Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
die updates komen vanzelf, ik snap oprecht niet dat mensen zich daar zo druk over maken. Volgens mij duurde het bij onze 3 ook een maand of twee tot de eerste update, niks om je zorgen over te maken of een afspraak voor te maken.
 
Deze middag ben ik is langs gegaan in Zaventem, eindelijk is IRL kunnen inspecteren. Ik was toch onder de indruk van de afwerking. En ik ben weer verliefd geworden op zwart op zwart! Deze stonden klaar voor levering.


IMG_5376.jpg
 

Attachments

  • IMG_5378.jpg
    IMG_5378.jpg
    577.4 KB · Views: 55
  • IMG_5381.jpg
    IMG_5381.jpg
    547.1 KB · Views: 50
Ook mijn nummer 1 zwart op zwart en dan met wit interieur! Enkel hopen dat er in Berlijn een zwart metaal komt maar vrees ervoor.
De eerste Y vanuit Berlijn???
De P (China?) zou pas vanaf ten vroegste april 22 toekomen en in de VS is de P uit voorraad leverbaar en is het wachten op de LR.

Testrit gedaan vorige week en nog steeds happy als ik eraan denk. zowel de Y als 3 getest en duidelijke voorkeur voor de Y omwille van meer plaats en hogere zit en hoe raar ook de lijn ... ik vind zeker van de zijkant en achterkant de Y knapper. Vooraan is er werk bij beiden maar tja stroomlijn zeker?
 
  • Like
Reactions: TomTheys
Ook mijn nummer 1 zwart op zwart en dan met wit interieur! Enkel hopen dat er in Berlijn een zwart metaal komt maar vrees ervoor.
De eerste Y vanuit Berlijn???
Ja ik wacht nu momenteel op eerste van Berlijn en hoop ook op een zwart metallic kleurtje, maar het gaat sowieso zwart worden. En heel voorzichtig hoop ik ook op de 4680 batterij, maar schat die kans heel laag in. Ik denk dat het eerder plan B gaat worden als ze opstarten met 2170 batterij. Ik heb mij al voorgenomen om hem na 2 of 3 jaar in te ruilen voor 4680 MY.
 
Zojuist een proefrit gereden met een y. De ervaring was voor ons minder positief dan ik had verwacht/gehoopt. Een prima auto maar waar ik de 3 ten opzichte van de mx echt meer “waar voor het geld” vond, heb ik dat gevoel niet bij de y. het voelde ook een beetje kaal als je geen spotify kunt gebruiken om het geluid te testen en er geen FSD beschikbaar is. Ik vond de auto niet prettig sturen maar dat kan gewenning zijn van 21” band tov 19”. Bovendien heb ik echt het gevoel dat de mx meer power heeft. Volgens de verkoper was dat alleen de beleving.
 
De 0-100 snelheid van de X 100D en de Model Y LR is ongeveer gelijk (4,9s vs 5,0s), dus dat zal toch vooral een kwestie van gevoel zijn. Qua stuurbeleving kan het ook aan de instelling liggen. Ik rij in mijn model 3 altijd met stuurmodus in de comfort stand, maar er zijn genoeg mensen die zweren bij standaard of sport. De andere twee punten (Spotify en FSD) zijn zaken die je in het echte leven wel kan gebruiken c.q. aanschaffen. Net als een acceleratie boost overigens, wat de model Y in dat geval duidelijk meer pit geeft dan jouw X. Wat me nog het meest verbaast is dat je de 3 t.o.v. X meerwaarde vindt hebben en de Y niet. Wat heeft de 3 dan dat de Y niet heeft vraag ik me af. Afijn, het is natuurlijk ook een kwestie van gevoel en verwachtingen waaraan wel/niet wordt voldaan.
 
@Peter, ik vind de prijs-kwaliteit van de 3 beter dan de x. De y is 34% duurder dan de 3 was (mijn configuratie). Ik heb een x en daar blijf ik nog een tijdje in rijden hoop ik.
Prijs/kwaliteit is een duurdere wagen altijd in het nadeel. Bij elk merk. De duurdere moeten de goedkopere wat ‘sponseren’.
Eigenlijk is een kleinere wagen produceren niet zo veel goedkoper dan een grote. Design, testen, aantal assemblagestappen, electronica, marketing, goto market enz… allemaal zo goed als hetzelfde. Een groter stuk maken kost alleen wat meer grondstof. Een groter stuk monteren is vaak nog eenvoudiger wegens meer plaats in de wagen.
 
Prijs/kwaliteit is een duurdere wagen altijd in het nadeel. Bij elk merk. De duurdere moeten de goedkopere wat ‘sponseren’.
Eigenlijk is een kleinere wagen produceren niet zo veel goedkoper dan een grote. Design, testen, aantal assemblagestappen, electronica, marketing, goto market enz… allemaal zo goed als hetzelfde. Een groter stuk maken kost alleen wat meer grondstof. Een groter stuk monteren is vaak nog eenvoudiger wegens meer plaats in de wagen.
Als je de aantallen meeneemt (massa productie) en de kans op afzet (korter tijd op voorraad) in de markt dan is een kleinere wagen wel degelijk goedkoper.
Voor een goedkope wagen maak je mallen die 100.000+ stuks kunnen produceren
Voor een dure wagen maak je mallen die circa 30.000 produceren.

Uiteraard zijn er nog veel meer variabelen die meetellen.
 
  • Like
Reactions: Phil V
@Peter, ik vind de prijs-kwaliteit van de 3 beter dan de x. De y is 34% duurder dan de 3 was (mijn configuratie). Ik heb een x en daar blijf ik nog een tijdje in rijden hoop ik.
Ik ken uiteraard je configuratie niet maar laat ik uitgaan van de basisversies:
3 = 56.990
Y = 63.000

63.000 - 34% = 41.580 ... er klopt dus ergens iets niet!

Het prijsverschil is momenteel 9,5%

Ik weet dat dit niet correct is maar
volume 3 = 12,52
volume Y = 14,13

14,13 - 9,5% = 12,79 dus is de Y eigenlijk iets goedkoper zelf volgens volume!

Natuurlijk houdt dit geen rekening met de echt belangrijke zaken zoals autonomie etc.
 
Ik ken uiteraard je configuratie niet maar laat ik uitgaan van de basisversies:
3 = 56.990
Y = 63.000

63.000 - 34% = 41.580 ... er klopt dus ergens iets niet!

Het prijsverschil is momenteel 9,5%

Ik weet dat dit niet correct is maar
volume 3 = 12,52
volume Y = 14,13

14,13 - 9,5% = 12,79 dus is de Y eigenlijk iets goedkoper zelf volgens volume!

Natuurlijk houdt dit geen rekening met de echt belangrijke zaken zoals autonomie etc.
Als je de goedkoopste Y (LR) met de goedkoopste 3 (SR+) vergelijkt dan is het:
NL: 65.010 vs 49,990 = +30%
BE: 63.980 vs 50.970 = +26%
DE: 57.970 vs 40.970 = +41%

Dat is toch een behoorlijk groot verschil.
 
Je vergelijkt dan appels met peren.
Je moet uiteraard een zelfde motorisatie vergelijken, in casu beide LR anders gaat je vergelijking niet op ;-)
Aan de ene kant is dat waar, aan de andere kant: het grootste verschil tussen de 3 SR+ en de LR is de range:

3 SR+: 448km WLTP
Y LR: 507km WLTP
3 LR: 614km WLTP

Zo gezien zit de Y LR dichter bij de 3 SR+ qua range dan de 3 LR.
 
  • Like
Reactions: JanG007