Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X - een nieuwe klassieker?

This site may earn commission on affiliate links.

Gaston

Active Member
Mar 1, 2016
1,159
1,083
Netherlands
Als autoliefhebber vraag ik me wel eens af: "Welke auto, die nu gebouwd wordt, is een toekomstige klassieker?".
Met klassieker bedoel ik uiteraard de echte klassiekers. Auto's waar men over 50 jaar nog over praat, die in musea ten toon worden gesteld, en die harten ook na 50 jaar nog sneller doen kloppen. Het hoeven niet per sé supercars te zijn, ook betaalbare, bijzondere auto's kunnen uitgroeien tot klassiekers.

Voorbeelden van zulke klassiekers zijn er legio: De Porsche 911, de Mini, Jaguar E-Type, Volvo Amazone, DeLorean, Corvette Stingray, Ford Mustang, en nog meer. De Eend en de Kever? De Citroen DS? Sommige gaan het misschien nog worden: Ferrari Testarossa, Saab cabrio, etc.

Maar welke auto's van meer recente datum kunnen een Klassieker worden?
Dit is toch wel lastig in te schatten. Het is ook niet zo dat er weinig aantallen van gemaakt hoeven zijn. Vrijwel altijd is wel van belang dat het de originele versie is, dus geen facelift, of versie 2 of 3, maar het pure origineel.

Ik denk dat de Audi TT (origineel jaren 90) het in zich heeft om een klassieker te worden, maar dat weten we over 40 jaar pas zeker. Verder vind ik het erg moeilijk om recente auto's te noemen die deze status kunnen gaan halen. Natuurlijk kunnen we een recente Aston Martin of Bugatti noemen, maar er is meer nodig dan alleen maar gemaakt zijn door een legendarisch merk.

Dit brengt mij bij Tesla. Zou de Roadster een toekomstige klassieker zijn? Prachtige techniek, maar qua design een "gewone" Lotus. Ik sluit het niet uit. Dan de Model S, een revolutionaire auto die in zijn eentje een omwenteling in de auto-industrie aan het veroorzaken is. Over deze auto wordt over 50 jaar nog gesproken.

De Model X! Met zijn bizarre vleugeldeuren is het een auto als geen ander. De dichte neus, waar Tesla het bij de Model S nog niet aan durfde, hebben ze het bij de Model X gewoon gedaan. Een grote grille is "ouderwets", "ICE" en volstrekt onnodig geworden. Over 20 jaar zijn alle auto's zonder grille en staat de huidige stoere Audi grille symbool voor sterk verouderde aandrijftechniek.

Het zou ook nog goed kunnen dat de vleugeldeuren bij Tesla eenmalig zijn. Alle andere autofabrikanten wisten al dat je hier niet aan moest beginnen en zullen het ook niet gaan doen. Tesla wilde elektrisch rijden cool maken en durfde het daarom aan. Hulde! Zodra deze missie is geslaagd en elektrisch rijden mainstream wordt zullen zij ook stoppen met de vleugeldeuren, is mijn verwachting. Dit maakt de Model X nog bijzonderder en uniek, en daarmee een echte nieuwe Klassieker? Ben benieuwd hoeveel men over 50 jaar voor een gave Founder's Edition betaalt op Catawiki of bij Christie's!
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Ik heb net het gevoel dat Tesla's geen klassiekers zullen worden, maar eerder snel verouderen zoals smartphones en laptops dat doen.
Je ziet het ook al terug bij andere merken, een touchscreen van 5 jaar oud voelt heel antiek aan, laat staan binnen 10-20-30 jaar.
 
Ik heb net het gevoel dat Tesla's geen klassiekers zullen worden, maar eerder snel verouderen zoals smartphones en laptops dat doen.
Je ziet het ook al terug bij andere merken, een touchscreen van 5 jaar oud voelt heel antiek aan, laat staan binnen 10-20-30 jaar.

Interessante invalshoek.
Ja, de techniek veroudert snel, maar kan wel zijn charme behouden of zelfs vegroten ("knap dat ze dat toen al konden").

Stel dat elektrisch rijden de standaard wordt, waar kun je over 50 jaar dan nog benzine tanken? Met een Model X uit 2016 kun je dan nog steeds rijden, dus eigenlijk is hij minder verouderd dan vrijwel alle andere auto's met bouwjaar 2016.
 
Ik heb net het gevoel dat Tesla's geen klassiekers zullen worden, maar eerder snel verouderen zoals smartphones en laptops dat doen.
Je ziet het ook al terug bij andere merken, een touchscreen van 5 jaar oud voelt heel antiek aan, laat staan binnen 10-20-30 jaar.

Vermoed ook dat Tesla te veel Gadget is om een klassieker te zijn. Die deuren en noise zijn wel grappig maar in mijn ogen niet genoeg om een klassieker te zijn.
 
Interessante invalshoek.
Ja, de techniek veroudert snel, maar kan wel zijn charme behouden of zelfs vegroten ("knap dat ze dat toen al konden").

