Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y - 4680 battery

This site may earn commission on affiliate links.
Waar heb je dat gehoord?

Natuurlijlk zijn die cellen beter maar zijn nog niet in productie. Persoonlijk hoop ik dat deze cellen in de Model Y die uit de Berlijnse fabriek komt rollen maar dat is absoluut niet zeker of het dit jaar gaat gebeuren met 4680 cellen.
Vorige week bij Tesla geweest voor bestelling Y , deelt me mede dat er de tussen batterijen van productie Berlijn en China geen verschillen zijn , Productie van de "nieuwe batterij " in de Tesla 's was nog niet aan de orde .
 
  • Informative
Reactions: job-lek
Denk dat je daar als berijder of eigenaar heel weinig tot geen verschil in gaat ervaren. Niet of nauwelijks in range, laadsnelheid, gewicht of wat dan ook. Per cel is er veel meer power en energie, maar ze zijn ook groter dus passen er minder in een pack. De volumetrische energiedichtheid ligt uiteindelijk zo'n 16% hoger wat zich zou kunnen vertalen in meer range, of in minder gewicht van het battery pack bij zelfde range. Dat zou circa 60kg gewicht schelen. Who knows?

tesla-battery-day-4680-zelle.jpg


Het grote voordeel ligt vooral bij Tesla. Goedkopere productie en constructie, minder kapitaal intensief, minder energie en waterverbruik, minder afhankelijkheid van derden en met een duidelijk plan voor opschalen tot 3TWh/jaar productie. (3TWh = 3.000GWh = 3.000.000MWh = 3.000.000.000kWh = 30 miljoen auto's per jaar met een batterij van 100kWh of een equivalent daarvan.)
 
Last edited:
Er waren ook suggesties dat die batterijen in eerste instantie in Texas gemaakt zouden worden (voor Cybertruck). Ik zou er niet op wachten, want het zou me niet verbazen als dit nog twee jaar duurt voor ze in Duitsland in de wagens gaan. De vraag is dan ook nog eens welk werkelijk voordeel je hebt.
 
Je moet het gewichtsvoordeel van de batterijen niet onderschatten en structural pack zal ook flink wat besparing zal opleveren. De headroom bij de Y is beperkt. Daar staat tegenover dat 2-piece-castings (ofwel nu ook frontcasting) nu al erg zullen helpen met het gewicht.
Verder: Er is altijd wel een reden om te wachten, iets nieuws een verbetering, een extra kleur, nieuwe velgen. Kopen=genieten, ook met de huidige versie
 
Last edited:
Als de 4680 cellen een million-mile batterypack mogelijk maken, en Tesla dan ook Vehicle-To-Home laden gaat toestaan, dan is dat voor mij wel voldoende reden om echt te willen wachten op deze nieuwe versie van de Model Y. Ik moet toch al wachten vanwege het uitstel van de 7-zits versie, dus dat is voor mijn situatie al 2 goede redenen.
 
Als de 4680 cellen een million-mile batterypack mogelijk maken, en Tesla dan ook Vehicle-To-Home laden gaat toestaan, dan is dat voor mij wel voldoende reden om echt te willen wachten op deze nieuwe versie van de Model Y. Ik moet toch al wachten vanwege het uitstel van de 7-zits versie, dus dat is voor mijn situatie al 2 goede redenen.
Voor mij zou dat ook de switch naar Y versnellen. Mocht tegen die tijd robotaxi dichtbij zijn hou ik de model ☰ om voor me aan het werk te gaan🤣
 
:) Ik heb hetzelfde plan met mijn 2017 Model X met FSD en HW3 . Maar dat heb ik al jaren en komt nog steeds niks van terecht. Vorige week zei Elon Musk nog in de podcast van Lex Fridman dat Level 4 autonomy er in 2022 zal zijn...
 
intussen zijn we al weer een paar maanden verder. Ik heb gelezen dat de 4680 batterijen Q3/Q4 in productie zullen gaan in Berlijn. Nu ben ik zelf ook heel erg aan het twijfelen of ik nu een Model3 moet bestellen, of nog even wachten op een Y met structural battery pack. Ik vind de range/prijs verhouding van de huidige model Y behoorlijk teleurstellend tov de Model 3.
 
Het nieuwe structurele pack met de nieuwe cellen zou kleiner kunnen worden met een lagere range
Ik vermoed dat ze dit doen om te kunnen beginnen met produceren. Ze hebben maar een stock voor een paar duizend auto's. Als de productie nog niet op volle toeren draait kan je dat opvangen door een short range versie met minder cellen.
 
Ik verwacht dat de batterij kleiner zal zijn; dat is mogelijk met alle enigneering voordelen. Onder de streep meer winst voor Tesla per auto. Wat op termijn wellicht zal gebeuren is dat de prijs kan dalen (als dat nodig is om de vraag op de krikken.).
Voorlopig maakt het niks uit dus :)
 
Ik verwacht dat de batterij kleiner zal zijn; dat is mogelijk met alle enigneering voordelen. Onder de streep meer winst voor Tesla per auto. Wat op termijn wellicht zal gebeuren is dat de prijs kan dalen (als dat nodig is om de vraag op de krikken.).
Voorlopig maakt het niks uit dus :)
Voor laden gaat het wel uitmaken denk ik. Minder weerstand door tabless design. Ik verwacht dus een vlakkere, hoge laadcurve.

Om dezelfde reden meer power delivery.
 
Dat lagere gewicht zou voor de toekomst nog wel eens interessant kunnen worden nu de roep om een vorm van wegenbelasting voor zware EV's steeds sterker wordt. Volgens het AD overweegt men in Noorwegen een speciale belasting voor EV's >2000kg. De MYLR zit overigens net onder 2000kg, maar een lager gewicht zou alsnog wel eens voordelig(er) kunnen zijn.
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy