Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Zouden ze bij de dealer dit op moment van bestelling kunnen inschatten?
Ik krijg normaal de komende weken toegang tot de leaselijst van mijn werkgever en tot sinterklaas wachten op levering is een beetje te laat denk ik.
Wegens bereik is Tesla het enige merk dat ik momenteel overweeg. En de keuze tussen M3 en MY gaat puur afhangen van wanneer de MY beschikbaar zal zijn.
De Tesla stores zijn over het algemeen niet beter geïnformeerd dan wij op het forum, helaas. Ik snap je wens en keuze, maar misschien kun je met de lease maatschappij iets afspreken over een voorloper?
De lease maatschappij met de beste contacten met Tesla is MisterGreen ( en nee daar heb ik geen belang in of bij). Zij hebben zo'n 3000 Tesla's op de weg en de kortste lijntjes. Dus misschien daar proberen om meer inzicht te krijgen?
 
Ik zit met een inloopwagen die ik normaal al een jaar geleden zou mogen inwisselen voor een definitieve wagen.
Maar toen kwam Covid in ons leven, dus even geen nieuwe auto's tot nu.
Nog eens moeten wachten tot sinterklaas of misschien zelfs langer, ga ik niet doen.
Zo graag wil ik die MY nu ook weer niet, de M3 is ook een mooi model.
Dus het zal wel een M3 worden, tenzij de leasemaatschappij een mooier voorstel heeft.
Of dat ik tegen het moment van bestellen wat meer zekerheid zou hebben omtrent levertijd van een MY.
 
Heel voorzichtig gestart met een eerste verkenning voor een mogelijke vervanging van mijn S.
Net de Y eens (niet-)geconfigureerd.
-is er geen EAP optie? Ik zie alleen FSD. Is EAP standaard?
-505 wltp range. Iemand een idee wat dat betekent in vergelijking met een MS90D. Lijkt mij gelijkaardig? Mijn S gaf nieuw 450km range aan ongeveer denk ik. ik weet dat de geafficheerde range minder is dan de wltp.
 
Heel voorzichtig gestart met een eerste verkenning voor een mogelijke vervanging van mijn S.
Net de Y eens (niet-)geconfigureerd.
-is er geen EAP optie? Ik zie alleen FSD. Is EAP standaard?
-505 wltp range. Iemand een idee wat dat betekent in vergelijking met een MS90D. Lijkt mij gelijkaardig? Mijn S gaf nieuw 450km range aan ongeveer denk ik. ik weet dat de geafficheerde range minder is dan de wltp.
De Europese configuratie van de Y is nog heel specuatief omdat ze hier al met de nieuwe accu technologie willen leveren vanaf dag 1. Ook de extra's en de kleuren zullen zeker nog anders worden, in Berlijn gaan ze een nieuwe lakstraat gebruiken en ook andere veranderingen in productieproces invoeren tov de Model Y fabriek in Freemont.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and ebullio
De Europese configuratie van de Y is nog heel specuatief omdat ze hier al met de nieuwe accu technologie willen leveren vanaf dag 1. Ook de extra's en de kleuren zullen zeker nog anders worden, in Berlijn gaan ze een nieuwe lakstraat gebruiken en ook andere veranderingen in productieproces invoeren tov de Model Y fabriek in Freemont.
Je kan wel al bestellen. Je zou dan toch wel moeten weten welke rijassistentiemogelijkheden er standaard op zitten, om te evalueren of FSD nog wenselijk is om aan de persoonlijke behoeftes te voldoen. De tussenoplossing EAP staat immers niet meer bij de opties. FSD is 7500€.
Op de site vind ik enkel de volgende vage tekst:
”Model Y zal worden voorzien van Volledig zelfrijdende besturing, die automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom en op snelwegen na wettelijke goedkeuring mogelijk maakt en de auto automatisch kan laten voorrijden op een parkeerplaats.”
 
Tja, zal de levering van de Model Y eind 2021 nog gaat lukken voor NL?

Het is al een tijdje stil in dit draadje, maar er zijn blijkbaar al gelukkigen geweest met een bevestiging van levering in december 2021.
Hoe zeker is dit? (disclaimers?)

Er lijkt enige vertraging bij de Giga Factory te zijn (en dus productie van de Model Y): Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld

Hoewel eea ontkracht door de Duitse minister van economie:
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg

Of loop bij de bestelling ervan het risico dat je bijtelling flink hoger wordt in 2022...
 
