Ik rijd al een week of drie leen Model X (don't ask) en heb twee issues die ik niet helemaal begrijp. Misschien spelen ze ook in m'n eigen Model 3 maar dat kan ik niet testen op dit moment.
1) Rijstrook overschrijdingspreventie (Lane departure warning) niet altijd actief.
Het viel mij op dat de Model X automatisch corrigeerde als ik buiten de rijstrook kwam, zelfs als dit een onderbroken streep betrof. Ik ben er daarna op gaan letten en het viel me op dat het niet altijd gebeurt. Volgens de handleiding (van mijn Model 3) is de preventie actief bij snelheden tussen de 64 en 145 km/h "op hoofdwegen met duidelijk zichtbare wegmarkeringen". Echter, soms is de preventie niet actief terwijl het autopilot stuurtje wel zichtbaar is en dus blijkbaar de wegmarkeringen goed zichtbaar zijn. Als de preventie het doet, wordt de lijn waar je overheen dreigt te gaan blauw gekleurd en wordt er actief gecorrigeerd. Ik kan er m'n vinger niet opleggen waarom het soms wel gebeurt en in andere (schijnbaar soortgelijke) situaties niet. Iemand een idee?
2) Kaart up-to-date, navigatie niet
Op een of andere manier heeft de (Duitse) leen Model X oud kaartmateriaal. De hele verbouwing van de A1 en A9 is in de navigatie onbekend. Zodra je op het nieuwe A1 deel rijdt, gaat de navigatie proberen je op weer op de oude A1 te krijgen. Het vreemde is echter dat de nieuwe situatie op de kaart wel zichtbaar is. De kaart geeft dus de huidige situatie weer maar de navigatie lijkt op de oude situatie te varen. Als voorbeeld een screenshot van de overgang van de A1 naar de A9 komende uit de richting Hilversum. De nieuwe A9 is zichtbaar op de kaart maar de navigatie had verwacht dat we over de oude (blauwe) route zouden rijden. Hebben anderen dit ook gezien? De software is up to date.
1) Rijstrook overschrijdingspreventie (Lane departure warning) niet altijd actief.
Het viel mij op dat de Model X automatisch corrigeerde als ik buiten de rijstrook kwam, zelfs als dit een onderbroken streep betrof. Ik ben er daarna op gaan letten en het viel me op dat het niet altijd gebeurt. Volgens de handleiding (van mijn Model 3) is de preventie actief bij snelheden tussen de 64 en 145 km/h "op hoofdwegen met duidelijk zichtbare wegmarkeringen". Echter, soms is de preventie niet actief terwijl het autopilot stuurtje wel zichtbaar is en dus blijkbaar de wegmarkeringen goed zichtbaar zijn. Als de preventie het doet, wordt de lijn waar je overheen dreigt te gaan blauw gekleurd en wordt er actief gecorrigeerd. Ik kan er m'n vinger niet opleggen waarom het soms wel gebeurt en in andere (schijnbaar soortgelijke) situaties niet. Iemand een idee?
2) Kaart up-to-date, navigatie niet
Op een of andere manier heeft de (Duitse) leen Model X oud kaartmateriaal. De hele verbouwing van de A1 en A9 is in de navigatie onbekend. Zodra je op het nieuwe A1 deel rijdt, gaat de navigatie proberen je op weer op de oude A1 te krijgen. Het vreemde is echter dat de nieuwe situatie op de kaart wel zichtbaar is. De kaart geeft dus de huidige situatie weer maar de navigatie lijkt op de oude situatie te varen. Als voorbeeld een screenshot van de overgang van de A1 naar de A9 komende uit de richting Hilversum. De nieuwe A9 is zichtbaar op de kaart maar de navigatie had verwacht dat we over de oude (blauwe) route zouden rijden. Hebben anderen dit ook gezien? De software is up to date.