Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Elon Musk zei altijd: "If you don't need 7 seats, take 6". Dat was wel voordat de 5 zitter versie bestond.
De 5 zitter is de meest praktische als je vaak grote dingen wilt vervoeren. Fietsen zou ik altijd op een fietsendrager op een trekhaak zetten. Scheelt ook schade aan je interieur.
 
  • Like
Reactions: Faiz71
Elon Musk zei altijd: "If you don't need 7 seats, take 6". Dat was wel voordat de 5 zitter versie bestond.
De 5 zitter is de meest praktische als je vaak grote dingen wilt vervoeren. Fietsen zou ik altijd op een fietsendrager op een trekhaak zetten. Scheelt ook schade aan je interieur.
Ik denk eigenlijk dat het niet uitmaakt of je een 5 of 7 zitter hebt voor grote dingen. De derde rij plat is op dezelfde hoogte als de 2de rij plat. Bij een 5 zitter kun je nog de ruimte van de 7 zitter stoelen gebruiken maar die is dan niet plat met de 2de rij. Dus bij grote dingen gebruik je die ruimte niet.
 
Fan van de 6-zits. Niet eerder een auto gehad met een gangpad in het midden en vleugeldeuren. De combinatie daarvan voelt als een klein vliegtuig.
True! Net een vliegtuig.
Een episch moment in mijn Model X verleden was toen mijn jongste dochter (5 jaar) en haar vriendinnetje meereden in de Tesla en dat ik ze vertelde dat hij ook kan vliegen. "Doe eens, doe eens", was natuurlijk de reactie. "Is goed", zei ik, maar ik gaf aan dat de Tesla eerst nog meer moet oefenen en dat we dat thuis wel even doen.

Thuis aangekomen zette ik de X-mas dance aan. Die hadden ze nog nooit gezien. Ze zagen hoe de Tesla ging "oefenen" en met open mond en stokkende adem dachten ze dat ie daadwerkelijk de lucht in zou gaan vliegen. Er werd gejuichd van bewondering, verbazing en ook angst. Ik had het moeten filmen!
 
Ik heb een paar jaar geleden achter in m'n eigen S gezeten tijdens een vakantie. Vond altijd dat de kids niet moesten zeuren.... Aangezien zij net zo groot zijn als ik na die vakantie een X gekocht en wel de 6-zitter, dan zit je bijna net zo goed als voorin. Viel me wel tegen dat de leuningen niet ver achterover kunnen, dat was in mijn Espace heerlijk.
 
  • Funny
Reactions: eelcodb
3.5 jaar verder, bijna een ton op de teller… paar grijze haren rijker (deels MX gerelateerd), maar vind het nog steeds een super fijne wagen… Enig nadeeltje.. hij is echt f#kking groot voor stadsgebruik (nu we meer thuiswerken pakken we vaker de Zoe ipv de MX voor de korte ritjes). Hopen dat we binnenkort weer met de auto vrij door Europa kunnen cruisen.
 
Wat zijn jullie ervaringen met de ruitenwissers en los daarvan met de beta functie voor de ruitenwis sensor?

Mijn X is zomer 2020 geleverd (2019 model) en bij ontvangst piepten de ruitenwissers al gigantisch, en de wiscapaciteit werd ik ook niet erg vrolijk van. Ook stonden ze fout afgesteld. 3 bezoeken bij Tesla later zijn ze nu redelijk afgesteld en laatste keer de bladen nog vervangen maar toen ik weg reed en wiste, meteen alweer herrie op de wisser (ook bij niet droog gebruik bijv. via ruitenwisservloeistof).

Nu wist de "linker" (als je van binnenaf beredeneert) met name door regen naar de andere wisser te gooien nadat die wisser er is geweest.

Ik word er nog steeds niet heel vrolijk van. De ruiten wis sensor beta heb ik zelfs uit staan, want die registreert over het algemeen regen helemaal niet in stand - (de stand boven 0/uit), en als ik dan zelf het wisknopje indruk (die je ingedrukt houdt om vloeistof te sproeien) dan kent het systeem daarna alleen standje hyperactief (vergelijkbaar met de maximale stand).