Tja, zal de levering van de Model Y eind 2021 nog gaat lukken voor NL?

Het is al een tijdje stil in dit draadje, maar er zijn blijkbaar al gelukkigen geweest met een bevestiging van levering in december 2021.
Hoe zeker is dit? (disclaimers?)

Er lijkt enige vertraging bij de Giga Factory te zijn (en dus productie van de Model Y): Productiestart Duitse Tesla Gigafactory uitgesteld

Hoewel eea ontkracht door de Duitse minister van economie:
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”

-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg

Of loop bij de bestelling ervan het risico dat je bijtelling flink hoger wordt in 2022...

Wat bijtelling betreft stuurde Tesla de afgelopen jaren een berichtje rond met melding "voor medio xx september besteld is dit jaar nog geleverd" (ik meen dat het september was maar misschien zit ik er een maandje naast) Ik heb de indruk dat men de belofte ook is nagekomen.

Wanneer de eerste MY van de band rollen in Europa en voor welke land de eerste leveringen bestemd zijn zal op dit moment nog lastig te voorspellen zijn. In theorie kan met ook een MY van buiten Europa aanleveren maar dat zal niet zo snel gebeuren als productielijnen nog op volle toeren draaien voor buiten Europa.
 
De Europese configuratie van de Y is nog heel specuatief omdat ze hier al met de nieuwe accu technologie willen leveren vanaf dag 1. Ook de extra's en de kleuren zullen zeker nog anders worden, in Berlijn gaan ze een nieuwe lakstraat gebruiken en ook andere veranderingen in productieproces invoeren tov de Model Y fabriek in Freemont.
Interessant draadje, ik zit ook een beetje te kijken.
Op zich tevreden met de S maar met de Y als voordelen:
  • trekhaak erbij
  • Iets hogere zit
  • Zuiniger en groter rijbereik (nu S 75, overweeg Y LR)
De S heeft daarentegen
  • Completer dashboard met 2 schermen
  • Strakkere neus
  • Fiets past binnenin, de Y heeft meer laadvolume door de hoogte, weet niet precies wat de breedte / diepte doen.
Lijkt me kortom goed af te wachten totdat Berlijn in productie is, en wat de specs dan gaan worden.
 
  • Like
Reactions: Niek
Uitverkocht...
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Maar wie wil die Chinese Model Y nou in ontvangst nemen, als een paar maanden later de Duitse versie met 4680 structural battery pack komt?

Wij die fanatiek elk Tesla-nieuwtje opzuigen, weten welke accu er in de Model Y uit Berlijn komt te liggen, maar de meeste potentiële Model Y-kopers hebben waarschijnlijk geen flauw benul. Voor hen tellen meer praktische zaken als bereik, laadruimte en prijs. En beschikbaarheid. Dus als ze een Chinese Model Y een half jaar eerder kunnen krijgen dan een Europese zullen er allicht een boel toehappen.
 
Wij die fanatiek elk Tesla-nieuwtje opzuigen, weten welke accu er in de Model Y uit Berlijn komt te liggen, maar de meeste potentiële Model Y-kopers hebben waarschijnlijk geen flauw benul. Voor hen tellen meer praktische zaken als bereik, laadruimte en prijs. En beschikbaarheid. Dus als ze een Chinese Model Y een half jaar eerder kunnen krijgen dan een Europese zullen er allicht een boel toehappen.

Daarnaast zal het echt nog wel even duren voordat de productie van de 4680 cellen op volle toeren draait. Tesla heeft nu nog weinig tot geen ervaring met de productie daarvan. Het moet dus nog maar blijken binnen welke termijn Tesla kan voldoen aan de vraag, daarom denk ik inderdaad dat het een goede zet is om vanuit China te leveren.
 
Toch zullen de meeste Model-Y-bestellers-van-het-eerste-uur echt wel weten dat er een revolutionair verbeterd batterypack in de Duitse Model Y zal komen. De groep die geen flauw benul heeft is toch vooral de groep die straks de Model Y op de weg ziet rijden, en denkt: "Wat een leuke auto, wat is dat voor merk/type?". Of geïnteresseerd raakt omdat de buurman er eentje heeft.

Voor de early adopters, die goed op de hoogte zijn, is dit een dealbreaker. Maar ik heb op mijn bestelling het recht de auto terug te geven binnen 1600km, waar ik dan gebruik van zal maken.