Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Onlangs een trekhaak laten instaleren op mijn model Y door Tesla . Keuring zit mee in de prijs van de trekhaak . Vind het een beetje sneu mijn nieuwe Tesla een een "vreemde " te moeten afgeven . Iemand ervaring met deze service van HiFlow ? Ik kan natuurlijk zelf gaan, maar dan zijn de kosten voor mij

U heeft een Tesla gekocht en hierbij ook een trekhaak
Deze is niet gekeurd door ons en dient u zelf nog te regelen. We hebben hiervoor een handige manier in samenwerking met HiFlow. Zij zullen uw wagen oppikken (op een moment dat u aangeeft) en naar de keuring gaan. De kosten zijn volledig voor Tesla.
Hier ook eentje laten plaatsen, op 27/4, en bij ophaling boodschap gekregen dat er een link/mail zou bezorgd worden voor het maken van een afspraak om wat info/toelichting te krijgen, en de keuring te plannen.
Ondertussen 2 weken later, en nog geen mail of melding gekregen, dus zopas maar even een service-ticket aangemaakt in de app.

Plaatsing/montage van de trekhaak ging wel vlot trouwens, netjes op tijd begonnen en na een uurtje was ie klaar, in plaats van de voorziene 2 uren.
 
Tesla Model Y P na 1000km....

Met de model Y Performance inmiddels een dikke 1000km afgelegd, dat was vooral een feestje. Hiervoor met name grote Duitse merken gereden (Audi, MB, BMW) dus goed vergelijkingsmateriaal.


Prestaties
De aandrijving is absoluut de beste die ik tot nu toe heb gehad in alle voorgaande auto’s (en daar zat ook een elektrische Duitser tussen). Het voelt als de snelheid van een 911, maar dan in een SUV (echt heel rap!). Het missen van een motorbrul tijdens een lekkere tussenacceleratie is toch wel even wennen (dat was toch ook wel onderdeel van de fun :)). De auto stuurt scherp, en laat zich heerlijk door een bocht sturen zonder overhellen. Kortom; Bijzonder snel, scherp sturende family SUV.


Comfort
Toch wel mijn grootste vraag was: zal deze auto zonder luchtvering met vrij grote banden (275/35/R21 achter, 255/35/R21 voor), en een verlaagd onderstel niet kneiterhard zijn afgeveerd? Antwoord: De vering is stevig, maar het comfort is eigenlijk veel beter dan verwacht. Persoonlijk vind ik de vering spot-on met hoe ik het zou willen (maar dat is zeker heel persoonlijk, en ik ben vrij stevig geveerde auto’s gewend).

Dan de stoelen, die zijn helaas echt niet zo goed als de Duitse vrienden dat kunnen, maar zeker niet slecht. Het went snel…

Daarnaast is de auto uitgerust met “dubbel glas” zowel in de voor als achterportieren. Overall vind ik de auto erg stil, zeker tot 150 km/u is het windgeruis minimaal.


Bouw kwaliteit
Waar ik absoluut niet blij werd van Tesla’s uit 2019 met allerlei rammels, niet goed aansluitende panelen, goedkoop aanvoelende achterklep, belabberde lak kwaliteit, lijkt Tesla toch echt flinke stappen te hebben gemaakt. So far heb ik nog niets kunnen ontdekken dat niet kwalitatief is zoals ik het zou verwachten (op Duits niveau zullen we maar zeggen), maarja de auto is nog maar 1000km oud…

De gebruikte materialen voelen kwalitatief aan en alles lijkt keurig afgewerkt.


Range / verbruik
Fabrieksopgave = 514 km bij 100%. Ik laad tot 90% op en haal dan zo’n 410-425 km (455-472 bij 100%). Met de combinatie van vrij frisse ochtenden/avonden en mijn rechtervoet ben ik hier erg tevreden over.

De regeneratie voelt erg comfortabel en in control, zelfs de hold functie werkt perfect zonder gestoot bij het wegrijden (meestal gebruikte ik deze functie niet in voorgaande auto’s juist om het gestoot bij wegrijden).


