Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X ervaringen fatsoenlijke bagagebox op trekhaak (+ ski's/snowboard)

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er ervaringen als er met circa 6/7 personen met de X op vakantie wordt gegaan en er extra bagage ruimte nodig is.
Er zijn best fatsoenlijke bagageboxen voor op de trekhaak te koop zoals de Thule backspace die ook goed op te ruimen is als je hem niet gebruikt.
Of een MFT backbox die eventueel voor ski's nog breeder kan worden gemaakt,150/170/190cm (dan past er alleen bijna geen bagage in)
Vooralsnog denk ik aan de Thule waar ik aan de buitenkant nog iets voor ski's/snowboard op ga maken.

* Iemand al ervaringen/tips ?

* Bij de superchargers waar je meestal achteruit moet inparkeren om te laden moet het met de lengte van de kabel geloof ik net gaan?

*Als je tbv de verlichting de stekker in de trekhaakdoos steekt gaat de auto in trailermode aangezien hij denkt dat er dan een trailer achter hangt en allerlei functies uitschakelt.
Dit kan je handmatig uitzetten als ik het wel heb maar blijven dan alle functies/sensoren normaal werken (behalve de parkeersensoren achter)

Thanks
 
Wij hebben een MFT maar alleen nog gebruikt voor de zomervakantie. Wij reizen met 5'en en een hond. De 6 configuratie bleef gehandhaafd (niet 1 stoel neer). De extra baggage ruimte door de box was wel lekker en ook nodig omdat we wat campingspullen bij ons hadden.

Op zich kreeg ik in de frunk en achter de stoelen wel 7 koffers/tassen (= 4 max afmeting vliegtuig rolkoffers, 3 tassen van 50l, 75l en 120l en een opvouwbare hondenbench). Dus er is echt wel veel baggageruimte in de X, zelfs bij gebruik van alle stoelen.

Qua verbruik merkten we weinig verschil met of zonder box. Lastig te vergelijken omdat dit pas onze eerste vakantie in een Tesla was en met veel stukken hard rijden, maar ik denk minder dan 5% / 10kW extra met box. Het was natuurlijk mooi weer.

De kwaliteit van de MFT voelt goed/degelijk en veilig. Een nadeel van de MFT box is dat bij volle belading (maar niet overvol) de plastic wand toch wat uitzakt, waardoor de deksel niet meer precise in het slot valt. Dat is wel nodig om de MFT weer dicht te krijgen. Lukt wel met wat duwwerk en 2 mensen, maar blijft onhandig.

Achteruit inparkeren bij de superchargers en de lengte van de kabel heb ik nergens problemen mee gehad. De achteruitcamera heeft uiteraard geen zicht. Dus het is lastig diepte zien en wat gokken. Ik heb slechts 1 keer weer in hoeven te stappen om de auto toch nog iets verder naar achteren te rijden om op te kunnen laden.

De trailermode moet je inderdaad regelmatig handmatig uitzetten tijdens de reis. Het belangrijkste is dat de autosteer/AP het dan blijft doen en die doet het ook gewoon super goed !! (vind ik dan). Gekker is dat de achtersensoren het blijven doen, met of zonder trailermode maakt niet uit. Dus op je dashbordschermpje zie je continu rood achter het autootje oplichten van de sensoren en als je achteruit rijdt hoor je continu piepjes. De automatische lane change blijft het ook normaal doen.

Jouw interesse betreft uiteraard ook de ski's. Als je ski's er qua lengte in passen (tot 190), is het denk ik een mooie optie. Er lijken dan nog wel wat schoenen en stokken op/bij/naast te kunnen, maar hangt ook af van het aantal natuurlijk. Zoals boven vermeld is er ook met alle stoelen opgeklapt in de X nog veel bagageruimte over. Zelf had ik bedacht dat een paar snowboards bevestigen aan de buitenkant van de MFT met spanbanden ook nog wel een optie kan zijn. Ik heb nog wat oude ski's liggen en zal in de herfstvakantie eens kijken hoe dat past en fotootjes maken (als ik t niet vergeet / stuur dan reminder).

Overall heb ik goede ervaring met de MFT qua rijden, ruimte en installatie. Het slotje is wat minder handig bij volle belading maar wel prettig dat het afsluitbaar is. Ik vond het veel beter dan de dakkoffer die we hiervoor hadden - als ik dat geweten had was ik bij mijn vorige auto om gegaan.
 