Heb tot op heden 4x een Tesla vervangend meegehad maar de enige keer dat dit een X was, regende het niet en kon ik weinig vergelijking trekken. In de vervangende S'en leek ook de beta stuk beter te werken dan op mijn X.
 
Wat zijn jullie ervaringen met de ruitenwissers en los daarvan met de beta functie voor de ruitenwis sensor?

Mijn X is zomer 2020 geleverd (2019 model) en bij ontvangst piepten de ruitenwissers al gigantisch, en de wiscapaciteit werd ik ook niet erg vrolijk van. Ook stonden ze fout afgesteld. 3 bezoeken bij Tesla later zijn ze nu redelijk afgesteld en laatste keer de bladen nog vervangen maar toen ik weg reed en wiste, meteen alweer herrie op de wisser (ook bij niet droog gebruik bijv. via ruitenwisservloeistof).

Nu wist de "linker" (als je van binnenaf beredeneert) met name door regen naar de andere wisser te gooien nadat die wisser er is geweest.

Ik word er nog steeds niet heel vrolijk van. De ruiten wis sensor beta heb ik zelfs uit staan, want die registreert over het algemeen regen helemaal niet in stand - (de stand boven 0/uit), en als ik dan zelf het wisknopje indruk (die je ingedrukt houdt om vloeistof te sproeien) dan kent het systeem daarna alleen standje hyperactief (vergelijkbaar met de maximale stand).

Heb tot op heden 4x een Tesla vervangend meegehad maar de enige keer dat dit een X was, regende het niet en kon ik weinig vergelijking trekken. In de vervangende S'en leek ook de beta stuk beter te werken dan op mijn X.
Is helaas al een vaak verteld verhaal; lees dit draadje maar vanaf het begin. Onderdeel van het Tesla experience pakket:p
 
Ook mijn ruitenwissers werken prima, zelfs met Deep Rain doet-ie het over het algemeen wel goed, enkel in het donker reageert Deep Rain wat minder lekker, maar overdag meer dan prima, zelfs op standje I.
 
Mijn X van Dec 2018 heef geen last van piepende wissers. Deep rain doet het meestal wel redelijk, soms gaat hij bij vrijwel geen regen aan en dan zet ik hem uit. Wel is mijn bestuurders wisser tijdens een storm een keer dubbel gewaaid, gelukkig provisorisch kunnen repareren en mijn rit voorzichig kunnen vervolgen. Hellaas niet onder garantie vervangen.
 
Heb mijn MX 90d sinds april 2017 geloof ik. Ben er alleen de eerste paar maanden echt blij mee geweest. Laat ik eerst wat positieve punten noemen:
- elektromotor vs ICE is geweldig
- single pedal driving is top
- geweldige voorruit
- Google maps is top
- voorverwarmen in de winter
- de hond vindt de achterbak fantastisch 😂
- positief gevoel wat betreft milieu
- zelfs na 4 jaar nog gern piepje of kraakje!
- afwerking is mwah

Minpunten:
- ruitenwissers zijn echt prut
- autopilot is onbruikbaar en vereist continue waakzaamheid
- auto is te breed (ja, ja eigen keuze)
- superchargen werd vanaf een bepaalde datum veel te traag. 80% in 30 min was een selling point
- stoelen zijn niet te vergelijken met BMw
- EV-box laadpaal geeft soms storing
- range vind ik te laag
- range bij lage temperaturen
- Elon Musk. Echt een raar beestje.

Heb er dit jaar een X5 bijgekocht en dat is op het milieu aspect na een verademing.

Ben er nog hard over aan het denken of we de MX vervangen door een MY of een BMW i4 oid.

De Tesla is in ieder geval een mooie ervaring geweest, maar ik zal er niet snel weer een kopen. Diep in mijn hart blijf ik toch een BMW fan.
 
YMMV. Ik heb mijn Model X sinds juni 2017, en de autopilot was in het begin al voldoende, en is enkel beter geworden. Ruitenwissers waren tevoren ook goed genoeg tov mijn BMW's, en zijn nu zelfs beter.

80% in 30 minuten is nooit een dingetje geweest. Misschien 20-80% in 30 minuten? En de stoelen van de X vind ik beter en slijtvaster dan van onze BMW's. Range vond ik in het begin ook wat storend, maar +300km rijden is ook vermoeiend.
 
