Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Is het mogelijk en heeft het nut voor op vakantie, om de binnenkant van het glazen plafond te 'wrappen' met een UV/zonnewerende folie?
Ipv de Tesla doek met clips? Of eventueel de buitenkant van het glas te laten wrappen?

Doen ze dat? Binnenkant voorzien van een folie?
 
Is het mogelijk en heeft het nut voor op vakantie, om de binnenkant van het glazen plafond te 'wrappen' met een UV/zonnewerende folie?
Ipv de Tesla doek met clips? Of eventueel de buitenkant van het glas te laten wrappen?

Doen ze dat? Binnenkant voorzien van een folie?
Het glas is sowieso al getint, waarschijnlijk voor een gematigd klimaat als het onze al voldoende.
Extra's (tint/folie/doek) worden wel gedaan, vooral wat over terug te vinden in de warmere regio's in US.
 
Waarom hebben jullie data communicatie nodig? Ik gebruik die enkel voor teslaCam, en die kan blijkbaar nog via het dashboardkastje.
Ik gebruik verder enkel de charger, maar misschien brengen jullie me op ideeën.
Ik gebruik soms nog wel eens een usb voor muziek maar het is vooral handiger voor het aansluiten van 2 controllers 😁
Dus puur voor de fun voor lange roadtrips zodat ik met 2 spelers een spelletje kan spelen. 😋
 
  • Like
Reactions: mtvw
Als de wagen 15 jaar rijdt heb je, vanwege het feit dat je geen verkeerstaksen betaalt, meer dan 9000€ uitgespaard.
Dan nog heb je initieel die 9000 euro meer betaalt.
15 jaar rijden met een auto dat is sterk dan heb ik er 3 of 4 gehad maar goed...
En de taks is op sommige wagens minder dan 100 euro maar zelf bij 200 euro x 15 jaar heb ik nog maar 3000 euro en geen 9000??
 
Dan nog heb je initieel die 9000 euro meer betaalt.
15 jaar rijden met een auto dat is sterk dan heb ik er 3 of 4 gehad maar goed...
En de taks is op sommige wagens minder dan 100 euro maar zelf bij 200 euro x 15 jaar heb ik nog maar 3000 euro en geen 9000??
Geen idee of ze in Duitsland taksvrij zijn. Dan zou het of-of zijn en niet en-en.

Je moet voor de leeftijd het tweede (en derde, vierde) leven ook mee tellen. Denk niet dat je jouw 3, 4 auto’s verschroot hebt. Door die subsidie wordt hij goedkoper doorverkocht. Zo kocht ik een tweedehandse 2021 Zoe in Frankrijk voor 5000€ goedkoper dan wat een gelijkaardige wagen hier zou kosten omdat de eerste eigenaar 6000€ subsidie gekregen had. Bij mij is het zo eigenlijk nu wel en-en.

Je moet appels met appels vergelijken. Voor een Mercedes E betaal je 900€ inschrijving en 550€ jaarlijks.
 
Geen idee of ze in Duitsland taksvrij zijn. Dan zou het of-of zijn en niet en-en.

Je moet voor de leeftijd het tweede (en derde, vierde) leven ook mee tellen. Denk niet dat je jouw 3, 4 auto’s verschroot hebt. Door die subsidie wordt hij goedkoper doorverkocht. Zo kocht ik een tweedehandse 2021 Zoe in Frankrijk voor 5000€ goedkoper dan wat een gelijkaardige wagen hier zou kosten omdat de eerste eigenaar 6000€ subsidie gekregen had. Bij mij is het zo eigenlijk nu wel en-en.

Je moet appels met appels vergelijken. Voor een Mercedes E betaal je 900€ inschrijving en 550€ jaarlijks.
In Duitsland, en andere landen, zijn er inderdaad subsidies.
Mar hoe je het ook voorstelt, je betaalt die 9000 euro extra. Ik hou mijn auto's maar 3 à 5 jaar - laten we nu 5 jaar nemen- dan is dat 1800 euro per jaar dat ik duurder uitkom en dat haal ik niet uit die inschrijving en taks.
Voor mijn huidige, hybride met 400PK, heb ik ook geen inschrijving of jaarlijkse taks betaald.
Er zijn inderdaad auto's waar die taksen duurder zijn maar laat ik je voorbeeld nemen. 5 x 550 + 900 = 3650 dan heb ik omgerekend nog steeds meer betaald dan pakweg in Duitsland. Ik denk dat dat de insteek was van de auteur.