Ruimte
Waarschijnlijk voor veel mensen de allerbelangrijkste reden om te kiezen voor model Y ipv een model 3. De ruimte in de Model Y is ook echt enorm. De achterbak is “huge”, de standaard ruimte is al prima voor elkaar, de laadruimte onder de “vloer” is ook nog enorm groot. Het grootste voordeel tov een model 3 is mijn inziens toch wel de laadopening, hierdoor wordt het zoveel makkelijker om in/uit te laden. Daarnaast zijn de vakken in de middenconsole echt heel veel groter dan alle Duitse voorgangers.


Autopilot
Het systeem is erg wennen, werkt vaak prima maar ook regelmatig niet zo lekker (rare inhoudingen / remmen op moment dat er niets aan de hand is). Als ik het goed heb werkt het systeem in de Y enkel met camera’s en kan daarom vanaf afstand “2” worden geselecteerd.


Overige punten
+ Geweldig geluidssysteem, klinkt echt top (beter dan Harman Kardon)
+ Centrale scherm/systeem werkt echt enorm snel/intuïtief
+ De 21 inch wielen kan de model Y echt heel goed hebben
+ Verstelbare achterbank is heel fijn, geeft net dat beetje extra ruimte dat je soms nodig hebt

- Spotify integratie blijft vaak op laden hangen
- Deuren sluiten nog niet helemaal lekker door “nieuwe” rubbers, aan bestuurderskant inmiddels al geen last meer van
- De hoedenplak is fijn om te hebben maar werkt niet bepaald handig

Vragen voor de kenners onder ons:
  • Werkt auto sturen niet boven de 132?
  • Zal autopilot afstand 1 ooit komen bij een camera based systeem?
  • Is het mogelijk om Sentry mode opnames op de een of andere manier gelijk op een iPhone te krijgen?
 
Hier ook eentje laten plaatsen, op 27/4, en bij ophaling boodschap gekregen dat er een link/mail zou bezorgd worden voor het maken van een afspraak om wat info/toelichting te krijgen, en de keuring te plannen.
Ondertussen 2 weken later, en nog geen mail of melding gekregen, dus zopas maar even een service-ticket aangemaakt in de app.

Plaatsing/montage van de trekhaak ging wel vlot trouwens, netjes op tijd begonnen en na een uurtje was ie klaar, in plaats van de voorziene 2 uren.
Ondertussen had ik een afspraak, maar heb deze moeten annuleren wegens onverwacht vertrek naar buitenland . Even naar autokeuring gemaild, krijg onderstaand bericht , kost me uiteindelijk maar 13,8€. Hiervoor ga ik dus zelf naar de keuring zonder afspraak en moet ik mijn nieuwe wagen niet afgeven aan iemand die ik in de verste verte niet ken

Voor een personenvoertuig dat nog geen 4 jaar is, geldt:

Indien de trekhaak wordt gebruikt voor een aanhangwagen met een MTM kleiner dan of gelijk aan 750 kg of voor een fietsendrager, wordt enkel de trekhaak gekeurd. Voor deze keuring kan u geen afspraak maken. U mag aanschuiven in de rij van de herkeuri
ngen
 
De draadloze lader is er al, daar moet je niet meer voor zorgen. Alleen lijkt die niet als ‘houder’ te kunnen doorgaan.
Dz politie-acties in België van gisteren en vandaag (174€ boete en 5 dagen intrekking rijbewijs voor een telefoon die los in de wagen ligt) herinneren mij er aan dat er nog geen bevredigend antwoord gekomen is op mijn vraag.
Een telefoon mag niet meer los in de wagen liggen. Hij moet in een houder zitten. De draadloze laders van de MY (en veel andere wagens) zijn dus meteen niet wettelijk meer te gebruiken.
Iemand al een oplossing? Ik dacht aan magsafe stickers (voor de iphone toch). Maar weet niet of het laden dan nog werkt. Misschien een magneetstikker gewoon bovenaan op het laadpad en op de telefoon is ook ok?
 
