Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X aandrijfassen gesloopt.

This site may earn commission on affiliate links.

Camelroel

Active Member
Oct 21, 2018
2,178
1,783
Lelystad
Zal deze titel aandacht trekken? Denk het wel anders had je dit niet gelezen. ;)

Ik heb mijn X nu net een jaar en ondertussen zijn de voor aandrijfassen al 2 keer vervangen. Nu is er een nieuwe versie ingebouwd. De foto's zijn nog van de oude versie met iets meer dan 20k km erop.
Ik rij standaard op laag ik heb alleen als het moet iets hoger geprogrammeerd. Het is lekker om de kracht zo nu en dan eens te voelen maar ik ben geen stoplicht sprinter.
Ik heb deze aandrijfassen meegevraagd en ook zonder probleem mee gekregen.

20220128_114300.jpg


De linkerkant zit aan het differentieel en de rechterkant aan het wiel.

20220128_114427.jpg


Aangezien de aandrijfassen bij het inveren korter moeten worden is de kant van het differentieel een stuk samendrukbaar.

Bij deze aandrijfas was de steek-as al uit de homokineet getrokken waardoor het uitelkaar halen voor mij iets makkelijker werd.
Ik ben begonnen met de wielkant van de aandrijfas.

Hierbij de aanzicht vanaf de steek-as naar de homohikneet.
Voor degene die niet weet hoe het werkt:
De steek-as (het middelste gedeelte van de bovenste foto) steekt in het gat in het sterwiel. De steek-as geeft de aandrijfkracht door aan het sterwiel en die geeft doormiddel van de kogels de kracht door aan de buitenkant die weer met het wiel verbonden is.


20220128_120728.jpg


Hier volgen een paar foto's van de slijtage die ik gevonden heb. je kunt het zien maar niet voelen dus eigenlijk valt het me wel mee.
20220128_123152.jpg


20220128_123434.jpg


Alle onderdelen van de homokineet bij elkaar.

20220128_123528.jpg


Vervolgens de andere kant en die is dus ook anders omdat die ook het lengte verschil moet kunnen opvangen.

Het zat allemaal nog goed in het vet. Al vond ik deze vet wel dun. Hel lijkt op wiellager vet maar het is wel dunner.
Eigenlijk zijn het dus 3 wielen die in een huis met langwerpige sleuven zitten.

20220128_124120.jpg


20220128_124135.jpg


Diep in het huis zit nog wat onaangeroerd vet en dat is duidelijk dikker meer als gewoon wiellager vet.

20220128_124829.jpg


Ook hier is slijtage zichtbaar maar niet voelbaar dus dat zal wel niet het tril en lawaai probleem veroorzaken.

20220128_125344.jpg


Je mag maar 10 foto's in 1 post zetten dus ga ik in de volgende verder.
 
Last edited:
Nog een foto van de slijtage.
Het lijkt erop dat de wielen alleen het draaimoment overbrengen en de as-stompen waar de wielen om zitten de zijdelingse speling moeten opvangen.

20220128_125351.jpg


De wielen hebben geen speling in de richting waar ze het draaimoment moeten doorgeven maar wel in de richting van het langer en korter worden. Duidelijk te zien op deze foto. Dit is waarschijnlijk om het scheef staan van de steek-as t.o.v. het huis mogelijk te maken.
Of dit teveel geworden is en daardoor het trillen en lawaai heeft veroorzaakt durf ik niet te zeggen.
20220128_125451.jpg
 
Leuk initiatief!

Ik heb het trillen bij optrekken ook bij andere merken meegemaakt. (Uiteraard ook oorzaak aandrijfassen) Eigenlijk altijd bij de voorwielen. Bij het open maken overigens hetzelfde beeld als dat jij aantrof.

Is bij jou nu ook naast de nieuwe aandrijfassen ook de stuggere clevis mount geplaatst of bewust niet gedaan?
 
Leuk initiatief!

Ik heb het trillen bij optrekken ook bij andere merken meegemaakt. (Uiteraard ook oorzaak aandrijfassen) Eigenlijk altijd bij de voorwielen. Bij het open maken overigens hetzelfde beeld als dat jij aantrof.

Is bij jou nu ook naast de nieuwe aandrijfassen ook de stuggere clevis mount geplaatst of bewust niet gedaan?
De vorige keer is de clevis mount vervangen, ik weet niet of die stugger is of niet. :cool:
Ik heb wel eens Land Rover homokineten uit elkaar gehaald waar groeven is zaten waar de kogels in recht-uit stand contact hadden. Die hoorde je dan ook als je de bocht om ging. Dat had ik hier ook een beetje verwacht. Maar de slijtage was niet te voelen dus verwacht ik niet dat dit het probleem was.
 
Leuke serie. De aandrijfassen van mijn X worden binnenkort ook vervangen, voor het eerst (77.000 km). Benieuwd hoe lang de upgrade het volhoudt.
Ik heb hem gekocht met 78.000 km en ze rammelden lekker. :cool: Iets later laten vervangen. Maar na 20.000 km begonnen ze weer. Dat viel me wel tegen. :(Maar Tip: Je hebt 6 maanden garantie op de nieuwe aandrijfassen.
 
