Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Aangezien we bezig zijn met de waarschijnlijke aankoop van een Tesla maar nog aan het twijfelen zijn tussen een S 75D en een X 75D ben ik benieuwd naar het gemiddelde bereik. Zeker in deze periode. Van de S weet ik dat het ongeveer nu zo'n 320km is maar van de X ben ik erg benieuwd! Ik zie hier alleen de meesten met een 100D. Mensen met een 75D toevallig?
 
  • Like
Reactions: Petje1977
Mensen met een 75D toevallig?

Jazeker, ik heb een X75D. Geleverd 1 oktober dit jaar.
Mijn range (90% volle accu) was toen -18 graden buiten- rond de 300-320 km (werkelijk) en nu 280-300 (rond vriespunt).
Ik rij veel met Range-mode ON en trek meestal op zoals 'Chill mode' dat zou doen ;-)
Ook rij ik 80% snelweg en daarvan 50% met AP(2), maar weinig op de linker baan.
Bij kou zet ik de stoelverwarming vaak aan, ipv de interieur temperatuur op te schroeven, dat (schijnt) energie-zuiniger te zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan.
 
Jazeker, ik heb een X75D. Geleverd 1 oktober dit jaar.
Mijn range (90% volle accu) was toen -18 graden buiten- rond de 300-320 km (werkelijk) en nu 280-300 (rond vriespunt).
Ik rij veel met Range-mode ON en trek meestal op zoals 'Chill mode' dat zou doen ;-)
Ook rij ik 80% snelweg en daarvan 50% met AP(2), maar weinig op de linker baan.
Bij kou zet ik de stoelverwarming vaak aan, ipv de interieur temperatuur op te schroeven, dat (schijnt) energie-zuiniger te zijn.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Wat is je gemiddelde verbruik in Wh/km? Want wat jij noemt aan range haal ik met moeite met mijn X 100D :). Ik zit wel regelmatig op de linker baan, maar nog altijd aan de snelheidslimiet + veilige marge.
 
Na een tal km rijden krijg een melding op je scherm dat het systeem je TPMS sensoren wil gaan resetten.
Je krijgt dan een keuze voor de velgmaat en als je de juiste keuze maakt krijgt je na weer enkele km rijden de melding dat je TPMS sensoren succesvol zijn gereset.
Bij mijn nieuwe X is dat niet meer. Hij reset zichzelf zonder dat hij melding geeft. Ben de dag van aankoop direct gewisseld van 22" naar 20" TST met originele Tesla TPMS sensoren.
 
Wat is je gemiddelde verbruik in Wh/km? Want wat jij noemt aan range haal ik met moeite met mijn X 100D :). Ik zit wel regelmatig op de linker baan, maar nog altijd aan de snelheidslimiet + veilige marge.

Momenteel iets over de 200 Wh/km. Ik heb er nu 10.500 km mee gereden.
Na de 1e 1500 km reed ik gem. 190 Wh/km.
Maar dan doe ik wel mijn best :)

wh.PNG
 
  • Like
Reactions: FrankNL and Noelis
Ik zit met de X90D na 25.000 km op 230 Wh/km. Ik gebruik nooit de chill mode, want die haalt de fun uit de auto.
Gisteravond een ritje van 50 km met 130-140 km/u: geeft 300 Wh/km verbruik. Dan haal je ongeveer 265km bereik.
Vanochtend hetzelfde ritje met 110-115 km/u: geeft 225 Wh/km verbruik. Dan haal je 355km bereik.
Met een X75D zal dat ongeveer 75/90 zijn (iets ruimer).
Houd er rekening mee dat je de wagen niet tot 0 wilt leegrijden, want dat geeft een ongemakkelijk gevoel. Dus haal zo'n 20-30km van bovenstaande waardes af om een praktisch bereik te berekenen.
 
Aangezien we bezig zijn met de waarschijnlijke aankoop van een Tesla maar nog aan het twijfelen zijn tussen een S 75D en een X 75D ben ik benieuwd naar het gemiddelde bereik. Zeker in deze periode. Van de S weet ik dat het ongeveer nu zo'n 320km is maar van de X ben ik erg benieuwd! Ik zie hier alleen de meesten met een 100D. Mensen met een 75D toevallig?
Op basis van mijn ervaringen met een X100D zou ik zelf nooit een X75D kopen. Ik rijd niet rustig, maar zeker niet als een snelheidsduivel. Het verbruik van een X t.o.v. een S is aanzienlijk hoger en een X75D zou met de veelal korte ritten die ik maak geen optie zijn. Afgelopen weekend een wat langere rit gemaakt, van Noord-Holland naar Drente, met afwisselend provinciale wegen waar je 80 mocht en snelwegen waar je 130 mocht (waarbij ik amper boven de toegestane snelheid gereden heb), en temperaturen rond de 4 graden...nou, ik wist het verbruik niet onder de 280wh/km te krijgen.

