Als autoliefhebber vraag ik me wel eens af: "Welke auto, die nu gebouwd wordt, is een toekomstige klassieker?".
Met klassieker bedoel ik uiteraard de echte klassiekers. Auto's waar men over 50 jaar nog over praat, die in musea ten toon worden gesteld, en die harten ook na 50 jaar nog sneller doen kloppen. Het hoeven niet per sé supercars te zijn, ook betaalbare, bijzondere auto's kunnen uitgroeien tot klassiekers.
Voorbeelden van zulke klassiekers zijn er legio: De Porsche 911, de Mini, Jaguar E-Type, Volvo Amazone, DeLorean, Corvette Stingray, Ford Mustang, en nog meer. De Eend en de Kever? De Citroen DS? Sommige gaan het misschien nog worden: Ferrari Testarossa, Saab cabrio, etc.
Maar welke auto's van meer recente datum kunnen een Klassieker worden?
Dit is toch wel lastig in te schatten. Het is ook niet zo dat er weinig aantallen van gemaakt hoeven zijn. Vrijwel altijd is wel van belang dat het de originele versie is, dus geen facelift, of versie 2 of 3, maar het pure origineel.
Ik denk dat de Audi TT (origineel jaren 90) het in zich heeft om een klassieker te worden, maar dat weten we over 40 jaar pas zeker. Verder vind ik het erg moeilijk om recente auto's te noemen die deze status kunnen gaan halen. Natuurlijk kunnen we een recente Aston Martin of Bugatti noemen, maar er is meer nodig dan alleen maar gemaakt zijn door een legendarisch merk.
Dit brengt mij bij Tesla. Zou de Roadster een toekomstige klassieker zijn? Prachtige techniek, maar qua design een "gewone" Lotus. Ik sluit het niet uit. Dan de Model S, een revolutionaire auto die in zijn eentje een omwenteling in de auto-industrie aan het veroorzaken is. Over deze auto wordt over 50 jaar nog gesproken.
De Model X! Met zijn bizarre vleugeldeuren is het een auto als geen ander. De dichte neus, waar Tesla het bij de Model S nog niet aan durfde, hebben ze het bij de Model X gewoon gedaan. Een grote grille is "ouderwets", "ICE" en volstrekt onnodig geworden. Over 20 jaar zijn alle auto's zonder grille en staat de huidige stoere Audi grille symbool voor sterk verouderde aandrijftechniek.
Het zou ook nog goed kunnen dat de vleugeldeuren bij Tesla eenmalig zijn. Alle andere autofabrikanten wisten al dat je hier niet aan moest beginnen en zullen het ook niet gaan doen. Tesla wilde elektrisch rijden cool maken en durfde het daarom aan. Hulde! Zodra deze missie is geslaagd en elektrisch rijden mainstream wordt zullen zij ook stoppen met de vleugeldeuren, is mijn verwachting. Dit maakt de Model X nog bijzonderder en uniek, en daarmee een echte nieuwe Klassieker? Ben benieuwd hoeveel men over 50 jaar voor een gave Founder's Edition betaalt op Catawiki of bij Christie's!
Met klassieker bedoel ik uiteraard de echte klassiekers. Auto's waar men over 50 jaar nog over praat, die in musea ten toon worden gesteld, en die harten ook na 50 jaar nog sneller doen kloppen. Het hoeven niet per sé supercars te zijn, ook betaalbare, bijzondere auto's kunnen uitgroeien tot klassiekers.
Voorbeelden van zulke klassiekers zijn er legio: De Porsche 911, de Mini, Jaguar E-Type, Volvo Amazone, DeLorean, Corvette Stingray, Ford Mustang, en nog meer. De Eend en de Kever? De Citroen DS? Sommige gaan het misschien nog worden: Ferrari Testarossa, Saab cabrio, etc.
Maar welke auto's van meer recente datum kunnen een Klassieker worden?
Dit is toch wel lastig in te schatten. Het is ook niet zo dat er weinig aantallen van gemaakt hoeven zijn. Vrijwel altijd is wel van belang dat het de originele versie is, dus geen facelift, of versie 2 of 3, maar het pure origineel.
Ik denk dat de Audi TT (origineel jaren 90) het in zich heeft om een klassieker te worden, maar dat weten we over 40 jaar pas zeker. Verder vind ik het erg moeilijk om recente auto's te noemen die deze status kunnen gaan halen. Natuurlijk kunnen we een recente Aston Martin of Bugatti noemen, maar er is meer nodig dan alleen maar gemaakt zijn door een legendarisch merk.
Dit brengt mij bij Tesla. Zou de Roadster een toekomstige klassieker zijn? Prachtige techniek, maar qua design een "gewone" Lotus. Ik sluit het niet uit. Dan de Model S, een revolutionaire auto die in zijn eentje een omwenteling in de auto-industrie aan het veroorzaken is. Over deze auto wordt over 50 jaar nog gesproken.
De Model X! Met zijn bizarre vleugeldeuren is het een auto als geen ander. De dichte neus, waar Tesla het bij de Model S nog niet aan durfde, hebben ze het bij de Model X gewoon gedaan. Een grote grille is "ouderwets", "ICE" en volstrekt onnodig geworden. Over 20 jaar zijn alle auto's zonder grille en staat de huidige stoere Audi grille symbool voor sterk verouderde aandrijftechniek.
Het zou ook nog goed kunnen dat de vleugeldeuren bij Tesla eenmalig zijn. Alle andere autofabrikanten wisten al dat je hier niet aan moest beginnen en zullen het ook niet gaan doen. Tesla wilde elektrisch rijden cool maken en durfde het daarom aan. Hulde! Zodra deze missie is geslaagd en elektrisch rijden mainstream wordt zullen zij ook stoppen met de vleugeldeuren, is mijn verwachting. Dit maakt de Model X nog bijzonderder en uniek, en daarmee een echte nieuwe Klassieker? Ben benieuwd hoeveel men over 50 jaar voor een gave Founder's Edition betaalt op Catawiki of bij Christie's!