Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij heeft Tesla op een moment gekozen voor wit als standaard omdat ze helemaal klaar waren met al die lakklachten bij zwart. Iedereen was het eens dat de afwerking van de M3 uit Fremont vrij rampzalig was. Had ook te maken met de keuze van de (milieuvriendelijke) laksoort. Ze waren gewoon veel geld kwijt aan poetsen en overspuiten na aflevering. Is nu natuurlijk wel anders met auto’s uit China en Duitsland. Dus misschien is het nu allemaal wat minder logisch
Perfect mogelijk en eigenlijk vrij logisch.
Mogelijk passen ze dit dus weer aan zeker voor Europa met Berlijn dat blijkbaar een ultra-moderne verfstraat heeft.
We zien wel, thx!
Het opnieuw vuil worden, of eerder opnieuw vuil ‘uitzien’, heeft niets te maken met de kwaliteit van het wassen.
Mijn witte MY staat naast de paarse Zoe van mijn vrouw. Na dezelfde regenbui met saharazand is die van haar echt smerig, terwijl die van mij er nog best goed uit ziet.
Klopt, hier idem. Vroeger steeds zwarte wagens en waren onmiddellijk vuil alleen al maar door stof dat door andere auto's wordt opgeworpen en zo op lak beland van de auto die op parking staat. Nu heb ik een "saaie" grijze en die lijkt nooit echt vuil maar ook nooit echt proper gewassen. Elk voordeel ....
 
  • Like
Reactions: Phil V
Heb je wellicht een foto?
F83CAAF2-3DC7-4FFC-86A1-29D18584F0C4.jpeg
5BF2258C-1794-467E-ABB0-AF57924FD1DC.jpeg
 
  • Like
Reactions: DM231191
Toch een vreemde foto. Bij de standaard Tesla trekhaak gaat de trekhaak horizontaal in het gat in de bumper.
Dan zit de kogel duidelijk hoger dan hier op de foto.
Daarnaast vraag ik me af wat de speling nog is tussen de straat en onderkant trekhaak.

Ik rij de model 3 waarbij de trekhaak ook aan de onderkant zit.
Speling met de straat valt reuze mee. Is zeker niet het laagste punt van de auto.
 
Er is de nieuwe 4680 batterij die de 2170 op termijn vervangt.
De Y is één van de eerste die hiermee uitgerust is/zal worden dus lijkt me opportuun hier te plaatsen.

Ik lees echter veel tegenstrijdige berichten.
Het komt nog dit jaar naar Berlijn tov nee wordt pas vanaf 2023 gebruikt in Berlijn als alles goed was.
Ergens een mogelijkheid deze info te vinden?

De 4680 is goedkoper voor Tesla en er zijn er minder nodig voor een zelfde resultaat dus kleinere totale hoeveelheid kW voor een zelfde autonomie of meer autonomie aan dezelfde prijs?
Wat ik begrijp is dat ofwel er minder zouden worden gebruikt voor zelfde autonomie en zelfde aankoopprijs
Of in een goedkopere zoals een AWD (single motor dus) model Y om de prijs te drukken
Dus geen met zelfde grootte batterij met als gevolg grotere autonomie voor de Y?

Sneller laden lijkt (nog?) niet het geval of is dit geblokkeerd door Tesla...
Is hier de architectuur van de wagen niet de beperkende factor of is aan te passen via een software update?
 
Er is de nieuwe 4680 batterij die de 2170 op termijn vervangt.
De Y is één van de eerste die hiermee uitgerust is/zal worden dus lijkt me opportuun hier te plaatsen.

Ik lees echter veel tegenstrijdige berichten.
Het komt nog dit jaar naar Berlijn tov nee wordt pas vanaf 2023 gebruikt in Berlijn als alles goed was.
Ergens een mogelijkheid deze info te vinden?

De 4680 is goedkoper voor Tesla en er zijn er minder nodig voor een zelfde resultaat dus kleinere totale hoeveelheid kW voor een zelfde autonomie of meer autonomie aan dezelfde prijs?
Wat ik begrijp is dat ofwel er minder zouden worden gebruikt voor zelfde autonomie en zelfde aankoopprijs
Of in een goedkopere zoals een AWD (single motor dus) model Y om de prijs te drukken
Dus geen met zelfde grootte batterij met als gevolg grotere autonomie voor de Y?