En nu terug ontopic over de Y ;-)
 
In Duitsland, en andere landen, zijn er inderdaad subsidies.
Mar hoe je het ook voorstelt, je betaalt die 9000 euro extra. Ik hou mijn auto's maar 3 à 5 jaar - laten we nu 5 jaar nemen- dan is dat 1800 euro per jaar dat ik duurder uitkom en dat haal ik niet uit die inschrijving en taks.
Voor mijn huidige, hybride met 400PK, heb ik ook geen inschrijving of jaarlijkse taks betaald.
Er zijn inderdaad auto's waar die taksen duurder zijn maar laat ik je voorbeeld nemen. 5 x 550 + 900 = 3650 dan heb ik omgerekend nog steeds meer betaald dan pakweg in Duitsland. Ik denk dat dat de insteek was van de auteur.

En nu terug ontopic over de Y ;-)
Je begrijpt het niet. De Franse verkoper van onze tweedehandse Zoe heeft na 1 jaar net 5000€ minder gekregen door de 6000€ subsidies als je het vergelijkt met een Belgische tweedehands.

Of die Duitse 9000 euro nu in 1 keer komt of verdeelt over x jaar maakt op het eind van de rit niet uit. Als jij er maar voor 3650 van geniet, dan kan de koper er nog voor 5350€ van genieten en zal dus voor jouw wagen 5350€ meer kunnen betalen dan hij op zich waard is, mocht het een ICE zijn. Een omgekeerd geval als dat van onze Zoe. Waardoor je toch weer aan 9000€ komt.
Ik weet het, is een theoretische benadering. In de praktijk loopt het zo niet. Maar het is wel een punt van onderhandeling.
Mijn gratis superchargen en communication zorgt zo ook voor meerwaarde. Geen taks moeten betalen doet dat ook.
 
Je begrijpt het niet. De Franse verkoper van onze tweedehandse Zoe heeft na 1 jaar net 5000€ minder gekregen door de 6000€ subsidies als je het vergelijkt met een Belgische tweedehands.

Of die Duitse 9000 euro nu in 1 keer komt of verdeelt over x jaar maakt op het eind van de rit niet uit. Als jij er maar voor 3650 van geniet, dan kan de koper er nog voor 5350€ van genieten en zal dus voor jouw wagen 5350€ meer kunnen betalen dan hij op zich waard is, mocht het een ICE zijn. Een omgekeerd geval als dat van onze Zoe. Waardoor je toch weer aan 9000€ komt.
Ik weet het, is een theoretische benadering. In de praktijk loopt het zo niet. Maar het is wel een punt van onderhandeling.
Mijn gratis superchargen en communication zorgt zo ook voor meerwaarde. Geen taks moeten betalen doet dat ook.
Misschien begrijp ik het niet omdat we het over iets anders hebben ...
Wat heb ik te maken met een andere koper of een doorverkoopwaarde ?
Het punt van de persoon is dat in sommige landen subsidies zijn en daardoor de auto goedkoper is in AANKOOP.
Dus ik ben Belg en koop een Tesla in België en betaal 60.000 euro.
Ik ben Duitser en koop een Tesla in Duitsand en betaal 51.000 euro.
Niks meer, niks minder. Dat IS het enige wat de persoon zei en wat klopt. Er wordt gewoon 9000 euro minder betaald. Dus ik heb als Belg 9000 euro meer betaald.
Jij gaat uit van overkopen etc. maar is totaal irrelevant voor de opmerking.

En nu terug over de Y
 
Misschien begrijp ik het niet omdat we het over iets anders hebben ...
Wat heb ik te maken met een andere koper of een doorverkoopwaarde ?
Het punt van de persoon is dat in sommige landen subsidies zijn en daardoor de auto goedkoper is in AANKOOP.
Dus ik ben Belg en koop een Tesla in België en betaal 60.000 euro.
Ik ben Duitser en koop een Tesla in Duitsand en betaal 51.000 euro.
Niks meer, niks minder. Dat IS het enige wat de persoon zei en wat klopt. Er wordt gewoon 9000 euro minder betaald. Dus ik heb als Belg 9000 euro meer betaald.
Jij gaat uit van overkopen etc. maar is totaal irrelevant voor de opmerking.

En nu terug over de Y
De Y in
Nederland: 64000
België : 63000
Duitsland 57000
Portugal: 65000

Best stevige prijs verschillen (zonder subsidies).
 
