Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Een VW Golf uit 1988 gedemonteerd tot 6.843 onderdelen.

Leuk om te zien dat dit in de Y inmiddels is teruggebracht tot drie onderdelen plus nog wat.
 

Attachments

  • F8AEE43D-A39D-4642-A497-86D49217170D.jpeg
    F8AEE43D-A39D-4642-A497-86D49217170D.jpeg
    436.3 KB · Views: 114
Last edited:
  • Like
Reactions: PieterH
Even eens wat anders... Met hemelvaart en Pinksteren de caravan eens meegenomen met de tesla. Ik was toch wel erg benieuwd hoe dat zou gaan.
Het was ook een van de redenen om voor de Model Y te kiezen. De caravan is een Knaus 500FU met een laad vermogen van 1500 kg

Met hemelvaart naar Limburg helaas erg weinig betrouwbare data aangezien we zowel heen als terug alleen maar file hebben gereden.
Afgelopen weekend richting Emmen en dat was een mooi meetpunt. Ruim 220 km enkele reis.
Bij vertrek de auto volledig opgeladen en de rit ging voorspoedig. Geen gekke dingen onderweg en we konden het helemaal halen, echter omdat er in de omgeving van de camping niet heel veel oplaad punten zaten besloten we op de snel weg toch even te stoppen. Helaas zijn alle fastned punten begrenst op hoogte dus caravan even afkoppelen en auto opgeladen. Met nog ca 20 Km te gaan op dat moment hadden we een verbruik van 340wh/km wat een beetje de verwachting was. We hebben de gehele weg een snelheid van 85 aangehouden.

Op de terugweg was het helaas een drama... Dit lag niet zozeer aan de tesla maar aan het weer. Met regen en volle wind tegen het hele stuk ging het verbruik een stuk omhoog en gingen we het echt niet halen. Op het eerste moment van laden lag het verbruik op 440wh/km. Uiteindelijk wel thuis gekomen maar het had geen 10 km langer moeten duren dan was ie toch echt leeg :)

Conclusie
Rijden met een Tesla en een caravan is een genot. Zo soepel en de combinatie ligt als een huis. Even wat snelheid maken om in te voegen gaat perfect.
Laden gaat prima, op de grotere tankstations vind je wel ruimte om hem af tekoppelen. Echter moet je dan even tegen het verkeer in omdat de palen meestal voor de parkeerplaats staan bij de nieuwe fastned plekken zijn de daken hoger en zou je in principe met de caravan kunnen laden als het niet druk is )
Verbruik bij de normaal weer een beetje zoals verwacht..
Veel bekijks... mensen zijn toch echt niet gewend om een tesla met een caravan te zien :)
 

Attachments

  • IMG_2617.jpeg
    IMG_2617.jpeg
    560.4 KB · Views: 127
En geen SuC gebruikt van tesla ?
Ik weet niet of dat je op mijn post reageert maar wij hebben geen SuC gebruikt. we kwamen er 2 tegen beide bij van der valk. Wisten niet helemaal hoe dat zou gaan met caravan. Maar had uiteindelijk makkelijk gekunnen. Parkeerplaatsen waren groot en bereikbaar met caravan maar wist het niet dus nu maar voor fastned gekozen...
 
Naar mijn mening is een BMW i4 een hele mooie en goede auto, maar ruim zeker niet. Het is net waar je naar opzoek bent. Zou je aanraden een proefrit te maken in de Model Y Performance, dan heb je ook een goed idee of het de auto voor jou zou kunnen zijn.

Voor mij pluspunten zijn:
- Beste infotainment in de markt (als je het mij vraagt by far...)
- Ruimte (inclusief hoge zit op de weg)
- Snelheid (911 snelheid in een family suv :))
- Afwerkingsniveau (dat echt behoorlijk goed is! totaal niet wat het in 2019 was)
- Range (zijn weinig Suv's van dit formaat die in de buurt komen)
- Geluidssyteem is echt goed
- Laadnetwerk
- App die fatsoenlijk werkt (kunnen de Duitse merken nog iets van leren!!)
Ondertussen de testrit gedaan met de i4.
Wow, wat een beauty tov een Tesla maar dat is uiteraard volledig persoonlijk. Normaal, goed doorgereden met een paar sprintjes 0 tot 100 op maximum en toch verbruik van 16,1 kWh dus positief laag.

Maar en nu baseer ik me op DNS12...

