Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren even gebeld naar Latem, had geen toegang op forum, om te zien of ze een Y in showroom hadden. Ja, zeker maar alle afspraken volledig vol dus gewoon kijken.
Geen probleem en dus langsgegaan en wat zie ik ... zwarte in showroom, maar zeker nog eens 7 of meer andere op de parking buiten. Eén rode met wit interieur, toch vele malen mooier imo. Verschillende witte, vallen dan weer wat tegen, vooral vooraan. Twee grijze, een blauwe en nog een zwarte.
Was voorbijkomen na familie uitstap en dus met de kindjes en vrouw. Niemand vond de witte mooi, vrouw de zwarte, één dochtertje de rode en andere de blauwe dus tja kleurtjes ...

Ze waren zelf al bezig met testritten... Aanlokkelijk.
Ik heb verschillende vragen over de Y als Tesla leek die ik ben ... iemand een idee in welke topic die kunnen?
 
Ze waren zelf al bezig met testritten... Aanlokkelijk.
Ik heb verschillende vragen over de Y als Tesla leek die ik ben ... iemand een idee in welke topic die kunnen?

Y specifiek: dit draadje
Voor de andere topic, zoek op de kernwoorden rechtsboven in. De meeste onderwerpen van Tesla zijn al uitvoerig besproken. Zeker gezien dat de Y een nieuwere 3 is en ook nog groter.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
30-8 opgehaald en de eerste staat alweer te koop:

Prijs op kenteken is €67.300,-
Vraagprijs is: €72.533,-
(beide incl BTW)

Tsja ze kunnen het altijd proberen natuurlijk, maar als je hem bij Tesla besteld heb je hem deze maand nog en ben je eerste eigenaar...
Flinke opslag voor direct rijden :p
 
Inmiddels heb ik de Model Y ook bekeken en gereden.

Om positief te beginnen: het is echt een ruime auto en voldoet wat dat betreft meer dan aan mijn eisen! Het dashboard en afwerking zijn identiek aan mijn Model 3, dus geen verassing. En ondanks dat er best wat op aan te merken is, prima naar mijn mening. Wel kijk je wat raar tussen de zijkant van de achterbank en de auto het kofferbak in.

Toch heb ik grote twijfels of de Y bij mij past. Door de hoge zit had ik namelijk het gevoel op de bok te zitten. Ik ben dat totaal niet gewend, en dit viel in de showroom direct op. Ook tijdens de proefrit bleef dat en had ik het idee in een busje te rijden. Begrijp me niet verkeerd: de wegligging is prima en beter dan een gemiddeld busje. Maar door die hoge zit voelde ik me niet thuis.

Al met al dus mixed feelings. En voor mij niet direct een match. Misschien is die hoge zit wennen, maar of ik dat nou echt wil?
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Alvast dan hier een paar vragen.
Afspraak testrit met Y - rij je dan alleen of zit er een Tesla vertegenwoordiger bij jou (specifieke vraag voor België) en kan je zelf kiezen waar je de test wil doen?
Y specifiek: dit draadje
Voor de andere topic, zoek op de kernwoorden rechtsboven in. De meeste onderwerpen van Tesla zijn al uitvoerig besproken. Zeker gezien dat de Y een nieuwere 3 is en ook nog groter.
Alvast dan hier een paar vragen:
Afspraak testrit met Y (of 3) - rij je dan alleen of zit er een Tesla vertegenwoordiger bij jou (specifieke vraag voor België) en kan je zelf kiezen waar je de test wil doen?
Een test met iemand erbij dan hou je je steeds in en niet zelfde gevoel. Bestaat de mogelijkheid langere test te doen (ganse dag) en vanaf wanneer zou zoiets mogelijk zijn? Begrijp nu direct na introductie dat ze hun wagens nodig hebben.

