Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
70 000 km
100% is van 398 km naar 375 gegaan. Deze zomer was het ook een keertje redelijk weinig en daarna terug 384 ofzo, dus ik hoop dat met de batterij een keertje te balanceren er terug wat km's bijkomen.

Ik hoop inderdaad dat het daar ook bij blijft, want er schiet al snel niet zoveel meer over als je dan al maar tot 80 of 90% laadt en het winter is :(
Maar ik heb ergens eens gelezen dat het grootste verlies in het begin zit, dus daar ga ik dan maar vanuit, dat we het ergste al gehad hebben.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Geen reden voor paniek. Hier de link naar de gegevens die bijgehouden worden: MaxRange Tesla Battery Survey

Screen Shot 2018-01-17 at 21.43.45.png

Zoals je kunt zien is de degradatie in het begin het grootst. Daarna neemt deze af. Dit is bij benadering en waarschijnlijk zal de werkelijke degradatie minder groot zijn. Immers zal met balanceren een betere schatting door het BMS (batterij management systeem) mogelijk zijn en is dat niet altijd meegenomen in deze cijfers (omdat balanceren even duurt). Zoals je ziet in bovenstaand voorbeeld, zit er enige onzekerheid in de metingen. Na 150.000 km nog zo'n 94% en na 250.000 km nog zo'n 91-92% over houden is volgens mij reden genoeg om je geen zorgen te maken :)
 
70 000 km
100% is van 398 km naar 375 gegaan. Deze zomer was het ook een keertje redelijk weinig en daarna terug 384 ofzo, dus ik hoop dat met de batterij een keertje te balanceren er terug wat km's bijkomen.

Ik hoop inderdaad dat het daar ook bij blijft, want er schiet al snel niet zoveel meer over als je dan al maar tot 80 of 90% laadt en het winter is :(
Maar ik heb ergens eens gelezen dat het grootste verlies in het begin zit, dus daar ga ik dan maar vanuit, dat we het ergste al gehad hebben.

Geld dit voor een 90 of 100 ? 20 of 22 inch ?
 
Last edited:
Werken de falcon wing deuren nog wel bij zo’n storm als vandaag of moet je ze net zoals mijn tuinmeubels enige straten verder ophalen, of moeten misschien de passagiers achterblijven omdat ze uit veiligheid niet meer open gaan ?
Ik ben vandaag door verschillende wegafsluitingen door de politie letterlijk het bos in gestuurd. Ik heb - samen met andere bestuurders- enkele bomen verlegd en ben daarna over bospaadjes verder gegaan. Mijn X zag er niet uit na een 2 uur durend avontuur en boom-omval-angst. Gelukkig enkel blubber en bos-troep. Dit zorgde er echter wel voor dat mijn linker FWD niet meer open wilde door 'obstacle detected' melding, blijkbaar door die vuiligheid op de buitenkant... Ingebouwde veiligheid dus :)

Mijn voordeur klapte echter wel bijna door toen de wind er grip op kreeg.
Tricky die wind!
 
Ik heb de X nu een weekend en ben na 2 uur rijden en paar keer en en uitstappen met de kids al overtuigd. Echter wel een vraag ik zag dat als je op het Tesla logo drukt het T symbool boven in dan krijg je de details van de wagen maar daar kan je ook kiezen: max power 85, 90 of 100 zal dit nog enig verschil op het verbruik hebben?
 
Ik heb de X nu een weekend en ben na 2 uur rijden en paar keer en en uitstappen met de kids al overtuigd. Echter wel een vraag ik zag dat als je op het Tesla logo drukt het T symbool boven in dan krijg je de details van de wagen maar daar kan je ook kiezen: max power 85, 90 of 100 zal dit nog enig verschil op het verbruik hebben?

Ik geloof van niet. Net zoals “chill mode” geen verschil maakt (tenzij je natuurlijk vaak met vol vermogen optrekt, omdat je dan meer verlies hebt door grotere weerstand).
 
Daarnet mijn X met 38000 afgezet bij het suc in Aartselaar. Ik reed achter de X aan en zag dat de achterbanden wel erg schuin zijn afgesleten. Gaan ze me proberen nieuwe banden te slijten en hoe kan ik daar het best op reageren.
 
Daarnet mijn X met 38000 afgezet bij het suc in Aartselaar. Ik reed achter de X aan en zag dat de achterbanden wel erg schuin zijn afgesleten. Gaan ze me proberen nieuwe banden te slijten en hoe kan ik daar het best op reageren.
Cupping en verkeerde afstelling van de banden/wielen is inderdaad wel een groot aandachtspunt bij de X, mede omdat deze in hoogte verstelbare vering heeft. Als je veelal op 'normal' rijdt, dan hoort daar een andere afstelling bij dan bij 'low'. Verkeerd uitlijnen en slijtage volgt dan absurd snel. Als dit kort na aflevering gebeurt, dan weet je wie de schuldige is. Soms vergoed Tesla het, soms wijzen ze het af. Ligt er een beetje aan wie je treft.
Vaak wordt dit afgedaan als 'dit is normaal', maar dat weerleg ik. Ik vind het puur een verkeerde afstelling van de wielen of een gemis aan communicatie over dit punt. Bij het uitlijnen dienen ze te vragen/vertellen in welke hoogte je rijdt/moet rijden. #my2cents
 
Na ruim anderhalf jaar (52000km) zag ik het volgende bij onze X100D:
Gister de auto met soc 11% geladen naar 100%. Vanmorgen zag ik dat ie bij 97% nog maar op 2kW aan het laden was ipv 11kW, om vervolgens niet veel later te melden dat ie klaar was met laden.... op 97%. Ben even benieuwd waar de resterende 3% is gebleven, gevalletje “slijtage”?

Als ik in mijn tripgegevens kijk, zie ik de batterij op 91% staan en mijn verbruikte kWh is 8 (35km gereden), opgeteld zou ik dus rond de 98% in de accu gehad moeten hebben.

2D02BE15-D38D-4FD1-A21C-9C96CA83946E.png
939554E9-CDA6-44AD-8608-B437D9106E87.png