De waarden die cvonken hierboven noemt daar lik ik mijn stuur bij af en zijn voor mij volstrekt onhaalbaar, zelfs als ik de auto zou duwen. Met alle respect voor cvonken, ik zou dat niet als maatstaf maar eerder als uitzondering beschouwen. Het prijsverschil tussen een X75D en een X100D is fors, maar als je het je enigszins kan veroorloven was mijn keuze duidelijk. Als het dan gaat tussen een S75D of een X75D dan zou mijn keuze ook duidelijk de S zijn. Maar dat zijn wel compleet andere auto's.
 
Aangezien we bezig zijn met de waarschijnlijke aankoop van een Tesla maar nog aan het twijfelen zijn tussen een S 75D en een X 75D ben ik benieuwd naar het gemiddelde bereik. Zeker in deze periode. Van de S weet ik dat het ongeveer nu zo'n 320km is maar van de X ben ik erg benieuwd! Ik zie hier alleen de meesten met een 100D. Mensen met een 75D toevallig?
Yes. Ik ben nog aan 't "testrijden" met de mijne om 't verbruik in te schatten, maar ik denk toch dat ik, gebaseerd op m'n 600 afgelegde km waarvan 450 op autosnelwegen, er - niet te gek op trekkend etc - 280 uithaal. Volle batterij geeft me zogezegd 330 km bereik, but I'm not buying it... voorlopig verbruik is 260-270 Wh/km. Maar zoals gezegd rij ik voorlopig rustig.
 
Op basis van mijn ervaringen met een X100D zou ik zelf nooit een X75D kopen. Ik rijd niet rustig, maar zeker niet als een snelheidsduivel. Het verbruik van een X t.o.v. een S is aanzienlijk hoger en een X75D zou met de veelal korte ritten die ik maak geen optie zijn. Afgelopen weekend een wat langere rit gemaakt, van Noord-Holland naar Drente, met afwisselend provinciale wegen waar je 80 mocht en snelwegen waar je 130 mocht (waarbij ik amper boven de toegestane snelheid gereden heb), en temperaturen rond de 4 graden...nou, ik wist het verbruik niet onder de 280wh/km te krijgen.

De waarden die cvonken hierboven noemt daar lik ik mijn stuur bij af en zijn voor mij volstrekt onhaalbaar, zelfs als ik de auto zou duwen. Met alle respect voor cvonken, ik zou dat niet als maatstaf maar eerder als uitzondering beschouwen. Het prijsverschil tussen een X75D en een X100D is fors, maar als je het je enigszins kan veroorloven was mijn keuze duidelijk. Als het dan gaat tussen een S75D of een X75D dan zou mijn keuze ook duidelijk de S zijn. Maar dat zijn wel compleet andere auto's.
+1 ... zelfs geen 90D... ik ben bewust gegaan voor een X100D
 
Ik herken me volledig in het verhaal van @jm71 en ben ontzettend blij dat ik voor een X100D ben gegaan en niet voor een X75D. Nu ongeveer zo'n 1000km gereden en als dat met een 75 was geweest, had ik Tesla gesmeekt om 'm terug te nemen en te ruilen voor een X100 of een S.

Doordeweeks rij ik voornamelijk korte stukken (15km per rit) en met deze temperatuur en 20" winterbanden schiet m'n verbruik boven de 350wh/km. Op langere ritten moet ik echt moeite doen om rond de 280 uit te komen. Pas bij snelwegen waar je toch maar 100km/u mag lukt het om het verbruik naar beneden te krijgen richting 220 (waar ik met de S85 dan meestal op 160 zat).

