Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
Na ruim anderhalf jaar (52000km) zag ik het volgende bij onze X100D:
Gister de auto met soc 11% geladen naar 100%. Vanmorgen zag ik dat ie bij 97% nog maar op 2kW aan het laden was ipv 11kW, om vervolgens niet veel later te melden dat ie klaar was met laden.... op 97%. Ben even benieuwd waar de resterende 3% is gebleven, gevalletje “slijtage”?

Als ik in mijn tripgegevens kijk, zie ik de batterij op 91% staan en mijn verbruikte kWh is 8 (35km gereden), opgeteld zou ik dus rond de 98% in de accu gehad moeten hebben.
Heb je een app of teslafi draaien die continu de auto pollt? Dat houdt de auto wakker, en na verloop van tijd loopt dan de State of Charge calculatie fout. Hij moet eens een keer kunnen 'slapen' om dit te resetten.
 
Mijn auto staat op 42000 km na 9 maanden, zomer banden hebben 32000 km er op zitten op stand LOW geen cupping, slijten netjes en nog 6,5 mm. Hoe anders met mijn vorige Tesla een S met 4000 km banden op
4000km is abnormale slijtage, maar nabij 40000km is slijtage normaal. Dat hangt natuurlijk ook af van rijstijl.

Bij mij waren de voorbanden op 40000km en 80000km aan vervanging toe, en de achterbanden aan 60000km.
 
Heb je een app of teslafi draaien die continu de auto pollt? Dat houdt de auto wakker, en na verloop van tijd loopt dan de State of Charge calculatie fout. Hij moet eens een keer kunnen 'slapen' om dit te resetten.
Enige app is de Tesla app, dus geen derden partij app ofzo. De Tesla app check ik of de auto laadt, en hoelang dat nog duurt. Daarna zet ik de app uit.
Zal hem deze week weer richting de 10% rijden en dan naar 100% proberen te laden. Kijken wat ie dan doet.
 
Hier ook identiek geval van piepende voorste draagarm rechts op een X.
Wordt volgende week vervangen te SeC Aartselaar na 1,5 maand wachten.
Piepen stopte bij mij na 4-tal dagen maar Tesla drong sterk aan ze toch te vervangen.
 
morgen de MX naar SC, hij kraakt als een oude koets sinds 2 weken als ik over lichte oneffenheden rijd

Is dit een X dingetje? Bij welke km stand begon dit ? Ik zit nu op ruim 40.000 en hetzelfde. Ik kon vanmorgen pas na 2 wkn langskomen bij sc en nu moeten ze de spullen nog bestellen. Balen, het is echt geen pretje om in een krakende auto te rijden.
 
Ja, klopt. Blijkbaar heel wat MX'en lijden eronder.

Heeft te maken met de balljoint in de bovenste control arm van de wielen (bij mij rechts vooraan).
Komt door indringend vocht en/of te weinig smering bij de assemblage van de toeleverancier.
vyV1cKkETZe%Cq34Y6t6oQ.jpg

Heeft op korte termijn alleen een vervelend akoestisch effect, het ging bij mij weg na een week maar Tesla drong toch aan dit preventief te verwisselen onder garantie.

Hieronder de foto van zo een control arm, en bovenaan de foto zie je de balljoint met een zwarte dustcover erover. In feite is dit niks anders dan een kogelgewricht dat pivoteert in een plastic (POM) omkapseling met een klad dik vet erbij.

Tussen de twee balljoints zit het ganse wielmechanisme.

51uip85FTSSPO6k3L9vgPA.jpg
 
Dit klinkt als een draagarm probleem. Ondertussen ook een bekend euvel voor de X

Ik heb dat euvel ook gehad. Bleek door het vochtige weer te komen. In Californië hadden ze er niet zo veel last van maar hier in Vancouver kan het behoorlijk regenen. Ze hebben de draagbare opnieuw ontworpen zodat het niet meer gevoelig is voor vocht is. Één draagarm is bij mij onder garantie verholpen. De andere doen ze zodra deze ook begint te kraken. Ik ben bijna uit de garantie maar ze hebben een aantekening in het dossier dat ze het toch kosteloos gaan vervangen ookal is de auto uit garantie
 
Goed dat ik dit vind. Vandaag mijn X (1,5 jaar & 67k km, maw. nog ruim binnen de garantieperiode) gaan ophalen na herstelling van oa. de rechter draagarm en zwaar teleurgesteld (om niet te zeggen kwaad/boos) weer vertrokken.
Deze draagarm blijkt volgens SEC Aartselaar een slijtageonderdeel en dus op kosten van de klant. :eek:
Heb duidelijk aangegeven het hier niet met eens te zijn! (remblokken en banden kan ik nog aannemen maar dit onderdeel, no way!)
Formeel aangegeven het niet eens te zijn met het genomen standpunt van SEC Aartselaar. Een formele klacht indienen gaat blijkbaar niet wanneer je in een SEC bent o_O, daarvoor moet ik een email sturen in antwoord op het factuur (wat ik nog niet heb ontvangen)

Opmerking van de technisch verantwoordelijk: de slijtage van de draagarm is een gevolg van uw rijstijl :confused:
 
Let er op dat je binnen 8 dagen ook een aangetekende brief stuurt waarop je de factuur protesteert. Je wil niet er later achter komen dat je protest niet rechtsgeldig genoteerd was. (Ik weet niet van buiten wat de facturatievoorwaarden van Tesla zijn mbt protest, maar doorgaans is dat binnen de 8 dagen na factuur per aangetekende brief).

Ik heb bij ca 40000km nieuwe voorste draagarmen gekregen (binnen garantie) op mijn X toen men bij een bandenwissel moeite had om de auto uit te lijnen. Voorbij 80000km (=buiten garantie) bij een op aanraden van een Tesla service personeelslid bij een specifieke bandencentrale voor banden gegaan en daar kwam men er ook achter dat 1 van de voorste wielen krom was, wat er ook voor zorgde dat de auto trilde en niet uit te lijnen viel. Wiel terug recht gekregen en auto opnieuw kunnen uitlijnen, en rijdt sindsdien als op boter. Geen idee wat het verschil tussen mijn en jouw geval was, maar kromme wielen en kromme draagarmen komen natuurlijk niet af-fabriek dus zal toch wel met rijstijl te maken hebben, hoewel ik me ook geen oorzaak kan bedenken waarom ik bij 40000km dat probleem had.

Bij mij kraakte overigens niets, maar ging uitlijning bij bandenwissel mis.
 
nu 1,5 jaar de mx in bezit twijfel ik steeds vaker aan de kwaliteit. ook heeft sec geen oplossing voor problemen als:
- gele rand rond scherm
- deurmat berijderskant helemaal los
- trillende voorassen bij optrekken

heb nu sinds kort ook dat mijn berijdersdeur niet meer open gaa (lijkt mechanisch probleem en niet sensoren) en het raam blijft hangen

heb pas 60k gereden, herkennen jullie dit?

Tot slot lijkt mijn maximale soc 315 te zijn en deze was aan het begin 330, terwijl ik nooit tot 100 procent laad
 
Het is maar wat je gewoon bent? De gele rand stoort me niet, de deurmatten zaten in al mijn auto's los, en als er een probleem is met de deuren moet je naar het service center...

Maximale soc zal altijd wat terug vallen, ook al laad je nooit tot 100%...