Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Ik durf deze vraag nauwelijks te stellen want hij is ongetwijfeld nogal dom. Toch kan ik het antwoord niet zo snel vinden, niet op het forum en niet in de manual.
Mijn falcon wing doors openen ogenschijnlijk volgens een volstrekte willekeur. Dan weer helemaal open, dan weer driekwart en soms zelfs nog minder. Ik heb even gedacht dat dit verband hield met obstakels, maar dat is dus niet zo. Zelfs als er niets in de weg staat, naast of boven de auto, wil hij regelmatig niet volledig open gaan. Daarna heb ik even gehoopt dat het aan de manier van openen lag. Via een dubbelklik op de zijkant van de keyfob, via het scherm of via een duwtje op de deurhendel. Maar ook hier vind ik geen sluitende correlatie met het gedrag van de deur. Ik vind het vrij irritant, want slechts zelden opent hij helemaal en er gaat nog eens iemand verschrikkelijk zijn kop stoten. Ik vind het echt ondingen die deuren, ik wist het van te voren, maar het komt ook helemaal uit.
 
Verder openen kan via het scherm of via de knop in deurstijl. Knop vasthouden, dan klinkt er een waarschuwingssignaal en opent de deur alsnog (tergend langzaam) helemaal. Ben je in dat geval wel bewust dat je de sensoren overruled.

PS
Domme vragen bestaan niet.
 
  • Informative
Reactions: jm71
Dacht ik ook, maar ik zie bij mij in de tuin ook grillig gedrag

En weet iemand misschien hoe je hem verder kunt openen als hij op driekwart blijft steken?
Ik heb hetzelfde probleem met die ondingen (Ik verwachte ook dat die ondingen voor ongemakken gingen zorgen maar we hebben helaas geen keuze)
Om die ondingen die "ergens" blijven hangen helemaal open te krijgen kan je de knop "open" binnen in de auto blijven indrukken.
 
  • Informative
Reactions: jm71
Ik heb hetzelfde probleem met die ondingen (Ik verwachte ook dat die ondingen voor ongemakken gingen zorgen maar we hebben helaas geen keuze)
Om die ondingen die "ergens" blijven hangen helemaal open te krijgen kan je de knop "open" binnen in de auto blijven indrukken.
Ik rijdt nu een jaar met de X en heb eigenlijk nooit problemen met de FWD. Wel even opletten (beter dan ik in ieder geval) met sneeuw op het dak: afgelopen weekend even vergeten en een hele lading sneeuw op de achterbank. Mijn dochters vonden het hilarisch maar ik iets minder ;-). Met regen wil er ook nog wel eens wat water naar binnenkomen als je de deuren opent.
 
Ik heb mijn X nu 2,5 maanden en nog nooit problemen met de FWD's gehad. Ze openen altijd -op plekken waar er genoeg ruimte is- 100%. Daar waar het wat krapper is, knikt de deur meer bij het openen en soms opent hij dan wat minder hoog, omdat hij dan wellicht de muur/auto ernaast zou raken.

Mijn falcon wing doors openen ogenschijnlijk volgens een volstrekte willekeur.
Ik denk dat de sensoren in je deur niet goed werken @jm71, of in ieder geval onbetrouwbaar. Dat kunnen ze bij de workshop echter prima onderzoeken.
Zie je op je grote scherm (Controls/Doors) voor het openen van de FWD's wellicht sensor registraties (grijs/geel/rode boogjes voor de deuren)? Als je die ziet terwijl er geen obstakels zijn, dan is dat een indicatie dat de sensoren defect/te gevoelig/verkeerd afgesteld zijn.
Vervelend voor je, want ik vind die deuren juist heerlijk en dat zou het voor jou ook moeten zijn ;-)

Met regen wil er ook nog wel eens wat water naar binnenkomen als je de deuren opent.
Dit heb ik ook ene keer gehad. Bij mijn X is vorige week een nieuw rubberen gootje gemonteerd. Deze is blijkbaar iets dieper en kan meer water afvoeren. Wellicht kun je hier eens naar informeren.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Ik durf deze vraag nauwelijks te stellen want hij is ongetwijfeld nogal dom. Toch kan ik het antwoord niet zo snel vinden, niet op het forum en niet in de manual.
Mijn falcon wing doors openen ogenschijnlijk volgens een volstrekte willekeur. Dan weer helemaal open, dan weer driekwart en soms zelfs nog minder. Ik heb even gedacht dat dit verband hield met obstakels, maar dat is dus niet zo. Zelfs als er niets in de weg staat, naast of boven de auto, wil hij regelmatig niet volledig open gaan. Daarna heb ik even gehoopt dat het aan de manier van openen lag. Via een dubbelklik op de zijkant van de keyfob, via het scherm of via een duwtje op de deurhendel. Maar ook hier vind ik geen sluitende correlatie met het gedrag van de deur. Ik vind het vrij irritant, want slechts zelden opent hij helemaal en er gaat nog eens iemand verschrikkelijk zijn kop stoten. Ik vind het echt ondingen die deuren, ik wist het van te voren, maar het komt ook helemaal uit.
Is de auto vuil?
Ik merk dat als de auto een tijd niet gewassen is en er modder aan de deuren hangt, dat hij daar ook op lijkt te reageren.
 