Ik had gerekend met een meerverbruik van 20%, wat dan door de grotere accu t.o.v. de S85 dan redelijk gecompenseerd zou moeten worden. Maar vooralsnog kom ik nog niet in de buurt van het halen van dezelfde afstanden. Straks in de zomer 15" zomerbandjes erop, kijken of dat scheelt :D
 
  • Funny
Reactions: FrankNL
Op basis van mijn ervaringen met een X100D zou ik zelf nooit een X75D kopen. Ik rijd niet rustig, maar zeker niet als een snelheidsduivel. Het verbruik van een X t.o.v. een S is aanzienlijk hoger en een X75D zou met de veelal korte ritten die ik maak geen optie zijn. Afgelopen weekend een wat langere rit gemaakt, van Noord-Holland naar Drente, met afwisselend provinciale wegen waar je 80 mocht en snelwegen waar je 130 mocht (waarbij ik amper boven de toegestane snelheid gereden heb), en temperaturen rond de 4 graden...nou, ik wist het verbruik niet onder de 280wh/km te krijgen.

De waarden die cvonken hierboven noemt daar lik ik mijn stuur bij af en zijn voor mij volstrekt onhaalbaar, zelfs als ik de auto zou duwen. Met alle respect voor cvonken, ik zou dat niet als maatstaf maar eerder als uitzondering beschouwen. Het prijsverschil tussen een X75D en een X100D is fors, maar als je het je enigszins kan veroorloven was mijn keuze duidelijk. Als het dan gaat tussen een S75D of een X75D dan zou mijn keuze ook duidelijk de S zijn. Maar dat zijn wel compleet andere auto's.

Dat is dus inderdaad ons dilemma. Ik vind het een vrij forse meerprijs namelijk voor de 100D. Jammer dat de 90D weg is.
Maar ik moet dus uitgaan van zo'n 250km bereik voor de X en 320km bereik voor de S om veilig te zijn?
 
Dat is dus inderdaad ons dilemma. Ik vind het een vrij forse meerprijs namelijk voor de 100D. Jammer dat de 90D weg is.
Maar ik moet dus uitgaan van zo'n 250km bereik voor de X en 320km bereik voor de S om veilig te zijn?

Nee. Het is vooral afhankelijk van je rijstijl.
Is 130-140 je normale snelheid op de snelweg, dan zou ik in de winter met een X75 rekenen met 200km "om veilig te zijn". Dan hou je nog 20km over om geen zenuwachtig gevoel te krijgen.
 
Nee. Het is vooral afhankelijk van je rijstijl.
Is 130-140 je normale snelheid op de snelweg, dan zou ik in de winter met een X75 rekenen met 200km "om veilig te zijn". Dan hou je nog 20km over om geen zenuwachtig gevoel te krijgen.
Eens!. X75D is naar mijn mening echt te beperkt vwb range. Vergeet niet dat een X nou eenmaal wat meer verbruikt dan de S. Een X met een 75 accupack zou ik je dan ook niet adviseren. Zeker omdat een deel van het jaar (winter) het verbruik wat hoger ligt nog.
 
Ben het toch niet helemaal eens dat een x100d noodzakelijk zou zijn. Ik laad (zoals iedereen) de wagen elke nacht. Bereik in realiteit zal zo een 240-250 km zijn. Ik moet bijzonder veel moeite doen om een scenario te bedenken waarin ik in een dag die afstand zou rijden zonder een Supercharger te passeren, zels al is SuC Gent en SuC Kortrijk van de kaart verdwenen. Ik kan toch niet heel de dag over karrewegen en in cirkels BLIJVEN rijden ? Als je grote afstanden aflegt, gaat dit sowieso over snelwegen en in rechte lijnen zijn. Ook voor mij woog de extra 20.000 euro niet op voor 70-80 km meer range en ben heel blij met een X75D. Wat wél in de toekomst gaat spelen en ook in de calculatie moet opgenomen worden, is de tweedehandswaarde van een lager model op het later moment van doorverkoop. Per definitie gaat batterijtechnologie krasse vooruitgang boeken en zal een range van 1000 km niet exotisch meer zijn (cfr ook de Roadster). Ik geloof niet in de huidige marketingtalk dat een 100 de permanente benchmark zal worden. We gaan die ranges in EV sowieso per opbod zien groeien met meer gebruiksgemak als motto, naarmate productiekost zal dalen.
Ik rijd 25.000-30.000 km per jaar. Voor zij die dagelijks nood hebben aan meer dan 250 km, maar nog steeds beneden de 340 km, kan ik de 100 direct begrijpen.
 