Stel dat elektrisch rijden de standaard wordt, waar kun je over 50 jaar dan nog benzine tanken? Met een Model X uit 2016 kun je dan nog steeds rijden, dus eigenlijk is hij minder verouderd dan vrijwel alle andere auto's met bouwjaar 2016.

Dan moet je vermoedelijk, zoals in de begin periode van de ICE, terug benzine kopen bij de Apotheek....
 
Ik heb net het gevoel dat Tesla's geen klassiekers zullen worden, maar eerder snel verouderen zoals smartphones en laptops dat doen.
Je ziet het ook al terug bij andere merken, een touchscreen van 5 jaar oud voelt heel antiek aan, laat staan binnen 10-20-30 jaar.
Als eens gekeken of een Commodore 64 wat oplevert tegenwoordig? Of heb je daar nog nooit van gehoord?
 
Als eens gekeken of een Commodore 64 wat oplevert tegenwoordig? Of heb je daar nog nooit van gehoord?

Er is een markt voor... :) Maar de prijzen liggen laag, want de vraag is beperkt en er is nog een redelijk aanbod. Ik heb vorig jaar mijn Commodore Amiga verkocht en ik heb niet lang moeten zoeken voor een koper, maar hij wou niet veel betalen.
Ik vermoed dat het met de Tesla model S ook zoiets zal worden. Er zullen verzamelaars zijn die hem willen hebben, maar er zijn er zullen er genoeg op de markt gebracht zijn om de prijs niet absurd hoog te brengen.
 
Commodore 64 werd naar schatting 22 miljoen keer verkocht in 10 jaar tijd. Uiteraard overstijgt dan het aanbod de vraag. Desalniettemin denk ik dat het merendeel van de Commodore generatie de 64 wel degelijk als "klassiek" zou bestempelen.
Uiteraard verouderde de Commodore, maar dat bepaalt nog niet of het een klassieker was of niet. Dat wordt m.i. bepaald door de beleving/sentiment van de consument en die is geheel subjectief, ongeacht het aantal verkopen.
 
Prijs wordt uiteindelijk bepaald door vraag/aanbod. Punt is ook dat iets niet per se in waarde hoeft te stijgen om de stempel "klassieker" te krijgen.

Daarom denk ik ook dat de Model S een goede kans maakt om als klassieker in de geschiedenisboeken te eindigen. De enorme aandacht die het elke keer in de media krijgt zorgt voor het planten van vele zaadjes in het sentiment en wannahave-gevoel van vele webgangers. Combineer dat met disruptor-effect, het "tijdloze" design, de onverslagen techniek en je hebt een winnaar.

De X zal toch minder snel hiervoor in aanmerking komen, immers alle media schreef over de Model S. Bij autonomie wordt elke keer de S aangehaald. Bij volledig electrisch rijden, wordt er steeds vergeleken met de S. etc. etc. De X krijgt over de gehele linie gewoon veel minder aandacht en wordt door velen beschouwd als voortborduren op de S.
 
Shoot! Net een van de allereerste Signatures in Europa verkocht aan een hele blije nieuwe eigenaar. Dat is leuk om te zien.
On topic: ik vraag me af of een MS of MX het over 25-50 jaar nog doet? Tenslotte moet vooral die dubbele iPad het nog doen, 3G, navigatie, radio, etc. Dat hangt zo op online technologie van pakweg 2010 dat ik me niet kan voorstellen dat je je oude MS uit de schuur haalt en vervolgens even de sporen geeft.

Daarnaast vraag ik me af wat de batterij doet in 25 jaar? Maar eens: die van mij had in het Louwman Museum moeten staan. Sneller dan die Porsches van de Pliesie!
 
Shoot! Net een van de allereerste Signatures in Europa verkocht aan een hele blije nieuwe eigenaar. Dat is leuk om te zien.
On topic: ik vraag me af of een MS of MX het over 25-50 jaar nog doet? Tenslotte moet vooral die dubbele iPad het nog doen, 3G, navigatie, radio, etc. Dat hangt zo op online technologie van pakweg 2010 dat ik me niet kan voorstellen dat je je oude MS uit de schuur haalt en vervolgens even de sporen geeft.

Daarnaast vraag ik me af wat de batterij doet in 25 jaar? Maar eens: die van mij had in het Louwman Museum moeten staan. Sneller dan die Porsches van de Pliesie!

De batterij doet misschien niet veel meer over 25 jaar. Maar die is in 10 minuten te vervangen (aldus Tesla Tilburg). Ook is de verwachting dat een 90 kW batterij over 25 jaar nog maar weinig kost.

3G werkt tegen die tijd waarschijnlijk niet meer, maar is wel te vervangen met iets wat dat dan gangbaar is (10G :) Of je rijdt hem fully disconnected na een speciale software update. Prima te doen voor zondagse ritjes, want dat doe je met een oldtimer :)