- Beste infotainment in de markt (als je het mij vraagt by far...)
Bij de BMW is niet me je dat. GPS deel ziet er nog zeer "ouderwets" uit - voor het overige zeer mooi en groot scherm maar ik had liever een scherm waar ik de andere weggebruikers zag. Ook reactie stem is niet top en als je praat en je zegt in de Tesla is toch meer ruimte dan in de BMW dan vraagt een stem het commande te herhalen??
- Ruimte (inclusief hoge zit op de weg)
De i4 is zeer klein. Geen frunk en koffer hoewel goed toegankelijk is niet groot maar vooral binnen is het toch wat krap. Ik ben 1m90 en als ik zetel goed zet dan kan er achteraan nog zeker iemand in maar niet meer van die lengte
- Snelheid (911 snelheid in een family suv )
De i4 trekt minder snel op en je hebt ook niet dat wow-gevoel. Het is gemoedelijker maar hioj lijkt wel door te gaan daar waar een Tesla sneller weg is maar dan een schokje krijgt
- Afwerkingsniveau (dat echt behoorlijk goed is! totaal niet wat het in 2019 was)
Is in de Y goed maar uiteraard in niets te vergelijken met de i4 - hier scoort deze zeker 2 niveaus beter, eerlijk is eerlij.
- Range (zijn weinig Suv's van dit formaat die in de buurt komen)
Dat viel dus zeer goed mee bij de i4 +500km MAAR is natuuelijk een veel kleinere wagen
- Geluidssyteem is echt goed
Hier wint Tesla. De standaard audio in de BMW is echt slecht. Je moet al een optie voorzien van 390 tot 950 euro om betere audi te hebben die zelf dan nog niet zo goed is
- Laadnetwerk
Dat WAS een voordeel. Openstellen is mooi maar dat voordeel valt dan deels weg.
- App die fatsoenlijk werkt (kunnen de Duitse merken nog iets van leren!!)
Geen idee want niet getest maar lees wel op andere fora dat daar inderdaad nog werk aan is.

Voor het overige vandaag bestellen is levering eind 2023/begin 2024 ... daarin ook scoort Tesla beter

Kan je de Y Performance al testen?
 
Ondertussen de testrit gedaan met de i4.
Wow, wat een beauty tov een Tesla maar dat is uiteraard volledig persoonlijk. Normaal, goed doorgereden met een paar sprintjes 0 tot 100 op maximum en toch verbruik van 16,1 kWh dus positief laag.

Maar en nu baseer ik me op DNS12...

- Beste infotainment in de markt (als je het mij vraagt by far...)
Bij de BMW is niet me je dat. GPS deel ziet er nog zeer "ouderwets" uit - voor het overige zeer mooi en groot scherm maar ik had liever een scherm waar ik de andere weggebruikers zag. Ook reactie stem is niet top en als je praat en je zegt in de Tesla is toch meer ruimte dan in de BMW dan vraagt een stem het commande te herhalen??
- Ruimte (inclusief hoge zit op de weg)
De i4 is zeer klein. Geen frunk en koffer hoewel goed toegankelijk is niet groot maar vooral binnen is het toch wat krap. Ik ben 1m90 en als ik zetel goed zet dan kan er achteraan nog zeker iemand in maar niet meer van die lengte
- Snelheid (911 snelheid in een family suv )
De i4 trekt minder snel op en je hebt ook niet dat wow-gevoel. Het is gemoedelijker maar hioj lijkt wel door te gaan daar waar een Tesla sneller weg is maar dan een schokje krijgt
- Afwerkingsniveau (dat echt behoorlijk goed is! totaal niet wat het in 2019 was)
Is in de Y goed maar uiteraard in niets te vergelijken met de i4 - hier scoort deze zeker 2 niveaus beter, eerlijk is eerlij.
- Range (zijn weinig Suv's van dit formaat die in de buurt komen)
Dat viel dus zeer goed mee bij de i4 +500km MAAR is natuuelijk een veel kleinere wagen
- Geluidssyteem is echt goed
Hier wint Tesla. De standaard audio in de BMW is echt slecht. Je moet al een optie voorzien van 390 tot 950 euro om betere audi te hebben die zelf dan nog niet zo goed is
- Laadnetwerk
Dat WAS een voordeel. Openstellen is mooi maar dat voordeel valt dan deels weg.
- App die fatsoenlijk werkt (kunnen de Duitse merken nog iets van leren!!)
Geen idee want niet getest maar lees wel op andere fora dat daar inderdaad nog werk aan is.

Voor het overige vandaag bestellen is levering eind 2023/begin 2024 ... daarin ook scoort Tesla beter

Kan je de Y Performance al testen?
Je kan de Model Y Performance zeker al testen. Ik denk dat ze in alle vestigingen wel minstens een exemplaar hebben voor testritten.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077 and DNS12
Ondertussen de testrit gedaan met de i4.
Wow, wat een beauty tov een Tesla maar dat is uiteraard volledig persoonlijk. Normaal, goed doorgereden met een paar sprintjes 0 tot 100 op maximum en toch verbruik van 16,1 kWh dus positief laag.

Maar en nu baseer ik me op DNS12...

- Beste infotainment in de markt (als je het mij vraagt by far...)
Bij de BMW is niet me je dat. GPS deel ziet er nog zeer "ouderwets" uit - voor het overige zeer mooi en groot scherm maar ik had liever een scherm waar ik de andere weggebruikers zag. Ook reactie stem is niet top en als je praat en je zegt in de Tesla is toch meer ruimte dan in de BMW dan vraagt een stem het commande te herhalen??
- Ruimte (inclusief hoge zit op de weg)
De i4 is zeer klein. Geen frunk en koffer hoewel goed toegankelijk is niet groot maar vooral binnen is het toch wat krap. Ik ben 1m90 en als ik zetel goed zet dan kan er achteraan nog zeker iemand in maar niet meer van die lengte
- Snelheid (911 snelheid in een family suv )
De i4 trekt minder snel op en je hebt ook niet dat wow-gevoel. Het is gemoedelijker maar hioj lijkt wel door te gaan daar waar een Tesla sneller weg is maar dan een schokje krijgt
- Afwerkingsniveau (dat echt behoorlijk goed is! totaal niet wat het in 2019 was)
Is in de Y goed maar uiteraard in niets te vergelijken met de i4 - hier scoort deze zeker 2 niveaus beter, eerlijk is eerlij.
- Range (zijn weinig Suv's van dit formaat die in de buurt komen)
Dat viel dus zeer goed mee bij de i4 +500km MAAR is natuuelijk een veel kleinere wagen
- Geluidssyteem is echt goed
Hier wint Tesla. De standaard audio in de BMW is echt slecht. Je moet al een optie voorzien van 390 tot 950 euro om betere audi te hebben die zelf dan nog niet zo goed is
- Laadnetwerk
Dat WAS een voordeel. Openstellen is mooi maar dat voordeel valt dan deels weg.
- App die fatsoenlijk werkt (kunnen de Duitse merken nog iets van leren!!)
Geen idee want niet getest maar lees wel op andere fora dat daar inderdaad nog werk aan is.

Voor het overige vandaag bestellen is levering eind 2023/begin 2024 ... daarin ook scoort Tesla beter

Kan je de Y Performance al testen?
Goed dat je bent gaan testrijden. Is toch altijd de beste manier om erachter te komen of iets bij je past…

De MYP kun je testrijden in Amsterdam (andere locaties weet ik tbh niet). Ook zeker goed om te proberen, ik vond namelijk best een groot verschil tussen de LR en Performance. Ben er ook achtergekomen dat zelfs het plastic van de panelen van een hogere kwaliteit is in de MYP tov de MYLR (meer premium zegmaar).

Succes!!
 
@Voodoo077

Vraagje. Wat bedoel je met:
"- Afwerkingsniveau (dat echt behoorlijk goed is! totaal niet wat het in 2019 was)
Is in de Y goed maar uiteraard in niets te vergelijken met de i4 - hier scoort deze zeker 2 niveaus beter, eerlijk is eerlij."

Wat is dan zoveel beter afgewerkt in de i4?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
 
@Voodoo077

Vraagje. Wat bedoel je met:
"- Afwerkingsniveau (dat echt behoorlijk goed is! totaal niet wat het in 2019 was)
Is in de Y goed maar uiteraard in niets te vergelijken met de i4 - hier scoort deze zeker 2 niveaus beter, eerlijk is eerlij."


Wat is dan zoveel beter afgewerkt in de i4?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Gewoon het gebruikte materiaal.
Er is inderdaad niks mis met de huidige Tesla auto's zeker in vergelijking met vroeger maar als je in een Mercedes stapt en erna in een Dacia dan voel je een verschil in kwaliteit in gebruikte materialen. Dit is hier ook zo.
 
Gewoon het gebruikte materiaal.
Er is inderdaad niks mis met de huidige Tesla auto's zeker in vergelijking met vroeger maar als je in een Mercedes stapt en erna in een Dacia dan voel je een verschil in kwaliteit in gebruikte materialen. Dit is hier ook zo.
Ben het met je eens op kwaliteit van stoelen en leder (vs vegan leder). Qua afwerking aan de binnenkant is er een andere filosofie toegepast. Tesla heeft echt stappen gemaakt in de afgelopen jaren. Vergelijk een model Y P maar eens met een model 3 van 2019. Tov BMW zie ik naast stoelen echt geen grote verschillen in afwerkingsniveau (maar dat is mijn mening). Voelt behoorlijk premium (raam bediening knoppen van goede kwaliteit, bekleding in deurpaneel, doorlopende lijsten in de deurpanelen, middenconsole “schuif klep” is enorm smooth en van prima materiaal). De tijd zal het leren…. ;)