Sneller laden lijkt (nog?) niet het geval of is dit geblokkeerd door Tesla...
Is hier de architectuur van de wagen niet de beperkende factor of is aan te passen via een software update?
Sja, zo kun je altijd wel op iets blijven wachten
 
Vanavond mijn vaste (korte) ritje weer eens naar de boot gemaakt en nu weet ik het helemaal zeker: Ik vind de vering van mijn MYP echt veel fijner dan de luchtvering die op mijn 2020 model S zat. De route bestaat uit een aantal 'kuilen' in de bestrating om de snelheid te verminderen en flink wat wegdrempels op een 60 km weg. Niet van die korte stijle drempels maar van die lange waar je met een redelijke vaart overheen kunt. De S had dan de neiging om flink te duiken met veel beweging in de carrosserie maar de MYP springt er heel strak overheen. Ik vind het een verademing. Hele korte oneffenheden voel je wel veel nadrukkelijker maar dat zal vooral komen door het gebrek rubber op de band. Ook op de snelweg vind ik het veercomfort heel plezierig. Ook daar strak maar zeker niet oncomfortabel. Was door alle tests een beetje bang geworden maar ik ben er zeer tevreden over.
 
Komende van een MS, is het misschien interessant om mijn eerste ervaringen te delen met de MY.
Ik had wat schrik dat de MY geen groot waauw effect zou geven na de MS, eerder een ‘been there, done that’ gevoel, maar hij heeft mij hierin sterk verrast.
Afwerking is top. Algemeen gevoel is zo goed als perfect. De weinig negatieve punten die hieronder vermeld zijn, zijn details en doen niets af van de feestvreugde.
Ontbreken van dashboard scherm.
Dit is geen issue gebleken. Ik vind alles snel en intuïtief terug.
Wie problemen heeft met het opzij kijken is een miereneuker. Mijn Espace had in 2001 ook al een centrale snelheidsdisplay
Wel goed dat ik bij overhandiging de uitleg kreeg over het afstellen van de spiegels. Dat zou wat zoeken geweest zijn.
Ik mis wel de tripmeters direct op het scherm, maar misschien weet ik nog niet dat dit kan.
Ik heb wel nog niet in de regen gereden.
AP2
wisselt sneller van rijstrook dan AP1 na bedienen van de richtingaanwijzer.
Bij onderbreken van AP om sneller in druk verkeer van rijbaan te kunnen wisselen is het onhandig dat je 2 handen moet gebruiken. Links voor de richtingaanwijzer en rechts om AP weer aan te zetten. In de MS kon alles links. Maar misschien moet ik dat nu minder doen wegens het vorig punt. Het is in theorie ook wel verplicht om met 2 handen te rijden.
NOA
Lijkt mij inderdaad nog een gadget (was nog de oude versie die er op stond, zonder bevestiging van afrit). Ik heb maar 1 keer het geduld gehad om het de wagen zelf te laten doen, op een 10-tal afritten, gewoon om te testen. Ik ga na de nieuwe versie dus geen nadeel ondervinden.
Aan het automatisch wisselen van rijstrook moet ik nog wat wennen. Ik heb het meestal zelf geïnitieerd. Hij lijkt te lang te wachten en daardoor vertraagt hij al voor hij wisselt. Ook bij het terugkeren naar rechts heb ik gemengde ervaringen. 1 keer doet hij het niet, terwijl het zou moeten, een andere keer doet hij het terwijl je ziet dat hij al zou moeten terug inhalen nog voor hij de terugkeer beëindigd heeft. 1 keer heb ik hem zelf terug naar het 3e vak moeten trekken omdat een vrachtwagen van vak 1 naar twee ging. Leek mij heel fout te gaan aflopen.
Snelheidsbeperkingen
Ik had gisteren nog een oude kaart (2021). Is inderdaad dramatisch. AP1 was hier veel beter in door de verkeersbordherkenning. Vannacht nieuwe kaart gekregen. Nog niet getest.
Ruimte
Moet niet onderdoen voor de MS. Alleen breedte kan een issue zijn. In de MS stak ik probleemloos een fiets, zonder de wielen er uit te halen. Ik vrees dat dat nu niet meer lukt door de hoogte van de fiets. Maar mijn afspraak voor trekhaak is gemaakt. Dan gaan ze op de fietsdrager.
Hogere zit is aangenaam. Vooral voor achterste passagiers omdat onderbenen naar beneden kunne ipv dat ze naar voor moeten.
Achterzetel die in 3 delen neerklapt is handig.
Handige (ondiepe) 2e kelder in de koffer om alle kabels, driehoek, EHBO zakje en blusapparazt in weg te steken. Alleen op reis er aan denken dat de kabel bereikbaar blijft voor eventueel onderweg en niet alle bagage er eerst uit moet.
Bakjes in middenconsole zijn net als in de MS rommelig en onhandig. Ik ga de opzetbakjes in de shop bestellen. Ik ga ook de bakken voor de zijruimte van de koffer bestellen. Handig voor wandelschoenen, flessen die risico op lekken hebben, natte laadkabel…
Range
Als ik de SoC via de regel van 3 omreken naar 100%, kom ik bij 520km uit. Binnenkort laad ik eens tot 100%.
200km gereden, bijna hoofdzakelijk aan 125km/u. Verbruik was 178 Wh/km. Beter dan de Zoe van mijn vrouw, maar die is niet gemaakt voor die snelheid.
Telefoonsleutel
Ik merk geen verschil met de keyfob. Voordeel is dat je je telefoon niet meer thuis kan vergeten. Ik vind het wel onverstandig dat op de kaart ‘Tesla’ staat en ook nog eens de procedure om te vertrekken. Bij verlies of als iemand met slechte bedoelingen, die bij jou opmerkt, zou dit wel eens verkeerd kunnen aflopen. Ik heb de pin2drive geactiveerd.
Laadkabels
UMC heeft geen 3 fasen adaptor meer. Heb ik in mijn MS ook nooit gebruikt. Sowieso heb ik de UMC ook maar een 5-tal keer gebruikt. Omdat het kon, niet omdat het moest. 1 keer in Italië, waar ik het eigenlijk wel wou, werkte het niet wegens het onstabiele net.
Gek dat er nog een type 2 kabel zonder knop mee geleverd wordt.
Zonnedak
Heb ik in mijn MS ook zelden geopend, wegens nefast voor de stilte
Rijgedrag
Is nog pril.
Aan de vering is mij niets opgevallen. Nog niet actief op gelet ook. Te veel bezig geweest met andere zaken en nog niet in Wallonië gereden 😉
Is stiller dan de MS.
Achterruit is kleiner, maar zicht is voldoende.
Regeneratief remmen tot stilstand is leuk. Ik heb daarom de creep uitgezet (al heb ik dan wel schrik voor de acceleratie bij manoeuvreren. De creep was daar perfect voor.
Audio
Was mijn grootste verrassing. Samen met de stilte van de wagen een topper.
Esthetiek
Vooraanzicht is wat raar, de gulden snede regels niet echt gevolgd waardoor de verhoudingen niet echt lijken te kloppen. Zal mij een zorg wezen.
Opnieuw, zoals mijn MS, namaakhout op het dashboard. Ik ben anti fake en dit past echt niet in het Tesla no-nonsense concept. Het is de meest futuristische wagen die er rondrijdt, waarom moet die dan onnodig elementen van meer dan 100 jaar geleden kopiëren? En dan nog fake!
Met alles eens en bij mij gelijke ervaringen na mijn overgang van de S naar de Y behalve het nephout 😄. Dat vind ik juist wel mooi.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Het komt nog dit jaar naar Berlijn tov nee wordt pas vanaf 2023 gebruikt in Berlijn als alles goed was.
Ergens een mogelijkheid deze info te vinden?
Ik ben inmiddels maar naar simpele logistiek gaan kijken: de batterijfabriek in Berlijn is nog niet af. Als deze af is dan moet de productielijn nog opgestart worden. Dan moeten ze de yield (het aantal dat de QA doorstaat vs het aantal geproduceerde) ook nog op een acceptabel niveau krijgen (is nu in de VS nog niet het geval) en dan moeten ze de productie zo hoog krijgen dat ze er serieuze aantallen auto's mee kunnen gaan voorzien van battery packs.