Is de auto vuil?
Ik merk dat als de auto een tijd niet gewassen is en er modder aan de deuren hangt, dat hij daar ook op lijkt te reageren.
Ja, maar ik heb het eigenlijk van begin af aan gehad, toen hij nog schoon was. Ik zal eens op het scherm kijken of de sensoren iets registreren, zoals cvonken suggereert. In elk geval bedankt voor de reactie. Ben al opgeschoten met de reacties, kon vanochtend de driekwart geopende deur verder openen :)
 
Heeft iemand hier ervaring met het wisselen van banden + velgen met OEM TPMS sensoren? Ik heb net nieuwe velgen en winterbanden laten monteren bij een lokaal bandenbedrijf. Goed voorbereid: 175nm (schrokken ze even van), jack mode, beschermdop voor bouten etc. So far so good.

Maar hoe werkt het nu met die nieuwe sensoren? Ik had namelijk gelezen dat je handmatig een TPMS reset moet uitvoeren onder Settings, Service & Reset. Maar daar staat niets...? Kan het zijn dat dit bij de X (of recente software-update) niet hoeft omdat 'ie zelf ziet dat een reset noodzakelijk is? Heb nog geen 10 minuten gereden, dus de wielen zijn nog niet herkend.
 
Last edited:
Heeft iemand hier ervaring met het wisselen van banden + velgen met OEM TPMS sensoren? Ik heb net nieuwe velgen en winterbanden laten monteren bij een lokaal bandenbedrijf. Goed voorbereid: 175nm (schrokken ze even van), jack mode, beschermdop voor bouten etc. So far so good.

Maar hoe werkt het nu met die nieuwe sensoren? Ik had namelijk gelezen dat je handmatig een TPMS reset moet uitvoeren onder Settings, Service & Reset. Maar daar staat niets...? Kan het zijn dat dit bij de X (of recente software-update) niet hoeft omdat 'ie zelf ziet dat een reset noodzakelijk is? Heb nog geen 10 minuten gereden, dus de wielen zijn nog niet herkend.
Na een tal km rijden krijg een melding op je scherm dat het systeem je TPMS sensoren wil gaan resetten.
Je krijgt dan een keuze voor de velgmaat en als je de juiste keuze maakt krijgt je na weer enkele km rijden de melding dat je TPMS sensoren succesvol zijn gereset.
 
  • Like
Reactions: Yero
Woohoo! Hij doet het. Hij vroeg overigens niet om bevestiging (is dat vreemd?), maar toonde na een aantal km rijden automatisch de bandenspanning van de vier banden.

Waar ik alleen over twijfel... wat is de juiste bandenspanning voor winterbanden (255+275)? Er staat nu namelijk 2.5 bar en dat lijkt me nogal laag. De zomerbanden waren 2.9 bar.
 
Woohoo! Hij doet het. Hij vroeg overigens niet om bevestiging (is dat vreemd?), maar toonde na een aantal km rijden automatisch de bandenspanning van de vier banden.

Waar ik alleen over twijfel... wat is de juiste bandenspanning voor winterbanden (255+275)? Er staat nu namelijk 2.5 bar en dat lijkt me nogal laag. De zomerbanden waren 2.9 bar.
2.9 tot 3.1 is blijkbaar de ideale druk.
(ook onlangs gewisseld en TPMS las de druk ook na enkele kms opnieuw zonder te moeten resetten)
 
Woohoo! Hij doet het. Hij vroeg overigens niet om bevestiging (is dat vreemd?), maar toonde na een aantal km rijden automatisch de bandenspanning van de vier banden.

Waar ik alleen over twijfel... wat is de juiste bandenspanning voor winterbanden (255+275)? Er staat nu namelijk 2.5 bar en dat lijkt me nogal laag. De zomerbanden waren 2.9 bar.
Voor 20" moet die zeker 2.9 zijn. 2.5 is de waarde die het TPMS als onderwaarde hanteert. Bij 2.4 krijg je zeker een waarschuwing dat je onderdruk hebt.