Ik herken me volledig in het verhaal van @jm71 en ben ontzettend blij dat ik voor een X100D ben gegaan en niet voor een X75D. Nu ongeveer zo'n 1000km gereden en als dat met een 75 was geweest, had ik Tesla gesmeekt om 'm terug te nemen en te ruilen voor een X100 of een S.

Doordeweeks rij ik voornamelijk korte stukken (15km per rit) en met deze temperatuur en 20" winterbanden schiet m'n verbruik boven de 350wh/km. Op langere ritten moet ik echt moeite doen om rond de 280 uit te komen. Pas bij snelwegen waar je toch maar 100km/u mag lukt het om het verbruik naar beneden te krijgen richting 220 (waar ik met de S85 dan meestal op 160 zat).

Ik had gerekend met een meerverbruik van 20%, wat dan door de grotere accu t.o.v. de S85 dan redelijk gecompenseerd zou moeten worden. Maar vooralsnog kom ik nog niet in de buurt van het halen van dezelfde afstanden. Straks in de zomer 15" zomerbandjes erop, kijken of dat scheelt :D
Bijkomende vraag die in deze discussie gesteld moet worden is "Quid autopilot?"... als autopilot bij mij op 120 km/h ingesteld staat en er komt een wagen op m'n baanvak aan 100 km/h, past autopilot zich natuurlijk aan. Als ik dan echter via de pinker autopilot van baanvak doe veranderen (nogal frequent op de E40 BXL-kust in België, hmmmz) trekt ie als een halve gare op, iets wat ik nooit zou doen.

Zoals je zelf aangeeft: echt korte stukken zijn nefast voor je verbruik, heb dat ook al gemerkt. Maar 120 bollen doet de X hier met 20'' winterbanden toch aan niet veel meer dan 260 wh/km moet ik zeggen hoor.

Benieuwd wat de Chill-modus met Autopilot zou betekenen. Will give that a try soon.

Edit: 'k lees nu pas je 15''-stuk, machtig :D
 
Ben het toch niet helemaal eens dat een x100d noodzakelijk zou zijn. Ik laad (zoals iedereen) de wagen elke nacht. Bereik in realiteit zal zo een 240-250 km zijn. Ik moet bijzonder veel moeite doen om een scenario te bedenken waarin ik in een dag die afstand zou rijden zonder een Supercharger te passeren, zels al is SuC Gent en SuC Kortrijk van de kaart verdwenen. Ik kan toch niet heel de dag over karrewegen en in cirkels BLIJVEN rijden ? Als je grote afstanden aflegt, gaat dit sowieso over snelwegen en in rechte lijnen zijn. Ook voor mij woog de extra 20.000 euro niet op voor 70-80 km meer range en ben heel blij met een X75D. Wat wél in de toekomst gaat spelen en ook in de calculatie moet opgenomen worden, is de tweedehandswaarde van een lager model op het later moment van doorverkoop. Per definitie gaat batterijtechnologie krasse vooruitgang boeken en zal een range van 1000 km niet exotisch meer zijn (cfr ook de Roadster). Ik geloof niet in de huidige marketingtalk dat een 100 de permanente benchmark zal worden. We gaan die ranges in EV sowieso per opbod zien groeien met meer gebruiksgemak als motto, naarmate productiekost zal dalen.
Ik rijd 25.000-30.000 km per jaar. Voor zij die dagelijks nood hebben aan meer dan 250 km, maar nog steeds beneden de 340 km, kan ik de 100 direct begrijpen.
Mijn zoon rijdt dagelijks op en neer van Leiden naar Amsterdam. Hij laadt thuis gewoon op 220 Volt en in Amsterdam bij zijn bedrijf.
Hij reed met zijn Ampera 1:55 gedurende de hele levensduur.
Heeft nu een 75X en dat is voor hem ruim voldoende. Gaat één keer per jaar naar Oostenrijk. En dan moet ie inderdaad 1x extra laden t.o.v. van een 100D. De meerprijs van 20.000 en meer euro's komt er zo nooit uit. Het verhaal van de hogere restwaarde van een 100 moet ik nog maar zien. Een 75X heeft natuurlijk een heel stuk minder gekost en valt gebruikt ook in een heel andere doelgroep.
Tenslotte hangt het ook van je rijstijl af. Als je op de snelweg continue 130 - 140 km/u rijdt met een 100, kom je even ver als een 75 met 105 km/u.