen met 10 Tesla's 5500km in 10 dagen
deze zomer een weekje naar Slowakije. 4000km in 8 dagen
volgende week roadtrip naar Zwitserland en Italië met 4 tesla's: 4300km in 10 dagen.

het klopt wel dat je met een 60 ook gemakkelijk van SuC naar SuC kan geraken. Alleen wordt het lastig als je een roadtrip gaat maken in een groep, waar de andere een grotere batterij hebben.
in ieder geval ga je er van genieten.

En mocht je zin hebben om al 10 dagen met een model S te rijden op de mooiste wegen van Zwitserland en Italië, er is nog een plaatje vrij op onze volgende roadtrip:). E-Mille Miglia 16-25 september 2016
Gewoon een roadtrip maken met een 60 groep.
 
@HWS, Ja in augustus ben ik naar Schotland geweest waar ik bij verschillende hotels (DeC) gebruik heb gemaakt van laders die waren uitgerust met 1 fase 32A. Auto laadt dan toch maar met 1 fase 16A.

Drie fase is in de U.K. Geen gemeen goed. Kan natuurlijk zo zijn dat ik iets verkeerd doe ;).
Heb dit filmpje vandaag toevallig bekeken. Dat geeft een hoop informatie over te maximum laadsnelheden:
 
Ben het niet helemaal eens vwb de capaciteit. Net weer terug van een trapje naar Hamburg. Ik kom zelden aan met een grote rest lading in de accu. Als t moet kan t wel maar t is toch prettig dat ik gisteren maar 1 stop in Emsburen heb hoeven maken en toch een prettig tempo aan heb kunnen houden.

Klopt wat je zegt, maar als je de densiteit van de SuC bekijkt hoef je zelfs met een 60kW geen range anxiety meer te hebben. De reizen naar het zuiden en skioorden vergen dan idd wat meer oplaadtijd maar dan is het ook vakantie ;-)
 
Als oplaadpunt las ik op documentatie van Tesla zelf dat monofase met 230v en 32amp met Mennekes stekker voldoende is om 40km/uur te laden. Voor nog geen 50 euro was dit bij me thuis geïnstalleerd. Nu nog hopen dat het werkt, want gezien veel forumtopics ben ik hier toch wat wantrouwig aan.

No worries.
Het werkt !

Niet alles geloven wat er op internet staat.
(Maar dit is wel correct : met de blauwe stekkers kan je met een monolader aan 32a laden.)


Op een voorwaarde: je moet een neuter hebben en deze moet correct aangesloten zijn.
 
My 2 cents (but correct me if I'm wrong):
Met een standaard Mennekes kabel op een 1x32A aansluiting zal je met een single charger maar op 16A laden (3.7kw). Je hebt immers een monolader die max 16A per fase aan kan en de Mennekes kabel geeft L1, L2 en L3 1-op-1 door.
Met de UMC en de blauwe adapter zal je laden op 7.4kw, de adapter verdeelt het vermogen van L1 over de drie pinnen, 3x10.66A
European UMC adapter resistor coding
 
Last edited:
Ik twijfel of dit klopt, ik heb 1 interne lader van 3*16A, bij een paal die 1*32A levert kan ik maximaal 1*16A laden.


het klopt wel !
Met de blauwe stekker. op je Tesla-UMC !


Ik denk niet dat je de blauwe stekker hebt gebruikt.:(



Nogmaals : met de BLAUWE stekker op je Tesla-UMC thuis kan je aan 32A laden; monofaze. Ook met een monolader.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: tonvanboven