Laat ik ook eens mijn ervaringen delen met m'n Model X.

TL:DR: miskoop.

lange versie:
ik begon met een Model S in 2014. bewust gekozen voor innovatie, dus ook de kinderziektes maar de service die het ServiceCenter Amsterdam leverde, maakte dat overkomelijk. Slechts een nieuwe motor gekregen omdat de lagers versleten waren (fabricage foutje Tesla; verkeerde lagers in de motor) en ik meer lawaai boven de 80Km/u maakte dan een vrachtwagen. Netjes onder garantie gerepareerd. Om nogmaals maximaal gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen en bijtellingsregeling, na 4 jaar over gestapt naar een Model X: kids worden tieners dus wat meer ruimte is dan handig.

Maar wat een slechte beslissing is dat geweest zeg (een opsomming):
  • Een maand na levering wilde bij mij 1 deel van de achterste bank niet meer omhoog. Dingetje met electronica en mechaniek. Op locatie een hack maar ik moest hiervoor een afspraak maken voor vervanging onderdeel. Onderdeel besteld. Brand bij Tesla Amsterdam en na 2 jaar nog geen oplossing. Iets met vergeten bij Tesla want magazijn en administratie lagen vanwege brand overhoop en tenslotte; buiten de garantie. Dus betalen. Dit jaar laten repareren en 2 weken later: weer kapot, ondanks nieuw onderdeel. Op locatie gerepareerd met hele specifieke instructies hoe te gebruiken. Eigenlijk heel kwetsbaar en je kwalitatief slecht.
  • Ruitenwissers. Wat je als vanzelfsprekend aanneemt is bij Tesla het omgekeerde. Hoogtepunt was het in de stromende regen op de snelweg, de linker ruiterwisser tijdens het rijden weer terug op het raam duwen want die was vanwege de wind buiten het raam gewaaid. Hier zijn meerdere afspraken voor geweest om te repareren. Zowel op lokatie als bij het Service Center
  • Autopilot: Doet het alleen bij droog weer/als je niet de ruitenwissers gebruikt. De rechter ruitenwisser eindigt namelijk precies voor de camera en blokeert het zicht. Hoe te reproduceren: ergens bij de 4e wis slag, stopt de autopilot direct.
  • De zelflerende ruitenwisser modus. Als je houdt van witte strepen op je raam en heftig wissende ruitenwissers zonder dat dit nodig is: Tesla is dan jouw automerk! als het hard regent, gaan de wissers niet sneller wissen.
  • De gele randen rond het scherm. Alleen in de zomer een dingetje omdat de lijm verkleurt door de warmte. Niets mee gedaan nadat ik had geleerd dat Tesla dit niet wil oplossen onder garantie
  • Afgebroken snelheidspook. Die blijkt dus van plastic te zijn en brak zo maar af. Dat is dus ook geen garantie en de hele stuurkolom moest vervangen worden. Hoogtepunt van deze reparatie was dat het stuur scheeft terug was gezet. Dat wilde Tesla scharen onder uitlijning maar de auto reed netje rechtdoor zonder inspanning op het stuur die scheef was teruggeplaatst.
  • Ninja reflexxen - De auto pilot zorgt voor een blijvende spanning tijdens een reis. Van tijd tot tijd een noodstopje dus altijd je rechtervoet in de buurt houden van het gaspedaal om te overriden. ik heb dit niet alleen bij viaducten ervaren maar ook 5 baanswegen, rechtdoor zonder veel verkeer of zonlicht in de camera (duitse autobaan.)
  • Vliegende patat door de auto - Op de parkeerplaats na het patat halen (kinderfeestje, 8 personen) stapvoets rijden maar omdat er links mensen liepen (niet voor de auto, niet vlak naast) moest er een volledige stop gebeuren. Inclusief 8 personen patat die een vlucht element hebben uitgevoerd met helaas slordige landing in de auto.
  • De frunk die niet meer open wilde op vakantie, na boodschappen doen. Nee, dus niet helemaal volgeladen. Gewoon een kabeltje losgetrild. Boodschappen bedorven want pas volgende dag bij dichtsbijzijnde service center terecht kunnen. Wel hebben we toen tijdens de vakantie zwarte woud, de dierentuin van Basel mogen bezoeken.
  • De achterklep-klep. De klep die dus de opening afdekt. helaas zijn de steunen allemaal van plastic. Daar kwamen we achter toen we zakken grind voor de tuin hadden gehaald: beide kanten afgebroken. Geen idee hoe je in een model X zware objecten kan vervoeren.
  • Accu laad scherm. Eerste keer tonen = leeg scherm. sluiten en heropenen lost het bij mij op. Ik begrijp dat dit niet bij iedereen het geval is; bij sommige krijg je nooit het scherm te zien en
  • De krakende voorwiel ophanging/Stuur. schijnt aan mijn jaargang v/d MX te liggen. Jaar daarop is Tesla over gestapt op de ophanging van Rover. Dit schijnt Tesla normaal te vinden dat je ophanging na krap 100.000KM gaat kraken. Helaas nog nooit meegemaakt bij een auto; ben dus een andere mening toebedaan.
  • After care/service is niet aanwezig/slecht. Waar ik bij de Model S juist tevreden was met de service die Tesla leverde, heb ik door de jaren gezien dat die steeds slechter is geworden. Heeft dit te maken met het te snel opschalen van de verkoop (model 3) of is Tesla begonnen met monetizen van de propositie en wordt er daarom nu bezuinigd om de service.
Mijn totale beleving: Slechte kwaliteit + Slechte service = Match made in Hell.