Dz politie-acties in België van gisteren en vandaag (174€ boete en 5 dagen intrekking rijbewijs voor een telefoon die los in de wagen ligt) herinneren mij er aan dat er nog geen bevredigend antwoord gekomen is op mijn vraag.
Een telefoon mag niet meer los in de wagen liggen. Hij moet in een houder zitten. De draadloze laders van de MY (en veel andere wagens) zijn dus meteen niet wettelijk meer te gebruiken.
Iemand al een oplossing? Ik dacht aan magsafe stickers (voor de iphone toch). Maar weet niet of het laden dan nog werkt. Misschien een magneetstikker gewoon bovenaan op het laadpad en op de telefoon is ook ok?

Draadloos laden met moderne mobiel/lader is tegenwoordig min of meer "magnetisch op z'n plek houden"
Bedoeld tegen schuiven in de bochten oid.

Kunnen we dit grijze gebied ook al bestempelen als "houder"???
(helemaal los in de wagen is het tenslotte niet ;))

Nb: ik ben zelf geen voorstander van gebruik mobiel door bestuurder tijdens het rijden (deze voetnoot is overigens géén uitnodiging om dit aspect uitgebreid te gaan discussiëren)
 
Dz politie-acties in België van gisteren en vandaag (174€ boete en 5 dagen intrekking rijbewijs voor een telefoon die los in de wagen ligt) herinneren mij er aan dat er nog geen bevredigend antwoord gekomen is op mijn vraag.
Een telefoon mag niet meer los in de wagen liggen. Hij moet in een houder zitten. De draadloze laders van de MY (en veel andere wagens) zijn dus meteen niet wettelijk meer te gebruiken.
Iemand al een oplossing? Ik dacht aan magsafe stickers (voor de iphone toch). Maar weet niet of het laden dan nog werkt. Misschien een magneetstikker gewoon bovenaan op het laadpad en op de telefoon is ook ok?
Dat lijkt me niet van toepassing omdat de draadloze houder onderdeel van een gehomologeerde houder. Anders zou je bijvoorbeeld airco van de auto ook niet mogen bedienen via het scherm.
 
Dat lijkt me niet van toepassing omdat de draadloze houder onderdeel van een gehomologeerde houder. Anders zou je bijvoorbeeld airco van de auto ook niet mogen bedienen via het scherm.

Doel van de wet is dat je hem niet snel kan opnemen. Immers je gaat toch geen bericht beantwoorden terwijl hij op het laadpad ligt. Je gaat hem opnemen om te typen. Met een ‘echte’ houder doe je dat niet. Zou de wet wel een definitie voorzien hebben van ‘houder’.
 
De letterlijke wettekst zegt dit:

Maar sinds 3 maart luidt het nieuwe artikel 8.4 als volgt: “Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebruiken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemde houder aan het voertuig bevestigd is.” De telefoon is dus niet langer het enige doelwit. Voortaan gaat het om alle apparaten met een scherm: tablet, gps, Coyote, computer, videospelletje, noem maar op.

Dus de houder voor de model Y is daarvoor bestemd. Voer voor discussie voor een advocaat…
 
iemand een idee met volgend probleem ?: model Y maart 2022 geleverd , trekhaak wordt door Tesla service achteraf op de wagen bevestigd , vandaag voor de eerste keer trekhaak gemonteerd . Heb deze terug verwijderd . Nu krijg ik melding " cruise controle niet beschikbaar " . Op autosnelweg, andere wegen geprobeerd , ... lukt niet .. Alle zaken op het tabblad auto pilot staan ingeschakeld zoals voorheen
 
iemand een idee met volgend probleem ?: model Y maart 2022 geleverd , trekhaak wordt door Tesla service achteraf op de wagen bevestigd , vandaag voor de eerste keer trekhaak gemonteerd . Heb deze terug verwijderd . Nu krijg ik melding " cruise controle niet beschikbaar " . Op autosnelweg, andere wegen geprobeerd , ... lukt niet .. Alle zaken op het tabblad auto pilot staan ingeschakeld zoals voorheen
Je bent de stekker van de aanhanger vergeten er uit te halen :cool::p
 
  • Like
Reactions: peterkr
iemand een idee met volgend probleem ?: model Y maart 2022 geleverd , trekhaak wordt door Tesla service achteraf op de wagen bevestigd , vandaag voor de eerste keer trekhaak gemonteerd . Heb deze terug verwijderd . Nu krijg ik melding " cruise controle niet beschikbaar " . Op autosnelweg, andere wegen geprobeerd , ... lukt niet .. Alle zaken op het tabblad auto pilot staan ingeschakeld zoals voorheen
Het is maar zeer de vraag of de correlatie tussen deze twee gebeurtenissen duiden op een causaal verband.

