Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S60D

This site may earn commission on affiliate links.
Helder, UMC blauwe stekker werkt, echter een laad paal 1* 32A via mennekes krijg je dus max 1 * 16A, dat is in ieder geval wat ik zelf heb ondervonden.
We hebben het inderdaad oevr twee verschillende zaken.

De spraakverwarring komt door het gebruik van "Mennekes".

In de OP wordt met Mennekes een blauwe CEE 1P-32A stopcontact bedoelt. Mennekes is nu eenmaal het leidende merk in CEE-stekkers en stopcontacten.

Anderzijds was de firma Mennekes ook diegene die het type2 laden heeft ontwikkeld; zoals wij dat nu kennen.
En de merknaam is de soortnaam geworden.

Trouwens, ikzelf heb thuis ook een Mennekes. Een type2-laadstation dan, van Mennekes.;)




Maar de OP had het dus over het laden thuis, met de Tesla-UMC.

De discussie over het laden thuis, en de maximale snelheden die je met de Tesla-UMC kan bereiken, is hier helaas al te dikwijls langs gekomen; en vaak met verkeerde informatie.


Daarom, voor de laatste maal, beloofd !:cool:

* Met de Tesla-UMC kan je
- laden aan een huis-tuin-keuken stopcontact (Schuko) aan 1*230V, 13A - dat is 3KW - standaard meegeleverd bij de Tesla-UMC
- laden met de rode CEE stekker 3*380A, 16A aan 16A maximum, driefazig - dat is 11KW - standaard meegeleverd bij de Tesla-UMC
- laden met de blauwe CEE stekker 1*230A, 32A aan 32A maximum, monofazig - dat is 7,4 KW - optioneel meegeleverd bij de Tesla-UMC

Dit geldt zowel voor monoladers (11KW), duoladers(22KW) als de huidige "laders met extra groot vermogen" (16,5KW) .


<out>;)
 
  • Informative
Reactions: HWS and vdvoorde
Klopt wat je zegt, maar als je de densiteit van de SuC bekijkt hoef je zelfs met een 60kW geen range anxiety meer te hebben. De reizen naar het zuiden en skioorden vergen dan idd wat meer oplaadtijd maar dan is het ook vakantie ;-)
Het is bij trips natuurlijk zo dat je niet altijd de kortste route tussen SuCs pakt. Recent nog met 100% vertrokken en met 4% aangekomen (p85d) omdat ik rijden door de heuvels en scherpe bochten veel leuker vind dan snelweg. Zolang je met superchargers kan, is het prima. Alleen als je onderweg moet bijladen met 11 of 3,6 kw wordt het vervelend.
 
We hebben het inderdaad oevr twee verschillende zaken.

De spraakverwarring komt door het gebruik van "Mennekes".

In de OP wordt met Mennekes een blauwe CEE 1P-32A stopcontact bedoelt. Mennekes is nu eenmaal het leidende merk in CEE-stekkers en stopcontacten.

Anderzijds was de firma Mennekes ook diegene die het type2 laden heeft ontwikkeld; zoals wij dat nu kennen.
En de merknaam is de soortnaam geworden.

Trouwens, ikzelf heb thuis ook een Mennekes. Een type2-laadstation dan, van Mennekes.;)




Maar de OP had het dus over het laden thuis, met de Tesla-UMC.

De discussie over het laden thuis, en de maximale snelheden die je met de Tesla-UMC kan bereiken, is hier helaas al te dikwijls langs gekomen; en vaak met verkeerde informatie.


Daarom, voor de laatste maal, beloofd !:cool:

* Met de Tesla-UMC kan je
- laden aan een huis-tuin-keuken stopcontact (Schuko) aan 1*230V, 13A - dat is 3KW - standaard meegeleverd bij de Tesla-UMC
- laden met de rode CEE stekker 3*380A, 16A aan 16A maximum, driefazig - dat is 11KW - standaard meegeleverd bij de Tesla-UMC
- laden met de blauwe CEE stekker 1*230A, 32A aan 32A maximum, monofazig - dat is 7,4 KW - optioneel meegeleverd bij de Tesla-UMC

Dit geldt zowel voor monoladers (11KW), duoladers(22KW) als de huidige "laders met extra groot vermogen" (16,5KW) .


<out>;)
Ik stel voor hier een sticky van te maken komt te vaak terug Deze vraag
 
Net dit op een draadje zien voorbijkomen, blijkbaar wordt de MS voortaan standaard (of met premium interieur) met bekerhouders en USB poorten achteraan uitgerust...

img_20160910_200356-jpg.193958
 
Een heel mooi aspect aan de 60 kWh exemplaren is dat hij maar maximaal tot zo'n 85% geladen kan worden, omdat de aanwezige 70 kWh begrensd wordt.
Tenminste, er van uitgaande dat er niet een heel compartiment batterijen uitgeschakeld wordt (wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt).
Dat betekent dat als je tot 100% laadt, je de batterijen meer spaart dan in een een Tesla met een niet begrensd batterypack.
Hoewel de meesten van ons de (niet begrensde) auto denk ik maar heel kort op 100% laten staan, zal bovenstaande max. ca. 85% lading van de aanwezige 70 kWh niet slecht uitpakken voor de levensduur van de batterypack. :rolleyes:
 
Een heel mooi aspect aan de 60 kWh exemplaren is dat hij maar maximaal tot zo'n 85% geladen kan worden, omdat de aanwezige 70 kWh begrensd wordt.

Er is zelfs 75kW aanwezig, maar van softwarematig afgetopt tot 60kW. Dat wil zeggen dat je steeds tot 100% kan laden én dit zonder de vertraging die je krijgt bij het opladen van het laatste beetje van een "volwaardige" batterypack. Dus mijn boerenverstand zegt me dat 10000€ meer betalen en telkens 90% laden van je 75kW batterij in de praktijk maar over 7,5kW verschil gaat.
 