  • Informative
Reactions: Voodoo077
Dus ik ben Belg en koop een Tesla in België en betaal 60.000 euro.
Ik ben Duitser en koop een Tesla in Duitsand en betaal 51.000 euro.
Niks meer, niks minder. Dat IS het enige wat de persoon zei en wat klopt. Er wordt gewoon 9000 euro minder betaald. Dus ik heb als Belg 9000 euro meer betaald.
Jij gaat uit van overkopen etc. maar is totaal irrelevant voor de opmerking.
Ik heb het over TCO, dan is jouw opmerking over aankoopprijs ook irrelevant.
Ik wou maar zeggen dat als je enkel naar de aankoopprijs kijkt, dat je dan voor verrassingen kan komen te staan en dat je daarom verkeerd bezig bent.
Ik kijk naar de TCO (wat bij aankoop het enige juiste criterium is) en besef dat als de koper weet dat je 9000€ subsidie kreeg, hij ook minder zal betalen voor de overname. Bewijs is de aankoop van onze Zoe in Frankrijk, 5000€ goedkoper dan een gelijkaardige in België. De verkoper heeft dus een deel van zijn subsidie weer verloren bij doorverkoop. Had hij die prijs niet lager gezet, dan zou hij in Frankrijk geen kandidaten gevonden hebben, want dan was zijn prijs even hoog als een nieuwe met subsidie. Dat daar een Belg van profiteert maakt zijn rekening niet.
Omgekeerd, als de koper weet dat hij geen taksen zal moeten betalen, zal hij bereid zijn om net meer te betalen tov een gelijkaardige wagen waar hij die wel moet betalen.
 
Bij de Duitse prijs is al rekening gehouden met de 'Hersteller Umweltbonus' van € 2.500. Dat maakt het verschil iets minder groot dan het hier lijkt.

Het verschil is excl. BTW nog veel kleiner.

€ 57.000 + € 2500 = € 59.500 incl. BTW -/- 19 DE BTW = € 50.000 excl. BTW
€ 64.000 incl. BTW -/- 21% NL BTW = € 52.892,56 excl. BTW
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik heb het over TCO, dan is jouw opmerking over aankoopprijs ook irrelevant.
Ik wou maar zeggen dat als je enkel naar de aankoopprijs kijkt, dat je dan voor verrassingen kan komen te staan en dat je daarom verkeerd bezig bent.
Ik kijk naar de TCO (wat bij aankoop het enige juiste criterium is) en besef dat als de koper weet dat je 9000€ subsidie kreeg, hij ook minder zal betalen voor de overname. Bewijs is de aankoop van onze Zoe in Frankrijk, 5000€ goedkoper dan een gelijkaardige in België. De verkoper heeft dus een deel van zijn subsidie weer verloren bij doorverkoop. Had hij die prijs niet lager gezet, dan zou hij in Frankrijk geen kandidaten gevonden hebben, want dan was zijn prijs even hoog als een nieuwe met subsidie. Dat daar een Belg van profiteert maakt zijn rekening niet.
Omgekeerd, als de koper weet dat hij geen taksen zal moeten betalen, zal hij bereid zijn om net meer te betalen tov een gelijkaardige wagen waar hij die wel moet betalen.
Nogmaals dat was NIET het punt van de auteur. hij had het enkel over INITIEEL 9000 euro meer betalen en dat klopt die betaal je meer.
Ik begrijp absoluut je punt want je gaat uit van doorverkoopwaarde etc. maar dat is niet de insteek en doet er dus niet toe.

En over die Fransman tja ...Net daardoor verkopen vele buitenlanders op een andere markt aan prijzen die marktconform zijn dan hebben ze die subsidie wel volledig genoten. Jij hebt je wagen aangekocht aan de prijs voor Frankrijk en daardoor goedkoper.
Des te beter voor jou dat je ervan hebt kunnen genieten!

De prijzen zijn nu éénmaal anders net als subsidies van land tot land en daar kunnen we niks aandoen en ik trek het me eigenlijk ook niet echt aan.

Belangrijker is wanneer zien we de eerste Y modellen uit Berlijn!
En hoe gaat de kwaliteit zijn, welke batterijen, welke prijs, etc.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik zit ook aan een Model Y te denken, maar wil ook graag de nieuwe hardware (15.5v lithium accu, Ryzen etc.). Verwachten jullie dat de leveringen eind Q1 dit al hebben, als je kijkt naar Amerika? Worden ze daar eigenlijk al geleverd met Ryzen? Komen de Y's nu uit China of uit Fremont? Ik twijfel of ik nu moet bestellen of moet wachten op Berlijn. Is er iemand die me een handje kan helpen met de beslissing?
 
Ik zit ook aan een Model Y te denken, maar wil ook graag de nieuwe hardware (15.5v lithium accu, Ryzen etc.). Verwachten jullie dat de leveringen eind Q1 dit al hebben, als je kijkt naar Amerika? Worden ze daar eigenlijk al geleverd met Ryzen? Komen de Y's nu uit China of uit Fremont? Ik twijfel of ik nu moet bestellen of moet wachten op Berlijn. Is er iemand die me een handje kan helpen met de beslissing?
Afhankelijk van welke versie je kiest, komt deze uit China (de long range) of Duitsland (Performance, verwacht vanaf maart). Van wat ik gezien heb, hebben de modellen uit China al deze features die je aanhaalde.