TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

Model X - Shudder en Kraken van de vooras

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Energykart, Jul 23, 2018.

1. Energykart

Energykart Member

Sinds eind december ben ik in het bezit van een Model-X 100D. Op het eerste gezicht een prima auto echter direct in de eerste week werd ik al geconfronteerd met een probleem dat zich uit tijdens het accelereren. Vaak in combinatie met licht sturen resulteert dit in een een hard krakend geluid wat van de vooras leek te komen. Het kraken gaat gepaard met een ontstabiel gevoel en schudden van de auto.

Ik heb de auto aangeboden bij Tesla service. Daar werd me echter verteld dat dit een probleem van de vooras betreft wat alle Model X'en in meer of mindere mate hebben. Tesla gaf tevens aan dat hiervoor een oplossing wordt gezocht die er op korte termijn aan zou komen.

Uiteraard heb ik e.e.a. hier en op internet nagezocht en tot mijn grote verbazing gaat het probleem terug tot levering van de Model X van het eerste uur (1-1,5 jaar geleden) waar reeds werd aangekondigd dat er snel een oplossing zou komen.

Ik heb dit teruggemeld aan Tesla en gemeld dat ik het erg vervelend vind dat mij een auto verkocht is waar een dergelijk bekend probleem in zit zonder dat hiervan melding is gemaakt. Men wil echter geen kant op. De enige oplossing die wordt geboden is vervangen van onderdelen waarbij ik een garantie krijg en wel dat het probleem zeker terug gaat komen echter wanneer is nog niet duidelijk.

Ik ben benieuwd wie hier dezelfde ervaring hebben. Wellicht dat we samen sterker staan en wellicht juridische stappen kunnen ondernemen.

2. Janc

Janc Member

Volgens een draadje op het amerikaanse deel is er nu een definitieve fix, deze komt binnenkort beschikbaar.
    GREAT news for Model X owners with the dreaded shudder

Ik heb het zowel op de S als de X, nog in acceptable vorm, tesla heeft het inderdaad niet verteld, ik wist wel dat dit probleem er was (via dit forum). In overleg met Telsa ervoor gekozen te wachten met vervangen tot er een definitieve fix is.

3. CJA Hulskamp

CJA Hulskamp Active Member

Ze zijn bezig met zowel Softwarematig als hardware oplossingen te testen op dit moment. Na de laatste keer mijn Half-Shaft zijn vervangen samen met een paar andere componenten gaat het alweer heel wat km prima. Juridische stappen zie ik op dit moment niet zitten en heeft ook weinig zin zolang ze nog met de definitieve fix bezig zijn.

4. Energykart

Energykart Member

Het lastige vind ik dat er geen melding van wordt gemaakt bij de aankoop. Ik snap dat ze zoveel mogelijk willen verkopen maar met de wetenschap dat dit probleem erin zou zitten had ik geopteerd voor een andere auto. Daar heeft men bewust informatie achtergehouden om maar te kunnen verkopen.

5. Meindert_x

Meindert_x New Member

Ik heb zelf het idee dat de vooras bij mijn x soms wat kan trillen als glooien de bocht door rijdt en iets af remt. Is dit dat jullie bedoelen? De x is bij mij ook pas 1,5 maand oud.

6. basvk

basvk Active Member

Niet elke auto heeft er last van, het euvel treedt bij diegenen die er last van hebben pas later op, en om nu elke klant een lijst met mogelijke mankementen in de hand te drukken tijdens het verkooppraatje is een verkooptactiek die ik nog bij geen enkele verkoper heb mogen meemaken helaas :D.
    (Realiseer je dat elke auto van welk willekeurig merk dan ook zijn eigen bekende kwalen en zwakke punten heeft).

• Like x 3
  7. Energykart

Energykart Member

Ik zit nu bij Tesla om mijn X op te halen. Verhaal is dat er geen definitieve oplossing is maar dat slechts het vermogen onderdrukt wordt zodat het probleem niet meer waarneembaar is. Dit is de letterlijke uitspraak van Tesla NL.

8. Onno

Onno Member

Ook weer opgelost. 0 naar 100 nu in 10 seconden. Nog goed voor je w/km ook!

9. Energykart

Energykart Member

Haha ja dan kan ik net zo goed een prius kopen. Ze zijn al net zo lelijk. Alleen het vermogen was nog het verschil.

• Funny x 1
  10. jer0en72

jer0en72 Member

Ben zeer benieuwd of het er enigszins beter op is geworden. Ik heb er ook last van maar niet altijd, uiteraard niet toen ik 'm ervoor weg bracht en het lijkt wel minder te zijn bij warm weer of als 'ie een beetje 'ingereden' is...

11. Energykart

Energykart Member

Ja inderdaad is het bij koud weer een stuk beter waarneembaar. Bij vertrek bij Tesla overigens toch licht waarneembaar. 5 weken bij tesla gestaan. Echt onbegrijpelijk dat je als je de auto dan op gaat halen je direct ziet dat heel de bekleding smerig is van polijst resten en het scherm defect is. Dat is service in 5 weken schijnbaar niet opgevallen. Echt heel bizar.

12. Daniel 74

Daniel 74 Active Member

#12 Daniel 74, Aug 27, 2018
    Last edited: Aug 27, 2018
    De opmerking van Tesla verbaast mij. Begin deze maand is onze model X p100d bij tesla geweest voor het vervangen van de aandrijfassen. Daarbij is ook de ophanging van de motor vervangen door een aangepast type. Deze oplossing zou problemen in de toekomst moeten voorkomen.

Het vermogen van onze p100d is niet geknepen.