Maar na 20.000 km begonnen ze weer. Dat viel me wel tegen.
20k km is niet veel. In je eerste post vertel je dat ze nu een nieuwe versie hebben ingebouwd. Daarmee mag je verwachten dat deze wel langer meegaan.

Maar Tip: Je hebt 6 maanden garantie op de nieuwe aandrijfassen.
Wil je daarmee aangeven dat je gaat proberen om ze de komende 6 maanden tot het uiterste te gaan testen😂
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb wel korting gekregen. Bij het "onderzoek" werd mij verteld dat het geen garantie was omdat ik het pas na 9 maanden ongeveer kwam melden. Het was wel coulance. Ik zou alleen de uren moeten betalen de onderdelen niet.
Op de dag van het vervangen werd ook mijn Emmc vervangen. Ik vroeg of aangezien de beide reparaties onder garantie vielen dat ik dan een leenauto mee kon krijgen zelfs bij gezegd dat ik er maar 50 km in zou rijden maar nee. Het vervangen van de aandrijfassen is geen garantie maar coulance.
En ook was het niet meer dat ik de uren moest betalen maar dit was een vast bedrag geworden.

Ik kreeg wel plotseling een Uber tegoed, maar waarschijnlijk werkt dat rond Eindhoven niet want zowel bij Tesla weg als naar Tesla toe was er geen auto beschikbaar. (Daar kan Tesla natuurlijk niets aan doen).

Wat ik uit eerdere berichten hier gelezen heb is er alleen garantie van 8 jaar op de accu en motor. De dikke stroomkabels ertussen vallen er al niet onder.
 
6 maand garantie? Wat met de 8j garantie op batterij en aandrijving ? Dit maakt toch wel deel uit van de aandrijving denk ik!!
De 8 jaar garantie omvat Battery en Drive Unit, niet de complete drive-train. Bijvoorbeeld niet: de vervanging van roestende elektrakabels (in mijn S), vervanging van het aluminium ophangframe van de drive-unit (in mijn S) enz. Wel: vervanging Drive Unit vanwege lekkend koelharnas, vervanging Battery vanwege onbalans.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
@Camelroel Interessante post, compliment! Dat steekassen probleem was een van de redenen dat ik voor gewone veren gekozen heb destijds, wat ook meespeelde was de verhalen op de mercedes fora over problemen met dit type vering.
Geen spijt van, na bijna 200k km geen problemen met de assen, net een controle van het hele onderstel laten doen, hoewel Tesla zegt dat dit niet nodig is. Hele lichte slijtage op een stuurkogel was het enige wat ze vonden. Als het destijds een “smart” vering zou zijn geweest zoals bijv. in mijn R8 dan had ik die wel gekozen, vooral vanwege de variabele stugheid, niet om de hoogteregeling.
 
Ik denk dat een S er ook iets minder snel last van zal hebben want volgens mij staat de X iets hoger op de wielen dan de S. Al zijn er ook genoeg gevallen bij de S bekend.
Ik denk niet dat het type vering uit maakt voor de slijtage van de aandrijfassen. Het is de hoek waaronder de homokineten moeten werken.
Ik ben niet zo bang voor de luchtvering op zich want mijn Land Rover Disco 3 heeft behalve een kleine lekkage bij de compressor geen problemen gegeven. Maar ook de aandrijfassen niet en de Disco werd ook wel eens in het terrein gebruikt.

Variabele stugheid krijg je niet door de luchtvering, dit moeten de schokbrekers doen en dan maakt luchtvering of metalen vering niet uit.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Even een nog niet zo'n oud draadje weer naar voren halen.
Mijn nieuwe versie assen hebben het ook niet zo lang gehouden en er zitten weer een nieuw setje onder. Ik had hier graag foto's van de nieuwe versie laten zien maar ik kreeg ze dit keer niet mee omdat deze nieuwe versie niet zo snel zou moeten slijten en dus wil Tesla ze zelf onderzoeken.
Ik heb wel begrepen dat waar bij de oude versie 3 wielen zitten er in de nieuwe versie het er 8 moeten zijn.
Volgende update over een half jaar. (ik hoop eigenlijk van niet) Of misschien: He, ze maken nog geen lawaai.:cool:
Oh ja onder garantie - Coulance vervangen door SEC Wezep. Zeer tevreden over de service.
 
Wat zijn de kosten geweest als ik vragen mag?
Vanmiddag geweest vanwege trillingen bij optrekken en daaruit kwam ook aandrijfassen vervangen.
Zag eerst een kostenraming van iets minder dan €2000,- en 5 minuten later een soort van correctie naar €350 als totaalbedrag.
Nu vraag ik me dus af is dat dan de coulance of garantie correctie of krijg ik later alsnog een factuur van de volle €2000.