Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een dusdanig mooi inruilbod gekregen op mijn 2020 model S raven dat ik nu serieus twijfel over inruil op een model Y performance. Meer mensen met ervaring met een soortgelijke overstap?

Pro Y:
- Nieuw model made in Berlijn
- Nieuwe tech
- mogelijkheid trekhaak
- Overal dubbelglas
- Garantie begint opnieuw
- Coole auto in Zwart en met Performance pakket

Tegen:
- Minder range (zo'n 100 km)
- Geen luchtvering
- Geen extra scherm achter stuur, vooral handig voor navigatie en info verbruik.
- Model S met rode lak en wit interieur is ook heel cool.

Iemand nog aanvullende gedachten?
Mijn aanvulling:

Pro MY
- betere zitpositie achterbank,
- warmtepomp waardoor verbruik in winter lager
- DC laadsnelheid hoger
- lager verbruik
- verzekering goedkoper

Contra MY
- vering
 
  • Like
Reactions: Jelger
Domme vraag misschien, maar waar bewaren jullie de brandblusser in de Model Y? En hebben jullie een speciale gekocht voor elektrische voertuigen? Niet dat je een voertuig gaat blussen met zo een ding indien de batterij vuur vat.
ligt in mijn achterbak, is een ABC poederblusser , brengt geheel niets bij een brand van een Tesla. Wat ik wel heb gekocht is een noodhamertje met mes voor de zijraam stuk te slaan in geval van nood . Als er een kortsluiting en/of brand is en alles electrisch blokkeert, geraak ik nog uit de wagen
 

Attachments

  • brandbeveiligingshop-noodhamer-oranje.jpg
    brandbeveiligingshop-noodhamer-oranje.jpg
    2.4 KB · Views: 32
  • Like
Reactions: YCedric and nico180
Wat ik wel heb gekocht is een noodhamertje met mes voor de zijraam stuk te slaan in geval van nood . Als er een kortsluiting en/of brand is en alles electrisch blokkeert, geraak ik nog uit de wagen

De mechanische deurvergrendeling zal dan toch nog wel werken hoop ik...
Dat zijraampje met dubbele beglazing en een folie ertussen zal met een tik van dat dat hamertje stuk zijn, maar of je er dan al door kan?
 
brengt geheel niets bij een brand van een Tesla.
De brandblusser is niet bedoeld om jouw eigen auto te blussen. Al zal hij voor een andere ook eigenlijk niet helpen.
Misschien is het voornaamste nut van het blusapparaat nog dat je er de vensters mee kan inkloppen.

Wat in de discussie over het brandrisico van een EV niet aan bod komt, is dat je alle tijd hebt om uit de wagen te geraken. De brand is moeilijk te blussen, maar vordert heel langzaam. Terwijl een ICE na een paar minuten al ontploft en de meeste omstaanders daardoor de wagen niet durven benaderen om te helpen.
De mechanische deurvergrendeling zal dan toch nog wel werken hoop ik
Inderdaad, als je de deurhendel helemaal doortrekt gaat de deur mechanisch open, dacht ik.
 
Vandaag contact gehad met Tesla SeC in Tilburg nadat mijn Model Y stil was gevallen naast de snelweg. er schijnt een probleem te zijn met de aandrijving op de achterwielen. Geen idee waarom dan alle stroom uitvalt, maar ik ben dan ook geen auto monteur.

Wordt vervangen onder garantie, maar de onderdelen moeten besteld worden en dus weet het SeC niet hoeloang het duurt voordat de auto gerepareerd is.

Inderdaad, als je de deurhendel helemaal doortrekt gaat de deur mechanisch open, dacht ik.
Dat werkt inderdaad weet ik uit ervaring. Maar hierdoor is wel de zijruit gesneuveld omdat het raam niet naar beneden zakte. Kost 625 Euro om te repareren, omdat het geen direct gevolg is van het falen, maar van ons om de dear te openen. Op mijn vraag of je danm maar in de auto moet blijven zitten totdat iemand de deuren weet te ontgrendelen was het antwoord: "Ja, of je neemt het risico dat de ruit barst":mad:.

Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens, want het staat ook niet zo in de manuels. Dus nog even uitzoekn hoe ik dit het best kan aanpakken,
 
ligt in mijn achterbak, is een ABC poederblusser , brengt geheel niets bij een brand van een Tesla. Wat ik wel heb gekocht is een noodhamertje met mes voor de zijraam stuk te slaan in geval van nood . Als er een kortsluiting en/of brand is en alles electrisch blokkeert, geraak ik nog uit de wagen
Maar de y zal toch ook nog een mechanische nood ontgrendeling van de deuren hebben? Dat gaat veel sneller.
 
Vraagje mbt het huidige weer. Is het voorVerwarmen van de auto nog een must? Voor de batterijen of hoe doen jullie dat?
Ik heb die van mij nog niet, maar de batterij voorverwarmen is niet nodig voor zover ik weet. De batterij wordt opgewarmd richting 60 graden indien een super charger als bestemming ingesteld staat en er voldoende range over is om er te raken. Hij gaat dan iets meer verbruiken om bij die temperaturen snel te kunnen laden bij aankomst. Indien de batterij koud zou zijn gaat het laden een pak trager.

De auto zelf voorverwarmen is handig voor jezelf. Ik heb geen garage en geen mogelijkheid tot lader, maar ga in de winter voor vertrek de cabine laten voorverwarmen. Ik ga nog een beetje moeten uitzoeken hoeveel dat verbruik is. Het moet niet super warm zijn bij vertrek, maar de ruiten ontdooien is toch wel een must. Dit werkt slechts bij een soc tot 20% (naar het schijnt) en anders moet hij in het stopcontact zitten.
 
Vraagje mbt het huidige weer. Is het voorVerwarmen van de auto nog een must? Voor de batterijen of hoe doen jullie dat?

Ik zie het meer als op temperatuur brengen in de cabine: in de auto kan het zomers tot 60 graden worden en dat is zelfs voor mij (hou van warmte) een tikje te... Dus ik gebruik zo veel mogelijk instellen temperatuur.

Die accu regelt zichzelf wel :) (NB: ik deluxe van laadpaal aan huis en een 100D: dan heb je altijd (99,99999%) voldoende energie)
 
Zijn er meer hier die regelmatig problemen met het dichtdoen van de zij-voorruiten hebben?
Vanmorgen nog... Zeker 10x proberen en uiteindelijk ging hij helemaal dicht. Bij het omhoog doen gaat de ruit al snel weer naar beneden op verschillende punten. Dus niet op één hoogte maar volkomen random.
 
  • Like
Reactions: Rickyuu
Zijn er meer hier die regelmatig problemen met het dichtdoen van de zij-voorruiten hebben?
Vanmorgen nog... Zeker 10x proberen en uiteindelijk ging hij helemaal dicht. Bij het omhoog doen gaat de ruit al snel weer naar beneden op verschillende punten. Dus niet op één hoogte maar volkomen random.

Als de procedure volgens Tesla-handleiding niet werkt kan Tesla mbv een laptop zelf nog wat extra instellingen wijzigen. Bij mij kwamen ze dat laatste onder garantie thuis doen -> werkt na 100k km nog steeds prima.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zijn er meer hier die regelmatig problemen met het dichtdoen van de zij-voorruiten hebben?
Vanmorgen nog... Zeker 10x proberen en uiteindelijk ging hij helemaal dicht. Bij het omhoog doen gaat de ruit al snel weer naar beneden op verschillende punten. Dus niet op één hoogte maar volkomen random.
Ik had die bij alle ramen, tot ik ze telkens bleef door laten gaan naar beneden en dan eens naar boven. Daarna niet meer gehad - lijkt me een callibratie die niet gegaan is.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Zijn er meer hier die regelmatig problemen met het dichtdoen van de zij-voorruiten hebben?
Vanmorgen nog... Zeker 10x proberen en uiteindelijk ging hij helemaal dicht. Bij het omhoog doen gaat de ruit al snel weer naar beneden op verschillende punten. Dus niet op één hoogte maar volkomen random.
Ik herinner me nu dat ik dit had toen ik mijn Tesla ging ophalen in Tilburg. Ze hebben toen de ramen volgens mij helemaal geopend en gesloten, maar wat ze precies hebben gedaan weet ik niet.