Bij mij deed de cruise control het deze middag ook niet.
Na schoonmaken camera's weer wel.
 
  • Like
Reactions: peterkr
iemand een idee met volgend probleem ?: model Y maart 2022 geleverd , trekhaak wordt door Tesla service achteraf op de wagen bevestigd , vandaag voor de eerste keer trekhaak gemonteerd . Heb deze terug verwijderd . Nu krijg ik melding " cruise controle niet beschikbaar " . Op autosnelweg, andere wegen geprobeerd , ... lukt niet .. Alle zaken op het tabblad auto pilot staan ingeschakeld zoals voorheen
Staat aanhangermodus nog aan?
 
  • Like
Reactions: peterkr
Het is maar zeer de vraag of de correlatie tussen deze twee gebeurtenissen duiden op een causaal verband.

Bij mij deed de cruise control het deze middag ook niet.
Na schoonmaken camera's weer wel.
gisterenavond nog eens alles nagezien wat betreft instellingen, werkte nog niet, vanmorgen deed ie het plots wel. Ik denk inderdaad dat het toeval is ( trekhaak verwijderen en probleem cruise control ) . Dank voor de feedback aan allen :)
 
- Zelfs met rustig verkeer is AP irritant in gebruik. Bij elke wisseling van rijstrook weer opnieuw opzetten. Inclusief enorm irritant geluidje elke keer.
Ik heb zelf een S met advanced AP. Laatst een keer proefgereden met een MY. En ik werd inderdaad gestoord van de wissel van rijstrook als de AP aanstond. Twee maanden geleden dus Y met advanced AP besteld, want dan kun je van rijstrook veranderen door de richtingaanwijzer aan te tikken. Zonder vervelende geluiden. Maar heel veel geld om alleen dat geluid te onderdrukken. Want voor de rest geen actueel zinvolle meerwaarde met advanced AP.
 
Ik heb zelf een S met advanced AP. Laatst een keer proefgereden met een MY. En ik werd inderdaad gestoord van de wissel van rijstrook als de AP aanstond. Twee maanden geleden dus Y met advanced AP besteld, want dan kun je van rijstrook veranderen door de richtingaanwijzer aan te tikken. Zonder vervelende geluiden. Maar heel veel geld om alleen dat geluid te onderdrukken. Want voor de rest geen actueel zinvolle meerwaarde met advanced AP.
Ik heb nu ook een S met EAP. Heb mijn MYP zonder EAP besteld maar ben bang dat die investering er heel snel na de aflevering er alsnog gaat komen. Ga het in ieder geval eerst zonder proberen maar het steeds aan- en uitzetten van AP lijkt mij heel vervelend. Ik vind overigens in sommige gevallen Navigate On Autopilot (NOA) ook nog wel een aardige toevoeging die EAP met zich meebrengt.
 
Ik heb zelf een S met advanced AP. Laatst een keer proefgereden met een MY. En ik werd inderdaad gestoord van de wissel van rijstrook als de AP aanstond. Twee maanden geleden dus Y met advanced AP besteld, want dan kun je van rijstrook veranderen door de richtingaanwijzer aan te tikken. Zonder vervelende geluiden. Maar heel veel geld om alleen dat geluid te onderdrukken. Want voor de rest geen actueel zinvolle meerwaarde met advanced AP.
Mijn vorige model S had ook een auto pilot waarbij ik door richtingsaanwijzer van rijstrook kon veranderen . Was wel aangenaam . Mijn nieuwe model Y heeft dat niet, heb de advanced niet voorzien. Ik kan dit upgraden via de app, maar 3800 € vind ik wel wat veel voor deze upgrade met beperkte toegevoegde waarde .
 

Attachments

  • IMG_7E458DBF08E7-1.jpeg
    IMG_7E458DBF08E7-1.jpeg
    75.2 KB · Views: 91