Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Achteraf vreemd om te ervaren dat je dan in een reflex toch harder het pedaal in probeert te trappen omdat je in de veronderstelling bent dat je voet (nog) op de rem staat wat helaas niet meer het geval was. :oops:

Niet zo vreemd hoor: zet iemand maar eens voor het eerst van een schakelauto in een automaat.
Als hij denkt dat hij met zijn linkervoet de koppeling intrapt en de auto begint te remmen, is de reactie nooit om de linkervoet van de rem af te halen. Gegarandeerd zit hij even later met zijn neus bijna op het stuurwiel geplakt omdat de reactie is om extra flink door te trappen.
Tip die ik geleerd hebt en die bovenstaande zeer effectief voorkomt: laat iemand zijn linkervoet tegen de bestuurdersstoel aan achter de rechtervoet zetten. Dan weet zijn hersens/lijf dat het verplicht is om alles alleen met de rechtervoet te doen.

Maar dat lost het door Arthur aangedragen gevalletje natuurlijk niet op.
 
  • Like
Reactions: robertvg
de hendels zijn bij de nieuwere S ook al anders geplaatst dan bij de classic-S.
Bij de classic-S staan ze zoals bij MB. Vandaar dat ik bij proefritten steeds zelf de CC uitschakel, om te vermijden dat bij de eerste afslag naar rechts de testrijder de CC activeert.

Staan ze bij de X nu dan terug zoals bij de classic ?
bij de nieuwe MB's zijn de hendels ook omgedraaid. de gewijzigde MB stuurkolom is gewoon 1:1 overgenomen door Tesla
 
Niet zo vreemd hoor: zet iemand maar eens voor het eerst van een schakelauto in een automaat.
Als hij denkt dat hij met zijn linkervoet de koppeling intrapt en de auto begint te remmen, is de reactie nooit om de linkervoet van de rem af te halen. Gegarandeerd zit hij even later met zijn neus bijna op het stuurwiel geplakt omdat de reactie is om extra flink door te trappen.
Tip die ik geleerd hebt en die bovenstaande zeer effectief voorkomt: laat iemand zijn linkervoet tegen de bestuurdersstoel aan achter de rechtervoet zetten. Dan weet zijn hersens/lijf dat het verplicht is om alles alleen met de rechtervoet te doen.

Ik rij al jaren een automaat, en als ik dan even over moet stappen in een schakelauto, went dat altijd bijzonder snel en is dat net als fietsen, dat verleer je niet en gaat "geautomatiseerd". Maar op zo'n moment, blijken je hersenen toch wat meer tijd nodig te hebben om te begrijpen wat er aan de hand is, of beter gezegd, in de gaten te hebben wat er verkeerd gaat. Achteraf kan ik zo'n situatie vaak als een film in mijn hoofd weer in de herhaling terugzien en ben ik mezelf aan het analyseren wat ik fout deed. Niet dat het wat helpt, want het leed is toch al geschied. Maar goed, ik hou erover op, want we zijn behoorlijk off-topic.
 
oké.
Ik stelde de vraag omdat @Art747 de opmerking maakt ("Zeker in het begin als je van S naar een X overstapt.")
Ik meende dat hij geen Classic-S had; maar een nieuwereAP-versie waarbij de hendels al gewisseld waren.
Maar dat zal dan fout geweest zijn.

Mijn S had geen autopilot en was van oktober 2014. Overigens gaat de wagen niet altijd proberen de ingestelde cc snelheid op te pakken als je in een woonwijk rijdt. Ik heb geprobeerd het te herhalen om te kijken onder welke omstandigheden dat nu gebeurd. En ik denk dat het alleen gebeurd als je van een 80 km weg afkomt op je cc, dan remt om een woonwijk in te gaan. Dan blijft de cc op de achtergrond aktief. En als je dan met een gangetje van 20 a 30 per ongeluk die cc handle omhoog duwt, wil de cc weer naar 80 gaan. Denk ik....
 
  • Informative
Reactions: S-19910
IMG_8327.JPG
Deze eigenaar heeft blijkbaar nog wat meer ervaring nodig (is niet zo goed voor de levensduur van de laadpoort en SuC), maar wel een leuke nummerplaat!
 