[eenhedenpolitie] kWh niet kW ;) [/eenhedenpolitie]

Verder klopt de redenatie op zich maar je moet niet vergeten dat de je met de 75 kWh dus wél de mogelijkheid hebt van een range charge tot 100% als dat een keertje nodig is. De 60 kun je dan niet tot 110% laden ;).
 
[eenhedenpolitie] kWh niet kW ;) [/eenhedenpolitie]

Verder klopt de redenatie op zich maar je moet niet vergeten dat de je met de 75 kWh dus wél de mogelijkheid hebt van een range charge tot 100% als dat een keertje nodig is. De 60 kun je dan niet tot 110% laden ;).

Eenheden...check :)
Klopt, dat is, in mijn geval, enkel een noodzaak tijdens het reizen naar de vakantiebestemmingen. Aangezien wij alles wat +1000km is met een overnachting doen geven die extra laaduren (volgens ev tripplanner slechts 2u extra laden) geen kopzorgen. Dat is de theorie althans...
 
Ik denk ook dat zeker voor binnen Nederland (of België natuurlijk) de 60D echt een sweet spot is qua range-prijs verhouding.

Af en toe die ene vakantiebestemming of echt langere rit betekent gewoon net wat meer plannen/laden/rustiger aan doen. Het mooie is dat als dat toch tegenvalt in de praktijk, je gewoon die extra 15 kWh achteraf kunt activeren. Het is een goede propositie.

En ondertussen ontwikkelt het SuC netwerk zich natuurlijk ook.

Als ik naar mijn eigen rijpatroon kijk, dan heb ik op een gemiddelde werkdag toch wel zo'n 50-55 kWh verbruikt, een 60 wordt dan net te krap aan.
 
Last edited:
Ik denk ook dat zeker voor binnen Nederland (of België natuurlijk) de 60D echt een sweet spot is qua range-prijs verhouding.

Af en toe die ene vakantiebestemming of echt langere rit betekent gewoon net wat meer plannen/laden/rustiger aan doen. Het mooie is dat als dat toch tegenvalt in de praktijk, je gewoon die extra 15 kWh achteraf kunt activeren. Het is een goede propositie.

En ondertussen ontwikkelt het SuC netwerk zich natuurlijk ook.

Als ik naar mijn eigen rijpatroon kijk, dan heb ik op een gemiddelde werkdag toch wel zo'n 50-55 kWh verbruikt, een 60 wordt dan net te krap aan.
Stel dat ik naast mijn V60D6 een S60D zou kiezen en tijdens een lange rit is die extra range van het 75kWh batterypack noodzakelijk. Hoe snel kan Tesla dat na betaling met creditcard "vrijschakelen" OTA?
 
Stel dat ik naast mijn V60D6 een S60D zou kiezen en tijdens een lange rit is die extra range van het 75kWh batterypack noodzakelijk. Hoe snel kan Tesla dat na betaling met creditcard "vrijschakelen" OTA?


Ik denk dat dat een zuiver hypothetisch geval is. Wil het nu die ene keer krap zijn, dan kun je dat eenvoudig met de snelheid aanpassen.
Alles is NEDC dus in de praktijk minder maar de onderlinge verhouding klopt wel.

Bedenk dat de range van de 75D bij 120 km per uur 368 km is. Pak je dan de 60D en je gaat 110 rijden dan heb je een range van 330 km, een bijna te verwaarlozen verschil. Doe je het nog nog rustiger aan, bij 100, dan heb je in de 60D een range van zelfs 381 km.

Is dat incidentele geval dat je met wat meer geduld ook op kunt lossen een "vrijschakeling" van meer dan 10k € waard?

Ik ben van een 85 naar een 70D gegaan maar zou gezien de voor mij toch royale range ook best met een 60D kunnen leven. Zeker met laadmogelijkheid thuis en de steeds verdere uitbreiding en verdichting van het SuC Netwerk hoef je nauwelijks in te leveren en toch 10k besparen.

De buitenwacht blijft schreeuwen om een bereik van 600 km en meer, dat mag van mij, maar daar zit een prijskaartje aan. Ik verwacht dat na verloop van tijd er meer zal worden gedownsized. En dan heb je nog dat de 60D net zo snel laadt als de 70D in kWh'en. Een range charge van een 75D (dus tot 100%) duurt erg lang en bij een 60D duurt dat zo lang als de 75D tot 80% en dat scheelt meer dan een half uur! Dus om op reis het grotere bereik van de 75D te kunnen gebruiken moet je een half uur langer laden en de 60D is dan alweer een eind op weg naar de volgende SuC. (Dit geldt natuurlijk niet bij een range charge "overnight")
 
Last edited:
Vergeet ook niet wat er straks in de winter gaat gebeuren. Voorverwarmen, verwarming tijdens de rit, hoger verbruik door de omstandighden, langere reistijd door files, ...
Je hebt dan zo 30% meer nodig voor hetzelfde stukje.
@PimEffting :
Verbruik jij echt 30% meer tijdens de winter Pim ? Dat is wel heel veel..
Misschien staat jouw wagen buiten, en verwarm je hem niet voor ?

Zoals eerder al vermeld laad ik op vanaf 3u 'snachts. Dan is de batterij nog warm als ik vertrek - en mijn wagen staat ook binnen in mijn garage.
Ik zag afgelopen winters nooit de piek bij de start die andere wel zagen tijdens de winter.

Ikzelf zie max. 15% verschil tussen zomer en winter.
Let wel : dat was voor de energie-besparing die ik nu recent gemerkt heb.