De model Y is een model 3 met meer ruimte en die hoger staat, lees ik zowat overal en heb ik ondertussen zelf ook gezien
Echter ik ben enorm verrast door verschil in autonomie en prestaties:107 km minder autonomie....
In percentages: 17,43% minder autonomie, 6,86% minder hoge topsnelheid, 12% minder snel optrekken .... dat lijkt me toch zeer grote verschillen vooral dan die autonomie?
Kan dat enkel verklaard worden door die grotere omvang/gewicht? Of is er softwarematig iets aangepast?

Ik zie op Youtube filmpjes ook een optie van 2000 $ om de LR een boost te geven. Ik lees dat hier wel in topics over model 3 maar niet zo direct voor de Y.
Bestaat dit hier of komt dat later als een optie? Vraag wordt dan natuurlijk 2200 euro extra voor mooiere velgen en 2000 voor een boost of al 4200 euro extra tov de 7000 meerprijs voor de performance.

Benieuwd ook de eerste reacties te zien van nieuwe eigenaars die net overgestapt zijn vanaf een traditionele wagen wat ze meeste missen?
heads-up display? Koffer openen en sluiten met de voet? Betere sportzetels?
 
Kan dat enkel verklaard worden door die grotere omvang/gewicht? Of is er softwarematig iets aangepast?
Meer gewicht, grotere omvang, wellicht ook software, maar vooral ook een kleinere batterij. De Model 3 LR wordt geleverd met een 82 kWh Panasonic batterij, terwijl de Model Y LR voor Europa een 75kWh LG batterij onder de vloer heeft liggen.

De verwachting is overigens dat de Model Y LR vanaf 2022, net als de P, een grotere 82 kWh LG batterij zal meekrijgen, maar het is nog onduidelijk of dat iets betekent voor de aanschafprijs. Daarnaast zal ergens in 2022 de fabriek in Duitsland ook Model Y's gaan produceren met op den duur het nieuwe structural battery pack. Ook dat zal waarschijnlijk een positief effect hebben op de range.

Tot slot, en dat is zeker niet onbelangrijk, heeft de huidige 75 kWh LG batterij op dit moment een beduidend lagere laadcurve dan de 82 kWh Panasonic batterij die in de Model 3 LR wordt toegepast. Daarbij lijkt Tesla niet te kunnen voldoen aan de belofte "Vergroot het bereik met 270 kilometer in 15 minuten bij Supercharger-locaties" voor de Model Y. Over de laadcurve van de nieuwe 82 kWh LG batterij is bij mijn weten nog niets bekend.
 
Meer gewicht, grotere omvang, wellicht ook software, maar vooral ook een kleinere batterij. De Model 3 LR wordt geleverd met een 82 kWh Panasonic batterij, terwijl de Model Y LR voor Europa een 75kWh LG batterij onder de vloer heeft liggen.

De verwachting is overigens dat de Model Y LR vanaf 2022, net als de P, een grotere 82 kWh LG batterij zal meekrijgen, maar het is nog onduidelijk of dat iets betekent voor de aanschafprijs. Daarnaast zal ergens in 2022 de fabriek in Duitsland ook Model Y's gaan produceren met op den duur het nieuwe structural battery pack. Ook dat zal waarschijnlijk een positief effect hebben op de range.

Tot slot, en dat is zeker niet onbelangrijk, heeft de huidige 75 kWh LG batterij op dit moment een beduidend lagere laadcurve dan de 82 kWh Panasonic batterij die in de Model 3 LR wordt toegepast. Daarbij lijkt Tesla niet te kunnen voldoen aan de belofte "Vergroot het bereik met 270 kilometer in 15 minuten bij Supercharger-locaties" voor de Model Y. Over de laadcurve van de nieuwe 82 kWh LG batterij is bij mijn weten nog niets bekend.
Bedankt!
Hier ben ik iets mee. Huidig contract wagen loopt nog 3 jaar maar ik dacht eraan loop volgend jaar model Y ter vervanging te nemen maar kon nauwelijks wachten en dacht nu al te doen. Dit doet me inzien beter toch nog te wachten voor de betere en grotere batterij.
Lees ook in Engelstalig deel dat er mogelijk meer kleuren en andere dingen komen voor MY 2022
 
Inmiddels heb ik de Model Y ook bekeken en gereden.