Ik heb toch iets onhandigs met de X, wat ik niet had met de S en geen enkel ander merk auto. Als ik de auto heb verlaten en na enige tijd, bijvoorbeeld na het werk of 's-morgens vroeg, weer in stap, dan heeft de audio niet onthouden op welk radio station of wat dan ook ik de auto heb verlaten. Er wordt dus niet onthouden waar ik was gebleven. Of de audio is uit, of hij staat op een locale zender op de FM niet op de DAB+ die ik altijd aan heb.. In mij geval Radio Bollenstreek (...). Dat is toch wel op zijn zachts gezegd vervelend. Of moet ik ergens iets instellen, zodat de auto onthoudt waar we waren voor dat ik de auto verliet? Wat ook anders is, heeft er misschien mee te maken, dat de auto echt helemaal uit lijkt te zijn. Als je het rempedaal in trapt zie je op het kleine scherm voor je neus op een zwarte achtergrond het witte Tesla logo en dan pas begint de auto "tot leven te komen". In de S had dat helemaal niet en zag je al van alles op het scherm als je was ingestapt. Nu zie ik een zwart scherm na het instappen.
 
Ik heb toch iets onhandigs met de X, wat ik niet had met de S en geen enkel ander merk auto. Als ik de auto heb verlaten en na enige tijd, bijvoorbeeld na het werk of 's-morgens vroeg, weer in stap, dan heeft de audio niet onthouden op welk radio station of wat dan ook ik de auto heb verlaten. Er wordt dus niet onthouden waar ik was gebleven. Of de audio is uit, of hij staat op een locale zender op de FM niet op de DAB+ die ik altijd aan heb.. In mij geval Radio Bollenstreek (...). Dat is toch wel op zijn zachts gezegd vervelend. Of moet ik ergens iets instellen, zodat de auto onthoudt waar we waren voor dat ik de auto verliet? Wat ook anders is, heeft er misschien mee te maken, dat de auto echt helemaal uit lijkt te zijn. Als je het rempedaal in trapt zie je op het kleine scherm voor je neus op een zwarte achtergrond het witte Tesla logo en dan pas begint de auto "tot leven te komen". In de S had dat helemaal niet en zag je al van alles op het scherm als je was ingestapt. Nu zie ik een zwart scherm na het instappen.

Misschien moet je hem minder hard op zijn staart trappen, zo te horen is je Tesla moe van alle stoplicht sprintjes ;)

Maar even serieus, dit lijkt mij eenvoudig op te lossen met een instelling / software update. Even Tesla inlichten?
 
Ik heb toch iets onhandigs met de X, wat ik niet had met de S en geen enkel ander merk auto. Als ik de auto heb verlaten en na enige tijd, bijvoorbeeld na het werk of 's-morgens vroeg, weer in stap, dan heeft de audio niet onthouden op welk radio station of wat dan ook ik de auto heb verlaten. Er wordt dus niet onthouden waar ik was gebleven. Of de audio is uit, of hij staat op een locale zender op de FM niet op de DAB+ die ik altijd aan heb.. In mij geval Radio Bollenstreek (...). Dat is toch wel op zijn zachts gezegd vervelend. Of moet ik ergens iets instellen, zodat de auto onthoudt waar we waren voor dat ik de auto verliet? Wat ook anders is, heeft er misschien mee te maken, dat de auto echt helemaal uit lijkt te zijn. Als je het rempedaal in trapt zie je op het kleine scherm voor je neus op een zwarte achtergrond het witte Tesla logo en dan pas begint de auto "tot leven te komen". In de S had dat helemaal niet en zag je al van alles op het scherm als je was ingestapt. Nu zie ik een zwart scherm na het instappen.

Dit overkomt mij zo af en toe. Meestal staat de radio nog op dezelfde zender. Het komt ook voor dat er op het scherm staat dat er is afgestemd op Radio 1, maar dan hoor ik Radio 538. Ik ben het al 3 jaar niet anders gewend. Was in de MS ook zo. Nooit echt aan gestoord, maar het is natuurlijk niet goed.
Voor wat betreft het opstarten, misschien moet je even in de instelljngen kijken en staat de energy-save modus (of hoe het ook heet) aan. Dan schakelt de auto nl. echt helemaal uit en duurt opstarten altijd wat langer.
 
