Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S60D

This site may earn commission on affiliate links.
Ik denk dat er veel verschil zal zijn in percentage verlies per individueel. Zijn veel factoren die dat beïnvloeden. Is de accu al op temperatuur bij het wegrijden wat weer invloed heeft op het regen remmen. Of het interieur al voorverwarmd is. Gebruik je stoelverwarming of juist meer de airco/verwarming.
Maar goed we dwalen af.
 
Ik denk dat dat een zuiver hypothetisch geval is. Wil het nu die ene keer krap zijn, dan kun je dat eenvoudig met de snelheid aanpassen.
Alles is NEDC dus in de praktijk minder maar de onderlinge verhouding klopt wel.

Bedenk dat de range van de 75D bij 120 km per uur 368 km is. Pak je dan de 60D en je gaat 110 rijden dan heb je een range van 330 km, een bijna te verwaarlozen verschil. Doe je het nog nog rustiger aan, bij 100, dan heb je in de 60D een range van zelfs 381 km.

Is dat incidentele geval dat je met wat meer geduld ook op kunt lossen een "vrijschakeling" van meer dan 10k € waard?

Ik ben van een 85 naar een 70D gegaan maar zou gezien de voor mij toch royale range ook best met een 60D kunnen leven. Zeker met laadmogelijkheid thuis en de steeds verdere uitbreiding en verdichting van het SuC Netwerk hoef je nauwelijks in te leveren en toch 10k besparen.

De buitenwacht blijft schreeuwen om een bereik van 600 km en meer, dat mag van mij, maar daar zit een prijskaartje aan. Ik verwacht dat na verloop van tijd er meer zal worden gedownsized. En dan heb je nog dat de 60D net zo snel laadt als de 70D in kWh'en. Een range charge van een 75D (dus tot 100%) duurt erg lang en bij een 60D duurt dat zo lang als de 75D tot 80% en dat scheelt meer dan een half uur! Dus om op reis het grotere bereik van de 75D te kunnen gebruiken moet je een half uur langer laden en de 60D is dan alweer een eind op weg naar de volgende SuC. (Dit geldt natuurlijk niet bij een range charge "overnight")
Duidelijk verhaal. Denk je dat de range van de S60D bij 120km/h iets meer dan 300km is? In dat geval is die vrijschakeling niet nodig omdat de meeste SuC's (zelfs in Frankrijk binnen de 240km van elkaar liggen). Bij een X60D is dat natuurlijk anders...
 
Duidelijk verhaal. Denk je dat de range van de S60D bij 120km/h iets meer dan 300km is? In dat geval is die vrijschakeling niet nodig omdat de meeste SuC's (zelfs in Frankrijk binnen de 240km van elkaar liggen). Bij een X60D is dat natuurlijk anders...
Ook daar ligt het enorm aan de omstandigheden. Regen, hoogteverschillen, maar ook de banden en velgen (19 of 21 inch) hebben enorme invloed op je range. Ik geloof zelf niet dat een gemiddelde van 300 km met een 60D bij 120km/u (door Frankrijk) realistisch is.
Afgelopen zomervakantie (dus auto volgepakt, 2 volwassenen, 2 kleine kinderen), 100% vol vertrokken bij de supercharger in Urmond. Vervolgens ineens door gereden naar de supercharger in Nancy (de supercharger in Metz vinden wij 's nachts niet prettig). Dat was 340 km, en ik moest echt flink opletten in de Ardennen (ook regen) om het verbruik niet al te ver te laten oplopen (zomerperiode, dus de verwarming stond laag). De gemiddelde snelheid op dat stuk lag toen rond 100km/u (Noord Frankrijk mag je overigens grote delen ook niet harden) met een P85 (niet D).

Dus ik denk dat 120km/u over 300km met een S60D in Nederland misschien net haalbaar is in de zomerperiode op 19 inch banden.
Maar misschien dat anderen een andere beeld hebben.
 
Ervaringsdeskundige: de oude S60 haalt max zo'n 300km bereik.
De nieuwe S60D zal wat verder komen maar 380 kilometer zoals hierboven genoemd is te optimistisch.

En het verschil zomer/winter is bij mij zo'n 20/25% (staat buiten, incidenteel voorverwarmen).

upload_2016-9-13_9-48-55.png
 
Ook daar ligt het enorm aan de omstandigheden. Regen, hoogteverschillen, maar ook de banden en velgen (19 of 21 inch) hebben enorme invloed op je range. Ik geloof zelf niet dat een gemiddelde van 300 km met een 60D bij 120km/u (door Frankrijk) realistisch is.
Afgelopen zomervakantie (dus auto volgepakt, 2 volwassenen, 2 kleine kinderen), 100% vol vertrokken bij de supercharger in Urmond. Vervolgens ineens door gereden naar de supercharger in Nancy (de supercharger in Metz vinden wij 's nachts niet prettig). Dat was 340 km, en ik moest echt flink opletten in de Ardennen (ook regen) om het verbruik niet al te ver te laten oplopen (zomerperiode, dus de verwarming stond laag). De gemiddelde snelheid op dat stuk lag toen rond 100km/u (Noord Frankrijk mag je overigens grote delen ook niet harden) met een P85 (niet D).

Dus ik denk dat 120km/u over 300km met een S60D in Nederland misschien net haalbaar is in de zomerperiode op 19 inch banden.
Maar misschien dat anderen een andere beeld hebben.
Ik zou de S60D meer gebruiken om zakenrelaties in de Benelux te bezoeken. Dat de range geen 300km zou zijn als de auto volgepakt is tijdens vakantietrips is geen probleem. Door eerder te laden/langzamer te rijden is daar wat aan te doen.
 