Last edited:
Towbox. Bevalt goed. Voor ons noodzakelijk als we met 3 volwassenen en 3 pubers op vakantie gaan.
 

Attachments

  • IMG_0909.jpg
    IMG_0909.jpg
    410.1 KB · Views: 2,083
  • IMG_1099.PNG
    IMG_1099.PNG
    1.4 MB · Views: 1,142
  • Informative
  • Like
Reactions: FrankNL and nico180
Chief, bedankt voor je uitgebreide info.

Art747, op de towbox moet wel iets moois voor ski's en snowboards te maken zijn.
Wel een enorm gevaarte om op te slaan.
Zit hij een beetje stevig op de trekhaak of zwabbertt het lichtjes zoals je dat wel eens bij fietsendragers ziet?
Wat zijn je ervaringen bij superchargers, bij die op de foto staan ze wel heel mooi gepositioneerd.
 
Chief, bedankt voor je uitgebreide info.

Art747, op de towbox moet wel iets moois voor ski's en snowboards te maken zijn.
Wel een enorm gevaarte om op te slaan.
Zit hij een beetje stevig op de trekhaak of zwabbertt het lichtjes zoals je dat wel eens bij fietsendragers ziet?
Wat zijn je ervaringen bij superchargers, bij die op de foto staan ze wel heel mooi gepositioneerd.

Ik ski zelf helemaal niet dus dat weet ik niet goed. Hij zwabbert wel een klein beetje maar ik vind het wel behoorlijk stevig. Ik heb bij geen enkele supercharger een probleem ondervonden, er was altijd ruimte genoeg.
 
Hier nog wat fotootjes van de MFT box voor op de trekhaak met wat inhoud puur voor het idee.
2x ski (grootste 185cm) + stokken en 2x snowboard (grootste 142cm) + 1x paar skischoen.
Ik heb nog niet de optionele zijstukken gekocht, dus de ski's steken nu ong 2x 17cm uit.
Er was nog veel ruimte over - 5x volledige ski uitrusting lukt zeker in deze box.
 

Attachments

  • IMG_4285.jpg
    IMG_4285.jpg
    53.7 KB · Views: 1,102
  • IMG_4283.jpg
    IMG_4283.jpg
    95.5 KB · Views: 1,073
  • IMG_4276.jpg
    IMG_4276.jpg
    100.2 KB · Views: 1,104
  • IMG_4279.jpg
    IMG_4279.jpg
    98.6 KB · Views: 1,067
  • IMG_4281.jpg
    IMG_4281.jpg
    86.7 KB · Views: 1,074
Art747, dank voor de terugkoppeling

Chief, de foto's geven een mooie indruk.

De Towbox V1 met skidrager is ook een optie, dan hou je de hele bak nog over voor spullen en erop kunnen 4 paar ski's of 2 snowb en 2 ski's.
Wel een beetje lompe bak.
Ik ben er nog niet uit

towbox v1 ski. op box geplaatst.jpg


Mogelijk ga ik toch voor de Thule Fietsendrager met de backspace erop die ook weer makkelijker op te bergen is.
Aan de binnenkant tussen de auto en de fietsendrager maak ik dan iets van een skidrager aan het verticale deel van de fietsendrager vast zodat het ook allemaal niet zo hoog wordt.

imagesno.jpg
 
Ik ben uiteindelijk voor de Thule backspace gegaan van 300 liter en voorop eea aangepast zodat er een Thule skidrager op paste. Hierdoor bleef er ook lekker veel ruimte in de backspace over.
Afgelopen kerst hiermee naar de Franse Alpen geweest en is goed bevallen.
Ik had ook niet het idee dat het verbruik hoger was.
Hierbij wat foto's:
IMG_8696.JPG IMG_8697.JPG IMG_8699.JPG IMG_8700.JPG
 
Ik ben uiteindelijk voor de Thule backspace gegaan van 300 liter en voorop eea aangepast zodat er een Thule skidrager op paste. Hierdoor bleef er ook lekker veel ruimte in de backspace over.
Afgelopen kerst hiermee naar de Franse Alpen geweest en is goed bevallen.
Ik had ook niet het idee dat het verbruik hoger was.
Hierbij wat foto's:
View attachment 270942 View attachment 270943 View attachment 270944 View attachment 270945
Het zou zomaar kunnen zijn dat deze box je verbruik verlaagt. Het totale profiel wordt verlengd en dat levert al gauw, ook al ziet het er niet direct zo uit, aerodynamische winst op.
 
Ik ben uiteindelijk voor de Thule backspace gegaan van 300 liter en voorop eea aangepast zodat er een Thule skidrager op paste. Hierdoor bleef er ook lekker veel ruimte in de backspace over.
Afgelopen kerst hiermee naar de Franse Alpen geweest en is goed bevallen.
Ik had ook niet het idee dat het verbruik hoger was.
Hierbij wat foto's:
View attachment 270942 View attachment 270943 View attachment 270944 View attachment 270945
Ik overweeg ook de aanschaf van de Thule.
Hoe stevig zijn die drukknoopjes? In de gekantelde stand duwen zware koffers tegen het doek?
 
De kant waar dan je bagage tegen aandruk is iets van harder kunststof maar zit onderaan ook met iets van drukknopjes vast.
Behoorlijk stevig moet ik zeggen.
Ik heb overigens de zwaarder dingen in de kofferbak gedaan (die plaat daar er eerst uitgehaald en thuis gelaten) en de wat lichtere in de box.
 
Ik ben uiteindelijk voor de Thule backspace gegaan van 300 liter en voorop eea aangepast zodat er een Thule skidrager op paste. Hierdoor bleef er ook lekker veel ruimte in de backspace over.
Afgelopen kerst hiermee naar de Franse Alpen geweest en is goed bevallen.
Ik had ook niet het idee dat het verbruik hoger was.
Hierbij wat foto's:
View attachment 270942 View attachment 270943 View attachment 270944 View attachment 270945
Ziet er goed uit! Ik overweeg ook een aanschaf van een bagagebox voor m'n MX, maar dan meteen met een mogelijke oplossing voor het buiten de auto vervoeren van 2 paar ski's (en over een paar jaar 3 - 4 paar).
Ben wel even benieuwd naar 2 dingen naar aanleiding van je 'constructie':)
- Wat heb je aangepast voorop, zodat je de Thule Skidragers erop kon monteren? Heb je daar nog iets extra's voor gekocht, of..?
- Ik zie dat je de ski's naast elkaar hebt geplaatst, kan me voorstellen dat je de oplopende kant naar van de auto af hebt willen plaatsen. Maar zouden ze ook op elkaar passen? Of komt de ski dan tegen de auto aan? Anders kan ik maar max 2 paar ski's vervoeren..

Ben erg benieuwd!
 
Ik heb zelf al jaren de MFT. Heb onlangs de uitbreidling tot 1m90 gekocht zodat ik mijn freeride ski's van 1m85 ook nog mee kan nemen.

Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om die buiten de auto te vervoeren. Je ski's komen gegarandeerd verroest aan. In de winter vervoer ik ook geen fietsen buiten de auto.

Het geheel blijft trouwens bijzonder stabiel tegen 130 per uur. Op de XC90 had ik ook geen meerverbruik. Moet hem nog eens testen op de Tesla.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ziet er goed uit! Ik overweeg ook een aanschaf van een bagagebox voor m'n MX, maar dan meteen met een mogelijke oplossing voor het buiten de auto vervoeren van 2 paar ski's (en over een paar jaar 3 - 4 paar).
Ben wel even benieuwd naar 2 dingen naar aanleiding van je 'constructie':)
- Wat heb je aangepast voorop, zodat je de Thule Skidragers erop kon monteren? Heb je daar nog iets extra's voor gekocht, of..?
- Ik zie dat je de ski's naast elkaar hebt geplaatst, kan me voorstellen dat je de oplopende kant naar van de auto af hebt willen plaatsen. Maar zouden ze ook op elkaar passen? Of komt de ski dan tegen de auto aan? Anders kan ik maar max 2 paar ski's vervoeren..

Ben erg benieuwd!

- Ik heb 4 M8 gaten in de stang geboord. Acht kunststof adapters gebruikt voor de overgang van de ronde buis naar vierkant om het stevig vast te krijgen. Ik moest deze per 50 stuks ofzo kopen dus al je er een paar wilt hebben stuur ik ze wel op.
- Als je de ski's op elkaar plaats wordt de ruimte naar de auto wel wat krap. Je hebt overigens van Thule ook een langere versie van de skidragers
Mbt de snelheid en verbruik geen enkel verschil gemerkt.
 
  • Love
Reactions: Wouter_E