Meer gewicht, grotere omvang, wellicht ook software, maar vooral ook een kleinere batterij. De Model 3 LR wordt geleverd met een 82 kWh Panasonic batterij, terwijl de Model Y LR voor Europa een 75kWh LG batterij onder de vloer heeft liggen.
De verwachting is overigens dat de Model Y LR vanaf 2022, net als de P, een grotere 82 kWh LG batterij zal meekrijgen, maar het is nog onduidelijk of dat iets betekent voor de aanschafprijs. Daarnaast zal ergens in 2022 de fabriek in Duitsland ook Model Y's gaan produceren met op den duur het nieuwe structural battery pack. Ook dat zal waarschijnlijk een positief effect hebben op de range.
Tot slot, en dat is zeker niet onbelangrijk, heeft de huidige 75 kWh LG batterij op dit moment een
beduidend lagere laadcurve dan de 82 kWh Panasonic batterij die in de Model 3 LR wordt toegepast. Daarbij lijkt Tesla
niet te kunnen voldoen aan de belofte "Vergroot het bereik met 270 kilometer in 15 minuten bij Supercharger-locaties" voor de Model Y. Over de laadcurve van de nieuwe 82 kWh LG batterij is bij mijn weten nog niets bekend.