Denk toch dat ik (om te testen natuurlijk) in de loop van december een short-ski met wat vrienden ga inplannen. Kwestie van in februari gewapend te zijn om de mogelijke verwijten van vrouwlief te counteren. A la XC90 was toch de betere optie geweest...
 
Ervaringsdeskundige: de oude S60 haalt max zo'n 300km bereik.
De nieuwe S60D zal wat verder komen maar 380 kilometer zoals hierboven genoemd is te optimistisch.

En het verschil zomer/winter is bij mij zo'n 20/25% (staat buiten, incidenteel voorverwarmen).

View attachment 194297
Dus max bereik zit op ca. 300 km. Maar ik neem aan dat dit in de zomerperiode is, en niet op 120 km/u.
 
Ik zou de S60D meer gebruiken om zakenrelaties in de Benelux te bezoeken. Dat de range geen 300km zou zijn als de auto volgepakt is tijdens vakantietrips is geen probleem. Door eerder te laden/langzamer te rijden is daar wat aan te doen.
Ik denk dat je met de 60 daarmee prima uit de voeten kan hoor. Incidenteel zal je wat rustiger moeten rijden, of soms even een extra lunch inplannen bij een supercharger.
 
Denk toch dat ik (om te testen natuurlijk) in de loop van december een short-ski met wat vrienden ga inplannen. Kwestie van in februari gewapend te zijn om de mogelijke verwijten van vrouwlief te counteren. A la XC90 was toch de betere optie geweest...
Dat is nooit een betere optie....;)
Mijn vriendin was eerst enorm skeptisch over de Tesla. Al dat gedoe met opladen, range anxiety noem maar op. Nu al een paar keer lange trips naar het buitenland gedaan, zonder enige zorgen.
Maar belangrijkste is, dat ze nu zoveel mogelijk probeert de Tesla mee te nemen. Een benzine of diesel auto vind ze nu ook echt een fossiele auto. Het trilt, maakt herrie, geen regeneratie dus niet lekker lui met 1 pedaal rijden en noem zo maar op.
 
Denk toch dat ik (om te testen natuurlijk) in de loop van december een short-ski met wat vrienden ga inplannen. Kwestie van in februari gewapend te zijn om de mogelijke verwijten van vrouwlief te counteren. A la XC90 was toch de betere optie geweest...

Theoretisch max. rijbereik en praktisch gebruik zijn verschillende dingen.

Ik kan met mijn P85D theoretisch, indien 100% geladen, 375 km halen in de zomer. Echter aangenaam en ontspannen rijden is het niet indien je telkens tot 0 km gaat rijden, 1,5 uur moet wachten om 100% vol te laden en je snelheid angstvallig moet in het oog houden.
Op lange verplaatsingen rij ik een dikke 200km en dan gebruik ik een SuC om te laden naar 70% of zo. Dan gaat het laden snel en kan er alweer 200km gereden worden, met een eind-reserve van 30-40 km.

De max. range is alleen nuttig daar waar er weinig SuC's zijn. Bv. van in Aarschot naar Metz, volgeladen, 85kWh batterij, en de 'heuvels' voorbij Luik, dat lukt net. Ik twijfel eraan dat dat doenbaar is met een 60kWh batterij.
 
Dat is nooit een betere optie....;)
Mijn vriendin was eerst enorm skeptisch over de Tesla. Al dat gedoe met opladen, range anxiety noem maar op. Nu al een paar keer lange trips naar het buitenland gedaan, zonder enige zorgen.
Maar belangrijkste is, dat ze nu zoveel mogelijk probeert de Tesla mee te nemen. Een benzine of diesel auto vind ze nu ook echt een fossiele auto. Het trilt, maakt herrie, geen regeneratie dus niet lekker lui met 1 pedaal rijden en noem zo maar op.
Ik ben daarom aan het kijken naar een BMW i3 met het grotere accupakket voor haar. ;)
 
Kijken mag, zolang je maar niet koopt ;)

Model-3 is het antwoord :D

Helemaal mee eens. ik zou zelfs zeggen dat het beter is om met de huidige auto, als dat technisch gaat (bij een 2013 auto zal dat zeker zo zijn), door te rijden en een reservering te maken voor de Model S. Met alles wat je dan bespaart door geen, best wel dure, i3 te kopen waar je een behoorlijke afschrijving tegemoet kunt zodra de Model 3 dichterbij komt, kun je de Model 3 dan mooi aankleden.

Vergeet de aangekondigde maximale range van 300 km. In de praktijk blijft daar, bij normaal gebruik, iets van 170 km van over en ga je de snelweg op met 130 km/uur is 150 al twijfelachtig. Je wilt ook niet steeds (net niet) leeg aankomen.
 
Helemaal mee eens. ik zou zelfs zeggen dat het beter is om met de huidige auto, als dat technisch gaat (bij een 2013 auto zal dat zeker zo zijn), door te rijden en een reservering te maken voor de Model S. Met alles wat je dan bespaart door geen, best wel dure, i3 te kopen waar je een behoorlijke afschrijving tegemoet kunt zodra de Model 3 dichterbij komt, kun je de Model 3 dan mooi aankleden.

Vergeet de aangekondigde maximale range van 300 km. In de praktijk blijft daar, bij normaal gebruik, iets van 170 km van over en ga je de snelweg op met 130 km/uur is 150 al twijfelachtig. Je wilt ook niet steeds (net niet) leeg aankomen.
Het is ook een optie om mijn vrouw in de V60 te laten rijden (al vind ze die aan de grote kant). Ik kan een goede deal maken om zowel de mini als de 107 in te ruilen voor een i3 waar net de kop af is. De V60 wegdoen is financieel niet handig. Binnenkort maar even zitten met de boekhouder...