Concern: Customer: Vehicle vibrates during hard acceleration (halfshafts, jackshaft and motormount
    ordered if needed).
    Please perform validation testdrive at intake to confirm.
    Pay Type: Warranty
    Corrections: Front Halfshaft Assembly - Front - LH
    Part Quantity Unit Price
    HALF SHAFT - FRONT LEFT (1027111-00-B) 1.00 0.00 0.00
    NUT HF M24x1.5 [8.8] ZnFl-W (1020297-00-A) 2.00 0.00 0.00
    WASHER SAFETY M24x39 (1020296-00-B) 2.00 0.00 0.00
    Total Parts 0.00
    Replaced left hand drive shaft to prevent vibration.
    Corrections: Front Halfshaft Assembly - Front - RH
    Part Quantity Unit Price
    HALF SHAFT - FRONT RIGHT (1027115-00-B) 1.00 0.00 0.00
    Total Parts 0.00
    Replaced right front drive shaft to prevent vibration.
    Corrections: Jackshaft Assembly - Front
    Part Quantity Unit Price
    JACKSHAFT ASSY, FR (1030632-00-A) 1.00 0.00 0.00
    Total Parts 0.00
    Replaced front jack shaft to prevent vibration.
    Corrections: Mount - Motor - Side
    Replaced motor mount to prevent vibration.
    Total Labor & Miscellaneous Items 0.00
    Total Job Parts 0.00

EDIT: ik zie op het VS draadje dat de onderdelen die in onze p100d zijn vervangen NIET de nieuw aangekondigde onderdelen zijn, Het probleem zal dus met deze onderdelen inderdaad weer terugkomen...

13. CJA Hulskamp

Idd het probleem komt weer terug. Al duurt het met de nieuwe motorsteunen wel langer voordat het trillen terug is.

14. jer0en72

jer0en72 Member

Ik heb vanochtend, op aanraden van service center Rotterdam, de suspension op very low gezet en dan is het bijna helemaal weg. Op low is het echt al een stuk minder dus de instelling gedaan dat hij 'always' op low rijdt. Ga maar eens kijken of dat voor langere tijd helpt...

15. CJA Hulskamp

Prima oplossing, dan zijn je achterbanden na 15.000 km aan de binnenkant weg.

16. Kdmn

Kdmn Member

Mag je gerust Model S bijzetten, toch zeker de pre-facelift D versie, assen wisselen totdat het went...
    Toch wel vreemd dat Tesla wagens blijft uitleveren met een gekend probleem waarvoor de oplossing maar niet komt (is nu al bijna 2 jaar), ofwel kunnen ze alle kosten verhalen op de as leverancier of ze zitten met de handen in het haar maar AP2 en nu Model 3 waren nu net iets dringender.

Ik vraag me af of dit bij de P-M3 helemaal opgelost is?

17. Wim S.

Wim S. Supporting Member

:D Leve achterwielaandrijving:D

In de winter rij ik 3 maanden op 19" wielen. 2 winters leveren samen 6.000 km op.
    Ik heb sinds ik de auto heb 33.000 - 6.000 = 27.000 km op de Michelin Super Sport zomerbanden gereden.
    Mijn Michelin Super Sport 21" banden hadden nieuw 8 mm profiel. Nu nog 5,7 mm rondom m.u.v. de recent vervangen rechter achterband.
    Betekent een slijtage nu van 2,3 mm. Per mm slijtage leg ik dus 11.740 km af.
    De wettelijk minimum vereiste profieldiepte is 1,6 mm. Stel ik vervang de banden op een profieldiepte van 2 mm.

Dan gaat een set 21" Michelin Super Sport banden gaat bij mij dus 70.440 km mee.
    En dat zonder voorwielaandrijving of 19" banden. Wel heel netjes rijden ;)

Om toch een beetje on-topic te komen, mijn voorassen kraken helemaal niet.

18. Defiant

Defiant Member

@Energykart ; Ja, het is teleurstellend dat dit probleem er al zo lang is. Vooral bij de X sterk waarneembaar...en hoe hoger de airshocks, hoe harder het geluid.

Of je via een dwaling procedure de koop kunt laten ontbinden...geen idee. Het is een probleem dat vooral bij pittige acceleratie optreedt en waarvan Tesla zegt dat het geen veiligheidsissue is. Dus ik vermoed dat het ontbinden van het koopcontract niet zomaar geregeld is. Dat je een naar gevoel overhoudt van Tesla, de auto, de levering, lijkt me duidelijk. Terecht ook.

Tesla schermt al jaren met de hoge cijfers van klanttevredenheid en van klanten die graag weer een Tesla willen rijden....toch zullen die cijfers een knauw kunnen krijgen door dit soort vreemde problemen....en vooral door hun gebrekkige en niet eenduidige communicatie voor de koop en bij het onderhoud.

Ben benieuwd welke "kinder" ziektes de Model 3 gaat krijgen. Afgezien van:

- lak problemen
    - A-stijl "buldge"
    - water afvoer trunk lid (natte trunk openen, water in de koffer)
    - (vroege modellen) charge port lid

Suspension op laag/zeer laag zetten zorgt inderdaad (volgens vele reacties) voor het cuppen van de achterwielen. Dat is bij zovel de S als X het geval.

19. PaulW5

PaulW5 Paul Willemsen

Kunnen we draadje niet aanpassen naar s en x want volgens mij hebben veel s-en er ook gewoon last van. Eind sept gaan ze mijn vooras na 7 maanden zeuren eindelijk de steunen vervangen.

20. is3

is3 Sander Verschuur

Jij belast je auto ook überhaupt niet......:p

• Funny x 1

Share This Page

• About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.

SUPPORT TMC