Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X bereik 75D vs 90D icm velgmaat

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nu een classic S 85 en ga binnenkort mijn X 75D ophalen. Ik heb nu voor de 75 gekozen omdat ik de meerprijs van de 90D ten opzichte van maar circa 40km meer niet echt waard vond. Tenminste, dit is wat ik na wat onderzoek kon vinden. Ook lijkt de 22" velgen ten opzichte van de 20" velgen een te grote impact op range te hebben. Nu is na meer dan 3 jaar en 115.000km Tesla rijden mijn range anxiety ook ver verdwenen.

Dan lijkt een 75D met 20" en een 90D met 22" nagenoeg dezelfde range te hebben maar met een meerprijs van 15-17k.

Zijn er MX eigenaren die hun werkelijk bereik hebben gemeten? Kunnen we dat hier delen in combinatie met de velgmaat?
 
Ik kijk zelf naar de EPA range (die is realistischer) en die schrijft voor dat de 75D Model X een bereik op de "highway" heeft 242mi/387km: Detailed EPA Range Rating For All Versions Of Tesla Model X

Deze test heeft een gemiddelde snelheid van zo'n 80 km/u met pieken tot 100 km/u: Detailed Test Information

Neem 80% van de EPA range (eigen vuistregel die goed overeenkomt met realistisch bereik NL) en je zit op zo'n 309 km. Sinds de 75 zo'n 72 kWh beschikbaar heeft en je toch zo'n 250 Wh/km nodig zult hebben (misschien wel meer) kom je op zo'n 280 km uit. Dus dat geeft je al een realistische bandbreedte voor de NL snelweg met 110/120 km/u denk ik zo. Daarnaast gaf (nu niet meer) Tesla aan dat 22'' ipv 20'' zo'n 10-15% minder bereik geeft. Tesla Model X 20" vs 22" wheel range impact: bigger isn't better