De kans dat ze dit voor elkaar krijgen voor het eind van het jaar terwijl Giga Austin minstens een half jaar voor ligt en ook nog geen volume productie levert is nihil.

Hetzelfde geldt overigens ook voor de nieuw aangekondigde kleuren. De standaard kleuren anders dan zwart of wit staan al met EDD's voorbij oud en nieuw. Laat staan enige nieuwe kleuren die nog helemaal getest moeten worden en naar volume productie moeten worden gebracht.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
Hetzelfde geldt overigens ook voor de nieuw aangekondigde kleuren. De standaard kleuren anders dan zwart of wit staan al met EDD's voorbij oud en nieuw. Laat staan enige nieuwe kleuren die nog helemaal getest moeten worden en naar volume productie moeten worden gebracht.

De EDD van mijn bestelde blauwe Performance is net deze week vervroegd van april 2023 naar december 2022, de huidige standaard kleuren zullen dus wel leverbaar worden binnenkort.

Mbt de 4680 ben ik ook bang dat het minimaal Q2 of Q3 2023 zal zijn vanuit Berlijn...
 
Ik kan me herinneren dat er een overzichtje was met de accu’s (type en kWh) die in de verschillende Model Y versies geplaatst zijn. Kan deze alleen niet meer terugvinden. Ben even benieuwd hoeveel kWh de auto die we gaan krijgen beschikbaar heeft. Was iets met informatie die je bij het RDW kon opzoeken (letter/cijfercode). Iemand hier die meer weet?