Ik heb toch iets onhandigs met de X, wat ik niet had met de S en geen enkel ander merk auto. Als ik de auto heb verlaten en na enige tijd, bijvoorbeeld na het werk of 's-morgens vroeg, weer in stap, dan heeft de audio niet onthouden op welk radio station of wat dan ook ik de auto heb verlaten. Er wordt dus niet onthouden waar ik was gebleven. Of de audio is uit, of hij staat op een locale zender op de FM niet op de DAB+ die ik altijd aan heb.. In mij geval Radio Bollenstreek (...). Dat is toch wel op zijn zachts gezegd vervelend. Of moet ik ergens iets instellen, zodat de auto onthoudt waar we waren voor dat ik de auto verliet? Wat ook anders is, heeft er misschien mee te maken, dat de auto echt helemaal uit lijkt te zijn. Als je het rempedaal in trapt zie je op het kleine scherm voor je neus op een zwarte achtergrond het witte Tesla logo en dan pas begint de auto "tot leven te komen". In de S had dat helemaal niet en zag je al van alles op het scherm als je was ingestapt. Nu zie ik een zwart scherm na het instappen.
...heb ik niet. Ruilen?
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Keezje and Art747
Als je het rempedaal in trapt zie je op het kleine scherm voor je neus op een zwarte achtergrond het witte Tesla logo en dan pas begint de auto "tot leven te komen". In de S had dat helemaal niet en zag je al van alles op het scherm als je was ingestapt. Nu zie ik een zwart scherm na het instappen.

Is bij mij net zo… . Als je instapt is het kleine scherm meestal zwart en komt na een 5-tal seconden wakker.
 
Ik heb dat niet, zowel niet bij de classic S als bij de X. Nu is het wel zo dat beide auto's worden gelogged bij teslalog. Doordat teslalog zo' beetje iedere minuut contact maakt met de auto's blijven ze altijd paraat.

Met als nadeel dat het stand-by gebruik fors is, dat wel.
 
Ik heb toch iets onhandigs met de X, wat ik niet had met de S en geen enkel ander merk auto. Als ik de auto heb verlaten en na enige tijd, bijvoorbeeld na het werk of 's-morgens vroeg, weer in stap, dan heeft de audio niet onthouden op welk radio station of wat dan ook ik de auto heb verlaten. Er wordt dus niet onthouden waar ik was gebleven. Of de audio is uit, of hij staat op een locale zender op de FM niet op de DAB+ die ik altijd aan heb.. In mij geval Radio Bollenstreek (...). Dat is toch wel op zijn zachts gezegd vervelend. Of moet ik ergens iets instellen, zodat de auto onthoudt waar we waren voor dat ik de auto verliet? Wat ook anders is, heeft er misschien mee te maken, dat de auto echt helemaal uit lijkt te zijn. Als je het rempedaal in trapt zie je op het kleine scherm voor je neus op een zwarte achtergrond het witte Tesla logo en dan pas begint de auto "tot leven te komen". In de S had dat helemaal niet en zag je al van alles op het scherm als je was ingestapt. Nu zie ik een zwart scherm na het instappen.


Hier ook, volgens tesla zou het met een software update gefixed moeten worden…..
 
Leuke ervaring. Als je de auto wilt opladen valt de stroom uit. Thuis aan stekker (laadinstallatie is nog niet geïnstalleerd) valt ie uit. Gaan we een publieke paal proberen, ja hoor die valt ook uit... oplossing is simpelweg stekker erin en de stroom opnieuw aanzetten. Erg vervelend.

Voor de rest een prima wagen. Zacht klikgeluidje bij het openen van de bestuurderskant Falcon door.
 
Zacht klikgeluidje bij het openen van de bestuurderskant Falcon door.

Zeg maar hard geluidje...exact hetzelfde...en een rammel in die deur tijdens rijden over een hobbelige weg.
Sprak een belg bij de supercharger die ook een X had en daar hadden ze gezegd dat meerdere het hadden, een uitstupsel dat tegen het framewerk aankwam, zonder plastic/rubber tussenstukje...volgende week maar eens de SeC bellen...
 
Zeg maar hard geluidje...exact hetzelfde...en een rammel in die deur tijdens rijden over een hobbelige weg.
Sprak een belg bij de supercharger die ook een X had en daar hadden ze gezegd dat meerdere het hadden, een uitstupsel dat tegen het framewerk aankwam, zonder plastic/rubber tussenstukje...volgende week maar eens de SeC bellen...

Vervelend. Gelukkig heb ik er geen last van. Maar bij mij blijven de ramen een issue. Soms is er veel wind geruis hoorbaar. Door het raam een fractie te laten zakken is het weg, ergo het raam komt iets te veel omhoog waardoor het naast het bovenste raam rubber komt met als gevolg wind geruis. Maar als je een volgende keer instapt is het weg. Dus dan is het raam wel goed aangesloten op het bovenste rubber. Komt zowel links als rechts voor. Maar dus niet altijd. Ben ik de enige met dat probleem?