Om positief te beginnen: het is echt een ruime auto en voldoet wat dat betreft meer dan aan mijn eisen! Het dashboard en afwerking zijn identiek aan mijn Model 3, dus geen verassing. En ondanks dat er best wat op aan te merken is, prima naar mijn mening. Wel kijk je wat raar tussen de zijkant van de achterbank en de auto het kofferbak in.

Toch heb ik grote twijfels of de Y bij mij past. Door de hoge zit had ik namelijk het gevoel op de bok te zitten. Ik ben dat totaal niet gewend, en dit viel in de showroom direct op. Ook tijdens de proefrit bleef dat en had ik het idee in een busje te rijden. Begrijp me niet verkeerd: de wegligging is prima en beter dan een gemiddeld busje. Maar door die hoge zit voelde ik me niet thuis.

Al met al dus mixed feelings. En voor mij niet direct een match. Misschien is die hoge zit wennen, maar of ik dat nou echt wil?

Precies mijn gevoel. Ik had dinsdag een proefrit in Duiven en vond de zit voor mijn gevoel te hoog. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het fijn vinden om wat hoger boven het wegdek te zitten en eenvoudiger te kunnen in- en uitstappen, maar nu ik al 8 jaar Model S rijd geef ik toch de voorkeur aan 'asphalt hugging'.

Maar de oplossing is simpel: de Y voor de wederhelft - zij rijdt nu al in een wat hogere auto - en dan ontferm ik me wel over de Roadster.

:cool:
 
Lees ook in Engelstalig deel dat er mogelijk meer kleuren en andere dingen komen voor MY 2022

De fabriek in Duitsland krijgt een nieuw type lakstraat en de verwachting is dat er nieuwe kleuren bijkomen, maar wanneer het precies zover is weet niemand. Gisteren 'waarschuwde' Musk nog in een tweet dat de nieuwe lakstraat geweldig is, maar dat het nog ca. een jaar duurt voordat de fabriek in Duitsland klaar is voor volume productie. Ikzelf zou het liefste nog dit jaar overstappen van de 3 naar de Y en ik hoop dat de Model Y LR uit China voor het einde van het jaar wordt geleverd met een 82 kWh accu. Wellicht is het ijdele hoop, maar we zien wel. Heb mijn bestelling voorlopig on hold laten plaatsen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: JPDeckers
Zojuist mijn afspraak bevestigd voor 15 september. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de MIC Y omdat ze kwalitatief goed gebouwd worden en omdat voor mij (lease rijder) de termijn waarop de MIG echt beschikbaar komt onevenredig lang duurt (1 jaar wachten op een contract van 4 jaar) en ik besloten heb om nu te genieten want morgen is er altijd weer iets nieuws, beters, snellers.

Dus volgende week woensdag it is.
 
Vandaag even life gezien in Amsterdam, stonden een reeks. Geen design wonder, maar is de 3 ook niet. Gewoon groot/ruim, hoge zit en mooi interieur (als je van niks houdt). Gaat gewoon goed verkopen. Praktische ruime auto, met flinke range. Denk dat Musk gelijk heeft, gaat die meer van verkopen dan de rest bij elkaar.
 
Precies mijn gevoel. Ik had dinsdag een proefrit in Duiven en vond de zit voor mijn gevoel te hoog. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het fijn vinden om wat hoger boven het wegdek te zitten en eenvoudiger te kunnen in- en uitstappen, maar nu ik al 8 jaar Model S rijd geef ik toch de voorkeur aan 'asphalt hugging'.

Maar de oplossing is simpel: de Y voor de wederhelft - zij rijdt nu al in een wat hogere auto - en dan ontferm ik me wel over de Roadster.

:cool:

Interessant om te lezen dat ik niet de enige ben die de zit te hoog vind.
Mijn wederhelft is net als ik geen hoge auto gewend. En beide waren we daar ook niet enthousiast over. De Y is voor ons nog niet helemaal afgeschreven, maar de kans dat ie het wordt is wel duidelijk kleiner geworden.