Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Maar start die produktie van de Model Y in Austin dan al snel? Want ik kreeg het vermoeden dat we de 4680 batterij in de Y zeker niet voor de tweede helft 2022 hoeven te verwachten. Heb ik het mis?
In de call gaven Elon en Zach aan dat beide fabrieken al beperkte productie draaien, maar nog niet volume productie. In Austin gaat het hier inderdaad om de Model Y met 4680, in Berlijn om de Model Y met 2170 pack.

Als je kijkt naar wat Tesla verstaat onder opstart van productie, mag je de eerste leveringen tegen eind Q1 verwachten, een beetje meer in Q2 en redelijke leveringen in Q3.
 
Tesla is al een hele tijd bezig met het produceren van 4680 batterijen (verre van hun uiteindelijke max capaciteit). Ze hebben dus al wel wat voorraad kunnen aanleggen.
In de call werd ook gezegd dat op dit moment niet de batterijen de bottleneck zijn maar de chips. (Dit zou in de loop van volgend jaar dan terug kantelen naar de batterijen)

Ik vond de term in productie wat te breed gebruikt. Technisch gezien produceren ze wagens (dus in productie) maar deze mogen niet verkocht worden. (dus geen productie wagens 😁)
 
En zouden de 4680 auto’s dan ook een grotere batterij capaciteit hebben dan de 2170 (82kwh bruto)?
Het lijkt me sterk dat ze de capaciteit onmiddellijk zullen verhogen. Batterijen zullen de bottleneck worden voor productie. Dus hoe meer packs ze kunnen maken hoe meer wagens ze kunnen produceren. Ik vermoed dat die wagens een vergelijkbare range zullen hebben. Het enige voordeel dat klanten er in mijn ogen uit zouden kunnen halen is dat de wagens minder wegen en dus ook sneller accelereren :p.

In de toekomst zouden de packs dan groter kunnen worden als productie is bijgebeend (of voor welke reden dan ook...).
 
Die hebben dan alleen weer de aerodynamica van een zeecontainer en een kleine accu.
De i3 is duidelijk ontworpen als stadsauto, en dan is gewicht relevant want telkens de massa versnellen en vertragen kost energie, die je niet volledig kan terugwinnen.

Tesla's zijn ontworpen voor de snelweg, waar ze door aerodynamica zuiniger zijn dan zo een container met accu.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
De i3 is duidelijk ontworpen als stadsauto, en dan is gewicht relevant want telkens de massa versnellen en vertragen kost energie, die je niet volledig kan terugwinnen.

Tesla's zijn ontworpen voor de snelweg, waar ze door aerodynamica zuiniger zijn dan zo een container met accu.
Er was eens een tijd dat men dacht dat elektrisch rijden enkel rond de kerk kon.
Auto’s werden gemaakt met kleinere batterijen (I3, Zoe, Leaf) en een koppel dat optimaal is bij 60-70km/u. Als je daar de snelweg mee op ging aan 120 vrat dat de batterij heel snel leeg.
En toen kwam Elon.
Nu lijkt het dat elektrische wagens eerder net goed zijn voor de lange afstand, omdat je dan pas het hoge ‘koud’-verbruik in de winter compenseert.
 
In de call gaven Elon en Zach aan dat beide fabrieken al beperkte productie draaien, maar nog niet volume productie. In Austin gaat het hier inderdaad om de Model Y met 4680, in Berlijn om de Model Y met 2170 pack.

Als je kijkt naar wat Tesla verstaat onder opstart van productie, mag je de eerste leveringen tegen eind Q1 verwachten, een beetje meer in Q2 en redelijke leveringen in Q3.
Ik wil wachten op de performance Y die uit berlijn komt. de 4680's zullen mogelijk enkele kilometers meer range geven. Maar ze zijn wel niet langdurig getest. De 2170's zijn betrouwbaar.

Ik zag een Nederlandse review op youtube van de Y en die zei dat de Berlijnse Y mogelijk goedkoper zou zijn (55k?) omdat we niet meer vast hangen aan import taxen. Denk je dat ze de prijs gaan verlagen als EU kopers de Berlijnse versie krijgen? Net zoals de $ prijs in USA ook lager ligt?