Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X quirks (of features)

This site may earn commission on affiliate links.

Saxi

M3P Red-White
Feb 16, 2020
55
75
Amsterdam
Ik rijd al een week of drie leen Model X (don't ask) en heb twee issues die ik niet helemaal begrijp. Misschien spelen ze ook in m'n eigen Model 3 maar dat kan ik niet testen op dit moment.

1) Rijstrook overschrijdingspreventie (Lane departure warning) niet altijd actief.
Het viel mij op dat de Model X automatisch corrigeerde als ik buiten de rijstrook kwam, zelfs als dit een onderbroken streep betrof. Ik ben er daarna op gaan letten en het viel me op dat het niet altijd gebeurt. Volgens de handleiding (van mijn Model 3) is de preventie actief bij snelheden tussen de 64 en 145 km/h "op hoofdwegen met duidelijk zichtbare wegmarkeringen". Echter, soms is de preventie niet actief terwijl het autopilot stuurtje wel zichtbaar is en dus blijkbaar de wegmarkeringen goed zichtbaar zijn. Als de preventie het doet, wordt de lijn waar je overheen dreigt te gaan blauw gekleurd en wordt er actief gecorrigeerd. Ik kan er m'n vinger niet opleggen waarom het soms wel gebeurt en in andere (schijnbaar soortgelijke) situaties niet. Iemand een idee?

2) Kaart up-to-date, navigatie niet
Op een of andere manier heeft de (Duitse) leen Model X oud kaartmateriaal. De hele verbouwing van de A1 en A9 is in de navigatie onbekend. Zodra je op het nieuwe A1 deel rijdt, gaat de navigatie proberen je op weer op de oude A1 te krijgen. Het vreemde is echter dat de nieuwe situatie op de kaart wel zichtbaar is. De kaart geeft dus de huidige situatie weer maar de navigatie lijkt op de oude situatie te varen. Als voorbeeld een screenshot van de overgang van de A1 naar de A9 komende uit de richting Hilversum. De nieuwe A9 is zichtbaar op de kaart maar de navigatie had verwacht dat we over de oude (blauwe) route zouden rijden. Hebben anderen dit ook gezien? De software is up to date.

20200321_153923.jpg
 
Ja, echter helaas zeer beperkt. Ik heb zelf een X en als die naar het service center moet, is een S of 3 niet geschikt als leenauto aangezien daar geen 3 kinderzitjes naast elkaar passen. Vroeger kreeg je nog een ICE mee (meestal XC90) en was dat geen probleem...
 
Om even topic te blijven. (niet dat ik een antwoord heb)
1) klopt, maar ik weet ook niet waarom de ene keer werkt het wel en de andere niet.
2) is ook bekend, de navigatie gebruikt andere kaarten dan de display.
 
Om even topic te blijven. (niet dat ik een antwoord heb)
1) klopt, maar ik weet ook niet waarom de ene keer werkt het wel en de andere niet.
2) is ook bekend, de navigatie gebruikt andere kaarten dan de display.

Interessant! Weet je ook of dit Model X specifiek is? Ik neem aan van niet. Ben wel benieuwd hoe ik de versie van kaarten t.o.v. navigatie kan checken.
 
Je weet dat je officieel maar 2 weken met een buitenlands kenteken in NL mag rijden als Nederlander, mits je het juiste formulier van de Douane heb aangevraagd/ingevuld en bij je hebt.

Als Nederlands ingezetene, om precies te zijn. Ja, dat weet ik. Met een paar uitzonderingen. Ik rijd er ook niet in. Het grappige is dat die wet er is om te verhinderen dat mensen onder het betalen van BPM proberen uit te komen. En er zit helemaal geen BPM op een elektrische auto.