Ik zit m'n mia termijn nog even uit (helaas) en rijdt liever in de Mini van m'n vriendin dan de Model X.
 
auch.... welk bouwjaar heb je? Ik kijk af en toe is voor een 2e hands Model X, maar door dit soort verhalen durf ik het niet echt aan.
Ach, ik heb eentje van 2017 en gaat allemaal lekker.

De X is m'n meest favoriete auto. Ik rij bijna elke kilometer op de snelweg op autopilot, ruitenwissers gaan fijn wanneer het moet en er gaat niks kapot aan het ding.
 
  • Like
Reactions: jww1966
Mijn Model X is van begin 2017 en ik ervaar (gelukkig) geen enkel van de door jou genoemde problemen, uitgezonderd de gele randen in de touch screen. Maar dat scherm is onder garantie vervangen door Tesla.

Een heerlijke auto. Jij hebt helaas pech gehad met een maandagochtend model en dat is niet fijn bij de huidige stand van service.
Van welk bouwjaar/bouwmaand is de jouwe?
 
Na bijna 20k sinds eind januari ben ik nog steeds blij met mijn X. Al is hij zeker niet perfect.

Ik herken een aantal punten:
De achterklep kleppen: Daar heb ik steunen onder gemaakt, die plastic steuntjes leken mij ook wat zwak.
Autopilot: Ik gebruik het veel maar ik heb ook mijn fout boven het rechterpedaal, meestal bij elke rit wel een keer nodig en ook onverwacht.
Krakende voorwiel ophangen en ratelende voor aandrijfassen zijn bij mij ook gedaan direkt nadat ik hem kocht.
Gele randen ook gefikst onder garantie.
Accu laadscherm leeg zie ik ook wel eens,
De automatische ruitenwissers van mijn Land Rover Disco 3 van 2005 werkten een stuk beter.

Maar ik heb geen klachten over de Tesla Service.
 
Ik heb m'n Model X sinds Juni 2018. Ik zal inderdaad pech hebben met m'n auto. M'n model S was uit 2014.

Wat betreft de auto-pilot, had de Model S eerst een camera + een sensor (voor, onder het kenteken.) Die combinatie vond ik beter werken dan de huidige oplossing met alleen een camera. De camera-only oplossing is een tesla-eigen oplossing. Eerder in de Model S kwam de technologie van een externe partner.

Service van Tesla in de periode 2014-2018 was goed.; Tesla nam haar verantwoordelijkheid als het om slechte kwaliteit ging. Met de introductie van de Model 3 hoorde ik wel klachten hierover van nieuwe eigenaren. Met de intentie om naar een Model X over te stappen deze zorg ook benoemd. Tesla zei: model 3 is geen premium auto, dus geen premium service. Model X werd wel als premium auto gezien; ik hoefde mij dus geen zorgen te maken hierover.